| Naam |
Bericht |
bvbart
|
Hallo allemaal.
Omdat het voor de verandering weer een slecht weer is ben ik maar wat aan het rondsurfen. En ik kwam deze site tegen:
http://users.telenet.be/ranzigen/td_circuits/
Ik vraag me af of het een veilige schakeling is en ofdat het rendement ook een beetje goed is.
Het is niet dat ik dit meteen ga maken maar ik ben gewoon nieuwsgierig.
SCHOOL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tijd om de uitdaging voor µC aan te gaan, als er iemand tips heeft, altijd welkom
|
MGP
|
Veilig? ja, als je weet wat je doet (220V) anders blijf eraf en gebruik een led op een batterij
Rendement van een ledje op 220V, is dat niet een beetje overdreven?
Tegen dat dit in elkaar is gesoldeerd dan is de verbruikte elektriciteit van uw soldeerbout groter dan 1jaar ledverbruik.
|
bvbart
|
Nee ik bedoel of het het dan nog rendementgevend is om een ledje te gebruiken i.p.v. een gewoon lampje.
Ik bedoel ook gewoon of er niet nodeloos energie wordt verspild door het weerstandje.
SCHOOL!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! tijd om de uitdaging voor µC aan te gaan, als er iemand tips heeft, altijd welkom
|
big bang
|
Door het weerstandje (220KΩ ) wordt altijd wel iets gedissipeerd, maar das zeer weinig. Hij zorgt samen met de elco voor een RCtijd.
Bij gebruik van een felle led heb je veel licht, en wat verbruikt een led dan? Stel 1.8V bij 20mA= 36mW, hier wordt dan nog gepulst, zodanig dat het gemiddelde nog veel lager uitkomt. Probeer dat maar eens met een gloeilampje.
Verder gaat bij een puls de led direct licht geven, een gloeilampje heeft een kleine oplichttijd nodig, en in die tijd is de weerstand van de gloeidraad ook nog eens veel lager met een veel groter verbruik tot gevolg.
Nog iets: als je ledcircuit (dus diac, led en weerstand 1KΩ ) eens dienst weigeren, dan klapt de elco uit elkaar, door zijn te hoog opgelopen spanning.
Zener over de elco is een mogelijke oplossing.
- - big bang - -
Een voordeel van dementie is dat je je eigen paaseieren kan verstoppen... ;-)
|
MGP
|
Een goede rekenoefening:
Reken van beide opstellingen eens uit hoelang ze mogen branden vooraleer ze 1Kwh hebben verbruikt, en 1Kwh kost 20cent.
|
bvbart
|
Ik gok erop dat een ledje minder verbruikt.
Maar is het rendement ook nog te doen met een led van pakweg 5W?
Ik ken nog niet heel veel van elektronica maar hoe kan ik het verlies over die weerstand berekenen?
Ik heb nog net het artikel over leds gelezen maar staat er dan over het geheel dan 230?
Ik denk dat ik dan verkeerd reken want dan kom ik uit op een verstookt vermogen van 4,5W. Teveel lijkt mij als je bedankt dat ik had gerekend voor een wit ledje van 3,6V 20mA.
|
MGP
|
Je haalt rendement en verbruik en vermogen door elkaar, eerst daar wat aan doen.
Als je de wet van Ohm kent kun je dat uitrekenen, dat zul je al wel geleerd hebben denk ik, de toepassing ervan is héél wat moeilijker zo te zien( je bent niet alleen hoor).
Mijn 'berekening' komt uit op ~100mW.
In deze schakeling maakt het niet veel uit welke led het is.
De C wordt (ruwweg) constant opgeladen door de 220K voor halve perioden.
Eénmaal boven de 30V (diac) wordt de lading van de C in de led gedumpt met een piekstroom van enkele tientallen mA's voor een heel korte periode.
edit: dat laatste is niet waar, ben de 1K weerstand vergeten.
