| Naam |
Bericht |
rodotta
|
Ik ben op zoek naar een eenvoudige schakeling die de hydrofoor uitschakelt (netspanning) indien hij langer draait bij een tekort aan water in de watertank. Mocht er geen water in de tank zijn dan blijft de hydrofoor draaien en dit is uiteraard schadelijk voor de motor. Dus een schakeling die waarneemt dat de hydrofoor bijv 10 seconden aan t draaien is en hem dan van de netvoeding haalt uit voorzorg. Via een reset moet de voeding weer kunnen worden ingeschakeld.
Thanks.
|
Boer
|
Een niveaumeter aan de watertank hangen en die een relais aansturen die de motor uitschakeld op het moment dat de tank leeg is. Met een schakelaar parallel over het relaiscontact kun je motor laten draaien.
|
Marco69
Golden Member
|
10 seconden is wel erg weinig. Dan heb je een probleem met je luchtkussen.
Ik heb zoiets voor 24V geklust. μC met wat gruis. Ding meet stroom en is in het veld instelbaar. [Bericht gewijzigd door Marco69 op 5 september 2008 23:51:08]
Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
|
Peter112
Member
|
wildkamp vlotterschakelaar
Vlotter in tank hangen zolang hij drijft loopt de pomp
 bij kleine pomp gewoon in serie met voeding anders een relais gebruiken.
teken de petitie voor een vrije NEN1010 http://www.knooble.com/petitie/
|
Chris ghislain
|
OPGELET!!!!
Wanneer het water teveel daald in de tank (onder de lelft)zal de pomp al een tijd zonder water draaien.
|
rodotta
|
Ja prima. Ik wilde eigenlijk nou echt even geen oplossing met een vlotter. Dus als het kan even niet in de tank gaan. Maar een elektronische schakeling bouwen die sensed dat de pomp te lang aan t draaien is en hem bij een preset aantal seconden dan uitschakeld (netspanning ontkoppeling).
|
Zonnepaneeltje
Golden Member
|
Dus je wilt eigenlijk een tijdschakelaar?
Een mooiere oplossing is een schakeling die de stroom meet, en als de stroom meer dan 10% daalt wordt de pomp afgeschakeld.
De meeste pompen trekken namelijk minder stroom als ze drooglopen. Zo'n schakeling heb ik eens gemaakt met een pic microprocessor. De afschakelstroom was vrij in te stellen. De stroom was continu af te lezen op een led display.
Mijn mini-voeding levert 12,2W/dm3 op de subsonic-scale
|
rodotta
|
Zonnepaneeltje,
Ja een tijdschakelaar dus.Indien mogelijk geef mij wat meer theorie.Tijdschakelingen zijn niet mijn sterke punt.
Stroomneeting optie klinkt ook best goed;maar hoe moet ik me dat voorstellen. Want als de pomp niet in werking is dan heb je reeds een kleine current vloeien. En dat is zeker al een grote daling dan 10% tov de maximale current die vloeit bij normal pomp operation.
|
shiptronic
Golden Member
|
Drukschakelaar na de pomp ?
geen water = geen druk = pomp uit ?
Wel tijdes het starten even overbruggen natuurlijk
www.PPO-Systems.nl ,Officeel Elsbett dealer
|
rodotta
|
Drukschakelaar zou kunnen.
Maar voordat de pomp aanslaat is de onderdruk al reeds laag. Dat is mischien geen probleem omdat de je de druk op de drukschakelaar dan wel zodanig kan regelen dat het lager is dan de onderdruk van de pomp (dus de druk wanneer de pomp aanslaat).
Het probleem is echter dat bij gebrek aan water de pomp dus gaat droog draaien. Betekent dat de pomp alleen lucht zuigt en pompt. Maar ook die lucht heeft een bepaalde druk. Ik weet dus nou niet hoe groot die druk is; in elk geval zal de drukschakelaar die druk herkennen. In geval die druk groot genoeg is (groter dan de onderdruk van het water voordat de pomp aanslaat) zal de pomp niet worden uitgeschakeld bij watergebrak in de tank.
|
Chris ghislain
|
Zoals het voorgesteld wordt:sensor plaatsen in aanzuigleiding.Geen water,motor stop.
|
SparkyGSX
|
Over wat voor drukken hebben we het? Wat is de druk in de afvoer van de pomp vlak voordat deze aan slaat, en hoeveel druk zal de pomp opbouwen?
De druk die de pomp op zal bouwen als er geen water is, is een afhankelijk van het type pomp. Een centrifugaalpomp bouwt nagenoeg geen druk op met lucht, omdat deze voor de werking afhankelijk is van de massa van het medium; omdat lucht veel lichter is dan water, wordt de nauwelijks iets verpompt.
Je zou ook de aanwezigheid van water in de afvoerleiding kunnen meten. Dit kan op tal van manieren. Heel eenvoudig is een weerstand met een temperatuursensor aan elkaar. Je laat een stroom door de weerstand lopen, en wanneer er geen water is, zal de temperatuur veel sneller en verder stijgen dan wanneer de sensor ondergedompeld is. Dit is ook het principe van de meeste luchtmassameters, maar dan erg grof uitgevoerd. Een diode waardoor een stroom loopt, en waar je de spanning over meet, kan trouwens ook.
Je kunt ook een stuk flexibele leiding zodanig ophangen dat deze een schakelaar bedient wanneer deze vol water zit (de leiding is dan natuurlijk zwaarder).
Je kunt ook een vaantje, rotortje o.i.d. in de leiding opnemen.
Mogelijkheden genoeg.
|