| Naam |
Bericht |
Fredjelektr
|
Hallo iedereen,
ik heb een 7.2V accu, en heb een spanning van 6V nodig om wat servo's te voeden. Zo'n Servo vraagt 200mA max, dus ik zou 1A stroom willen kunnen leveren.
Kan iemand mij een eenvoudig IC voorstellen waarmee ik een hakker kan maken.
En waar moet ik in het vervolg zoeken om zo'n component te vinden? Zijn er sites waar je, over meerdere merken heen, kan zoeken tussen componenten en je eisen stellen?
Alvast bedankt
|
Stijn S
|
Hier lijkt me een 7806 prima op zijn plaats.
Dit is een speciaal IC dat een vaste uitgangsspanning van 6V maakt.
(Net zoals alle IC's uit de 78xx serie, de 2 laatste x'n staan voor de spanning)
quote: Op 5 september 2008 14:34:33 schreef riktw:
hier lijkt me een 7806 niet op zijn plaats.
als je een 78** IC wilt laten werken dan moet de ingangsspanning 3V hoger zijn dan de uitgangsspanning.
je kunt een schakelende regelaar toepassen of je kan 2 diodes in serie zetten met de +.
een diode snoept 0,6 a 0,7V weg dus met 2 gaat er 1,2 tot 1,4V af.
Je hebt inderdaad gelijk, foutje van mijn kant. (Niet goed wakker enzo)
Een 4007 diode snoept bij een stevige stroom toch wel makkelijk 1V af hoor...
Maar bon, met een Low Drop spanningsregulator moet je ook wel wat kunnen. Ik denk aan iets als TA78DL06AF ofzo? [Bericht gewijzigd door Stijn S op 5 september 2008 14:38:16]
|
riktw
|
hier lijkt me een 7806 niet op zijn plaats.
als je een 78** IC wilt laten werken dan moet de ingangsspanning 3V hoger zijn dan de uitgangsspanning.
je kunt een schakelende regelaar toepassen of je kan 2 diodes in serie zetten met de +.
een diode snoept 0,6 a 0,7V weg dus met 2 gaat er 1,2 tot 1,4V af.
alles kan en dat moet kunnen!
|
High met Henk
Honourable Member
|
lijkt mij een WAARDELOOS ding!
die moet minimaal 9 V zien om betrouwbaar 6 V te maken.
je moet iets ultra low drop's hebben
de UC282/382 ofzo
to al newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet). Mijn werk is pure p0rno: ik ben Professioneel bitneuker
|
SparkyGSX
|
Zouden die servo's eigenlijk wel moeilijk doen over 1.2V extra? Het is natuurlijk wel 20% teveel, maar toch.
Met een flinke diode in serie zal je inderdaad 0.7-1.0V verliezen, dus in het ergste geval blijft er 6.5V over (aangenomen dat die accu nooit boven de 7.2 komt, natuurlijk). Dat lijkt me niet zo'n probleem.
Erg netjes of efficiënt is het natuurlijk niet.
|
High met Henk
Honourable Member
|
SMPS step up-step down is helemaal mooi, mar ik DENK dat dat idd trapje te hoog is voor TS....
to al newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet). Mijn werk is pure p0rno: ik ben Professioneel bitneuker
|
Lucky luke
|
1A max? waarom niet 250mA max?
Kijk eens bij maxim of ze wat hebben (vast wel)
mijn homepage. // De vraag is niet: Is ubuntu klaar voor de desktop. De vraag is of de desktop klaar is voor Ubuntu.
|
Zonnepaneeltje
Golden Member
|
Bij snel geladen accu kan de spanning oplopen tot 9 Volt.
Meestal wordt er een lineaire lowdrop regelaar van 1A gebruikt.
Mijn mini-voeding levert 12,2W/dm3 op de subsonic-scale
|
niels v.v
Special Member
|
Geloof dat servo's wel werken op 7,2 volt en het dan blijven doen  . Heb hier altijd een 7,2 accupack op een ontvanger aangesloten waar dan de servo's mee bedient kunnen worden en geloof niet dat die ontvanger 1,2 volt wegtoverd (klein behuizinkje, geen koeling).
http://elektronicaniels.webs.com
|
Zonnepaneeltje
Golden Member
|
Ik zou er wel een regelaar tussen zetten.
Dat gaat je anders servo's kosten.
Dat hoeft geen fancy smd te zijn, zo'n regelaar kan ook 'ouderwets' met een handjevol componenten:
Mijn mini-voeding levert 12,2W/dm3 op de subsonic-scale
|