Shock Media

Navigatie

Rotel Rx 855

Forum > Audio > Rotel Rx 855
Naam Bericht
audiodude

De Rotel receiver van mijn moeder had al een tijdje last van brommen en in/uitschakel ploppen.
Ik heb inmiddels de voedings elco's vervangen en het brommen is weg.
Ik dacht dat het ploppen kwam doordat er een relais bleef hangen,deze vervangen,het ploppen is minder maar nog steeds bij het inschakelen aanwezig.Het gebeurt nog voor het nieuwe relais in geschakeld word.

Heeft er iemand een idee waar ik naar moet zoeken?
thevel
Golden Member

Ik neem aan dat je een tuner-versterker bedoeld.
De "plop" die je hoort komt waarschijnlijk door een DC spanning welke op de uitgang staat.
Deze spanning ontstaat door een defect in de eindversterker.
Normaal gesproken zal de beveiligings schakeling het relais niet mogen aansturen, dus hier is ook iets mis mee.

edit/
Het is ook mogelijk dat de beveiligings schakeling niet goed functioneert en te vroeg in geschakeld.
Wat is de DC spanning op de speaker als het relais is ingeschakeld?
[Bericht gewijzigd door thevel op 5 september 2008 00:27:41]
Ben gestopt als elektricien, kon niet meer tegen de spanning.
audiodude

Het is inderdaad een Tuner versterker,
De Dc spanningen aan de ls uitgangen zijn 6,7 mv rechts en 7 mv langzaam oplopend tot 12,8 mv links (tijdsduur ongev 2 min) hierna loop dit kanaal weer langzaam terug naar 12,5 waar hij dan op blijft hangen.
thevel
Golden Member

Deze spanningen zijn normaal, de eindversterker lijkt dus in orde.
Als het apparaat wordt ingeschakeld, hoe lang duurt het dat het relais wordt aangetrokken?
audiodude

Ongeveer 4 sec,hij geeft de plop echter gelijk bij het aanzetten,dus voor het relais ingeschakeld is.
CornelisJ

quote:
Op 6 september 2008 14:10:50 schreef audiodude:
Ongeveer 4 sec,hij geeft de plop echter gelijk bij het aanzetten, dus voor het relais ingeschakeld is.

Dat is vreemd, voordat het relais ingeschakeld is zou er geen verbinding moeten zijn tussen de eindversterker uitgang en de luidspreker aansluitingen, en zou je dus ook geen plop moeten horen.

Het lijkt wel of er met uitgeschakeld relais toch een verbinding is tussen verterker-uitgang en luidspreker. Als ik jou was zou ik dit is eens nameten met een ohm meter. Dus bij uitgeschakelde versterker de weerstand meten tussen versterker-uitgang en positieve luidspreker klem.
audiodude

Beide aansluitingen geven een waarde aan van ongev 1600Kohm,maar lopen binnen een minuut naar meer dan het hoogste bereik van mijn meter en dat is 2000Kohm.
thevel
Golden Member

Soldeer het relais er helemaal uit, je mag dan helemaal geen geluid meer horen, dus ook geen plop.
MMSoft

Post eens een foto van de print.

Het lijkt erop dat er een verbinding is tussen de voeding en de versterker via een condensator...
[Bericht gewijzigd door MMSoft op 7 september 2008 10:57:55]
Geregistreerd mikroC gebruiker
Zoeken in topic