| Naam |
Bericht |
bartje80
|
We moeten op school een reactiewand maken
we willen 4x4 segmenten maken. elk los segment moet kunnen detecteren wanneer je het segment aanraakt, of je hand er boven houd of iets dergelijks.
dat is ook meteen mijn vraag, hoe zouden jullie de losse segmenten iets laten detecteren?
we hebben al gedacht aan de qt110 of met lichtonderbrekingen of zoiets dergelijks.
hebben jullie tips?!
|
High met Henk
Honourable Member
|
proximity switches??
to al newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet). Mijn werk is pure p0rno: ik ben Professioneel bitneuker
|
GJ_
Moderator
|
als het een wand is die bij detektie ook nog enige reactie moet laten zien kan ik me voorstellen dat met lichtstralen voorlang het meest practische is. Je zou dan de wand zelf kunnen maken van bv wit doorschijnend kunsstof en daar achter (rgb)LED's of gekleurde lampen plaatsen. Als er verder geen electronica achter zit voor de detektie maakt dat nl de belichting wel een stuk eenvoudiger.
www.xj3.nl
|
High met Henk
Honourable Member
|
tja proximity switches zijn niet echt nauwkeurig idd, maar zijn wel lekekr handig en kunnen grotere reikweidte aan, waardoor je ze verder achter de muur kunt stoppen
licht kan idd ook, maar is wel meteen complexer ivm ook omgevingslicht...
weet neit of er proximity switches zijn die je beetje kunt bundelen of dat je die dingen wellicht kunt richten..
Ander kun je ook nog voor ultrasoon gaan...
Kemo heeft ooit van die kitjes gehad. Die kun je wel redelijk richten...
to al newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet). Mijn werk is pure p0rno: ik ben Professioneel bitneuker
|
danielbakker
|
ik denk dat je daarvoor heel goed lichtdetectie met leds kunt gebruiken. de leds heb je al, de losse segmenten, en met een beetje electronica is daar een heel goede detectie mee te maken. ik heb daar ooit een topic over gehad, hiero met heel veel handige links, artikelen en filmpjes van mensen die hetzelfde hebben gedaan wat jij wil doen.
wie heeft de beschikking over materiaal om een BGA te solderen? mail me! The two most common elements in the universe are Hydrogen and stupidity.
|
Bart Hiddink
Golden Member
|
Er zijn ontwerpen die werken met reflectie van infrarood licht.
Ik heb eens een ontwerp (na)gemaakt dat werkt op het beïnvloeden van omgevingslicht.
Het ontwerp is hier beschreven.
Het is een analoog netwerk en het werkt heel aardig.
Er staat ook een schema bij op blad 3.
Hier nog wat linkjes van de bedenker van het ding:
http://www.flickr.com/photos/oskay/2493649735/
Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. Auteur van uitgave: Draadloze Communicatietechnologie, Segment uitgeverij.
|
GJ_
Moderator
|
quote:
dat zal nogal tegenvallen ben ik bang.
www.xj3.nl
|
High met Henk
Honourable Member
|
hmm ik heb ze hier, die halen met gemak 30 tot 40 cm!
en zijn hele goedkope
heb ze ook gehad tot 1.5 meter [Bericht gewijzigd door High met Henk op 5 september 2008 10:43:04]
|
bartje80
|
we willen ledjes gebruiken als sensors
want ledjes kunnen zenden en ontvangen. ze zenden licht uit en als het licht wat ze terug krijgen minder fel is dan detecteren ze dit.
de reactie wand zal ongeveer 1 x 1 meter worden
maar 1 segment is daar dus 1/16e van dus 25 x 25cm [Bericht gewijzigd door bartje80 op 5 september 2008 11:27:39]
|
SparkyGSX
|
Je zou natuurlijk ook capacitief kunnen meten.
Met een LED kun je, voor zover ik weet, niet detecteren hoeveel van zijn eigen licht hij terug krijgt. Je zult er dan andere LEDs zijn aan moeten zetten, maar dat lijkt me niet zo'n probleem. Het geheel immuun maken voor omgevingslicht lijkt me veel moeilijker.
