Shock Media

Navigatie

Luidsprekertjes

Forum > Audio > Luidsprekertjes
Naam Bericht
hans99

Ik heb nog een hele hoop luidsprekertjes liggen die ik gesloopt het uit bv een pc, alarmsysteem, ... .
Nu wil ik hier een iets heel simpel mee bouwen bv een zoemend geluidje dat ik dmv een potmeter kan veranderen.

Maar ik vind nergens op i-net hoe je nu zo'n luidsprekertjes aansluit. Ik kom altijd maar uit op luidsprekers voor auto's.

Dus ik zou graag weten hoe je nu zo'n luidsprekertjes aansluit. Gewoon op de baterij of moet er nog een hele schakeling voor om ze te laten werken ?
Of weet iemand nog leuke sites waar ik schemas kan vinden.

Hans
morc

www.circuitsonline.net
klik
waar rook is, is het electronica experiment mislukt.
msicaron

http://www.circuitsonline.net/circuits/cat/1

je kan ook de search van het forum eens even gebruiken..

Je zal een versterker moeten bouwen.. en om er effectief nuttig geluid uit te krijgen een degelijke bron hebben. Als je enkel wat toontjes ed wil maken kan ge mss eens op toongenerator zoeken??!

damn morc was me net voor
[Bericht gewijzigd door msicaron op 3 september 2008 11:21:35]
'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)
maakthetuit

http://www.circuitsonline.net/circuits/view/131

is ook leuk om te proberen ik ga er ook nog mee bezig
hans99

Ik heb een schakelingetje ontworpen met een Opamp die ik nog had liggen.
Het is de bedoeling dat ik de uitgangspanning van de Opamp kan regelen dmv P1. Nu is het de eerste keer dat ik met een Opamp werk en ben dus niet zeker of men schema werkt.
Het type Opamp is een LM324 (Zijn eigenlijk 4 Opamps maar ik gebruik er maar 1).
De buzzer moet een voedingspanning hebben van 4-15V en trekt 15mA.

Volgens mijn berekeningen is de versterkingsfactor van de Opamp 3,2 nl A= 1 + (33000/15000) = 3,2

Zien jullie nog problemen of hebben jullie opmerkingen ?
Goeievraag

Het zal wel werken, alleen ga je nu eerst verzwakken doordat je R1 voor je potmeter zet, en vervolgens weer versterken. Dit kan eenvoudiger.

Je kunt de opamp ook als spanningvolger gebruiken. Laat R2 en R3 weg, en verbind de uitgang met de - ingang. Je moet alleen R1 nog aanpassen zodat er maximaal 15V op de uitgang staat. Als R1 1kΩ is, is dat precies het geval.
Mijn posts dienen u in perfecte staat te bereiken. Mocht u op wat voor wijze dan ook ontevreden zijn, stuur dan de site, met post en leesdatum, naar: ongeldig@dres.nl
Sponcebert

Je schakeling zet een regelbare spanning op een buzzer/ luidspreker. Dit geeft geen geluid verder.
( Aanvulling : sommige buzzers geven geluid als je er gelijkspanning op zet, andere niet, daar moet je een wisselspanning / signaal opzetten ).

Altijd leuk is een IC , de NE555. Niet duur, niet stuk te krijgen ( ongeveer ) en niet duur. Altijd leuk voor buzzers

Zie hier o.a.

http://www.circuits-lab.com/?tag=ne555
Maar met een opamp kun je ook een buzzer maken.
[Bericht gewijzigd door Sponcebert op 4 september 2008 14:28:32]
hans99

quote:
Op 4 september 2008 14:17:48 schreef Goeievraag:
Het zal wel werken, alleen ga je nu eerst verzwakken doordat je R1 voor je potmeter zet, en vervolgens weer versterken. Dit kan eenvoudiger.

Je kunt de opamp ook als spanningvolger gebruiken. Laat R2 en R3 weg, en verbind de uitgang met de - ingang. Je moet alleen R1 nog aanpassen zodat er maximaal 15V op de uitgang staat. Als R1 1kΩ is, is dat precies het geval.

Een spanningvolger is inderdaad gemakkelijker. Maar ik wilde eens testen of ik een berekende versterkingswaarde in de praktijk kon opbouwen, om zo het principe van de opamp onder de knie te krijgen.

quote:
Op 4 september 2008 14:24:34 schreef Sponcebert:
Je schakeling zet een regelbare spanning op een buzzer/ luidspreker. Dit geeft geen geluid verder.
( Aanvulling : sommige buzzers geven geluid als je er gelijkspanning op zet, andere niet, daar moet je een wisselspanning / signaal opzetten ).

Altijd leuk is een IC , de NE555. Niet duur, niet stuk te krijgen ( ongeveer ) en niet duur. Altijd leuk voor buzzers

Normaal gezien zou er toch geluid uit moeten komen hoor want ik heb de buzzer gesloopt uit een printje dat werkte op gelijkspanning.
Als ik de spanning over de buzzer verander wordt het geluid dan niet stiller of harder ?

Een IC is inderdaad altijd leuk maar het probleem is dat ik nog maar een beginner ben. Iedereen kan een schema opbouwen maar daarmee begrijp je het nog niet.
Het schema dat in jouw link staat, daar staan een hoop condensatoren en weerstanden op die ik niet direct begrijp vandaar dat ik een beetje in moeilijkheid wil opbouwen
[Bericht gewijzigd door hans99 op 4 september 2008 15:12:33]
Sponcebert

Stap 1 is om de buzzer op je batterij aan te sluiten. Heb je geluid, dan kun je de rest van de schakeling maken.
Zulke buzzers worden niet gemaakt om met een varierende spanning te werken. Maar proberen kan altijd !

Sorry voor de link er staat nogal veel op...
Zoeken in topic