Shock Media

Navigatie

Lasapparaat ombouwen

Forum > Algemene elektronica > Lasapparaat ombouwen
Naam Bericht
Assen

Hallo mensen.

Ik heb/had een hobby MIG/MAG apparaatje, ik had gehoord dat lassen met een inverter veel mooiere resultaten zou geven.
Dus ik heb een hobby inverter (elektrrode/TIG) gekocht (ook met het idee later er mee te gaan TIG lassen).
Transformator uit mijn MIG/MAG apparaat gehaald en de inverter er voor in de plaats ingebouwd, zodat ik één compact apparaat zou houden.
Nu last het apparaat wel, maar niet echt mooi
Het apparaat last heel agressief, dunne plaat is dus nu niet mogelijk.
Als ik de draadsnelheid en stroom laag zet last ie helemaal niet meer.
Heeft iemand een idee hoe dit komt? En of dit eventueel te verhelpen is?
Ik las met 0.8mm draad, zou 0,6mm misschien beter zijn?
Eerder laste ik ook met 0,8mm heel aardig dunne plaat..

Groeten Reinhoud
High met Henk
Honourable Member

volgens mij heb je voor MIG / MAG veel meer stroom nodig als voor TIG lassen

daarbij is bij TIG volgens mij de spanning niet constant, maar moet je de temperatuur (dus feitelijk het vermogen) constant houden.
to al newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet). Mijn werk is pure p0rno: ik ben Professioneel bitneuker
Jouke
Golden Member

MIG/MAG houd het vermogen constant en TIG de stroom.
Bij MIG/MAG maak je op laag vermogen snel achterelkaar kortsluiting
waarbij de stroom oploopt en de draad afsmelt. Omdat je nu stroom
begrenzing hebt zal de draad opstuiken vermoed ik.
http://blip.tv/users/view/make
High met Henk
Honourable Member

heb ik het net omgewisseld? sorry

maar feit blijft dat mig/mag meer stroom nodig heeft...
to al newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet). Mijn werk is pure p0rno: ik ben Professioneel bitneuker
Jouke
Golden Member

Hangt er vanaf wat je last. Als ik een ingekankerde cilinderkop vol las
staat de TIG bijna altijd 200 plus.
DJ-Floyo

Ik heb me ook al afgevraagd waarom Mig apparaten nooit met inverters werken. Ik kan het fout hebben maar als ik zo even snel wat denk, heeft het met stroombegrenzing te maken. Gezien je met elektrode/Tig altijd een vlamboog hebt en deze een weerstand heeft zal het vermogen minder zijn dan in volle kortsluiting.

Bij Mig is het zo dat de draad het werkvlak raakt en vervolgens afsmelt. Hierdoor loopt de stroom natuurlijk flink op en gezien een inverter een SMPS is heeft hij vast electronica ingebouwd die de stroom een beetje inperkt.

(Wat mij namelijk opviel is dat als ik "mijn" inverter kortsluit de ventilator langzamer gaat draaien en die is vermogengestuurd. Maar zo als ik al zij ik kan het fout hebben)
Pic Vs. Avr, Lcd Vs. Crt, Beatles Vs. Stones. Doe het gewoon als Van Halen, Best Of Both Worlds!
Jouke
Golden Member

Mig zijn er wel degelijk in inverter, zijn alleen niet goedkoop.
Je hebt wel veel meer instelmogelijkheden (waarvan je de helft niet gebruikt )
Als de stroom hoog genoeg is heb je bij MIG ook een continu vlamboog.
Bij een inverter kun je bijvoor een pulserende stroom instellen zodat je op
een lage stroom ook een vlamboog houd.
jerome

De stroom-spanningsverhouding moet bij mig lassen vrij juist zijn en is bij de duurdere toestellen inwendig aan te passen. Het type edel gas bepaald dit mede. De spanning bij mig zit ergens tussen 14 en 28v voor een stroom tussen 60 en 160A.Bij een tig-electrode voeding is de spannig te hoog om er mig mee te lassen. De hobby mig toestellen (enkelfase)hebben bijna nooit condensatoren, vanwege de prijs. Stop minstens 30.000 uf 63v in een hobbytoestel en je zal versteld staan.
Assen

