Shock Media

Navigatie

kan iemand schema IR zender nakijken

Forum > Digitaal > kan iemand schema IR zender nakijken
Naam Bericht
buzzer38

alvorens ik mijn etsbak bovenhaal wou ik eens vragen of er geen te grote ontwerpfouten in volgend schema staan

Het is een gemoduleerde IR zender.
Op het printkroonsteentje komt 12V, M, en het signaal op 9600,8,N,1 bautrate toe.
Dat signaal activeert de timer 555 die op zijn beurt het IR ledje op 38 kHz zal laten flikkeren.
Met de potmeter kan ik de frequentie precies op 38 kHz afregelen

De ontvanger komt er later aan

http://www.uploadarchief.net/files/download/irzender_sechema.pdf

http://www.uploadarchief.net/files/download/irzender.comp.pdf
[Bericht gewijzigd door buzzer38 op 5 september 2008 14:17:24]
buzzer38

Ik heb ondertussen de link aangepast want die stond er niet goed op.

Het blijft hier zo stilletjes ?
Lucky luke

misschien wil/kan (wan) iemand dat wel nakijken... Maar heb je geen breadbord om het even op te testen?

de methode op zich lijkt me wel werken eigenlijk... misschien dat je eens wat data verliest als je zicht verliest, maar verder...

Kijk wel even wat die 555 met je IRled doet als er niets te zenden is. De led moet dan uit zijn, anders krijg je dat je ontvanger minder gevoelig word. Bij zo'n TSOPje altans.
mijn homepage. // De vraag is niet: Is ubuntu klaar voor de desktop. De vraag is of de desktop klaar is voor Ubuntu.
buzzer38

quote:
Maar heb je geen breadbord om het even op te testen?

Ja dat heb ik, maar het was eigenlijk om te zien of de PCB een beetje volgend de regels der kunt is getekend, ik heb namelijk nooit opleiding electronica gehad (op een basis na) en heb het meeste geleerd door zelfstudie.

quote:

Kijk wel even wat die 555 met je IRled doet als er niets te zenden is. De led moet dan uit zijn, anders krijg je dat je ontvanger minder gevoelig word. Bij zo'n TSOPje altans.

aangezien het 9600,8,N,1 is, hebben we hier in rusttoestand (logische 0) inderdaad een brandende (38kHz flikkerende) IR-LED. Dit heb ik gecontroleerd met een scope
De hardware laat geen andere configutatie toe

Wat bedoel je dat de ontvanger (TSOP) minder gevoellig wordt ? verslijt zo'n ding wanneer hie langdurig aanstaat ?
JoWi

quote:
Op 5 september 2008 16:08:32 schreef buzzer38:
Wat bedoel je dat de ontvanger (TSOP) minder gevoellig wordt ? verslijt zo'n ding wanneer hie langdurig aanstaat ?
Een TSOP heeft een AGC (Automatic Gain Control), dat wil dus zeggen dat de versterking omlaag gaat als hij continue IR ontvangt. Lagere versterking -> minder gevoelig.
buzzer38

Ja heb ik ondertussen ook gevonden.
Ik kan er niet aan ontsnappen om zowel de in als uitgang te inverteren zotat 1--> 0 === IR === 0-->1

Kan ik daar gewoon een BC 327 voor gebruiken als invertor geschakeld die de 555 zal bedienen.
Is de 327 snel genoeg voor 38kHz
Zoeken in topic