| Naam |
Bericht |
Stanneke
|
Hallo .
Ik moet volgende week op sollicitatie gaan voor elektricien in een ziekenhuis.
Aangezien ik nu al even in een andere sector werk , maar vroeger ook enkel maar elektricien in woningbouw ben geweest gaat het niet simpel zijn om op bepaalde vragen te antwoorden .
Ik denk dat ze zeker vragen gaan stellen over een noodgenerator en zeker over noodverlichting.
Kan iemand me een link geven of uitleg verschaffen over de werking van een noodgenerator en noodverlichting .
De noodgenerator schakelt dus aan wanneer de spanning wegvalt.
Waarschijnlijk gebeurt deze detectering van het wegvallen van spanning met een bepaalt aparaatje , die dan een contact inschakelt om de generator op te starten .
Is het dan een batterij die zorgt voor de spanning om de generator op te starten ?
Kan iemand me een aansluitschema bezorgen of een link naar een aansluitschema ?
Waarschijnlijk verloopt dit ook zo met een noodverlichting .
Bedankt .
|
hobby-ist
|
Kun je dit zelf niet verzinnen?
En jij wilt elektricien worden?
financiele bubbles zijn gevaarlijker dan elektriciteit
|
Babylon
|
Je hebt er vast meer verstand van dan mij, maar je vraagt het niet voor niets.
Lijkt me gewoon een startmotor op een accu die dat ding aanzwengelt. Of wat misschien waarschijnlijker is, ze staan altijd stationair te tuffen en worden de generatoren pas aan het net gekoppeld als de spanning wegvalt.
Je hoeft toch zeker niet heel dat ziekenhuis uit je kop te weten als je er nog niet werkt. [Bericht gewijzigd door Babylon op 5 september 2008 12:43:16]
Heeft ook een Website. Nu doet ie het weer!
|
SparkyGSX
|
Nee, dat lijkt me ook niet. Ik denk dat het belangrijker is dat je de algemene regels kent, en in het bijzonder de regels voor schone groepen en zo. Het is niet alsof je straks dat hele ziekenhuis alleen draaiende moet houden; ik mag toch aannemen dat er meer mensen zijn, die je haarfijn uit kunnen leggen hoe het systeem in dat ziekenhuis werkt.
Ik heb absoluut geen praktijkervaring met dit soort voorzieningen, maar het is wel ooit voorgekomen tijdens een project op school. Als ik me goed herinner, is het niet gebruikelijk om een generator stationair te laten lopen als hij niet nodig is, maar worden ze wel op bedrijfstemperatuur gehouden m.b.v. het koelwater systeem. Zodra ze nodig zijn, worden ze gestart, en intussen werken alleen de hoogst noodzakelijke apparaten en verlichting door op een soort enorme UPS met accu's. De generator is binnen enkele seconden operationeel, omdat deze na het starten bijna meteen vol gas kan geven, omdat de meeste delen al op bedrijfstemperatuur zijn.
Dit was het systeem voor een TV studio, of het bij een ziekenhuis ook zo werkt, weet ik echt niet. Ik kan me voorstellen dat ze de generators dubbel uitgevoerd hebben, en dat ze beide gestart worden wanneer de reguliere voorziening het af laat weten, zodat de tweede al loopt, mocht de eerste niet willen starten.
|
Sponcebert
|
Volgens mij is een beetje noodgenerator voor een beetje ziekenhuis best wel een complex geheel. Ik denk dat daar wel een speciaal bedrijf het onderhoud / test voor verricht. Zou ik denken. Enige aspecten waren al genoemd. Verde zul je de brandstof regelmatig controleren, af en toe checken of de voorziening echt werkt ( door de normale voorziening weg te halen ) wat wellicht enig over vraagt met de medice staf, en de energie leverancier, met bijbehorende plannen voor als de test niet lukt, verder zal wellicht niet alles via de noodvoorziening lopen, of heb je een inschakelplan nodig. Kortom, de batterij voor het starten is maar een onderdeel.
Kortom, ik zou me geen zorgen maken dat verwacht wordt dat je dat allemaal weet. Of wel, dan maak ik me wel zorgen.
|
Lucky luke
|
ik ga me pas zorgen maken als je er werkt en het verprutst...
Mocht het dus echt belangrijk zijn zorg dan voor goede bijscholing, hier op CO kan iedereen maar gewoon wat zeggen, dat doe ik immers ook.
mijn homepage. // De vraag is niet: Is ubuntu klaar voor de desktop. De vraag is of de desktop klaar is voor Ubuntu.
|
-chefke-
|
hint zoek op nobreak voorziening op de site van HITEC.
zo`n soort installatie dynamische nobreak in combinatie met een noodgenerator zal vaak toegepast worden in ziekenhuizen.
|
Sponcebert
|
Goede tip , lees die site ( en wellicht andere ):
Hitec levert onderhoud, 24 uurs service helpdesk, oliecontrole(!), opleidingen etc.
Als je weet dat bij zo'n noodgenerator dat soort zaken speelt is dat al heel wat. Verder zul je er toch niet "aan mogen komen " denk ik zo. De plaatjes geven een indruk van een noodstroomgenerator, wellicht staan er meer, in verband met failsafe van de noodstroom !
|
-chefke-
|
aan eentje hebben ze wel genoeg die dingen kosten een paar 100duizend euro het stuk en zijn wel erg betrouwbaar. [Bericht gewijzigd door Henry S. op 6 september 2008 19:21:10]
|
Stanneke
|
Bedankt hoor gasten .
Ik denk ook wel dat er een speciaal bedrijf voor zal komen .
En natuurlijk was het me de vraag hoe dat in zo'n ziekenhuis werkt en wat de richtlijnen zoal zijn hierin .
Buiten het belachelijk antwoord van hoby-ist bedank ik iedreen .
|
Henry S.
Moderator
|
Zo belachelijk was dat antwoord niet, je had op z'n minst zelf wat zoekwerk kunen verichten!
Die is weer eens een lui topic.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
Toeternietoe
|
Belangrijk is dat er voor de mediche ruimten een aparte NEN is. Met de NEN1010 doe je daar niet zo veel.
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (3e wet van Kirchoff)
|
Sponcebert
|
Chefke :
Dit ziekenhuis heeft er al twee :
http://www.hotfrog.nl/Companies/Stichting-Sint-Lucas-Andreas...x?id=13718
PS geeft een leuke beschrijving van de opzet daar.
De h van http had ik gemist, link werkt nu. [Bericht gewijzigd door Sponcebert op 6 september 2008 20:15:18]
|
shiptronic
Golden Member
|
link werkt niet
[edit] link is gefixt [Bericht gewijzigd door shiptronic op 6 september 2008 22:38:38]
www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
|
Timmestein
|
edit: laat maar [Bericht gewijzigd door Timmestein op 6 september 2008 21:28:53]
Website -- Slopen is ook een kunst...
|
Peter112
Member
|
teken de petitie voor een vrije NEN1010 http://www.knooble.com/petitie/
|