Shock Media

Navigatie

8 - 30 decoder

Forum > Digitaal > 8 - 30 decoder
Naam Bericht
easgan

ik heb een 8 - 30 decoder nodig alleen zoals iedereen eigenlijk wel weet bestaan die niet dus ik vroeg me af wat is de beste manier om een 8 -30 decoder te maken die aan de uitgang de volledige waarheidstabel kan hebben
ik zat zelf te denken om bij elke outgang van mijn microcontroller een serieël naar parralel ic nee te zetten (dus 4 uitgangen gebruiken van de microcontroller) alleen ik dacht dat er mischien nog een makkelijkere manier was of gewoon een betere manier

hebben jullie ideeën
pros

Als het niet erg snel moet gaan, is dat een bruikbare aanpak.
Moet het wèl snel, dan kan je 2 stuks 4-naar-16 decoder nemen, en wat extra-logica laten bepalen welk van de twee z'n uitgangen mag vrijgeven.
De 4514 is bruikbaar: diens uitgangen worden allemaal 0 als de ENABLE-ingang hoog gemaakt wordt.
Een stijgtijd van 1V/nS komt overeen met 3600000000000V/h. Pros Robaer (1995)
Arco

Ik heb daar een pcf8577 voor gebruikt. Heeft serieel (i2c) in, en 32x output...
(Eigenlijk een LCD driver, maar prima geschikt als i/o extender)
[Bericht gewijzigd door Arco op 5 september 2008 15:02:24]
Arco
easgan

bij die 4-16 decoder gaat het niet werken wat ik in gedachten had want dan heb je altijd maar 1 uitgang aan of uit (per ic)
en bij die PCF8577 daar kan dat neem ik aan wel 8 ingangen en 32 uitgangen dan en dan bij die 32 uitgangen kan de hele waarheidstabel komen te staan
easgan

en btw het moet zo snel gaan dat het menselijk ook het niet kan zien (worden leds op aangesloten op de uitgang (met nog een schakeling na de ic('s) voor ontlasting etc. van de ic('s))
Zoeken in topic