| Naam |
Bericht |
hell-nd-smoke
|
beste forumleden...
ik ben een héél oude brommer aan't restaureren, en na de mechanische delen afgehandeld te hebben stuit ik nu op't volgende probleem:
oorspronkelijk zijn alle glloeilampen voorzien op 6v te werken , maar ik wil deze heel graag omschakelen naar 12v.
te weten: één gloeilamp 21w vooraan en 5w/21w achteraan ( rem en achterlicht dus)
nu blijkt dat mijn bobijn op de alternator zowat 44V geeft( wisselstroom en onbelast)op het hoogste motortoerental.
ik wil heel graag deze wisselstroom behouden voor het aansturen van de lichten enz...
hoe moet ik die spanning terugbrengen tot een aanvaardbare 12v?
momenteel branden er met kilo's tegelijk gloeilampen door, en ik heb niet echt een ideetje hoe dit moet op een wisselstroomcircuit.
ik zou het echt leuk vinden van hier enkele reakties op te krijgen met enkele nuttige aanbevelingen.
hartelik dank!
ps als test heb ik een ledschakeling gemaakt met een bc 256- werkt ook op wisselstroom- maar de spanning is te hoog en dus begeven die fetjes heel gauw.
vriendelijke groeten,
sven lippens
|
Uranium
|
Gloeilampen doen het ook op DC, dat is simpeler dan gelijkrichter-->buck convertor-->wisselrichter, de laaste stap kun je dan weglaten.
|
nijhuisr
|
Maar wat is de spanning met belasting?
Waarom moet het 12volt zijn? er zijn ook 24volt lampje met dezelfde fitting.
|
hell-nd-smoke
|
dank voor je antwoord,
maar zoals ik al zei: ik wil absoluut die wisselspanning behouden en toch uitkomen op een aanvaarbare 12v.
je hebt gelijk- omzetten naar gelijkspanning enz...., maar om bepaalde redenen zie ik hier helaas van af.
het is me echt te doen om op een zo simpel mogelijke en betrouwbare manier die 40vwissel naar beneden te halen en op 12v ongeveer uit te komen.
helaas heb ik van wisselspanning niet zoveel kennis en richt ik mij tot de echte techneuten onder jullie in de hoop dat ze daar een bruikbare oplossing voor kunnen vinden.
groetjes...
|
hell-nd-smoke
|
die 24v lampjes branden zowiezo door.....heb er al verschillende ingestoken en dat gaat echt niet! het piek voltage is gewoon te hoog op vol toerental.
op dat ogenblik levert de bobijn een goede 40v af..
|
bobo1on1
|
Heeft de dynamo een veldwikkeling of permanente magneten?
|
hell-nd-smoke
|
er zitten twee vaste bobijnen op de grondplaat , binnen het vliegwiel met magneten, één bobijn daarvan dient voor de ontsteking, de andere voor de verlichting.
meer kan ik je daar helaas niet op antwoorden.
met het vliegwiel bedoel ik: een roterende massa, magnetisch rond die bobijnen, en meevolgend op het toerental van de krukas.
|
GJ_
Moderator
|
Zit er normaal geen accu op zo'n brommert? En een regelaar of op zn minst een gelijkrichter? En zo nee, hoe zit het dan origineel met deze dynamo? Waar komt die vanaf?
En als het de originele dynamo is, dan heeft het met die 6V lampjes gewoon gewerkt dus. en die trekken natuurlijk twee keer zoveel stroom waardoor de spanning zou kunnen inzakken. Waarom dan perse naar 12V? Met 24V lampjes maak je het kennelijk nog erger. [Bericht gewijzigd door GJ_ op 4 september 2008 22:20:38]
www.xj3.nl
|
Zonnepaneeltje
Golden Member
|
De spanning is zo hoog omdat er te weinig stroom wordt getrokken.
Wat zat er origineel in aan lampen?
