Shock Media

Navigatie

Het maken van een induction heating

Forum > Algemene elektronica > Het maken van een induction heating
Naam Bericht
Hastatus

Om bornzen plaatjes mee te nielleren heb ik een ding nodig wat het brons snel kan verwarmen. Op youtube zag ik filmpjes over "induction heating". Dit ziet er erg interessant uit, dus ik zou er graag 1 willen maken. Zelf heb ik enige kennis op elektronica gebied maar beslist niet genoeg om het zo zelf te maken op grond van de sites die je op internet kan vinden. Mijn vraag is dus HOE ik zo`n apparaat in elkaar kan zetten. Ik hoop wat de kosten dan niet zo hoog zijn, want een verwarmingsspiraal zou ook voldoende zijn, maar dit gaat sneller.
Technojunk
Member

Het lijkt er op, dat je een hele dikke trafo nodig hebt, als ik dit zo zie: http://www.youtube.com/watch?v=Hopa-oXh8cQ
Printje geëtst hebben? mail me! | Even the invisible must be perfect
bassie-

Je hebt een wisselspanning met een flinke frequentie nodig (20Khz oid). Het vermogen dat je nodig hebt hangt af van wat je er mee wilt doen. Een cola blikje is sneller warm dan een dikke stalen pijp.
HV-boy

die frequentie kun je maken met een 555tje in astabiele

je versterkt die frequentie dan wat met wat Torren
daarna neem je een grote FET of een tor en laat die de stroom door je condensator en spoel schakelen
msicaron

Hier vind je meer info over inductieheating en ook een aantal schema's.. Heb het zelf nog niet gelezen dus ik weet niet of de schema's bruikbaar zijn.
'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)
Stefaan Van Slycken

't is te zien hoeveel je wil besteden en zoeken; tegenwoordig verkopen ze ook "stand-alone" inductiekookplaatjes voor vrij weinig geld. 'k Denk niet dat je het er zelf voor kunt maken. De spoelen waarmee het magneetveld gemaakt wordt zijn specifiek gewikkeld...

Het nadeel aan inductie is dat het enkel werkt met ferro-magnetisch materiaal. Als je er dus iets niet-magnetisch op wil verwarmen gaat het niet.

Als je erg snel "eender wat" wil kunnen verhitten ben je misschien beter met een gewone keramische plaat, die warmt 'no matter what' want dat is gewoon een efficiënte warmtebron.
Terug van weggeweest wegens andere hobby: foto.stefaanvanslycken.be
Eagle666

Voor wat hobby en zelfbouw kijk maar eens hier: HF Degassing.

Opmerkingen:
1. dit is een google vertaling vanuit het frans dus het leest misschien niet al te makkelijk en de schema's zijn niet al te groot helaas.
2. hoeveel je ermee kunt is ook de vraag, ik heb het niet helemaal gelezen, het is voor een specifieke toepassing gemaakt

Op de hoofdsite staat een leuk filmpje (onderaan), bekijk die maar eens. Een fransman is lekker zijn eigen triodes (buizen) aan het maken. Veel zelfgemaakte apparatuur: infrarood verhitter, vacuumpomp, puntlasser, etc.... Ik wou dat ik het kon! Echt vakmanschap... Als het filmpje niet lekker loopt even op pauze drukken en wachten tot de balk onderaan helemaal donker is gekleurd (je ziet het vollopen) oftewel even helemaal laden/downloaden en dan pas weer op start drukken.

De originele pagina is dus in het frans met een link bovenaan voor de engelse (google) vertaling. Om het even compleet te maken en voor wie de originele paginalink wil.
[Bericht gewijzigd door Eagle666 op 5 september 2008 04:44:05]
Phlogiston

quote:
Het nadeel aan inductie is dat het enkel werkt met ferro-magnetisch materiaal. Als je er dus iets niet-magnetisch op wil verwarmen gaat het niet.

Volgens mij klopt dit niet. Het werkt doordat de wisselspanning in de spoel een magneetveld opwekt wat dan vervolgens weer stroom opwekt in je te verwarmen object. Die stroom is enorm hoog, en door de electrische weerstand in je object levert dat warmte (zoals in iedere weerstand) Dit is gewoon het principe van een transformator. Je object is de secondaire 'spoel'. Het werkt als je object maar stroom geleid. In een normale transformator is de secondaire toch ook gewoon van koperdraad en niet van ijzer.
[Bericht gewijzigd door Phlogiston op 5 september 2008 12:47:14]
"If a rocket goes up, who cares where it comes down." - Wernher von Braun
Snubber

Dat klopt idd maar je hebt veel meer vermogen nodig. Magnetiseerbaar materiaal heeft hysterese verliezen die er veel harder inhakken dan de geleidingsverliezen. Een materiaal als koper is ook te smelten met inductie, alleen moet je dan naar hoge frequenties (skin effect) en enorme vermogens.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 5 september 2008 22:59:06]
Stefaan Van Slycken

quote:
Op 5 september 2008 12:45:48 schreef Phlogiston:
[...]

