| Naam |
Bericht |
6Elektriciteit-Elektronica
|
Bedankt Fozzie voor de steun, als je het zo ziet zijn er toch duidelijke antwoorden gegeven lijkt mij. Maarja we zullen er maar over zwijgen, want in een dictatuur...
Dus back on topic, ik moet dus een verkeerslicht maken waarvan de LED's afzonderlijk aan en uit gaan, met een verschillende frequentie (met bepaalde tijden nameijk: 8 seconde groen, 2 seconde oranje en 10 seconde rood)
en dit moet dus steeds herhaald worden.
Volgens mij zal het het beste zijn als je een 555 gebruikt (op met 2 transistors) en hierachter de 4017 geschakeld waarvan de klok door de uitgang van de 555 wordt gestuurd.
|
Sponcebert
|
3 x NE555 in monostabiele schakeling en dan steeds de trigger van de een aan de output van de ander. Kun je nog uitbreiden ook !
tijden kun je per NE555 instellen.
Met een 4017 lukt dat ook, als je de klok op 2 seconde zet, en met diodes de poorten weer aan elkaar knoopt :
uitgang 0...3 8 seconden, uitgang 4 : 2 seconden aan, uitgang 5...9 10 seconden aan [Bericht gewijzigd door Sponcebert op 10 september 2008 17:50:41]
|
|
Dat kan misschien ook wel een van de opties zijn. Ik weet wel niet of het mag om 3 keer NE555 te gebruiken in de schakeling maar ik ga het vragen.
-Als de schakeling nu toch wordt opgebouwd met een 4017 denk ik dat dit wel de juiste is: (schakeling rechts onderaan)
http://www.velleman.be/downloads/0/manual_mk131.pdf
(als link niet werkt) http://www.velleman.be/common/product.Aspx?id=347026 -> manual mk131
Maar waar ik niet uit wijs geraak:
welke LED's welke kleur voorstellen, normaal logisch gezien zijn ze per vier geordend (bv. LD1-LD4 groen)
Nu zijn ze aan de volgens de aansluitnummers aangesloten, maar moeten deze niet volgens de uitgangen Q aangesloten worden? (bv van Q0-Q3)
Sorry als de vraag ingewikkeld is, ik heb geprobeerd om mij zo goed mogelijk te formuleren. Maar zeg maar wat er niet duidelijk is dan.
Bedankt
|
Sponcebert
|
He, lijkt op 'mijn' idee.
Bij de Velleman kit zijn er 6 groepen leds :
links/rechts rood , oranje en groen
voor/achter rood oranje en groen.
Met de diodes zorg je er voor dat de leds in meerdere standen aan gaan.
LEd 5/6 en led7/8 gaan maar in een stand aan ( Q3 hoog / Q8 hoog ) dus dat zal wel oranje zijn.
Ik zou zeggen , maak een diagram : horizontaal de 10 standen, vertikaal de 6 groepen leds, en kruisjes waar deze aangaan.
|
Henry S.
Moderator
|
quote:
Zoek de woorden dictatuur en moderatie eens op, en denk vervolgens eens na voordat je het woord dictatuur gebruikt...
Verder heb je ook wel in de gaten dat je eerdere replies weinig duidelijkheid bevatten.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
|
|
Ik zal wel wijs het gelijk aan uw kant laten, want anders is dit een straatje zonder eind.
Dus topic:
Ik ben het diagram aan het maken,
maar hoe ik het nu begrijp is dat de rode LED's bij deze schakeling dus ook verdeeld zijn in 2 groepen: een groep aan de twee zijkanten en een groep voor/achter? Dus een verkeerslicht voor boven een kruispunt te hangen eigelijk.
Dus wordt mijn volgende vraag misschien ook al ingevuld,
want ik verstond niet waarvoor de diodes D1-D5 en D15-D21 voor stonden... Maar dienen deze dan voor als bv aan de zijkanten het rode licht brandt, dat aan de onder-en bovenkant het groene zal branden?
|
Sponcebert
|
Precies, voor en achter branden gelijk, en links en rechts.