Ik neem aan dat het toerental niet hoger is dan zoals 't 'origineel' was. Want bij een hoger toerental krijg je ook een hogere spanning.
Mijn mini-voeding levert 12,2W/dm3 op de subsonic-scale
|
K8000
|
Wat is ongeveer de spanning bij belasting?
Het is misschien een rare denkwijze van mij, maar ik aan het volgende gedacht.
Als de spanning bij belasting in de buurt is van 12V, kan je misschien een autmatisch geregelde belasting maken, waarmee je wat vermogen opsmoort en zo de 12V constant houd.
Als de dynamo spoel hier tenminste tegenkan.
Je zou het volgens het principe van een gestabiliseerde voeding kunnen werken ( maar dan de transtistor omgekeerd sturen) De uitgangsspaning meten, en aan de hand hiervan een transistor meer of minder opensturen zodat er een stroom door een vermogen weerstand vloeit welke vermogen dissipeerd om de spanning constant te houden.
|
Sine
Moderator
|
Jup, grofweg clampen.
code:
10A brug
.-------o-------o-------o----- +
| | | |
| | | |
- - Z 12V |
^ ^ ^ |
| | | /|
~ o-------o | | |/ Darlington
| | o-----| BDV65 oid
~ o-------)-------o | |> ! koelen !
| | .-. |
- - | | |
^ ^ | |1k |
| | '-' |
| | | |
'-------o-------o-------o------- -
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
K8000
|
hazo, noemt men dat "clampen" vermogen opsmoren
de term "Sinken" had ik al gehoord. [Bericht gewijzigd door K8000 op 5 september 2008 19:57:56]
|
maartenbakker
|
Die shuntregelaar (clamp, sink, etc) werkt op gelijkspanning. De (ongemotiveerde en als je het mij vraagt knap onhandige) eis van de TS was om wisselspanning te behouden....
|
K8000
|
Zo behoud je ook de wisselspanning!
Als je in de DC kring meer stroom gaat laten vloeien, en je meet de spanning op het wisselspanningsgedeelte, dan zal deze ook dalen.
De DC kring dient enkel maar om vermogen smoren
|
Sine
Moderator
|
Jup, je hoeft de spanning niet af te tappen aan de DC kant, je kunt die ook gewoon voor de gelijkrichter aftappen, dan zou ik het zenertje wel wat kleiner maken, zeg 10V
|
maartenbakker
|
Ach, natuurlijk. Ik liet me even op het verkeerde been zetten.
|
6502
|
Even zonder verdere kennis van zaken, maar een wisselspanning transformeren deden we vroeger toch met een transformator? Of mis ik wat?
En met zo'n 50 Watt maximaal vermogen (2x21 + 5) lijkt me dat geen enkel probleem.
_ [Bericht gewijzigd door 6502 op 9 september 2008 20:28:01]
|
Sine
Moderator
|
Het probleem is dat die spanning onbelast 40V is, ga je dat iets belasten zakt het enorm in elkaar.
Als je gewoon 6V lampjes gebuikt is er waarschijnlijk helemaal niets aan het handje zelfs.
|
6502
|
Een mooie test is om te zien of het voorlicht dimt zodra het remlicht gebruikt wordt. Als dat zo is, dan zakt de spanning dus bij hogere belasting.
Indien het voorlicht stabiel blijft dan kan de inzak-theorie niet blijven staan, denk ik.
edit: het zakt inderdaad van 40 naar 6 in bij 1 lampje. Maar zou het dan 6 volt blijven bij 2 lampjes? Gevoelsmatig zeg ik dat het dan nog verder moet zakken. Of je nu 21 watt trekt, of het dubbele dat maakt nogal uit bij een (blijkbaar) zachte voedingsspanning. [Bericht gewijzigd door 6502 op 9 september 2008 20:46:37]
|
Sine
Moderator
|
Er komt nu 40V uit, en met 6V lampjes komt er maar 6V uit.
Ik denk dat je veilig kunt stellen dat het *iets* inzakt.
|