Shock Media

Navigatie

Eindwerk, de vraag is hoe ik er aan moet beginnen

Forum > Schoolvragen > Eindwerk, de vraag is hoe ik er aan moet beginnen
Naam Bericht
V-hasj

Hallo,
we moeten op school een eindwerk maken, en omdat het me interesseert had ik gedacht aan een zelfgemaakte robot. We moeten een programma maken in Visual Basic waarmee ik de robot dan kan besturen. Het basisprincipe zou zijn dat het een robotvoertuigje wordt die aangedreven wordt door 2 (stappen)motoren. Wanneer dat al werkt, zou ik er een draadloze camera opzetten die je dan ook via het programma kan besturen (laten draaien) met 2 stappenmotoren (pan & tilt) en dat je deze camera kan volgen via het programma. Als ik dan nog tijd over zou hebben, kan ik eventueel nog andere uitbreidingen bedenken, maar ik denk dat het zo al moeilijk genoeg zal zijn :dIk heb nog maar zeer weinig ervaring met robots, dus alvast bedankt voor de hulp.
Twabi2

En je vraag is...?
The Space Shuttle Simulator
V-hasj

Sorry als het niet duidelijk was, de vraag is hoe ik er aan moet beginnen..
Frederick E. Terman

Het beste is, denk ik, om pas aan programmeren te gaan denken als je robot al werkt. Je stuurt dan alles met de hand en kijkt hoe het reageert. Dan komen de programmeerideeën vanzelf.
Lucky luke

probeer dit maar na te maken: http://www.circuitsonline.net/forum/view/64613/1/bestuur+rob...achtmensen

Het kan redelijk simpel, bijvoorbeeld 2 sumobotjes, bestuurbaar via internet, met een webcam op de "arena" gericht.
mijn homepage. // De vraag is niet: Is ubuntu klaar voor de desktop. De vraag is of de desktop klaar is voor Ubuntu.
V-hasj

Bedankt voor de reacties, ik zal de raad van Frederick in ieder geval al opvolgen. Het idee van Lucky luke ziet er ook al goed uit, maar het is (nog) niet de bedoeling om het via internet te besturen. Ik zou het liefst gewoon beginnen met een 2-kanaals RF-zender die ik via de computer kan besturen. Ik weet dat hiervoor kant-en-klare kitjes voor bestaan, maar ze hebben op school gezegd dat we het zelf volledig moeten maken. Dus als iemand een schema heeft van een RF-zender-ontvanger?
msicaron

aub
een (simpele) RF ontvanger en een zender + wat info over een datalink. (zijn de pdf's van bij 'artikelen')

Over internet is later altijd mogelijk. Je moet eerst de software en de robot zelf ontwikkelen.. Het gedeelte over internet bestaat enkel uit het geven van commando's aan de basis en dus aan de ontwikkelde software.
Waar je wel op kan letten is dat er zo min mogelijk data verkeer nodig is. en dat je binnen een bepaalde arena oid blijft (lijndetector oid)
[Bericht gewijzigd door msicaron op 5 september 2008 15:50:32]
'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)
V-hasj

Bedankt voor de info, sorry, ik had wel al zelf eens rondgekeken op het forum, maar aan de artikelen had ik niet gedacht... Dat van de besturing over internet dacht ik inderdaad ook dat dit achteraf nog mogelijk was, maar ik was het niet zeker. bedankt
Babylon

Een RF setje is al bijna een werkstuk opzich, dus ik zou dat gewoon lekker kopen. Ik denk niet dat je leraren bedoelen dat je elk onderdeel zelf fabriceert. Of ga je de weerstanden soms zelf ook maken?