Zou het kunnen zijn dat ik de + en - verkeerd heb aangesloten?
Ik heb de lastoorts op de + en de massaklem op de -.
Klinkt logisch maar bij TIG moet het andersom.
Als je bij TIG de polen andersom aansluit kun je steeds je elektrode gaan slijpen...
Weet iemand hoe een MIG/MAG apparaat dan gaat lassen?
jerome

Ben het even gaan testen. Bij mijn Esab kan ik dat ompolen.
Geen inbranding en veel spetters. + moet dus toots zijn.
Jouke
Golden Member

Ongeveer 2/3 van de warmte gaat in de plus kant zitten, je draad smelt dus makkelijker af.
Assen

Ik heb met het ombouwen van mn lasapparaat ook de draadtoevoer moeten veranderen (dat werkte ineens niet meer toen ik de lastrafo eruit haalde).
De draadsnelheidsregeling die ik had ingebouwd wilde niet erg langzaam, mijn draadsnelheid was dus gewoon veel te hoog!
Nu heb ik dat iets beter voor elkaar kunnen krijgen, en nu last het al wat beter
Maar ik heb nog steeds geen mooie constante vlamboog
Zou dat domweg aan de instellingen liggen, of misschien toch een beetje aan het apparaat?
Krijg je met een inverter ook meer warmte inbreng in het werkstuk dan met een trafo?
En als je knopje omzet van elektrode naar TIG, wat doet de inverter dan anders?
benleentje

Wat bij mig/mag lassen echt voor betere kwaliteit zorgt is het type draadaanvoer systeem wat je gebruikt. Kleine apparaten hebben vaak een wat zwakkere motor en ook geen apparte trafo plus elektronica voor de motor regeling.

Dan heb je bij de nog duurdere toestellen nog een 4 punt aandrijving inplaats van een 2 punts.

Verder is de kwaliteit van je draad ook heel erg belangrijk. Een rol van goedkoop lasdraad gaf zelfs in ons 4 punts aandrijving problemen. Toen even wat afgezocht en uiteindelijk veel betere kwaliteit lasdraad gevonden. Last 10* beter.

Dit komt omdat slechte lasdraad niet rond genoeg is en slecht opgerolds. Vooral het niet rond zin geeft problemen bij lastip voorin in je torts.

Verkeerde aanvoer rollen in je aandrijssysteem voor je draaddikte is ook funest en zal je draad ook afplatten.

Verders altijs slang met zo min mogelijk kronkels erin lieft geheel recht en regelmatig je lasdraad geleiderslang vervangen. Elke keer als de slang in een bocht ligt slijt hier de draadgeleiderslang en zorgt op den duur voor extra weerstand.

Mig/mag lassen doe je met een migmag lasapparaat en tig lassen met een tig apparaat
K8000

Bij een mig/mag toestel zit normaal gezien ook nog een spoel in serie in De DC kring welke naar lastang en massa klem gaat.
Ik meen me te herrinneren dat deze ook belangrijk was om goed te kunnen lassen met mig mag. Waarschijnlijk iets voor onderdrukking van stroompieken

Hoe het juist zit moet terug opzoeken, of iemand weet misschien het antwoord ervan.
jerome

Het smoorspoel dient om de laatste restjes wisselstroom er uit te transformeren en ook om bij het aanzetten een korte demping van de stroompiek te geven.Anders spat de dunne draad uit elkaar als een zekering. Het draagt ook bij tot het beter in stand houden van de vlamboog.Bij industriële toestellen heeft dat spoel meerdere aftakkingen waar de massa kan op aangesloten worden. Ook een lasinvertor heeft zo'n spoel met veel minder wikkelingen en zonder kern omdat de frequentie stukken hoger is.
Tig voeding is geen mig voeding. Het kan niet goed gaan en alle tijd daar aan besteedt is verloren tijd.
Assen

