| Naam |
Bericht |
RAHRAH
|
Ik heb al vaak van deze site een schakeling oid gehaald en dat kunnen gebruiken om kleine problemen op te lossen. Nu kan ik het antwoord op mijn vraag echter niet vinden.
Ik heb een fabrieksradio in mijn auto zitten (radio/cassette met cd wisselaar). Uiteraard is dit niet genoeg, ik wil ook de mogelijkheid om MP3 af te spelen. Daarvoor had ik een cassette adapter gekocht en dat werkte prima. Alleen dat draadje uit de voorkant van de radio stoorde me. Dus, radio open, cassette adapter erin, draadje van binnen naar de achterkant van de radio gebracht en ik was weer even tevreden. Alleen nu kon de cassette adapter er niet meer uit (draadje loopt tenslotte door de radio).
Op deze site ben ik een paar topics tegen gekomen waarin wordt gemeld dat je ipv een cassette adapter ook de aansluiting rechtstreeks op de cassettekop van de radio kon zetten. Dus heb ik de radio weer opengemaakt. Ik heb de aansluiting nu niet rechtstreeks op de cassettekop gemaakt, maar ik kwam een stukje printplaat tegen waarop ik de aansluiting heb gemaakt:
En het werkt perfect. Althans, niet helemaal anders was dit topic zinloos geweest. Ik krijg op de aansluiting (audio links en recht) 5 tot 7 volt, massa is gewoon massa. En daar kan mijn mp3 speler niet zo goed tegen (en is er inmiddels aan overleden).
Nu eindelijk de vraag, kan ik met bijvoorbeeld een diode die 5 tot 7 volt bij mijn mp3 speler vandaan houden zonder dat dit de geluidskwaliteit en volume beïnvloed? En zo ja, met wat?
|
Ben_
|
Vermoeddelijk hangen die lijntjes aan de halve voedingsspanning. Dit is te overkomen door een condensator op te nemen tusen mp3 speler en de ingang.
De waarde hangt alleen af van de impedatie, maar met bijv 10uF zou je goed moeten zitten.
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
|
H-Lab
Golden Member
|
Wil je helemaal veilig zijn hang er dan trafo's tussensamen met de condesatortjes van Ben.
Gr. Hans.
Een buizeneindtrap dat is pas sound!!
|
RAHRAH
|
In ieder geval een condensator dus. Aangezien ik altijd al de onderdeeltjes dubbel koop voor het geval ik iets verkeerd aansluit en de boel sloop heb ik nog wel wat over. Dit is wat ik heb gevonden:
Als ik het goed heb, is nummer 3 een condensator (alleen is deze 100uF, en dus niet bruikbaar?). Als die niet bruikbaar is, dan moet ik morgen even kijken of de juiste kan halen. Moet ik dan nog op de polariteit letten (volgens mij is één pootje langer dan de andere wat duid op een plus en min kant?).
En dan die trafo's? De enige trafo's die ik ken zijn die grote dingen om bijvoorbeeld halogeenlampen aan te hangen. Die zullen hier vast niet bedoeld worden.
|
H-Lab
Golden Member
|
Sorry ik was even niet thuis vanavond, de trafo's die ik bedoel zijn audio-isolatietrafo's, ze worden ook veel gebruikt om aardlussen te voorkomen tussen autoradio's en eindverterkers.
Een goede elektroboer die autoradio's verkoopt heeft ze meestal wel, anders "C"
Gr. Hans.
|
Henry S.
Moderator
|
quote:
Het zijn allemaal condensators, wat je nodig hebt is twee electrolytische condendensators van 10uF of meer.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
Ben_
|
Die 100 uF lijkt me iid wel bruikbaar, maar je hebt er wel 1 per kanaal nodig. Plus of min staat erop, in dit geval aansluiten met de plus richting radio en de min richting mp3.
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
|
RAHRAH
|
Zo'n ding voor een aardlus heb ik nog wel ergens liggen. Geloof dat het een "groundloop isolator" heet. Daar zitten volgens mij dan wel tulp stekkers aan, maar ik heb een soldeerbout, dus dat komt wel goed.
En van die 100uF dingen heb ik er wel 2. Ga vanavond meteen aan de slag. Hopelijk kan ik dat aardlus ding nog vinden...
Alvast bedankt voor de info. Ik laat nog weten of ik het voor elkaar krijg.
|
RAHRAH
|
Nou, inmiddels geprobeerd maar helaas. Dat aardlus ding heb ik dus niet kunnen vinden maar alleen die condensator er tussen werkt niet. Zonder condensator is het voltage 5.5 en met condensator loopt het voltage langzaam terug van 5 volt, maar bereikt geen 0 volt.