PS ik ben ook met zo'n robotje bezig: http://home.deds.nl/~cmon/firo.htm

Er staat nog niet veel, maar binnenkort wel meer. Misschien heb je er dan wat aan.
Heeft ook een Website. Nu doet ie het weer!
V-hasj

Ja, ik kan het eens vragen of dat mag. Zeer mooi trouwens, die robot van je, ik ben inderdaad ook zoiets van plan.
tralala

Mijn robot, misschien voor inspiratie http://www.xs4all.nl/~hdenkers/jasper/robot1.html
[Bericht gewijzigd door tralala op 5 september 2008 16:16:59]
Robot nu draadloos, zie Mijn site -- Volgend project: Etsspullen maken.
Henry S.
Moderator

quote:
Op 5 september 2008 14:18:02 schreef V-hasj:
Sorry als het niet duidelijk was, de vraag is hoe ik er aan moet beginnen..

http://www.circuitsonline.net/forum/view/29138
En http://www.circuitsonline.net/forum/view/message/843790#843790

Bij te weinig eigen inzet slotje.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op 5 september 2008 22:44:43]
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
V-hasj

Ik zal proberen om mezelf ook zoveel mogelijk in te zetten. ik heb al gekeken voor deze zender/ontvanger (van iemand op het forum) http://www.ideetron.nl/projecten_wireless_rs232.html en denk ook dat ik deze zal gebruiken. Nu zou ik graag stappenmotoren kunnen aansturen via de seriële poort. Is dat op de een of andere manier mogelijk met een MAX232 of is dat geen goede IC hiervoor? Ik zou er normaal gezien maximum 4 stappenmotoren mee moeten kunnen aansturen. Is dit mogelijk?
KaRaMBa

Wat voor een opleiding doe je? En hoeveel ervaring heb je met dergelijke projecten?

Een MAX232 heeft niks met de aansturing van een stappenmotor te maken: het is een zgn "line level converter" om de RS232 signalen (in de orde van -9V voor een 0 en een +9V voor een 1) om te zetten naar TTL signalen (0v voor een 0 en 5V voor een 1). Elke vorm van RS232 protocol en de hardware voor het aansturen van een stappenmotor moet je daar zelf achter bouwen.

Aangezien je "complexe" instructies wil kunnen geven kom je denk ik haast niet onder het gebruik van een microcontroler uit (bijvoorbeeld een PIC of AVR).

Een unipolaire stappenmotor is in de meest eenvoudige vorm redelijk eenvoudig aan te sturen: per spoel 1 transistor, en dan per twee spoelen tegelijk activeren. Door steeds de volgende spoel te activeren (en er dus ook 1 te de-activerne) kun je stapjes maken.

Maar waarom zou je voor het rijden eigenlijk stappenmotoren gebruiken?
V-hasj

Ik volg industriële ICT, ik heb al enkele elektronica projectjes gedaan, maar nog nooit een robot gemaakt. Van die MAX232 wist ik het niet, ik heb gewoon op google gezien dat deze vrij veel gebruikt werd voor projecten op seriële poorten. Ik had aan stappenmotoren gedacht om te rijden omdat ik dacht dat je deze gemakkelijker kan versnellen/vertragen (ik weet niet of dat zo is, als er een gemakkelijke manier bestaat om een gewone motor aan te sturen zal ik die zeker gebruiken.) En in het geval dat ik gewone motoren zou gebruiken, hoe kan je deze dan aansturen, kan je dan een puls geven via de seriële poort waarmee je een relais aanstuurt of zo? Sorry als ik er nog niet zo veel van ken, maar ik denk dat dat de bedoeling is van een eindwerk, dat je er iets van bijleert. Alvast bedankt voor wie me iets bijleert, zoals Karamba zijn uitleg over de MAX232 bijvoorbeeld.
Henry S.
Moderator

Zoek eens uit wat je zoal met een microcontroller kan doen.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
Stijn S

quote:
Op 12 september 2008 14:53:05 schreef V-hasj:
Ik volg industriële ICT, ik heb al enkele elektronica projectjes gedaan, maar nog nooit een robot gemaakt. Van die MAX232 wist ik het niet, ik heb gewoon op google gezien dat deze vrij veel gebruikt werd voor projecten op seriële poorten. Ik had aan stappenmotoren gedacht om te rijden omdat ik dacht dat je deze gemakkelijker kan versnellen/vertragen (ik weet niet of dat zo is, als er een gemakkelijke manier bestaat om een gewone motor aan te sturen zal ik die zeker gebruiken.) En in het geval dat ik gewone motoren zou gebruiken, hoe kan je deze dan aansturen, kan je dan een puls geven via de seriële poort waarmee je een relais aanstuurt of zo? Sorry als ik er nog niet zo veel van ken, maar ik denk dat dat de bedoeling is van een eindwerk, dat je er iets van bijleert. Alvast bedankt voor wie me iets bijleert, zoals Karamba zijn uitleg over de MAX232 bijvoorbeeld.

