| Naam |
Bericht |
ivar92
|
goedenavond,
ik wil graag een regelbare voeding maken met een lm723, spanning geregeld, stroom is mooi, hoeft niet.
nu kom ik weinig schema's tegen op internet. of die maar gedeeltelijk regelbaar is,
2 tot 7 volt, of 7 tot 24 volt.
of ik kom ze tegen met 7 potmeters,
dat is mij iets te veel van het goede.
ik wil graag niet een té moeilijk schema. opamps endergelijke mogen wel.
ideeen?
bvd ivar
Gister had ik brand in mijn koelkast. vandaag heb ik er weer Grolsch ingezet.
|
Roland van Leusden
|
Als je in het datasheet van de 723 kijkt snap je gelijk waar 2 tot 7 volt, of 7 tot 24 volt vandaan komen.
Shema's vanaf 0 tot xx V met de lm723 zijn er echter zo te vinden met Google:
http://www.elecfree.com/electronic/wp-content/uploads/2008/0...2n3055.jpg
Echte hobbyisten gebruiken ARM of FPGA ook voor een knipperledje ...
|
Sine
Moderator
|
Die regelt niet tot nul en heeft meer een automatische zekering dan een stroombegrenzing.
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
Roland van Leusden
|
Hier staan er ook nog een stel, claimen bijna allemaal vanaf 0V, zelf geen ervaring mee.
http://www.circuits-lab.com/?tag=lm723
Echte hobbyisten gebruiken ARM of FPGA ook voor een knipperledje ...
|
Sine
Moderator
|
Vreemde constructies allemaal, wil je er een beetje voedig mee maken zonder externe ampjes heb je toch echt een negatieve voedings spanning nodig..
En dan zit je nog steeds met een vrij gammele stroomregeling.
Kijk eens naar het schema wat turbokeu hier eens gepost heeft, een 723 met twee opampjes, regelbare stroom en spanning.
|
Knustelsmurf
|
+++Sucker for Brown Sound +++ Waarom kopen als je het ook kunt zelfbouwen ?+++
|
Arco
|
Het grappige is dat velen een voeding willen van 0 tot 30v ofzo, terwijl ze het eigenlijk nooit gebruiken en 3 tot 30 volt ook prima voldoet... 
Maar het staat inderdaad mooier vanaf 0v, ook al wordt de voeding (vaak) gecompliceerder...
Arco
|
free_electron
|
en waaom begot met dat ouw prul van een 723 ...
maak gewoon met 2 opamps een voeding.
en tot 30 volt .. dat ge je van zijn leven niet gebruiken. het is heel zelden dat ik meer dan 12 volt nodig heb..
de algemene tendens in de electronica is naar steeds lagere spanning. 5 volt , 3.3 volt 2.5 volt 1.8 volt en 1.2 volt tegenwoordig ...
als je dan toch iets wilt maken wat nuttig is: maak een voeding die + en - 12 volt kan ( met een 317 en 337 bijvoorbeeld , je kan die dan cross couplen zodat ze beiden tot nul gaan.
zet dan tegelijk ene vaste + en - 5 volt op.
en maak nog 2 extra kanalen bij met ene l200 bijvoorbeeld. ( zodat je stroombegrenzing hebt. ) [Bericht gewijzigd door free_electron op 4 september 2008 03:15:29]
Professioneel ElectronenTemmer - 8 April 08 : 7.355.303
|
MGP
|
@F_E , dat ouwe prul is stukken beter dan 2 opamps.
Voor Vref heb je dan weer een ander component(TL431 oid) nodig.
In die 723 zit alles wat je nodig hebt.
In RB78 april stond een voeding die zonder extra componenten die tot 0V kon geregeld worden.
Als ik vanavond (na 22u) tijd heb zal ik dat schema eens online zetten.
|
free_electron
|
quote:
niks van ! gooie maar eens moderne voedingen van bijvoorbeeld agilent open. das allemaal met losse opamps. die 723 wordt nergens nog gebruikt. ( is die trouwens nog in productie ? bij national was die al in 'last time buy' in midden jaren 90 als ik het goed voor heb ...)
en die referentie in ene 723 drift ook ( dat is geen bandgap die daar in zit ! )
Professioneel ElectronenTemmer - 8 April 08 : 7.355.303
|
ivar92
|
bedankt voor de reacties!
ik dacht de meesten willen/hebben een voeding van 0-30 volt, ik dacht dat zal wel praktisch zijn. maar het mag gerust ook van 3 tot 24 zijn ofzo, en de stroom hoeft ook niet gek hoog te zijn een ampere of 2 ben ik al blij mee. dat schema van elektuur en elv vind ik toch wel wat pittig. ik heb namelijk niet de mogelijkheid tot etsen en ben nog maar een beginner é.
gr ivar
edit:
dit schema staat mij opzich wel aan. alleen 1 vraagjes.

de stroom is nu niet regelbaar, is hier nog een mogelijkheid voor? [Bericht gewijzigd door ivar92 op 4 september 2008 16:54:23]
|
Zonnepaneeltje
Golden Member
|
Toen ik een jaar of 16 was heb ik een labvoeding gemaakt met de LM723. 0-30V 0-1A. Het ding doet het nog steeds..het zal nu zo'n 30 jaar oud zijn. Inderdaad is de stroomregeling wat brak, en de spanning verloopt wel enigzins tijdens het opwarmen. Het schema zal wel zoek zijn inmiddels  maar zal zo eens kijken...
Heb je het schema "kleine labvoeding" in de Elektuur van juli/aug 2008 gezien? Een leuk simpel dingetje. Goed te doen voor een beginner.
Mijn mini-voeding levert 12,2W/dm3 op de subsonic-scale
|
ivar92
|
nee helaas niet gezien. ik zal op school eens vragen van de week of zij deze elektuur hebben liggen.
gr ivar
|
Sine
Moderator
|
Je moet geen labvoeding met de 723 gaan maaken om maar een labvoeding met een 723 te maken.
Dat ding is in een hele hoop dingen goed, maar ook in een hoop dingen minder. [Bericht gewijzigd door Sine op 4 september 2008 19:28:41]
|
ivar92
|
dus geen goed idee?
dan maak ik er een 13.8 volt lader van.
|
Sine
Moderator
|
Ook geen goed idee ... net de stroombegrenzing is vrij wankel.
De spanning kun je enorm stabiel maken met zo'n ding, ik heb er twee in mijn synth voeding zitten en die verloopt amper bij wisselende load ( net wat ik daar nodig heb )
|
Henry S.
Moderator
|
quote:
Onzin, National heeft die gewoon in produktie!
App note voor externe zener: http://www.national.com/an/AN/AN-173.pdf
Mooi schema: Ook wat stroombegrenzing betreft: http://www.uoguelph.ca/~antoon/circ/ps3010/ps3010a.html
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
ivar92
|
henry bedankt voor de link,
dat is dus wat ik bedoelde met die 7+ potmeters.
maar om even op de 13.8 volt voeding terug te komen, die heb ik ook nog nodig, maar nu zag ik op een website dat ze bij een 7812 2 diodes in serie zetten met de ground van de 7812. kan dit zomaar?
|
Henry S.
Moderator
|
Ja dat mag, regelaar wordt daardoor iets onstabieler maar het werkt opzich wel goed.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
ivar92
|
dat vind ik mooi om te horen
|