| Naam |
Bericht |
Karim
|
Hallo
Ik ben bezig met het maken van een robot voor een PWS van school. Deze robot moet in een ruimte proberen objecten te ontwijken. Dus hij moet nergens tegenop botsen. Nu heb ik een vraag over de besturing en de voeding.
Besturing
Ik weet eigenlijk niet goed welke motoren ik het beste kan gebruiken om twee wielen aan te sturen. Welke motoren kan ik het beste gebruiken: servo, DC motoren en stappenmotor? En waarom juist deze motor?
Voeding
Is een loodaccu zoals deze: http://www.pollin.de/shop/detail.php?pg=Mw==&a=MzcyOTI3OTk=&...bckpg=Mw== een goede voeding voor een robot?
Alvast bedankt!
Visit: Digibytez
|
Karim
|
Ik heb ondertussen weer verder gezocht en kwam bij deze motoren uit: http://www1.conrad.nl/scripts/wgate/zcop_nl3/~flNlc3Npb249UD...results=20 Is deze geschikt voor het aansturen van een robot? Ik zag dat je bij veel motoren nog gebruik moest maken van een overbrenging. Dat is hier toch niet nodig, ofwel? En is deze makkelijk aan te sturen, zo ja hoe? gewoon met PWM?
|
BobbyT
|
Je laatste link doet het niet. De keuze voor de voeding kun je pas goed doen als je weet welke motoren je gebruikt, beter, wat je motor gebruikt (nodig heeft).
Heb er ooit 1 gemaakt waar gewoon 4 AA's in zaten. En als je robot alleen object-detectie moet doen dan heb je geen zware motoren en accu's nodig.
|
SparkyGSX
|
Je link doet het niet.
Bij de meeste motoren heb je een overbrenging nodig, omdat een motor te snel draait en niet sterk genoeg is om direct een wiel mee aan te drijven. Bij sommige motoren zit deze vertraging al ingebouwd, dat maakt het een stuk gemakkelijker.
Met sommige stappenmotor kan het overigens wel direct, maar echt handig is het niet, want je maakt dan lang niet optimaal gebruik van de motor.
Hoe groot moet de robot worden? Verreweg de gemakkelijkste methode, die al door vele duizenden mensen voor jou gebruik is, is 2 modelbouwservo's aanpassen, dan heb je namelijk voor relatief weinig geld een motor met overbrenging en snelheidsregeling in 1 behuizing.
Als je een klein wagentje bouwt, zeg, 20 * 20 cm of zo, en niet meer dan een paar kilo, zou je dat met een paar forse servo's nog wel kunnen doen.
|
Babylon
|
De link doet het hier wel, conrad is blijkbaar een heel rare site.
Maar in ieder geval hebben de motoren een transmissie van 30:1. Dat is zeker wel handig want elektromotoren draaien heel erg snel met weinig koppel als je geen reductie gebruikt.
Of het de geschikte motor is weet ik verder niet, ik weet niet hoe groot alles wordt en hoeveel power je nodig hebt. In ieder geval zien ze er wel aardig uit, dus het zal wel lukken. Ook die ophangbeugels die je erbij kan kopen lijken me wel handig.
Heeft ook een Website. Nu doet ie het weer!
|
hadv
Golden Member
|
C verkoopt ook een frame voor een robot. In het verleden was dit de RP5, maar ik geloof dat die nu RP6 heet (jaja, de vooruitgang is niet te stuiten). Dit is een casco van een rupsvoertuig met twee motoren, 4 wielen en een batterijhouder. Ik heb hier zelf een robot van gebouwd, voornamelijk omdat mijn mechanische vaardigheden niet zo geweldig zijn. Electronica (microcontrollers, motoraansturing, sensoren) zijn allemaal eenvoudig op dit casco te monteren. Dat betekent dat je je voornamelijk bezig hoeft te houden met de vraag welke processor, welke motoraansturing (zijn zat ic's voor), welke sensoren en, vooral, hoe zit mijn software in elkaar.
|
Karim
|
Bedankt voor de reacties.