Tof, ik zit ook in m'n 6e jaar Industriële ICT...

Ik zou voor de motoren van een robot eerder denken aan servo's. Een stappenmotor is echt niet nodig om een robot te laten voortbewegen...
Verder is het gebruik van een draadloze RS232 link wel een leuk ideetje. Je kunt dan een verbinding opzetten met je robot waar een microcontroller op staat. Je stuurt naar deze microcontroller gewoon commando's als "GA VOORUIT", en de microcontroller handelt dan alle besturingen in je robotje af. Je moet je computer niet rechtstreeks de motoren laten sturen.
Voordeel van een microcontroller op de robot is ook dat hij zelf ook kan checken of ie ergens tegenaan botst, en dan tot actie kan overgaan, zonder tussenkomst van de PC.
Wij krijgen op school Bascom, en leren hoe we servo's moeten aansturen... Misschien de leerkracht microcontrollers eens aanspreken?
Babylon

quote:
Ik zou voor de motoren van een robot eerder denken aan servo's. Een stappenmotor is echt niet nodig om een robot te laten voortbewegen...

Een servo wel dan?

Ik zeg, DC motor.
[Bericht gewijzigd door Babylon op 12 september 2008 20:34:39]
Heeft ook een Website. Nu doet ie het weer!
V-hasj

Bedankt voor de reacties, wij krijgen wel geen les over microcontrollers (kan het misschien aan mijn leerkracht elektronica vragen, die zal het waarschijnlijk ook weten). Ik heb wel gehoord dat je via een seriële poort maar 3 uitgangen hoog kan maken, maar een van mijn leerkrachten zei als ik enkele &-poorten gebruik, dat ik dan met de combinatiemogelijkheden van de 3 uitgangen 8 uitgangen kan aansturen, is dit waar, en is dat technisch realiseerbaar? Stappenmotoren heeft de leerkracht ook al afgeraden, dus ik bekijk momenteel ook de optie voor servo/DC-motor.
SparkyGSX

Met 3 uitgangen kun je 8 combinaties maken, en daar zou je dus 8 uitgangen mee aan kunnen sturen, zolang je maar 1 uitgang tegelijk aan hoeft te hebben.

Met 3 uitgangen kun je ook een schuifregister vullen en latches, dat is iets meer werk, maar dat kun je net zo groot maken als je zelf wilt, en daarmee kun je elke combinatie van uitgangen aan- en uit zetten.

Om dit op een seriële poort te doen is wel een hele vieze oplossing, en meestal werkt het niet met USB-serieel converters.

Een omgebouwde modelbouwservo heeft al een vertraging aan boord, dat is wel gemakkelijk.

Heb je voor de aansturing al gekeken naar een van de bekende Velleman bordjes?
V-hasj

Dat van die ene uitgang tegelijk is geen probleem. Velleman-kits mogen we niet gebruiken... Bedankt voor je antwoord
Bert_mc

101 projectbeheer

1) veel lezen, ideeen opdoen, notas maken
2) neerschrijven wat je wil doen
3) uitrekenen hoeveel tijd en geld het kost
4) neerschrijven hoe je het wil doen (deel het werk op in bvb 5 fasen)
5) voorstel laten voorlopig goedkeuren
6) in detail uitwerken wat de stappen zijn, en wanneer je wat klaar moet hebben om de deadline te halen
7) systeemschets maken waarop de grote blokken uitgelijnd zijn
8) what-if planning maken (bijvoorbeeld een element niet leverbaar is)
9) in detail beschrijven hoe je het technisch gaat oplossen
10) finale goedkeuring aanvragen
11) in detail beschrijven hoe je het technisch gaat
olossen
12) werk fase 1 uit
13) laat fase 1 nazien
12+n) werk fase 1+n uit
13+n) laat fase 1+n nazien
xx) demonstreer
xx) debug
xx) rapporteer
Zoeken in topic