Shock Media

Navigatie

2Mb flash van 3,3 V toch op 5 V zonder U-conversie?

Forum > Digitaal > 2Mb flash van 3,3 V toch op 5 V zonder U-conversie? 1 | 2 | Volgende >>
Naam Bericht
bitbanger

Hoi allemaal,
Ik heb laatst op de aavr site een paar 16 Mbit flash geheugens gekocht en deze behoren een spanning van 2,7 tot 3,6 volt aangeboden te krijgen. Nu ben ik bezig om de I/O aan te passen van 3,6 naar 5 V, waar mijn controller op werkt. Nu keek ik eens in de datasheet naar de absolute maximale spanningen en daar vond ik dat de flash tot 6 Volt kan hebben voordat er beschadegingen kunnen ontstaan.
Is mijn redenatie correct als ik denk dat de chip gewoon op 5 Volt aangesloten kan worden omdat dat ruim binnen de maxima valt??
Het zou mij twee spanningsconverters besparen, namelijk een van 3,3 naar 5 en een van 5 naar 3,3 Volt. Heeft iemand daar ervaring mee en zo ja wil je die delen met ons??
Bij voorbaat dank, Ben.
Jochem_S
Golden Member

Nee, AMR kun je niet op designen, dat zijn geen werkspanningen. Wel kan het zo zijn dat je flash gewoon 5V-tolerant is op de I/O, maar ik heb geen zin om te gokken welke chip jij precies hebt met bijbehorende datasheet. Als je de link van de datasheet eens neerzet hier, dan wil ik weleens even kijken.
[Bericht gewijzigd door Jochem_S op 4 september 2008 16:00:50]
bitbanger

Ja, sorry, vergeten,
het is de AT45DB161D-SU van atmel

http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_documents/doc3500.pdf
Jochem_S
Golden Member

Lezen is ook een vak

Tabel 18-3
Note 2:
quote:
All inputs are 5 volts tolerant.

Aansluiten maar!
(Supply dus wel netjes 3.3V houden he!)
[Bericht gewijzigd door Jochem_S op 4 september 2008 16:26:36]
bitbanger

Ja, dat had ik al gelezen,5 volt tolerant.
Dus ik dien de IC met 3,3 volt te voeden en de comunicatie kan op 5 Volt,( met natuurlijk een paar R's om de stroom te beperken).
Waarom kan ik de IC niet op 5 Volt zetten, dan heb ik ook geen last van lekstroom via de overspannings dioden die op de I/O lijnen zitten?
Martijn Berntsen

R's om stroom te beperken hoeft niet, want de i/o's zijn 5 volt tolerant. En op 5 volt voeden is niet goed, het is niet voor niks 3.3
pe4mb, AVR webshop: www.aavrs.nl, nu ook met USB/CAN/PWM AVR! En ook voor CPLD en FPGA kun je bij ons terecht: NIEUW CPLD breakout board, CPLD op je breadboard.
bitbanger

Ok, bedankt voor de reactie's.
Dat scheelt mij toch een paar spannings-converters.
SparkyGSX

Dat zou ook wel erg lastig worden, lijkt me, want je heb waarschijnlijk wel een aantal bi-directionele lijnen. Als je dan twee converters anti-parallel aan elkaar zat, zullen ze, eenmaal hoog, altijd hoog blijven. Je hebt dan een latch-up situatie.

Je zou weerstanden na de outputs van de buffers kunnen zetten, om de uitgang van de controller en de flashkaart dominant te maken. Een andere optie zou zijn, om een extra I/O pin van de controller te laten komen, om de richting aan te geven. Is hier een standaard oplossing voor?

Misschien is het toch wel verstandig om een paar weerstanden op te nemen, voor het geval je een vergissing maakt in de software, en de uitgangen van de flash en de controller verschillend zijn, en allebei niet hoog impedant.
free_electron

de charge pump in de eeproim is berekend voor een voeding van 3.3 volt. als jij 5 volt aanknoop tgaat die veel te hoog pompen met falende bitcellen tot gevolg !
de chargepump moet 12 volt maken ... als je dat op 5 volt zet zal ze bijna 20 volt maken !! ( het is ene switchcap systeem en er is geen regellus in die dingen !
Professioneel ElectronenTemmer - 8 April 08 : 7.355.303
Martijn Berntsen

quote:
Op 4 september 2008 19:29:04 schreef SparkyGSX:
.. want je heb waarschijnlijk wel een aantal bi-directionele lijnen. ..

Er zijn geen bidirectionele lijnen, dus dat is ook niet nodig.
pe4mb, AVR webshop: www.aavrs.nl, nu ook met USB/CAN/PWM AVR! En ook voor CPLD en FPGA kun je bij ons terecht: NIEUW CPLD breakout board, CPLD op je breadboard.
sven

maar mogelijks moet je wel bufferen in de lijnen van flash naar avr.
Hoog niveau UIT van 3V3 is niet altijd het minimum hoog niveau IN voor de 5V.
pointers don't kill programs, programmers kill programs
Jochem_S
Golden Member

@sven: vrijwel altijd gaat dat goed hoor... hoog LVTTL uitgang is gewoon hoog genoeg voor TTL in.

Gewoon IC aan 3.3V voeding, en I/O vastknopen aan je controller. No problem, is er allemaal voor gemaakt.
free_electron

quote:
Op 4 september 2008 20:39:48 schreef Martijn Berntsen:
[...]

