| Naam |
Bericht |
steve c
|
Ik heb hier een oude afstandsbediening liggen van een projector. Er zit ook een knopje op waarmee je een laserpointer kan activeren die in de behuizing zit.
Aangezien de projector al naar het walhalla is, zou ik graag die pointer alleen gebruiken, en de rest van de behuizing dumpen.
In de behuizing zit naast het toetsenbord een laserdiode en een klein SMD componentje. Gans de zaak wordt gevoed door 2 X AAA batterijtjes van 1.5 volt
Er zit ook nog een chip op die waarschijnlijk de functies van de projector kon bedienen.
is het voldoende dat ik de laserdiode eruit soldeer en in een oude balpen monteer, voorzien van een 3 volt voeding ?
Of moet het SMD'tje er ook bij ?
When all else fails, there is always my big hammer...
|
Ben_
|
Bij die hele simpele laserpointers is het vaak zo dat het slechts een laserdiode is met een weerstand in serie (zoals je een led aansluit). Het zou dan in feite moeten werken als je slechts de laserdiode en het smd weerstandje eruit neemt en ergens anders in plaatst.
Of het de moeite is, is een andere kwestie... rode laserpointers van 1 a 5 mW kosten compleet niet meer dan een (paar) euro.
http://www.webchemistry.nl - Internet Ontwikkeling en Web Design
|
steve c
|
Ja, dat weet ik wel.
Maar ik wou zo wat winteravond knutselprojectjes voorzien...
En ik vond het zo'n zonde om dit ding weg te gooien...
Maar, even over die SMD weerstand. Dit kleine ding ligt nu waarschijnlijk al plannen te smeden om mij te dwarsbomen tijdens het solderen.
Kan ik er niet gewoon een 1/4 watt weerstandje tussen zetten ? Welke waarde is dit normaal voor zo'n laserdiode op 3 volt ?
|
Frederick E. Terman
|
Dat SMD ding kun je meten (als je hem los hebt, òf als je alle andere dingen eruit hebt). Is het een weerstand, dan kun je hem vervangen door een 'gewoon' weerstandje van die waarde.
Is het géén weerstand (zie je bijvoorbeeld doordat de gemeten weerstandswaarde anders wordt bij het omdraaien van de pennen, of op een ander bereik), dan weet je dat tenminste ook weer.
|
steve c
|
dit project moet je zo zien:
stel, een donkere herfstavond (zoals nu)
onderaan de trap, zij: wat doe je boven op je hobbykamer ?
ik: euh... even een laserpointer project in elkaar solderen
zij: wat is dat nou weer, een laserpointer ?
ik: ja, dat kan ik je niet uitleggen, is een ingewikkelde schakeling met heel veel kleine componenten. Heb ik nodig voor het werk.
zij: ...
ik: héhé,
kwestie van de uren op de shack enigszins te verantwoorden...
|