| Naam |
Bericht |
derfla112
|
ik ben op zoek naar een zender en ontvanger .
wie zou mij een zender kunnen maken waar ik een gps muis aan kan verbinden en een ontvanger waar ik mijn pda aan kan sluiten.
nu is de bedoeling dat ik op grote afstand 100 m + kan zien waar de gps muis zich bevind.
bedankt alvast
alfred
|
Hugo Welther
Moderator
|
Kies voortaan een betere topic titel.
Hulp vragen doet iedereen hier.
Whatever your destination. The road ahead is paved with miles of the unknown.
|
Marco69
Golden Member
|
In het open veld red je het misschien met 433MHz moduletjes.
Zorg dat je NOOIT, NOOIT, NOOIT wat met Versatel Tele2 te maken krijgt!
|
Bart Hiddink
Golden Member
|
Kunnen ze nu direct op elkaar worden aangesloten?
Wat is de interface, USB of iets speciaals?
Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. Auteur van uitgave: Draadloze Communicatietechnologie, Segment uitgeverij.
|
derfla112
|
ik zal het even wat toelichten wat precies de bedoeling is
de gps muis komt op een rc voerboot(karpervissen)en dan is de bedoeling via een pda een waypoint aan temaken
|
BernardV
Golden Member
|
Je weet ook dat als je op GPS gaat varen, dat met een beetje slechte ontvangst je zo 10 meter naast je werkelijke plek zit? Ga maar eens met een basis GPS systeem op een parallelweg rijden, als je "pech" hebt denkt het systeem dat je op de andere weg rijdt.
|
Lithium
|
Dat heeft ook met de programmeer code te maken, ik denk dat tom tom een marge ingebouwd heeft... om zo niet elke sec. an de weg af te gaan. [Bericht gewijzigd door Henry S. op 7 september 2008 23:53:35]
Wat is groot wat is klein? Wat is duur en wat is goedkoop? Alles is relatief!
|
BernardV
Golden Member
|
Dat is waar.. maar het blijft zo dat als je slechts 3 sats ziet je niet zo nauwkeurig kan meten als met bijvoorbeeld 5 sats.
Aangezien je met 3 sats alleen de positie hebt en niet de hoogte, dus kun je ook nooit precies weten waar je bent. [Bericht gewijzigd door BernardV op 7 september 2008 23:51:32]
|
Eagle666
|
Vergeet ook niet dat je commercieel je niet van het 'echte' nauwkeurige systeem gebruik kunt maken. Of beter gezegd: het kan veel nauwkeuriger dan wij krijgen als je commerciele producten gebruikt die je kunt kopen in de winkel. Dus het zal niet alleen aan de software in de tomtom liggen. Voor hele hoge prijzen kun je een veel nauwkeuriger plaatsbepaling krijgen. Leuk voor wie echt de centen heeft maar mogelijk zijn er dan weer regels dat een rijke particulier het niet eens mag gebruiken... (maar dat weet ik niet).
|
meije
|
Op agrarische voertuigen kom je systemen tegen wat een tolerantie hebben van 5cm, dit wordt veel gebruikt om een zo klein mogelijke overlapping te creëren op de velden, en zo`n systeem wordt dan aan het stuurmechanisme aangesloten en verricht dan automatische een correctie als het voertuig afwijkt van de route.
zo`n systeem werkt met gps en een radiobaken, het gps krijg je van de amerikanen, en het radiobaken signaal moet je zelf regelen, of lenen(het decoderen van zijn signaal) van een naburige landbouwer die zo`n radiobakenzendmast heeft.
voor alle profesionele kortsluitingen/rooksignalen zit je bij mij goed, als een project niet wil slagen is een grote moker vaak de beste oplossing....
|
Frederick E. Terman
|
Klopt, met zo'n systeem meten wij ook.
Er is ook nog een tussenoplossing. Dat maakt gebruik van de gratis uitzendingen van vaste bakens langs de kust.
Je krijgt dan geen nauwkeurigheid van centimeters, maar van een paar meter. Toch een stuk beter dan tien of twintig meter, en je hebt zelf geen los baken nodig.
Zulke GPS'jes verkopen ze veel aan schepen.
Tegenwoordig kan zoiets ook mete WAAS (hier: EGNOS) maar daar moet je maar even op Googelen.
|
joopv
|
quote: Op 8 september 2008 01:16:23 schreef Eagle666:
Vergeet ook niet dat je commercieel je niet van het 'echte' nauwkeurige systeem gebruik kunt maken. Of beter gezegd: het kan veel nauwkeuriger dan wij krijgen als je commerciele producten gebruikt die je kunt kopen in de winkel. Dus het zal niet alleen aan de software in de tomtom liggen. Voor hele hoge prijzen kun je een veel nauwkeuriger plaatsbepaling krijgen. Leuk voor wie echt de centen heeft maar mogelijk zijn er dan weer regels dat een rijke particulier het niet eens mag gebruiken... (maar dat weet ik niet).
Er zijn diverse manieren om extra nauwkeurigheid te krijgen, maar het zijn bijna allemaal min of meer lapmiddelen. Het hebben van de decryptiesleutel voor de hoge-nauwkeurigheids signalen van GPS is de enige echte en elegantste oplossing. Maar die is voorbehouden aan de Amerikaanse defensie en "bepaalde overheids instanties".
Wikipedia voor al je antwoorden:
http://en.wikipedia.org/wiki/GPS#Accuracy_enhancement
Met de komst van Galileo zal het krijgen van betere nauwkeurigheid veel simpeler geworden zijn, omdat het gebaseerd is op een commercieel mechanisme. Het is de bedoeling dat iedereen extra nauwkeurigheid kan kopen - tegen een bepaalde prijs uiteraard. (Met de basisnauwkeurigheid is Galileo ook gratis voor de eindgebruikers).
|
Frederick E. Terman
|
LÀPmiddelen? Dat vat ik persoonlijk op..
