| Naam |
Bericht |
hardbass
|
hallo,
ik en een vriend willen graag zijn brommer pimpen.
nu willen we een aantal leds in een bepaalde volgorde afspelen.
dit dacht ik te kunnen doen met een chip.
maar het moet niet te duur worden ik zat te denken rond de €50 voor het gehele project dut is er nog zon 30 over voor de elektronica.
het lijkt me wel interessant om die chip ook zelf te programmeren maar maar dat is volgens mij niet al te goedkoop
je hebt een programmer nodig en de chip en een aantal transistors ect. omdat het uitput signaal niet genoeg is voor de leds.
of te wijl weet iemand een goedkopere oplossing?
er zijn 10 verschillenden mensen mensen die weten wat binary is en mensen die het niet weten
|
Tortax
|
Wat bedoel je met een bepaalde volgorde?
Als je bvb. een counter ic neemt al dan niet in cascade voor meer dan 10leds.
Kan je de volgorde zelf bepalen door gewoonweg je leds anders te schikken.
Dan hoef je niet te programmeren en je hebt je schakeling voor minder dan 10€
Programmeren heeft natuurlijk wel het voordeel dat je van volgorde kan veranderen als je de huidige beu bent. [Bericht gewijzigd door Tortax op 5 september 2008 18:39:06]
|
ledfreak
|
tja programeren is ook geen probleem genoeg co'ers die een pic of avr programmer hebben hier
loopt lichtje maken stelt ook niet zo veel voor verder
Moderator green laser forum http://www.greenlasers.co.uk/cgi-bin/yabb/YaBB.cgi
|
hardbass
|
tja een programmer is natuurlijk eenmalige aanschaf hoeveel kost een pic?
en dan kan ik de programmeer taal ook niet
ik kan wel andere talen zoals vb.net
is dat programmeren lastig en met welke taal is dat
ik heb al wel ervaring met het aansturen van mijn lpt poort in vb.net [Bericht gewijzigd door hardbass op 5 september 2008 18:48:13]
er zijn 10 verschillenden mensen mensen die weten wat binary is en mensen die het niet weten
|
Marcel
Golden Member
|
Een programmer hoef helemaal niet duur te zijn mits je nog een PC met parallele poort hebt. Uit je verhaal begrijp ik dat je die nog wel hebt. Een AVR programmer maak je al met 3 weerstanden. AVR en PIC zijn te programmeren in meerdere talen. Veel gebruikt zijn assembly, basic en c. Een microcontroller die geschikt is voor je doel heb je al voor een paar euro.
Can you decode my avatar? | AVR C tutorial http://expand.xs4all.nl/avr
|
hardbass
|
basic lijkt me wel hanige taal mar wat is het schema van de programmer en welke pic heb ik nodig
en wat komt er nog meer bij te kijken
kortom wat heb ik allemaal nodig om een pic in werking te stellen?
ik zie net dat je ook een voeding nodig hebt? [Bericht gewijzigd door hardbass op 5 september 2008 19:01:24]
|
BernardV
Golden Member
|
Tja.. hoeveel leds wil je gebruiken?
Stel dat je het over 100 leds hebt, dan is het programma in een PIC al een stuk moeilijker, aangezien je dan met een matrix moet werken.
|
hardbass
|
nee met 10 output ben ik al tevreden
maar wat komt er allemaal bij te kijken
dus de programmer
de pic
het script en de apps ervoor [Bericht gewijzigd door hardbass op 5 september 2008 19:27:21]
|
msicaron
|
Looplicht
Die kan je er ook voor gebruiken. Dat lijkt me de goedkoopste oplossing. Als je niet wil dat alle led's na elkaar opichten moet je ze gewoon in een willekeurige volgorde plaatsen (aansluiting blijft uiteraard hetzelfde).
Als je wil dat de led's telkens in een andere volgorde oplichten ga je wel aan het programmeren moeten gaan denk ik.
Voor het looplicht heb je een voeding van 5V nodig. Die kan je bekomen door een 7805 voeding te maken (zie ook schakelingen) en die te voeden door 4 à 5 AA batterijen. Ofwel kan je je voeding ook halen uit de dynamo van de brommer maar dan moet je eens kijken welke stroom en spanning die juist leverd. [Bericht gewijzigd door msicaron op 5 september 2008 19:37:18]
'Ours is the age which is proud of machines that think, and suspicious of men who try to' (H. Mumford Jones)
|
Marcel
Golden Member
|
Heb je de keuze PIC al definitief gemaakt of mag AVR ook?
|
hardbass
|
@ msicaron hij heeft een 12volt accu en een looplicht is een standaard volgorde en dat wil ik niet
@ marcel ja van mij wel maar wat is het verschil?