Standaard zit er in het apparaat een simpele trafo, en dat last best goed!
Nu was mijn gedachte; Als daar zo'n simpele trafo in zit dan moet een "simpele" inverter ook willen, beter misschien zelfs want een inverter levert (bijna) zuivere gelijkstroom, en dat schijnt mooier te lassen.
Het is een inverter voor elektrisch lassen met beklede elektrode (niet speciaal voor TIG), en voor dat lassen ben je, net als met MIG/MAG lassen, geen bijzondere trafo of inverter nodig... Toch??
benleentje

Als een inverte beter was hadden al die mig/mag toestellen er wel een gehad. Voor een mig apparaat is alleen een gelijkspanning nodig en geen stroom regeling. Het lieft heb je een paar gelijk spanning niveau's om zo met verschillende spanningen te kunnen lassen. Dit kan eenvoudig gedaan worden door primair een aantal extra aftakkingen te maken.

Waarom is de stroom regeling niet nodig. Omdat dit al geregeld word door de draadsnelheid. Hoe hoger de draad snelheid hoe meer kortsluitingen per seconde en dus meer stroom. Ook al is de gemiddelde stroom mischien 100A per kortsluiting kan dit al weer 500A zijn gedurende een zeer zeer korte tijd. De inverter van een tig apparaat zal dit niet kunnen leveren.

Bij mig lssen is er dus een constante spanning die alleen grof instelbaar is. De stroom varieert met de afstand van de toorts en de draadsnelheid.

Een tig las proces werd als een constante stroom bron waarbij afhankelijk van de afstand van de toorts tot het oppervlak de spaning gevarieerd word. Voor het onsteken van de vlamboog is er hoogspanning nodig. Dit levert dus al weer een veel gecompliceerde inverter op.

Voor het op wisselstroom alluminium lassen is de onsteekspanning elke periode wissel noodzakelijk om door de oxide huid van alluminium heen te komen.

Alvorens met de raad van een eenling opvolgd is het beter om je eerst in de materie te verdiepen en ook eens te kijken naar proffesionele apparaten. Als er in de proffesionele apparaten ook gewoon een zware trafo zit dan zal dat niet voor niets zijn.

Overigens een converter lasapparaat voor beklede elekroden werk zeer goed. Maar deze inverter is niet geschikt voor mig/mag omdat daar de stroom hoger liggen vanwege de kortsluitngen die de lasdraad maakt. De beklede elektrode maakt geen kortsluitng maar smelt gewoon af door de stroom die door de elektrode loopt.
Assen

Hmmm, bij een MIG/MAG toestel stel je toch ook het ampérage in?
benleentje

???

Hoe?

Nee dus. Je hebt dfe keuze uit een aantal draaddiktes die je in de machine kunt zetten. En daarnaast heb je de keuze uit een aantal spanningen waarmee je de breedte van de las kan regelen.

Dan bij de gekozen draaddikte en de spanning ga je de draadsnelheid afstellen zodat je een mooie las krijgt met een diep genoege inbranding maar ook niet dat je door het materiaal heen gaat. De stroom is dus niet belangrijk als instelling.

Indirekt regel je de stroom met de draadsnelheid. Zoals ik al eerder zei een lage snelheid geeft per seconde maar weinig kortsluitingen waardoor de draad maar moeizaam afsmelt en er ook geen mooi lasbad komt.

Het aantal kortsluitingen per seconde en de draad diktede bepaald de stroom. De spanning doet niets met de stroom maar zorgt voor een hoger afgeven vermogen dus een warmer smeltbad die daardoor makkelijker breder uitvloeid.
Sparks
Golden Member

enne hoe gaat dat dan met open boog lassen bij mig/mag?
dan heb je namelijk geen kortsluitingen........
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
benleentje

Hier heb ik mijn lasopleiding gedaan.
@ Sparks hier je antwoord. Begin een beetje moe te worden van het typern dus alles wat je wilt weten staat hier.