Vreemd dat de link niet werkt. Ik bedoelde een motor met deze Bestnr.: 227544 - 89 bij Conrad  Ik heb hiervan al één thuis liggen dus ik dacht dat ik dan deze misschien wel kon gebruiken. Of is een servo beter aan te raden?
De bedoeling is dat de robot twee willen krijgt en een zwenkwieltje. De robot moet proberen om objecten te vermijden maar ik wil hem later uitbreiden dus ik dacht dat de eerder genoemde accu wel geschikt was. Of heeft iemand toch een beter plan voor de voeding?
@hadv: Ik heb ff gekeken naar de RP6 maar ik vind hem best wel duur.
|
SparkyGSX
|
Op zich is dat wel wat, maar ik denk dat je beter een motor met een iets grotere overbrenging kunt kiezen.
174rpm, aan een wiel van zeg 60mm diameter, geeft ruim een halve meter per seconde. Dat is best hard. Met 1:100 haal je nog 16cm/seconde.
E.e.a. is een beetje afhankelijk van de grootte en het doel van de robot, maar bij een grotere overbrenging ben je veel sterker, en loop je dus minder snel het risico dat de motor stopt omdat er iets voor het wiel ligt of zo.
Je kunt natuurlijk ook nog een beetje met de wieldiameter spelen.
|
Karim
|
Bedankt voor je reactie!
Ik zag ook nog een paar motoren met deze rpm:
9 omw./min.
26 omw./min.
52 omw./min.
104 omw./min.
Welke is dan het meest geschikt voor mijn robot. Hij wordt ongeveer 20 bij 14 cm groot. Hij moet in iedergeval objecten kunnen vermijden maar ik wil er later nog meer functies op bouwen.
En zo'n motor kunnen je toch door middel van PWM besturen of niet? Dan kun je toch ook een motor gebruik maken met een hogere toerental en dan via PWM zorgen dat hij langzamer draait? Of neemt dan de kracht van de motor af.
|
SparkyGSX
|
Als je een motor gaat regelen met PWM, neemt de kracht nauwelijks af (zolang je niet te langzaam gaat), maar een grotere overbrenging geeft je een groter koppel bij dezelfde snelheid van de uitgaande as.
Als je nooit boven de helft van de maximale snelheid komt, gebruik je ook maar de helft van het motorvermogen.
|
Karim
|
Oke.
Dan kan ik dus het beste de motor met 26 omw./min. of 9 omw./min. gebruiken, toch? En de motor kun je dus gemakkelijk via pwm aansturen met een PIC?
En is de in het startpost genoemde voeding geschikt ervoor of kan ik beter een andere zoeken?
|
SparkyGSX
|
Die accu lijkt me prima, de accu heeft een capaciteit van 3Ah, terwijl de motoren onder belasting zo'n 300mA per stuk trekken. Met beide motoren op de nominale belasting trekken ze samen 600mA, dus gaat die accu het 5 uur uithouden. De overige elektronica trekt waarschijnlijk zo weinig stroom dat je dat kunt verwaarlozen.
Wanneer je gaat PWMen, neemt het effectieve stroomverbruik nog verder af, en zal de accu dus nog langer mee gaan.
9 rpm lijkt me wel een beetje weinig, want dan rijdt hij maar 1.70 meter per minuut, oftewel 2.8 cm per seconde (weet uitgaande van een wiel van 60mm). Dat is wel erg traag.
Met 26 rpm kom je op 8cm per seconde, en met 52 op 16cm/sec.
Ik denk dat 8cm/sec wel hard genoeg is. Het moet ook niet te hard gaan, want anders heb je geen tijd om te reageren als de sensors iets zien. Je moet het hele ding nog wel af kunnen remmen natuurlijk, en met een hogere snelheid en een lager koppel gaat dat veel langer duren.
|
Karim
|
Oke, dan ga ik voor de motoren met 26 omw./min.
Heel erg bedankt voor je hulp, SparkyGSX!
|