Voor wat inspiratie zou je even kunnen kijken naar die LED tafel, waar je figuren op kon maken door je hand er overheen te zwaaien: http://www.youtube.com/watch?v=IkmpIXd9Q90
Misschien kun je er een stukje "emergent behaviour" inbouwen, dat werkt bij zulke dingen vaak erg goed. Dit kan zo eenvoudig zijn als ervoor zorgen dat elke LED het licht van zijn buren ontvangt, er daar ook op reageert. Als de modules onderling ook kunnen communiceren, is "the game of life" natuurlijk ook nog een optie, maar wel erg onorigineel.
|
Lucky luke
|
als iemand zijn hand op een led houd ontvangt die led plotseling geen licht (of veel minder) uit de omgeving. Dat kun je meten, waarop je de led aan laat gaan.
microcontrollertje de helft van de tijd de led's laten meten en de ander helft van de tijd ze eventueel aan/uit doen, met iets dat ze even aan blijven.
als je nog tijd hebt kun je die microcontroller wat slimmighied meegeven:
als de lichtverandering subtieler gaat negeren.
mijn homepage. // De vraag is niet: Is ubuntu klaar voor de desktop. De vraag is of de desktop klaar is voor Ubuntu.
|
Bart Hiddink
Golden Member
|
Het leuke van die tafel is dat het een geheel analoog netwerk is.
Aan elke sensor zit maar één (4-voudige) opamp.
Dus spotgoedkoop..
Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. Auteur van uitgave: Draadloze Communicatietechnologie, Segment uitgeverij.
|
bartje80
|
mensen ik heb nog een vraag,
we willen misschien ( wanneer dit voordelig is ) de 16 printplaten in china laten etsen, om zo tijd te sparen, en misschien geld.
Heeft er iemand op dit forum ervaring met het laten maken van printplaten ( zonder assamblage ) in het buitenland?
m.v.g. Bart
|
GJ_
Moderator
|
Ik denk dat voor een paar stuks je net zo goed in Nederland terecht kan eerlijk gezegd.
www.xj3.nl
|
Bart Hiddink
Golden Member
|
Denk ik ook.
Voor 16 printplaten naar China gaan is wel erg kort door de bocht.
Bovendien gaat het niet zo lekker met China...
|
Henry S.
Moderator
|
quote:
Je zou de zoekfunctie eens kunnen gebruiken...
Dat zijn btw veel te weinig printen om het goedkoper te laten maken, voor Chine moet je veel grotere oplages denken.
En is de print niet zelf te maken?
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
grotedikken
|
quote:
Het is overdreven een led als een bidirectionele component voor te stellen
Leds zijn in zekere mate fotogevoelig, net zoals alle diodes. Het effect is echter klein en er is een complexe schakeling nodig om dit effect om te zetten naar een bruikbaar signaal.
Het idee om terwijl de led zendt de vrandering in stroom te meten veroorzaakt door het gereflecteerde licht kun je rustig vergeten.
Het licht dat reflecteert tegen een passerend persoon zal nog geen procent zijn van wat de led uitzendt. Doordat de chip zeer klein is zal hij misschien 1/10.000e van dat licht opvangen.Je mag dus rekenen op een stroomverandering van enkele hondersten microampere op een stroom van 20 mA.
Dit zal volledig verdwijnen in de ruis.
Ik zou dit idee gewoon laten vallen, je krijgt het nooit of te nimmer werkende.
Ik heb besloten voortaan wat aardiger te zijn. Maak me dus aub niet kwaad!
|
Twabi2
|
Het is zeker wel mogelijk...
Bewijs: http://www.youtube.com/watch?v=7kzIHMpOt20
De LEDs worden gewoon afwisselend als zender en als ontvanger gebruikt, en zoals je ziet mag de afstand ook niet te groot zijn, maar het is dus wel degelijk mogelijk, zonder overdreven ingewikkelde constructies!
The Space Shuttle Simulator
|