| Naam |
Bericht |
DJohnny
|
Beste mensen,
Ik heb van een Dynacord PA versterker één eindversterkerprint na laten maken. Het huidige was door doorgeslagen mosfets of een reparateur die geen kennis van zaken had verbrand geraakt. De print is nagemaakt van het werkende kanaal en het schema.
Aangezien de originele mosfets (5x 2SK176 en 5x 2SJ56) mosfets niet meer te krijgen zijn, heb ik vervangers van Exicon gebruikt (ECF10N20 en ECF10P20). Om het risico te verkleinen dat ik alle mosfets opblaas, heb ik op dit moment van elke ECF mosfets slechts één gemonteerd.
De eindtrap geeft prima klankt, echter krijg ik het DC offset gedrag niet onder controle. Elke keer stijgt het tot een 110mV op de uitgang. Wanneer ik een multimeter op de uitgang zet en draai aan de DC offset potmeter veranderd de spanning wel (komt ook bij 0V in de buurt) maar loopt vervolgens snel weer terug naar de +/- 110mV.
Nu vroeg ik mijzelf af of dit te maken kon hebben met het feit dat ik maar 2 van de 10 mosfets eringebakken heb? Ik wil eerst zekerheid dat de eindtrap in orde is alvorens ik alle mosfets erin ga zetten. Wie heeft het antwoord op mijn vraag? Alvast mijn dank!
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
|
Henry S.
Moderator
|
Wat gebeurt er als je er nog een paartje in plaatst?
110mV is btw nog niet erg, als het maar niet stijgt tijdens het gebruik. Hoe stabiel is die 110mV?
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
DJohnny
|
Bij nog een paartje blijft het probleem heb ik geprobeerd. Die 110mV is stabiel, daar blijft hij op hangen. Maar vind het wel erg veel voor een eindtrap uitgang, de overige kanalen komen niet hoger dan 10mV. Heb ook nog eens even de nieuwe PCB met de oude vergeleken, maar het klopt 100% dus daar ligt het niet aan. Ik vermoed dus een van de componenten. Heb inmiddels ook een schema online gezet:
SCHEMA
Het gekke aan dit hele verhaal is wel dat ik op TP1 (waar volgens het service manual de eindtrap eigelijk op moet worden afgeregeld) wel aan de 0,0V kom, en deze reageert ook op de potmeter. De eindtrap "volgt" alleen niet. [Bericht gewijzigd door DJohnny op 4 september 2008 22:55:58]
Als je ampje piept en kraakt, is DJohnny die hem maakt... Kom alleen niet om garantie, want dan is DJohnny met vakantie!
|
DJohnny
|
Het probleem is inmiddels opgelost! Vanaf het punt waar alle koppelweerstanden van de MOSfets samenkomen hoort normaal gesproken een draad naar de terugkoppeling te lopen. Ik heb deze draad in plaats van op dit punt perongelijk NA het LR netwerkje gesoldeerd. Heb de draad teruggezet en heb nu 1.5mV op de uitgang staan  . Iedereen toch bedankt voor het meedenken.
|
Henry S.
Moderator
|
Goed gevonden, ik wilde je al naar de opamp laten kijken. is btw wel een mooi systeem.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
DJohnny
|
Henry,
IDD is het een zeer mooie eindtrap. Klinkt ook echt goed. Dynacord heeft vaak van die recht toe/recht aan ontwerpen zoals dit, lekker simpel en toch goede klank. Ik vind het overigens nog steeds stom van mezelf dat ik die draad op de verkeerde plek heb gesoldeerd, zoiets overkomt me eigelijk nooit. Voor hetzelfde geld had ik al die MOSfets nog opgeblazen ook...
|