Shock Media

Navigatie

3 fasen // aansluiten evsa 2 fasen?

Forum > High Voltage > 3 fasen // aansluiten evsa 2 fasen?
Naam Bericht
Shark34

Hoi,
een vraagje,
er komen 3 fasen en n nul binnen,(meterkast loods) nu wil ik een evsa aansluiten (400V), deze heeft een aanluiting van 3 kabeltjes: bruin - zwart en aarde,
vanuit de mk loopt er al een 3 fasen-aansluiting naar de betreffende ruimte,welke ook al zijn aangesloten/gebruikt worden.
hoe ga ik dit doen?

kan het kloppen dat je L1 - L2 en alleen aarde gebruikt?
gr.
[Bericht gewijzigd door Shark34 op 7 september 2008 11:05:05]
jerome

Als je zeker bent dat je evsa voorschakelapparaat op 400v werkt gebruik je 2 van de 3 beschikbare fase's.Bij 230v moet dat op N +fase.Appart zekeren is de boodschap. 3fase lijnen zijn vaak hoog gezekerd.
Shark34

Ik ben zeker van een 400V evsa,
de binnenkomende zekeringen zijn 3x50amp, in de loods 3x35 en een stukje verderop nog eens 3x35.
hier kan ik,indien nog een keer afgezekerd, dus 2 fasen+aarde nemen ZONDER nul? geeft dit geen problemen met de andere apperatuur ,verdeeld over die 3 fasen?

???
Toeternietoe

Moet geen probleem geven.
Met welke vermogens werk je??
De ESVA werken tussen 2 fasen, (L1-L2, of L1-L3, of L2-L3).
Er is dus altijd 1 fase die minder belast is.
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (3e wet van Kirchoff)
Shark34

Dus dan blijft er 1 fase ( 230v) over ?
als ik t goed begrijp blijft er bij optie 1 , 1 fase over van ca 35Amp (230V: 1 fase/nul/aarde),als deze fase dan inder belast wordt kan dit geen schade aan andere apperatuur aanbrengen?
Kan ik ook een aparte kabel leggen om toch 3 fasen 230 te kunnen behouden,dus hetzelfde vermogen behouden, en apart die 2 fasen+ aarde voor evsa's(4x1,6 amp 600w)
zo ja, hoe sluit ik dit dan aan in mk "loods"
gr.
jerome

Je zal duidelijker moeten zijn. Eerst spreek je van 400v en nu van 230v.In 3~ kan het nooit de 2 samen zijn.
Shark34

er wordt op dit moment ook kracht gebruik via deze install.
ik heb een foto voor miss meer duidelijkheid.
http://www.uploadarchief.net/files/download/meterkast%20001.jpg
links komen de 3 fasen en nul binnen, helemaal rechts zie je 2x3 stoppen 35A
kan dit??de kabel vanuit deze mk wordt nu verdeeld 3x230/n/aarde ,moet er dan een aparte kabel voor die 400V gelegd worden?
Shark34

Helluuuuupp
maartenbakker

Je probleem is erg verwarren beschreven dus zal ik een algemene samenvatting geven waar je hopelijk wat aan hebt.

Er zijn twee mogelijkheden:

1) Je EVSA werkt op 400V enkelfase, dan moet je hem aansluiten tussen 2 fasen

2) Je EVSA werkt op 230V enkelfase, dan moet je hem aansluiten tussen 1 fase en de nul

Ongelijke belasting is geen ramp zolang je niet voor vele kilowatts aan verlichting op deze manier ophangt, dan moet je het wel gelijk proberen te verdelen.

Huis-tuin-en-keuken EVSA's zijn altijd 230V maar in geval van industrieele verlichting heb je kans dat mogelijkheid 1 van toepassing is.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 7 september 2008 15:18:37]
Toeternietoe

Haal er aub een vakman bij.

De voorgestelde installatie tussen 2 fase is zeer simpel. Elke elektro-monteur met een klein beetje kennis van zaken zal snappen hoe het moet.Hier heb je al diverse antwoorden gekregen, en je snapt het nog niet. HieruIt kan ik dan wel konkluderen dat je geen verstand van zaken hebt. Dan blijft er maar een advies: AFBLIJVEN, EN LAAT HET EEN VAKMAN DOEN
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (3e wet van Kirchoff)
Henry S.
Moderator

quote:

Goh... Heb je haast?

http://www.circuitsonline.net/forum/faq#topickicks
Niet weer doen dus.
Windhoos helemaal zat? Een ATX-voeding is geen labvoeding!
Peter112
Member

Wietkwekerij ligt plat ?
teken de petitie voor een vrije NEN1010 http://www.knooble.com/petitie/
Shark34

Hoi, geen haast ,wel benieuwd zal t niet meer doen...

Een forum is er toch om er wijzer van te worden, en om iets te leren, ik vind het wel erg makkelijk , om te zeggen dat men er vanaf moet blijven en door een vakan..... blablabla
IK PROBEER HET TE SNAPPEN , EN ZOLANG MIJN VRAGEN MET VRAGEN BEANTWOORD WORDEN, probeert men mij iets uit te leggen, dacht ik.
Ik ben het wel met je eens hoor, maar wil het toch graag weten, sorry....
Dus als er iemand is die het me probeert uit te leggen..?
Ik heb ook even een sticker van de evsa overgetypt:

4x
Indal 308022.102 IRS2
1x600W Philips Greenvision
400VAC 50/60HZ
1,61 A Cos * 0.98

In de loods komen 1xbruin 2x zwart en 1x blauw binnen ,(hoofd-schakelaar --- links) op de eerder gestuurde foto .

Wie kan mij duidelijk ,maar op een "eenvoudige" manier verder helpen..

alvast bedankt.
Ik verkoop veel van die spullen, en ik kweek geen wiet,
wel goede vragen.... hahaha
[Bericht gewijzigd door Shark34 op 7 september 2008 22:50:46]
maartenbakker

400VAC is zeer duidelijk. Je zal hem dus tussen twee willekeurige fasen moeten hangen (de fasedraden zijn bruin, zwart, zwart in jouw geval). Pijpje met 3 draadjes erin (2 fasen en een aarde) zou zo aangelegd moeten zijn en lijkt mij (geen erkend installateur maar wel enige ervaring met huisinstallaties) voldoende. Misschien zoals anderen suggeren ook nog even apart afzekeren met minder dan 35 ampere, een ongeluk zit in een klein hoekje zeker als de installateur wat minder ervaren is.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op 7 september 2008 23:01:53]
Shark34

bedankt hoor,
kun je dit dan doen op/aan de bestaande 3-fasen draden, (aftakking)??? die in de betreffende ruimte liggen? (wordt gebruikt als 3/230)!?
Of moet dit in de k?
Of:... kun je deze aansluiting ook maken dmv een cee-stekker, met alleen 2 fasen/ aarde aangesloten?
zie schets.. ??!!
alvast bedankt.

http://www.uploadarchief.net/files/download/schets%20electra.jpg
[Bericht gewijzigd door Shark34 op 7 september 2008 23:59:43]
Zoeken in topic