Vervolgens ben ik wat verder gaan zoeken. De cassette kop zelf zit een beetje verstopt, maar vanaf de kop loopt een flexibel stukje plastic naar de printplaat. Op de printplaat zitten 5 aansluitingen (vooruit links en rechts, achteruit links en recht en massa). Nu heb ik de aansluiting rechtstreeks op de aansluiting van kop gezet.
Van te voren met een multimeter gekeken of er daar ook 5.5 volt op stond, hetgeen niet het geval was. Nu heb ik echter een ander probleem. Als de mp3 speler op minimaal volume staat klinkt het nog steeds alsof het veel te hard staat, zachter gaat echter niet.
Dit terwijl ik dacht dat rechtstreeks aansluiten op de kop zou werken. Iemand ideeën?
|
jerome
|
Kan bijna niet anders. De ingang van een head kan je vergelijken met de phono ingang van een gewone versterker. Sluit daar eens een cd oid op aan. Zelfde verschijnsel.Je zal een spanningsdeler moeten opnemen.
De ingangsweerstand is laag en die moet je dus ook laag houden als de casettekop niet wordt gebruikt. [Bericht gewijzigd door jerome op 4 september 2008 23:55:24]
|
thevel
Golden Member
|
Je hebt waarschijnlijk spanning gemeten zonder mp3 speler, door de zeer hoog ohmige ingang van je meter meet je altijd wel wat spanning.
Sluit een weerstand (b.v 10k Ohm) aan naar massa, dus parallel over je meter, je zult nu geen spanning meer mogen meten.
Ben gestopt als elektricien, kon niet meer tegen de spanning.
|
Hobbymen
|
2 weerstandjes van 100k in serie met in de midden een weerstandje van 10 k naar massa.
Dat 2 maal i.v.m. stereo.
|
thevel
Golden Member
|
Kan ook, maar misschien moet de weerstand van 10K wat lager gekozen worden, b.v 1K, het signaal wat normaal uit de kop is slechts enige millivolts.
Ik neem aan dat de TS de kop niet meer heeft aangesloten.
|
H-Lab
Golden Member
|
Je kunt ook eerst testen met een potmeter er tussen (stereo) en als het dat "goed" klinkt meet je de waarden van de weerstanden onder en boven de loper.
Die waarden soldeer je in de radio, zo zou ik het doen.
Gr. Hans.
|
RAHRAH
|
Gelet op de reactie van thevel heb ik de condensatoren er weer tussen gezet en de aansluiting weer bij de kop weggehaald en op plek gezet waar ik ze in het begin al had zitten. Nu de mp3 speler eraan gehangen en... Ja, de multimeter begint op 0.3 volt en loopt weg naar 0. Dus die condensatoren werken, wat betreft het tegenhouden van die 5 volt. Echter, nu klinkt het geluid weer belabberd.
Zou dat komen doordat ik 100uF heb gebruikt ipv 10uF?
|
thevel
Golden Member
|
Ook met 100uF zal het moeten werken.
Wat je nog kunt proberen is in plaats van een elko en gewone condensator nemen, b.v een van 470nF
Je kunt eventueel een nog lagere capaciteit nemen, maar dat gaat wel ten koste van de lage tonen.
|
Henry S.
Moderator
|
quote:
-Het signaal van de mp3 speler is te hard
-De NAB correctie die nodig is bij cassettebandjes is nu natuurlijk niet nodig en zit in de weg.
IMHO sluit je het signaal op het verkeerde punt aan. Achter de koppenversterker is een veel betere optie. [Bericht gewijzigd door Henry S. op 6 september 2008 17:09:38]
|
thevel
Golden Member
|
De TS schrijft dat het geluid zonder de condensator wel goed was, dus mogelijk beïnvloedde de dc spanning de uitgangsspanning van de mp3 speler.
Het is dus inderdaad beter een ander punt te zoeken, dus achter de kopversterker zoals Henry schrijft.
Heb je een schema van de radio?
|
RAHRAH
|
Helaas, geen schema. Niet dat ik in staat ben om een schema te lezen, maar toch. Het gaat iig om een clarion uit een Peugeot 406. De radio zelf heeft geen eindtrap, achterin in de kofferruimte zit een eindversterker.
