Shock Media

Navigatie

Aardlek problemen met twee verschillende grills

Forum > High Voltage > Aardlek problemen met twee verschillende grills
Naam Bericht
johndoe

Hallo,

Sorry dat ik zo maar binnen kom vallen, maar als ik zo de berichten hier op het forum lees dan hangen hier de experts rond. Hopelijk is mijn probleem voor jullie een peulenschil.

Ik heb een tijdje terug een Moulinex Grill gekocht van eind jaren 70. Ik was al een tijd op zoek naar precies zo'n model en dolblij dat ik er een gevonden had. Alleen bleek als ik de grill aanzette dat de aardlek er na een minuut of 5 (als de grill goed heet was) uitsprong.

Alle onderdelen van de grill uitgeschakeld (schakelaar, motor spit, etc.). Alleen de spiraal aangesloten gelaten en hetzelfde probleem bleef.

Uiteindelijk maar opgegeven en de grill weggedaan (was maar een tientje via Marktplaats).

Vandaag weer exact zo'n zelfde grill gevonden via Marktplaats en dus weer gekocht. Vanavond een kwartiertje proefgedraaid en dat ging allemaal prima. Grill uitgeschakeld en 2 of 3 minuten later sprong de aardlek er weer uit. Grill stond dus uit, maar de stekker zat nog in het stopcontact.

Twee kapotte grills zou wel erg toevallig zijn. Kan het zijn dat deze oude dingen van zichzelf al meer lekstroom hebben en dat dit net te veel is voor de nieuwe (=gevoelige?) aardlek schakelaars in mijn nieuwbouwhuis? Die grills zijn ergens van eind jaren 70/begin jaren 80.

Als ik het goed heb dan stond een wasmachine vroeger ook niet via de aardlek, is hier net zo iets aan de hand?

Ik ben geen vreselijke expert in electronica, maar wat zaken nameten met een multimeter lukt nog wel. Hopelijk hebben jullie wat tips wat ik kan nakijken of waar dit aan kan liggen.

Alvast bedankt
The Headhunter

Grill is stuk. de elementen zijn na 28 jaar gewoon op.

Je zou de grill eens kunnen aansluiten via een ongeaard verlengsnoer en dan meten of er spanning op de behuizing komt.

Dat verhaal met de wasmachine heeft hiermee niets van doen, dat had te maken met kostenbesparing.
http://www.ikbeneenschaapendoe.be/
johndoe

Da's een supersnel antwoord.

Hoeveel pech kan ik dan hebben. Twee grills kopen en allebei stuk

Ik zal eens aan het meten slaan. Even voor de zekerheid: spanning dan meten tussen de behuizing van de grill en de nuldraad van het (ongeaarde) verlengsnoer wat ik gebruik?
The Headhunter

Tussen de grill en een aarde zoals een cv-radiator,waterleiding of natuurlijk een randaardecontact.

Het is geen pech, die dingen zijn 28 jaar oud.
Toeternietoe

Ik hoop dat ik nog op tijd ben....

Doe dit dus NOOIT, Het is levensgevaarlijk.

Je weet al dat er iets aan de hand is, en dan ga je de veiligheidsmaatregelen weg nemen??

Je kunt er verder niet veel mee, nakijken of er ergens een draadje aan de binnekant van de gril blank is, en tegen een metaaldeel aan komt, een flinke spinneweb in de gril weghalen. Dan houd het wel ongeveer op. Met een universeelmeter begin je niet zo veel, daarvoor heb je professioner apparatuur voor nodig (megger, oftewel een isolatieweerstandsmeter)

Is het niet iets uit mijn suggestie, gooi de gril weg. Knip wel eerst de steker er af, zodat niemand anders in de verleiding komt het ding te gaan gebruiken.

Hoor ik nog of je leef??
Toet
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (3e wet van Kirchoff)
Toeternietoe

<The Headhunter>
In een ander topic loop je te klagen dat je ellende van je kollega's op moet knappen.
O.A geef je aan dat er soms geen aarde is, en dan alles maar als klasse 0 wordt aangesloten.
En hier adviseer jij het een ander te doen??

Trek zelf je konklusies
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (3e wet van Kirchoff)
The Headhunter

Ik geeft alleen aan dat je zo kan meten of er een lek is naar aarde zonder megger oid.
Zo kan je dus zien of je element stuk is.
Dus puur voor de meting niet voor gebruik.
Zoeken in topic