Shock Media

Navigatie

Microfoon versterker

Forum > Audio > Microfoon versterker
Naam Bericht
Chris ghislain

Hallo,ik heb de schakeling van de Microfoon versterker van c o nagebouwd en kwam tot de vaststelling dat micro-elementjes,bij de electro-boer,niet geschikt zijn voor die schakeling,omdat de impedantie van die elementjes 1K bedraagd.Ik heb een microfoon liggen met een dergelijk microfoonelement en zou die willen aansluiten op de Microfoon versterker van circ.onl.Is er een oplossing om de impedancie van 1K terug te brengen naar 500a600 ohm.
met dank
Aart

Hum.

Wat is het probleem ? Te veel ruis / te weinig gain ?

Weet je zeker dat je niet een elektreet in handen hebt ?
AartSite
Chris ghislain

Hallo,inderdaad te weinig gain.

Inderdaad,het is Een elektreet microfoontje.(ik heb ook deze post gevonden;Gepost zaterdag 28 juni 2008 19:14:16) http://www.circuitsonline.net/forum/view/63052 ik ga eens verder zoeken
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 4 september 2008 21:44:39]
CornelisJ

Een electret microfoon moet gevoed worden via een weerstand naar een schone voeding. Zie schema hieronder:

Zie ook dit topic. Gangbare elektret microfoontjes trekken een stroom van ca 0.5mA. Weerstand R2 naar de voeding moet aangepast worden aan de gebruikte voedingsspanning en de opgenomen stroom. Zie ook de discussie in dit topic.

Welke microfoonversterker gebruik je precies? Er staan drie schakelingen op deze site. Bedoel je deze?
Chris ghislain

ja,die is het.

OK,ik heb op de + van de electret mic een propere 2V gezet met als resultaat,als ik erin blaas heb ik geluid in de boxen maar als ik spreek heb ik geen geluid.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 6 september 2008 15:46:39]
CornelisJ

Heb je wel een weerstand gebruikt tussen de uitgang van de electret en de 2V voeding?. Bij een 2V voedingsspanning moet de waarde van de weerstand niet te groot zijn, anders wordt de FET transistor in de elektret dichtgedrukt. Normaliter zou een 2k2 weerstand goed moeten gaan.

Let verder op de polariteit van de elco op de ingang van de microfoon versterker. Leg de plus van de elco aan het knooppunt met de hoogste spanning. Dit betekent dat elco C1 in de microfoon versterker vermoedelijk omgepoold moet worden. Gewoon even nameten met een multimeter.
Chris ghislain

Ik heb de 2V gemaakt van de 12V voeding.De + van C2 via een trimpot. 220K in serie met 10K naar de - van C1.Met trmpot afgeregeld op 2V met de multimeter.

Het resultaat nu;Met het volume van mijn eindversterker 3/4 open,hoor ik mijn stem,enkel wanneer ik met mijn lippen tegen de mic.spreek,als ik blaas in de mic hoor ik dit klaar en duidelijk.

kan ik de gevoeligheid van elektret verhogen?Of moet ik de versterking van de microfoon versterker verhogen.
quote:
Op 5 september 2008 20:40:39 schreef CornelisJ:
Heb je wel een weerstand gebruikt tussen de uitgang van de electret en de 2V voeding?. Bij een 2V voedingsspanning moet de waarde van de weerstand niet te groot zijn, anders wordt de FET transistor in de elektret dichtgedrukt. Normaliter zou een 2k2 weerstand goed moeten gaan.

Als je daarmee R2 in de schakeling bedoeld,neen,R2 is in mijn schakeling 22K.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 6 september 2008 15:48:03]
CornelisJ

Met de weerstand bedoelde ik de weerstand tussen de voeding en de uitgang van de electret-microfoon. Dat is dus weerstand R2 in de tekening hierboven (ik geef toe dat het verwarrend is dat deze ook R2 heet). Als ik jou goed begrijp, gebruik je wel zo'n weerstand, namelijk een weerstand van 10k in serie met de trimpot van 220k.

Enige probleem dat ik nog zie is dat er nu 2V op de - aansluiting van C1 staat, en ongeveer 0.6V op de + aansluiting (basis-emitter spanning van transistor T1 in de voorversterker). Als dit klopt, dan moet je elco C1 omkeren.

Of dat ook het probleem oplost durf ik niet met zekerheid te zeggen. Het zou ook zo kunnen zijn, dat de versterking van de microfoonversterker gewoon te laag is.
Chris ghislain

Ik had de 2V op de + van C1 staan,dus dat was OK.

ik heb de zaak in orde gekregen.Namelijk met een bijkomende voorversterker aan te sluiten tussen de electret en de microfoon versterker.Waardoor het micro-signaal nog sterker aangeboden wordt en ik van op een afstand van +/- 10cm in de micro kan praten,met een perfect geluid.
Dus eigenlijk komt het er op neer dat voor een electret, een versterking van 200x niet genoeg is,maar wel +/- 400x.

Cornelisj,dank zij uw tussenkomst in "RAAD en daad" heb ik dit project in orde gekregen,en heb ikzelf heelwat bijgeleerd.Waarvoor HEEL HARTELIJK DANK.
Nu rest mij nog,dit in te bouwen in een kastje.
Zoeken in topic