Op de laatste foto zie je de aansluiting vlak bij de cassette kop zitten. Tussen de kop en de aansluiting zit niets, behalve een printbaan naar de kop toe. Dit geeft dus bagger geluid. Op dezelfde foto zie je rechts een aantal soldeerpunten dicht bij zitten. Daarvandaan gaat de verbinding naar de andere printplaat welke op de eerste foto te zien is. De soldeerpunten links boven zijn de verbindingen.
Als ik de aansluiting maak op de punten op de eerste foto is het geluid prima alleen overlijd mijn mp3 speler na een paar dagen. Ik kan de mp3 speler ook niet aanzetten als de radio aanstaat, dan loopt de speler meteen vast.
Die kopversterker, hoe kan ik (als leek) die vinden? [Bericht gewijzigd door RAHRAH op 8 september 2008 23:21:08]
|
Henry S.
Moderator
|
De kopversterker zit dicht bij de aansluitingen en is meestal een IC (LA/TA/KA etc met een nummer).
Dus als je even wilt kijken (en zelf het typenummer nog even in Google gooit en ons de link geeft) dan komen we een heel eind.
|
Zoef de Haas.
|
Dit volg ik al een tijdje en waar nog niemand op gekomen is, is dat die aansluiting niet aan de kop is gezet, maar direct op de eindtrap. Zo te zien op de foto zit er een power IC op die print.
Er kan ook nooit spanning over de kop staan en zeker geen 7 volt. In dat geval, als de kop dat zou overleven, wordt de tape direct gewist door het ontstane magn. veld.
Ik denk dat je eerst eens de draadjes van de kop moet bekijken en waar deze zijn aangesloten. Daar zal waarschijnlijk een 8 potig (opamp) IC zitten en dan achter dit IC moet de aansluiting gemaak worden. Als het type IC bekend is, dan de datasheet opzoeken en je weet meer. Wel met ontkoppel C's werken, want die lijnen zullen geen 0 volt zijn.
Groetjes Hans.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
|
RAHRAH
|
Aan de onderkant van de print op de laatste foto kom ik dit tegen:
Die chip heeft als opschrift HA12163 en google komt met:
http://www.datasheet4u.com/html/H/A/1/HA12163_HitachiSemicon...r.pdf.html
@ Zoef de Haas, als ik de aansluiting maak zoals hieronder op de foto (nagenoeg direct op de kop)
dan heb ik geen last van spanning, maar wel van een bagger geluid. Als ik de aansluiting maak zoals op de eerste foto (wat nagenoeg gelijk staat aan het aansluiten op de soldeerpunten helemaal rechts op de foto hierboven) heb ik prima geluid, alleen een beetje last van spanning waardoor mijn mp3 speler het begeeft  .
|
Henry S.
Moderator
|
Mp3 -> elco's -> pootje 2 en 41. Orginele condensators verwijderen ivm ruis.
Zit je nog met Dolby B, maar dat is uitschakelbaar neem ik aan. [Bericht gewijzigd door Henry S. op 9 september 2008 19:11:39]
|
RAHRAH
|
Henry, je ziet me wel voor vol aan. Als ik er al achter zou komen welk pootje welk nummer heeft (dat kan ik nog wel googlelen denk ik) dan is het wel een heel klein pootje om iets op te solderen. Nu zou ik wellicht de printbaan kunnen volgen tot een punt waar het wat makkelijker te solderen is.
Maar dan die originele condensators. Het is mijn bedoeling om het cassette deck ook nog te kunnen gebruiken. Ik wil dus eigenlijk niets slopen aan de radio zelf. Op een engels forum ben ik een kleine handleiding tegengekomen over dit zelfde onderwerp bij exact dezelfde radio. Daarin wordt echter beschreven dat de drie printbanen vanaf de punten waar ik de aansluitingen heb gemaakt op de eerste foto naar de soldeerpunten links boven worden doorgesneden. Hierdoor is het cassette deck dus ook niet meer bruikbaar maar schijnt het verder wel te werken.
|
Zoef de Haas.
|
quote: @ Zoef de Haas, als ik de aansluiting maak zoals hieronder op de foto (nagenoeg direct op de kop)
dan heb ik geen last van spanning, maar wel van een bagger geluid.
Dat kan kloppen, een audio kopje van een cassette recorder geeft pakweg zo'n 50mV aan signaal, terwijl een MP3 zo'n 400mV aan output geeft. Met andere woorden, die voorversterker gaat compleet over zijn nek. Dus de aansluiting moet achter de voorversterker worden gemaakt, zoals door anderen ook is vermeld.
Groetjes Hans.
Hoe het werkt is niet belangrijk, als het maar werkt!
|