Shock Media

Navigatie

Fietsalarm

Forum > Ontwikkeling > Fietsalarm
Naam Bericht
Totale beginner

Hallo,

Ik zou voor op mijn fiets een alarm willen. Gewoon voor de lol, maar ook wel antidiefstal. Ik heb op mijn fiets een 12 volt loodbatterij die ik laad met mijn dynamo en ook extern. Stroomvoorziening is dus niet het probleem.

Nu heb ik iets dat schokdetectie doet, maar dat werkt niet goed genoeg vind ik. Ik zou alles op afstandsbediening willen aan en uit zetten. Dat is makkelijk op te lossen.

Maar nu zou ik willen dat het alarm afgaat vanaf dat men het fietskader aanraakt. Ik dacht zelf aan iets met capaciteits verandering op het kader. Maar ik weet niet of dit door de verf op het frame gaat.

Ik zoek dus een manier om betrouwbare aanraakdetectie te doen op de metalen delen.
alles werkt, als je er maar genoeg nieuwe onderdelen in steekt
ivar92

ik weet niet of dat wil maar is een zo'n kwikschakelaar geen idee?hoe heet zo''n ding ook alweer
en dat als je de fiets zegmaar oppakt dat ie dan contact maakt?
Gister had ik brand in mijn koelkast. vandaag heb ik er weer Grolsch ingezet.
Totale beginner

Wel ik dat zou een goede oplossing zijn. Maar op school wordt er soms wat ruw omgegaan met de fietsen en dan valt hij soms wel eens om. Dat zou dan een nodeloos alarm geven.

Ik zoek eigenlijk meer een goede manier om aanraakdetectie of zo te doen.
Twabi2

Maar als ze ruw zijn kunnen ze hem alsnog aanraken.
Is het geen idee om een proximity-achtig dingetje te gebruiken?
Dus iets wat detecteert of je fiets binnen een straal van pakweg 1m blijft, dat je gewoon op de grond kan leggen. Niemand gaat toch een zwart doosje oprapen ofzo...
Als ze je fiets aanraken, of hij valt om, dan blijft hij binnen die meter.
Gaan ze er mee aan de haal => alarm!
Andere mogelijkheid is kijken of het wiel 1 volledige cirkel draait... Lijkt me zelfs simpeler dan bovenstaande, bijvoorbeeld met een IR sensor ofzo.
The Space Shuttle Simulator
thevel
Golden Member

Of een sensor aan een wiel, als iemand er mee wegloopt en het wiel een ronde draait gaat het alarm af.
Ben gestopt als elektricien, kon niet meer tegen de spanning.
Totale beginner

dat idee van Twabi2 lijkt me wel wat. Ik heb nog een PIR en een doplersensor liggen. Ik denk de dopler te gebruiken, die kan ik dan mooi afregelen.

Ik zal de vorderingen zeker posten
Totale beginner

ik heb dus een afstandsbedining, maar die geeft enkel een puls en geen constant signaal.

ik zou dus moeten hebben
puls --> 1
puls --> 0

dit wil ik dus met een flipflop ic doen en zo een relais laten schakelen. Eventueel met een transistortje erbij.

Maar er zijn zo veel verschillende ic's dat ik niet direct weet welke te gebruiken. Wat is een goed ic hiervoor?

Mvg.
Totale beginner
arnold geurtse

ik zou gaan voor een combinatie van trildetector en iets wat op het wiel zit, wat ziet dat er gereden wordt met de fiets.

deze bijde kan je op een microcontroller aansluiten, kan je ook nog controleren dat het wiel een x-tal keer is rond gegaan.

op de derde ingang je remote controle, je probleem dat dit een pulscontact is kan je software matig wel oplossen.

op een van de uitgangen een ledje voor de status, op een ander een piezo sirene en klaar ben je volgens mij.
Totale beginner

Moest ik microchips kunnen programmeren zou dat inderdaad ideaal zijn.

Maar mijn kunnen rijkt tot het maken van schakelingen zonder microchips.

Voor detectie denk ik een PIR sensor te gebruiken, deze is nl zeer klein. en ik kan deze instellen in een kleine hoek.Zodat wanneer er zich iets tussen het stuur en zadel bevind een alarm afgaat.
Kevinoud

Mensen goeie morgen...
Meestal zet iemand ze fiets op slot dus kan het achterwiel iig al geen omwenteling maken.

Als ze er mee aan de haal gaan is het vaak een mooie dure fiets die niet aan de ketting ligt en die vliegt zo het busje in 50 meter verderop dat slot dat regelen ze achteraf wel en dan is het allarm al te laat en buiten bereik.

Edit:
Ik zou een dikke holle pen pakken met een penlite erin en aan de bovenkant een klein piezo elementje die lekker veel herrie maakt.
Boost converter > 5V > Pic > ontvangertje die elke 5 sec minimaal 1 pulsje wil zien zo niet alarm.
onder je zadel oid gooi je dan zo'n wegwerp 433Mhz zendertje van IA voor 3 euro.
die elke 4 sec een puls treintje stuurt van 3 bits met tussen elke bit 20 mS ofzo.
lijkt me een goedkope en simpele oplossing.

Waarom een pen .. Er is altijd wel een plek in de buurt waar grond is en je de pen dus makkelijk in kan steken niemand gaat die uit de grond halen en als hij gejat wordt maak je voor 5 euro een nieuwe..
[Bericht gewijzigd door Kevinoud op 20 september 2008 21:29:52]
***** No keyboard connected press F1 to continue ... *****
Zoeken in topic