Het werkt doordat de wisselspanning in de spoel een magneetveld opwekt wat dan vervolgens weer stroom opwekt in je te verwarmen object. Die stroom is enorm hoog, en door de electrische weerstand in je object levert dat warmte (zoals in iedere weerstand) Dit is gewoon het principe van een transformator. Je object is de secondaire 'spoel'. Het werkt als je object maar stroom geleid. In een normale transformator is de secondaire toch ook gewoon van koperdraad en niet van ijzer.

En die kern in een transformator, dat is dus gewoon versiering die ze in een ferro-magnetisch materiaal maken omdat dat goedkoop is?
joopv

Inductieve verhitting kan op ohmse verliezen, op hysteresis verliezen of zelfs een combinatie van die 2 gebaseerd zijn. Beide hebben hun eigen toepassingsgebieden.
kipmans

Twee mooie zelfbouw induction heaters:

http://www.richieburnett.co.uk/indheat.html
http://uzzors2k.000webhost.com/index.php?page=ihpll1

Zal je wel een goed idee geven van wat er bij komt kijken om zoiets te maken.
De Kipmans (R) Laboratories / Onderdeel van KipDev
Phlogiston

quote:
En die kern in een transformator, dat is dus gewoon versiering die ze in een ferro-magnetisch materiaal maken omdat dat goedkoop is?

Nee, de core verbeterd de koppeling tussen de primaire en secundaire coil.
In een transformator is warmte onwikkeling wel het laatste wat je wil, dus ik snap je redenatie niet.
"If a rocket goes up, who cares where it comes down." - Wernher von Braun
Hastatus

Die site ken ik van wikipedia en dat is juist de reden dat ik hier even info vraag. In de tekening staan dingen als "R". Ik weet dat dat een weerstand is maar niet hoeveel ohm ik ervoor moet gebruiken. Ik zoek een makkelijker circuit dan de tekeningen die ik heb, die daarnaast ook meer voorgekauwd is en warvan de onderdelen makkelijk te vinden zijn.
Stefaan Van Slycken

quote:
Op 7 september 2008 03:01:44 schreef Phlogiston:
[...]

Nee, de core verbeterd de koppeling tussen de primaire en secundaire coil.
In een transformator is warmte onwikkeling wel het laatste wat je wil, dus ik snap je redenatie niet.

Je hebt gelijk, ik zat elders verdwaald met mijn gedachten en redeneringen.

Hastatus: in feite is "R" een verkeerde aanduiding, "L" ware beter; het betreft hier namelijk spoelen die een magnetisch veld opwekken. Een gewone keramische plaat, dat is een weerstand. Dat is simpeler: een plaat van 2kW op 230V, als je de wet van ohm en p=u*i kent kan je rekenen... maar met inductie zit het dus wel even anders.
En als er makkelijker circuits bestonden met simpele onderdelen voor inductie, denk ik dat de fabrikanten daar ook wel voor zouden opteren

Nee, hou je liever aan een gewone 'keramische' kookplaat met een energieregelaar, dat is de simpelste regeling die je kan hebben: een bimetaaltje dat afhankelijk van de stand de kookplaat langer of korter laat werken. Goed en goedkoop, maar - volgens mij - niet bruikbaar voor inductie. Al heb ik dat inductie-systeem nog niet aan uitgebreide tests onderworpen...
Hastatus

Mij lijkt het nu ook zeker verstandig om zo`n verwarmingselement aan te schaffen. Toch kan inductie misschien nog handig zijn. Is het bijvoorbeeld mogelijk om er koper mee te smelten? En anders: tot hoe warm kun je brons en/of ijzer en/of koper verwarmen. Alles in de naam van het bronsgieten.
Hastatus

En die verwarmings elementen zijn hier dus gvd niet te krijgen

Wie kan me helpen bij het maken van een simpel apparaat en weet ook of het bij brons zou werken. Ik zou het iig heel tof vinden, nu de mogelijkheden ook minder worden.

Mocht iemand een idee hebben waar ik zo`n keramische kookplaat kan kopen zou ik dat prefereren boven die van inductie. Hier is het moeilijk en ik heb ook geen idee waar het te krijgen is...
[Bericht gewijzigd door Hastatus op 20 september 2008 16:39:32]
Zoeken in topic