Bron http://www.cybercomm.nl/~cesmetel/kennisweb/lassen/aval_mig.htm

Bij het MlG-lassen is de draad niet bekleed. Het gas zorgt voor de nodige bescherming. Daardoor kun je MlG-lassen met een veel grotere stroomsterkte. En hoe hoger die stroomsterkte is, hoe groter de hitte dus hoe meer lassnelheid.

Tussen de elektrode en het werkstuk is een kleine afstand. De stroom die we door de elektrode jagen, moet dus ‘overspringen’ van de draad naar het werkstuk. Dat is de vlamboog. Die vlamboog moet zo kort en zo stabiel mogelijk blijven.

Bij het MlG-lassen gaat dat vanzelf. We noemen dat de zelfinstelbaarheid van de boog. Als de boog langer wordt, is de stroomsterkte in de boog minder. Dan smelt de draad minder snel af.

Intussen gaat de draadtoevoer gewoon door: dat betekent dus dat de draad steeds dichter bij het werkstuk komt. Als de draad dichter bij het werkstuk zit is de afstand kleiner dus de boog vanzelf weer korter. Dan wordt de stroomsterkte in de boog weer groter en smelt de draad weer sneller af.

3.1 Kortsluitboog
De elektrode die uit het laspistool komt raakt steeds even het smeltbad. Daardoor ontstaat er kortsluiting. De kortsluitstroom is heel erg hoog en zorgt ervoor dat er een druppel van de elektrode afsmelt. Dan is de elektrode dus weer even vrij van het smeltbad.
Maar omdat de haspel met de draad automatisch door blijft draaien, zakt de elektrode er ook meteen weer in. En dan ontstaat er opnieuw kortsluiting. Dit herhaalt zich 100 tot 200 keer per seconde.

3.2 Open boog
Bij open boog is er een verstuivende boog. De elektrode raakt het smeltbad niet. De boogspanning is veel hoger. De druppels die afsmelten zijn heel fijn en er smelten veel druppels tegelijk af. Het lijkt dan ook net alsof het materiaal ‘verstuift’.

De draadsnelheid bij open boog lassen is veel groter dan bij kortsluitboog lassen. Toch raakt de elektrode het bad niet. De boog blijft open.

Open boog lassen is een veel heter lasproces dan kortsluitboog lassen. Dat komt doordat de vlamboog bij elke kortsluiting even dooft.

3.3 Pulserende boog
Pulserend lassen is lassen met twee stroomhoogtes; een hoge en een lage. Daarmee wordt de warmtetoevoer naar het werkstuk geregeld. De hoge stroompiek zorgt dat het materiaal van de afsmeltende draad in het werkstuk terecht komt.

De twee stromen kunnen apart worden ingesteld. Zo kunt u ervoor zorgen dat ze precies de juiste sterkte hebben die nodig is.
Sparks
Golden Member

Maar goed om kort te gaan
voor het één heb je een constante stroombron nodig en voor het ander een constante spanningsbron

dus zomaar een trafo of inverter omsleutelen gaat niet werken.

Het is zelfs zo dat als je een traditionele trafo uit een bmbe(elektrode) toestel in een mig/mag toestel sleutelt het niet gaat werken.

Er zijn er overigens wel mig/mag toestellen op de markt waar gebruik wordt gemaakt van het inverter princiepe
dus een vette ferriet kern met een dikke aansturing ervoor (igbt)

En waarschijnlijk ook nog voor een prijs dat zelf hobbyen de moeite niet waard maakt

bijv. de free inverter 200
max stroom is 200A
en 100A ij 100%

en dat voor nog geen 800 euro

groot voordeel van de inverters is hoofdzakelijk het lage gewicht
mijn werk is zo geheim dat zelfs ik niet weet waar ik mee bezig ben....
Assen

Aha, dus gewoon weer mn trafo terug bouwen...
Ik ga eerst nog wel even verder testen (tijdens het testen raakte mn gas op)
Als het dan niet gaat zoals ik wil bouw ik mn trafo maar weer terug...

Een illusie armer, maar weer een ervaring rijker
Zoeken in topic