De nauwkeurigheid van een RTK systeem met je eigen baken is veel beter en voorspelbaarder dan te moeten vertrouwen op een militaire code.
We meten rechtstreeks de fase van de draaggolf, en hebben zo met die codes niets meer te maken.
En waar je je baken neerzet heb je zelf in de hand.
Het ìs dat het voor militairen een beetje onhandig is, om in oorlogsgebied eerst een referentiestation (baken) neer te zetten.. anders zouden ze óók wel overstappen naar RTK.
|
derfla112
|
he bedankt voor alle ideeen
maar ik heb nog geen oplossing heb even gekeken bij waas verbinding maar dan heb ik hetzelfde probleem
ik zal wel niet duidelijk geweest zijn wat nu precies de bedoeling is dus probeer het precies even tevertellen.
ik sta aan de wal en wil met mijn radio grafische voerboot
naar een waypoint varen (voerplek) maar omdat bleutooth maar tot een meter of 10 gaat wou ik graag een gps muis en zender op mijn voerboot zetten en dan de signalen via de zender naar een ontvanger sturen die dan weer op mijn pda of laptop zit en zo kan ik dan aan wal zien waar mijn voerboot zich bevind en het komt allemaal niet op een meter aan of twee maar als je maar een beetje in de buurt zit want snachts zie je niet veel en dan is het makkelijk
alvast bedankt voor al jullie reactie,s alfred
|
High met Henk
Honourable Member
|
nog eventjes voor de goede orde: ik heb op mijn werk ook GPS dingen liggen zoals in de TOM TOM zitten (ublox achtig ding): dingen kosten meen ik rond de 30 euro ex BTW inkoop
ernaast ligt een GPS voor een heel andere toepassing: ding kost 6000 euro (novatel).... nogal een verschil: echter ook in nauwkeurigheid (en opties  ) [Bericht gewijzigd door High met Henk op 8 september 2008 12:10:55]
to al newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet). Mijn werk is pure p0rno: ik ben Professioneel bitneuker
|
Sponcebert
|
Die militaire onnauwkeurigheid (Selective Availability ) is al een tijdje uitgeschakeld.
|
joopv
|
@Sponcebert: SA is nergens genoemd in bovenstaande discussie???
quote: Op 8 september 2008 12:04:36 schreef derfla112:
ik zal wel niet duidelijk geweest zijn wat nu precies de bedoeling is dus probeer het precies even tevertellen.
ik sta aan de wal en wil met mijn radio grafische voerboot
naar een waypoint varen (voerplek) maar omdat bleutooth maar tot een meter of 10 gaat wou ik graag een gps muis en zender op mijn voerboot zetten en dan de signalen via de zender naar een ontvanger sturen die dan weer op mijn pda of laptop zit ....
Bleutooth is niet ontworpen voor het overbruggen van grote afstanden. Je zou kunnen experimenteren met externe 2,4GHz (wifi) antenne's aan beide kanten. BT apparatuur heeft over het algemeen veel minder dan 10 milliwatt zendvermogen dus het blijft de vraag of dat gaat werken.
Als je een GPS met een serieele poort hebt zou je er een (433MHz of 2,4GHz) radio-datatransmissie module aan kunnen knopen. Maar dat vereist weer extra stroomvoorziening (accu) enz.
http://www.data-linc.com/srmfamily/srm61-eu.htm (zeer betrouwbare industriele oplossing, niet wat je zoekt)
|
Bart-d
|
Als ik het goed heb wil je zien waar je geweest bent met vissen.
Je wilt daar een route van hebben.
http://www.letsgodigital.org/nl/18624/gisteq-gps-foto-tracker-review/
Dit is een van de velen. hoe beter je zoekt hoe goedkoper ze worden
succes
Bart
|
derfla112
|
nee dat is niet de bedoeling want bij dat dingetje kan ik na aflo op pas zien waar ik heb zitten .
ik zoek iets waar ik de hele route van de voerboot kan volgen i.v.m als ik beet krijg en de vis vang later mijn lijntje op de exacte plek terug kan varen.
|
derfla112
|
quote: Op 9 september 2008 09:26:15 schreef joopv:
@Sponcebert: SA is nergens genoemd in bovenstaande discussie???
[...]
Bleutooth is niet ontworpen voor het overbruggen van grote afstanden. Je zou kunnen experimenteren met externe 2,4GHz (wifi) antenne's aan beide kanten. BT apparatuur heeft over het algemeen veel minder dan 10 milliwatt zendvermogen dus het blijft de vraag of dat gaat werken.
Als je een GPS met een serieele poort hebt zou je er een (433MHz of 2,4GHz) radio-datatransmissie module aan kunnen knopen. Maar dat vereist weer extra stroomvoorziening (accu) enz.
http://www.data-linc.com/srmfamily/srm61-eu.htm (zeer betrouwbare industriele oplossing, niet wat je zoekt)
dit is denk ik wat ik zoek
waar in nederland is zoiets tekoop of website
|
Bart Hiddink
Golden Member
|
quote:
Grappig,
Ik ben net bezig met de ontwikkeling van een GPS voerboot.
Bart Hiddink is Ideetron; electronics and projects, http://www.ideetron.nl. Auteur van uitgave: Draadloze Communicatietechnologie, Segment uitgeverij.
|
derfla112
|
quote:
haha inderdaad grappig maar denk dat er wel veel meer visser er mee bezig zijn
|