Je moet zelf uitzoeken hoe e.e.a. precies werkt, maar het zal zoiets zijn van :
links rechts rood /voor achter groen
links rechts rood + oranje / voor achter groen
links rechts groen / voor achter rood
links rechts groen / voor achter rood + oranje
In plaats van de transistor oscillator kun je de NE555 gebruiken.
|
|
Bedankt voor de antwoorden.
Sorry dat het even duurde voor ik nog een vraag of bedenking heb gepost over dit onderwerp, maar het is al een goeie 3 weken geleden dat we bij dit projectje zijn verder gegaan dus ik had geen specifieke vragen meer.
Ik zal dus mijn verkeerslichtje opbouwen met een NE 555 en met deze de klok van mijn 4017 laten sturen.
De lichtjes moeten 8,2,10 seconden aanblijven, dus dacht ik van mijn periodetijd Tp (uitgangssignaal van 555) 2 seconden te maken (of 0,5 Hz?).
Nu is mijn vraag de volgende:
Ik weet dus de op-en ontlaadtijd van de condensator (elk 1 seconde normaal), maar de dutycycle van de astabiele multivibrator met de 555 is geen 50%, dus zullen de twee tijden waarschijnlijk verschillend moeten zijn?
Maar ik moet ook de waardes van de twee weerstanden en condensator bereken.
Kan dit wel lukken met de formules:
t1= 0,69 . (R1 + R2) . C
--> tijd dat condensator op zal laden
t2= 0,69 . R2 . C
--> tijd dat condensator zal ontladen
Tp= t1 + t2
Dank bij voorbaat [Bericht gewijzigd door 6Elektriciteit-Elektronica op 2 oktober 2008 20:08:24]
|
Sponcebert
|
De dutycycle is niet echt van belang aangezien de 4017 geen 50 % dutycycle nodig heeft. Maar een beetje redelijke verhouding tussen hoog en laag kan geen kwaad.
De formules voor T1 en T2 zijn zo te zien goed ( hetzelfde als in de datasheet, heb je deze al bekeken ? )
In de datasheet wordt ook een formule gegeven voor de frequentie , oftewel 1/ (t1 + t2).
Maar dat is makkelijk
t1= 0,69 . (R1 + R2) . C
t2= 0,69 . R2 . C
Tp= t1 + t2= 0,69 . (R1 + R2) . C+0,69 . R2 . C
Vereenvoudigen : 0,69 .(R1+2R2).C = 2 sec.
C moet vast een beetje groot : 100 uF ofzo, reken zelf dan R1 + 2 .R2 uit, en bepaal waarde voor R1, en R2. [Bericht gewijzigd door Sponcebert op 2 oktober 2008 20:37:44]
|
|
Bedankt, ja deze heb ik al bekeken.
Een formule hierin is: 1,49/(R1 + 2 . R2).C
Maar mogen de waardes voor R1 en R2 dan gelijk zijn?
Want anders zit je nog altijd met 2 onbekende.
Voor de condensator aan de controle-spanning ingang (5) staat er een condensator van 150 nF in mijn schema, maar op de datasheet staat er een van 0,01 µF. Welke zou ik dan best nemen deze van de datasheet?
|
Sponcebert
|
In het datasheet wat ik bekijk staat helemaal geen waarde vermeld....
Ik denk dat beide waardes prima voldoen, bij twijfel is een datasheet altijd een goed uitgangspunt. Maar je komt ook veel 100nf tegen omdat dat een populaire waarde is voor dit soort condensatoren.
R2 mag gelijk zijn aan R2, maakt verder niet zo veel uit, alleen voor je dutycycle.
Eigenlijk heb je drie onbekenden en 1 vergelijking : C en R1 en R2. Je moet er dus twee kiezen : C ( stel 100 Uf ), en R1 ( stel 10k ).
|
|
Bedankt,
Ik heb inderdaad C 100 µF genomen en voor R1 en R2 10k.
Ik heb nu mijn bestelbon opgegeven en dan kan ik beginnen opstellen.
|
Sponcebert
|
Ik kom op 2,07 sec. Dit is nauwkeurig genoeg, aangezien je weerstanden en je condensator een afwijking zullen hebben.
( ook de NE555 ). Succes ermee.
|