| Naam |
Bericht |
floppy
|
Van een kennis heb ik een print van een wasmachine gekregen die defect is.
Er is een kleine triac ontploft en aan de andere kant een dun spoortje weggebrand. Ook het baantje tussen de triac en de blauwe VDR? is weg. Dat moet wel op te lossen te zijn.
Zou er nog verder onzichtbare schade zijn?

De triac is een MAC97A8 een 600V sensitive gate van Mororola. Alleen de winkels die ik ken hebben hem niet.
Farnell heeft er een van ONsemi maar dat wordt een beetje lastig als je er maar 1 nodig hebt van 50 cent.
Heeft iemand zo'n ding of moet iemand iets bestellen bij Farnell en zou die er een voor mij mee willen bestellen?
Ik was nog vergeten te vertellen dat vervanging van de print 400 Euro kost! [Bericht gewijzigd door floppy op 7 september 2008 18:45:03]
|
MMSoft
|
Het is wel een heel iel triacje.
Zou het niet mogelijk zijn om er een 'normale' triac op te monteren ?
Geregistreerd mikroC gebruiker
|
big bang
|
In de goede vakhandel moeten er nog wel kleine sensitive gate triacs te krijgen zijn, weliswaar niet met dezelfde pinning maar dat moet je dan zelf wat aanpassen.
Een normale triac a la TIC226 of ene uit de BTAreeks zal waarschijnlijk niet gevoelig genoeg zijn om de zaak te regelen.
Verder nog bijzeggen dat je de last die de triac schakelt ook eens moet bekijken, waarschijnlijk is daar iets grondig mee mis (water ergens ingesukkeld, kortsluiting), want die triac gaat niet zomaar kapot.
- - big bang - -
edit: Hier nog een lijstje van die dingen, kijk maar eens wat er kan en niet.
Nu merk op dat er in de BTA/BTBreeks toch ook gevoelige te krijgen zijn... [Bericht gewijzigd door big bang op 7 september 2008 19:06:24]
Een voordeel van dementie is dat je je eigen paaseieren kan verstoppen... ;-)
|
2N3055
|
Mac97 is een logic level triac.
Radio rotor in Amsterdam heeft hem op voorraad voor je voor de prijs van 5,65.
http://www.rotor.eu/artdetail.php?art=MAC+97A8
Edit: Ik vind er nog 1 in de onderdelen bak. Er is wel aangesoldeerd, maar hij moet het nog doen. Doe mij je adres in een PM en ik stuur hem je op. [Bericht gewijzigd door 2N3055 op 7 september 2008 19:13:41]
www.evertdekker.com
|
Stefaan Van Slycken
|
Van welk merk is dit, ik breng het zo direct niet thuis... Bauknecht oid?
Mogelijk wordt deze triac gebruik om het deurslotje van
230 te voorzien als het moet vergrendelen. Als het zeepbakje eens overschuimt en het slot zit er onder gemonteerd krijgt het water binnen en is het defect. Best direct het slot vervangen ook of je blaast er nog een triac door.
Die kortsluiting in het slot kan je vaak niet meten (treedt pas op bij 230V) maar soms ruik je het wel aan het slot. Maar ruiken om een diagnose te stellen, dat is voor gynaecologen, niet voor elektriciens
Terug van weggeweest wegens andere hobby: foto.stefaanvanslycken.be
|
big bang
|
Of anders de megger nemen. Zien waar het naar toegaat en eens opendoen kan ook helpen.
- - big bang - -
|
hobby-ist
|
Ook advies om de boven en onderkant van de print te reinigen met alcohol. Mogelijke roetsporen van spoor tot spoor door een Vonkoverslag worden zo verwijderd.
financiele bubbles zijn gevaarlijker dan elektriciteit
|
floppy
|
Ik heb van 2N3055 een triacje gekregen. De print zit weer inelkaar en is schoongemaakt.
Nu nog maar de wasmachine controleren en dan zien we wel!
Bedankt zover.
|
floppy
|
Toch nog even een vraag. De wasmachine is een Bauknecht en het probleem is ontstaan door een verkeerd beladen machine die is gaan dansen tijdens het centrifugeren en daarna stoppen eruit. Ik ga zover ik kan zien toch maar de bedrading controleren. Nog een andere suggestie?
|
MMSoft
|
Volg de draad die aangestuurd wordt door deze Triac, dan kom je langs of bij het probleem lijkt mij...
Geregistreerd mikroC gebruiker
|
big bang
|
Kan zijn, zoals al gezegd, dat het misschien ligt aan de deurvergrendeling, of een ander onderdeel dat vanop de print gestuurd wordt. Misschien is er ergens bekabeling gekneld geraakt en kortsluiting het gevolg van het schokken van de trommel. Door de kortsluiting grote stromen, stoppen eruit en triac opgeblazen.
Om te testen is het misschien handig van een redelijk flinke lamp in serie met het net te zetten, moest en nog wat misgaan, dan gaat de lamp aan en beperkt de stroom.
- - big bang - -
|