De ontlaadstroom wordt begrensd door R2 [Bericht gewijzigd door MGP op 7 september 2008 18:17:36]
|
pros
|
Als het echt zuinig moet zijn, kan dit soelaas bieden:
Hier wordt de stroom niet beperkt door een weerstand, maar door een condensator. Daardoor wordt er geen vermogen omgezet in warmte (behalve dan door de 1k-weerstand).
Een stijgtijd van 1V/nS komt overeen met 3600000000000V/h. Pros Robaer (1995)
|
Benadski
Golden Member
|
Pros, waarom zit die diac erin? Zo kom je wel heel dicht bij die 40V van die elco uit.
Ik doe het meestal zonder diac, maar wel met een weerstand (rond 100 Ohm, 1W) extra in serie met die condensator om de stroom bij inschakelen wat te verkleinen. De schakeling is vrijwel een kortsluiting als beide C's leeg zijn. Een R of twee van 1M over de condensator kan ook geen kwaad. Al is dit slecht een kleintje, het kan toch prikken!
EDIT: Moet beter de startpost lezen... KnipperLED is een gewone LED, diac slaat door, C ontlaadt over LED, diac spert, C laadt op, etc... Logisch.
EDIT: Let er wel op welke diac je pakt! Een DB4 is bijvoorbeeld niet OK, deze slaat pas door boven de 40V! Dan staat je elco misschien al bol! [Bericht gewijzigd door Benadski op 7 september 2008 21:03:35]
dekatron nodig voor je nixie klok? Check vraag en aanbod - overig
|
Sine
Moderator
|
Het kan zelfs nog simpeler met een neon lampje
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
pros
|
Da's helemaal waar. Maar er zijn dan wel minder kleuren beschikbaar...
|
Benadski
Golden Member
|
Ik heb hier anders neon-lampjes in het:
-wit
-groen
-geel
-blauw
-oranje
echt rood alleen niet. UV ook niet. Maar er zijn zeker andere kleuren mogelijk dan standaard oranje!
EDIT: F.E.T. Daar heb je natuurlijk gelijk in! Maar toch worden ze zo benoemd. [Bericht gewijzigd door Benadski op 7 september 2008 21:38:12]
|
Frederick E. Terman
|
Maar dan zit er ook geen, of niet alleen, neon in!
|
maartenbakker
|
Wat Sine voorstelt is inderdaad ook al meer vertoond. De diac en de led worden vervangen door het neonlampje en de dimensionering van de onderdelen aangepast. Ik gok dat je dan even moet zoeken op trefwoord relaxatieoscillator als ik m'n theorie een beetje juist heb. [Bericht gewijzigd door maartenbakker op 7 september 2008 22:15:47]
|
Sine
Moderator
|
Jup
Zo uit de mouw geschud zoiets :
code:
220k 47k
___ ___
o----|___|---o----|___|-.
| |
| .-.
--- ( X )
--- '-'
| 0.22 |
o-----|<-----o----------'
1n4007
Nog mooier wordt het met twee neons ! Filmpje [Bericht gewijzigd door Sine op 7 september 2008 22:20:33]
No offense SOP packages, but gentlemen prefer chips with longer legs.
|
big bang
|
@Pros: nog een zenertje over de elco, kathode boven en anode beneden zal misschien niet slecht zijn. Om de reden die ik in een voriger post vermeld had, als het ledcircuit weigert de elco te ontladen, krijgt deze een te hoog oplopende spanning voor de kiezen.
- - big bang - -
Een voordeel van dementie is dat je je eigen paaseieren kan verstoppen... ;-)
|
pros
|
Dat is waar, maar de gebruiker krijgt dan meteen een geur- en geluidsindicatie waaruit hij kan opmaken dat er iets mis is...
|
Benadski
Golden Member
|
Of de brandweer krijgt een melding...
Als je besluit een neon knipper te maken ipv. een LED knipper: Hier vind je gekleurde neons voor een lage prijs! Ze hebben ook een leuk kitje.
|
bvbart
|
Ik was helemaal niet van plan zoiets te maken hoor, dan werk ik liever met laagspanning. Maar het was gewoon uit interesse of zo simpel schakelingetje het een beetje goed doet en of het veilig is.
|