EDIT: na wat zoek werk kom ik er achter dat avr simpeler is klopt dat? [Bericht gewijzigd door hardbass op 5 september 2008 21:28:35]
|
Marcel
Golden Member
|
AVR is niet echt simpeler. Wat mogelijkheden en kosten betreft lopen AVR en PIC elkaar niet ver uiteen. Zoek maar eens op het forum daar zijn hele discussies over geweest die we hier beter niet kunnen gaan herhalen.
Wat met name interessant is bij AVR is de supersimpele programmer (3 weerstanden) die je er voor kan bouwen. En die ondanks zijn eenvoud toch behoorlijk betrouwbaar werkt. Je kan er meer over lezen op mijn site. Ik ga daar uit van programmeren in C. Maar ook als je in Basic werkt (Bascom AVR) kan je die programmer gebruiken.
|
hardbass
|
maar welke kan je mij adviseren want er zijn ook nog verschillende
zoiets: http://www.circuitsonline.net/circuits/view/112
lijkt me wel wat dus ik heb nodig:
voeding
avr ic (welke)
programmer
software om programma te schrijven
hel lijkt me wel leuk om hiermee te experimenteren
kan zon avr ook crachen?
|
Zom-B
|
Die link is een in-circuit programmer. Als ik het goed begrijp is de 3-weerstand programmer niet geschikt om de avr te proggen als hij in de schakeling zit en moet je iedere keer de avr van print wisselen als je hem wilt programmeren.
AVR's crashen niet zover ik weet, de software die je er in programmeerd crasht wél. Goed programmeren dus.
Ik ben geen AVR'er, maar PIC'er, maar de ATtiny2313 is dacht ik de meest doorsnee op het moment.
|
hardbass
|
weet je wat ik maak een voeding en een programmer en koop een pic
en dan ga ik gewoon het een ent ander proberen
1. wil iemand een schema van een voeding geven?
2. dan maak ik http://www.circuitsonline.net/circuits/view/111
3. en wil iemand ook even vertellen welke software ik moet hebben?
dan ben ik helemaal tevreden [Bericht gewijzigd door hardbass op 5 september 2008 22:54:55]
|
Henry S.
Moderator
|
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
hardbass
|
|
Zom-B
|
quote:
dat kan nou juist de te hoge drempel zijn!
Ik gebruikte vroeger picprog (DOS!) van david tait, later heel even IC-prog zoals boven het schema staat, en tegenwoordig mplab van microchip zelf (ik weet alleen niet meer de instelling, omdat ik al tijden een usb programmer heb) [Bericht gewijzigd door Zom-B op 6 september 2008 01:47:27]
|
hardbass
|
oké ik zat te denken aan een 16F628
dus ik ga de onderdelen gewoon bestellen.
de programmer in elkaar bouten.
programma schrijven en gewoon proberen.
daar leer je immers toch het meest van
tips zijn natuurlijk altijd welkom
EDIT: hoeveel inputs en outputs heeft de 16F628
en kan ik die leds rechtstreeks aan de pic
hangen of moet er nog een transistor tussen? [Bericht gewijzigd door hardbass op 6 september 2008 10:16:36]
|
picsels
Golden Member
|
Of zoiets...
Simpeler kan niet...
Volgend project: 'iets' met 18F2550 en USB...
|
hardbass
|
maar dat is gewoon een looplichtje ik wil liever een pic vind ik ook wel leuk om me te experimenteren
maar
hoeveel inputs en outputs heeft de 16F628
en kan ik die leds rechtstreeks aan de pic
hangen of moet er nog een transistor tussen?
want hiero doet hij dat wel [Bericht gewijzigd door Henry S. op 6 september 2008 16:35:24]
|
BernardV
Golden Member
|
Led kan rechtstreeks aan een PIC, maar wel met weerstand!
Let er wel op dat je niet alle leds tegelijk laat branden op een PIC. Tenminste niet alle PIC's kunnen die stroom leveren.
|
hardbass
|
dan bout ik er wel een paar transistor tussen
dan kan de pic het zeker weten aan
ik ga volgende week wel even naar de elektro boer [Bericht gewijzigd door hardbass op 6 september 2008 10:31:17]
|
max montana
|
Als je dan toch de ledjes met een microcontroller wilt aansturen zou ik wel kijken of je misschien niet beter een arduino kunt kopen .
Deze kun je makkelijk via usb programmeren en met de online tutorials heb binnen het uur al een leuk programmatje in mekaar gestoken waarmee je de leds verschillende patronen kunt laten maken.
En bv de snelheid en of patroon kunt veranderen door een drukknopje
|
hardbass
|
dat kan toch ook met een pic?
en het moet niet te duur worden [Bericht gewijzigd door Henry S. op 6 september 2008 16:35:14]
|