Er zijn geen bidirectionele lijnen, dus dat is ook niet nodig.

eh ... en je data lijnen dan ? ga je hem niet programmeren of zo ?
Professioneel ElectronenTemmer - 8 April 08 : 7.355.303
Jochem_S
Golden Member

nee
SI SO SCK CS
sven

quote:
Op 4 september 2008 21:37:48 schreef Jochem_S:
@sven: vrijwel altijd gaat dat goed hoor... hoog LVTTL uitgang is gewoon hoog genoeg voor TTL in.

Gewoon IC aan 3.3V voeding, en I/O vastknopen aan je controller. No problem, is er allemaal voor gemaakt.

zal soms wel werken ja. Maar bij mij natuurlijk niet.
Je werkt dan trouwens echt wel op de grens:
bij de flash: Output High voltage = Vcc -0.2V minimum
bij Atmega32 (voorbeeld) is Input high voltage minimum 0.6xVcc

Bij 3v3 en 5V geeft dit een marge van 0,1V Als dan één van je voedingen net iets lager ligt, is die marge er snel aan hoor.
pointers don't kill programs, programmers kill programs
Jochem_S
Golden Member

Ach kom, prima marge, zelfs theoretisch al 0.1V ruimte! En daarbij: die waarden zijn ook van zichzelf nog eens min/max waarden, dus zit ook nog wel wat speling in.
Fantomaz
Golden Member

Wel bizar overigens.
Zijn er nou echt geen IC's te vinden die dit over en weer converten?
Er zijn legio applicaties te vinden waarbij dit zo ideaal zou zijn.
Losse veters hoeven geen probleem te zijn, zolang je stappen maar groter zijn dan de lengte ervan. Pas als je korte stappen móet nemen, gebeuren er ongelukken.
Jochem_S
Golden Member

Ja die zijn er. En hier niet nodig.
Arco

Is alles op 3.3 volt niet simpeler? (De nieuwere PIC's werken niet eens meer op 5 volt)
Arco
PE9SMS

quote:
Op 5 september 2008 08:06:32 schreef Fantomaz:
Wel bizar overigens. Zijn er nou echt geen IC's te vinden die dit over en weer converten?
Die zijn er volop, ook bidirectioneel en worden translators of transceivers genoemd. Vallen onder de productgroep logic van bijvoorbeeld NXP en TI.
bprosman

quote:
Zijn er nou echt geen IC's te vinden die dit over en weer converten?
Waarom zou je dat doen als de lijntjes 5Volt tolerant zijn en er voor gemaakt is om gewoon aan TTL te knopen.
De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.
High met Henk
Honourable Member

is een buffer line driver nu zo moeilijk? die heb je tot in 8 bits, moet je alleen ff aan master zijde laten schakelen of je moet lezen of wilt schrijven. Als je de 74ACT series pakt zul je wel snel genoeg zijn
to al newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet). Mijn werk is pure p0rno: ik ben Professioneel bitneuker
Martijn Berntsen

Ik gebruik deze chips ook altijd in combinatie met een 5 volt AVR, en heb hier nog nooit problemen mee gehad. Wat je ook nog kunt doen, is gewoon de avr ietsje lager zetten, om zo meer zekerheid te krijgen over het binnenkomende spanningsniveau. Hele avr op 3.3 volt is natuurlijk ook nog een optie, maar dat moet maar net kunnen met je andere periferie.
Jochem_S
Golden Member

quote:
Op 4 september 2008 21:33:05 schreef sven:
maar mogelijks moet je wel bufferen in de lijnen van flash naar avr.
quote:
Op 5 september 2008 09:03:13 schreef Arco:
(De nieuwere PIC's werken niet eens meer op 5 volt)
quote:
Op 5 september 2008 10:58:32 schreef Martijn Berntsen:
Hele avr op 3.3 volt is natuurlijk ook nog een optie, maar dat moet maar net kunnen met je andere periferie.

Waarom heeft met het over PIC en AVR?? Er wordt alleen 'controller' genoemd (en een 3.3v flash van de aavr-site). Hoe komen jullie erop dat TS een PIC of AVR gebruikt?

Daarbij: ik neem aan de TS een reden heeft om die controller op 5V te draaien, en het is gewoon geen enkel punt.

quote:
Op 5 september 2008 10:49:31 schreef High met Henk:
is een buffer line driver nu zo moeilijk?
Altijd nog moeilijker dan 'm weglaten...
quote:
Op 5 september 2008 09:53:33 schreef bprosman:
[...]Waarom zou je dat doen als de lijntjes 5Volt tolerant zijn en er voor gemaakt is om gewoon aan TTL te knopen.
My point exactly...
[Bericht gewijzigd door Jochem_S op 5 september 2008 12:12:47]
Fantomaz
Golden Member

quote:
Op 5 september 2008 09:31:20 schreef PE9SMS:
Die zijn er volop, ook bidirectioneel en worden translators of transceivers genoemd. Vallen onder de productgroep logic van bijvoorbeeld NXP en TI.

Ik was onvolledig.
Ik bedoel dus echt 2 kanten op. Maar die zijn er dus ook...
Iemand toevallig een typenummer?
Ik loop ook zo nu en dan aan tegen dezelfde problemen als TS.
Losse veters hoeven geen probleem te zijn, zolang je stappen maar groter zijn dan de lengte ervan. Pas als je korte stappen móet nemen, gebeuren er ongelukken.
Zoeken in topic 1 | 2 | Volgende >>