Shock Media

Navigatie

aansluitingen motor van compressor

Forum > High Voltage > aansluitingen motor van compressor
Naam Bericht
serna

Een jaar of 7 of misschien nog wel langer stond de motor van de compressor bijna in brand. Condensator en deksel verbrand heb toen maar een nieuwe motor gekocht 4 Pk op drijfkracht. Nu ligt de motor daar nog en ik weet niet meer hoe ik hem terug moet aansluiten dacht hem nog te gebruiken voor een zaagmachine.

oW2 oU2 oV2

oU1 oV1 OW2
W2--U2 en U1--V1 zijn verbonden. Kan iemand me zeggen hoe ik hem kan aansluiten? En hoeveel µf moet de condensator zijn.
MGP

Drijfkracht wil zeggen 3 fasen. Ik hoop dat je 3 fasen hebt anders ben je er niks mee.
En bij zo'n motor heb je geen condensator nodig.

Mijn vraag, heb je 3 x 220V of 3 x 380V en wat staat er op het plaatje op de motor?
[Bericht gewijzigd door MGP op 3 september 2008 09:50:33]
serna

Was een compressor op 220V met een gewone stekker kon je hem aansluiten op een gewoon stopcontact.
Op het plaatje staan de volgende gegevens
Brown
Nr 1422509a tipe 1M90L
kw 1,8 Ng 2,5 I 10.8
U/min 2750 V 220
Hz 50 cosφ 90 Is F IP4.4 Serv S1

mod edit: symbool aangepast
[Bericht gewijzigd door GJ_ op 4 september 2008 09:18:23]
GJ_
Moderator

Je zoekt een steinmetz aansluiting. Ik gebruik hem nooit maar hier vind je alle info die je je maar kunt wensen.
www.xj3.nl
Toeternietoe

Je moet eerts achterhalen of het een 1 fase of een 3 fase motor is.
Haal alle stripjes weg uit de motor. Neem een ohmmeter(universeelmeter.
1 Fase motor: Je meet 2 spoelen De spoel met de laagste weerstand is de hoofdwikkeling. De spoel met de hoogste weerstand de hulpwikkeling. In serie met de hulpwikkeling monteer je de kondensator.
Fase en nul ( van de 230Volt) op de hoofdwikkeling aansluiten, en parrallel hier aan de hulpwikkeling met kondensator.

3 fase motor, je meet 3 gelijke spoelen , kijk dan verder naar de steinmetz aansluiting.
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (3e wet van Kirchoff)
MGP

Ter aanvulling kun je op blz 19 zien hoeveel verschillende mogelijkheden er zijn, dus meten is de enige oplossing.
http://www.grittielettrotecnica.it/cataloghi/AEG_MONOFASE_ITA_UK.pdf

Als ik het goed heb opgeschreven is de formule voor het berekenen van de condensator: C = P / ( 2xFxNxV²) of in uw geval een standaard BEDRIJFScondensator van 13µF (16µF)
GJ_
Moderator

Ai toet, je hebt gelijk. Ik had de opstelling van de stripjes niet goed bekeken.
www.xj3.nl
Toeternietoe

De stripjes zitten inderdaad een beetje vreemd, zodat ik in eerste instantie aan een 1 fase motor met hulpwikkeling denk.
Maar en 4 Pk motor in een 1 fase uitvoering voor een compressor kom je denk ook niet vaak tegen.
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (3e wet van Kirchoff)
serna

Het is maar een 1.8 pk motor.
Ik heb dat blokje eraf gehaal en er zijn maar 4 draden
verbonden.
W2_____U2 V2

U1_____V1 W1

W2 gele draad
U2 rode draad
V2 grijze draad
U1 bruine draad
Draden zijn wel wat verkleurd
W2 en V2 heb ik 4ohm en tussen
U2 en V1 heb ik 2ohm gemeten.
Ik heb de spanning aangesloten tussen U1 en U2
en de condensator tussen W2 en V2
en nu nog hopen dat hij draait!
Straks eens proberen als er geen slechte reactie binnenkomen.Allen toch al heel erg bedankt.
Jouke
Golden Member

http://www.circuitsonline.net/forum/view/47862
Misschien heb je hier wat aan.
http://blip.tv/users/view/make
serna

Zeg een tekening of foto invoegen hoe doe je dat?
Ik heb even geprobeert en hij draaide toch.
Zoeken in topic