Shock Media

Navigatie

laspost van 220V naar 380V (of 3x220V ?)

Forum > High Voltage > laspost van 220V naar 380V (of 3x220V ?)
Naam Bericht
kane

ik heb een oude laspost hier staan.
deze is aangesloten met een gewone stekker om in een 220V stopcontact te steken maar ik ben ervan overtuigd dat je die kan aansluiten op ofwel 380V ofwel op 3x220V maar hoe weet ik niet.
om te schetsen hoe deze nu is aangesloten enkele foto's

op foto1 is met paarse sterretjes aangeduid met welke 2 draden deze nu is aangesloten op de stekker (en dus 220V)
op de klem vanwaaruit ook de rode pijl vertrekt is ook een draad aangesloten maar die is afgeknipt aan de stekker dus niet gebruikt,de rode pijl geeft echter een brug aan tussen deze klem en een blok in de laspost,deze draad is daar gewoon tussen gestoken (duidelijker te zien op foto 3)

op foto2 is de aansluitklem te zien,de paarse sterretjes zijn de contacten die aangesloten zijn,de uiterst rechtse draad (rode) is afgeknipt aan de stekker,de draad aangeduid met het rode pijltje gaat dus naar de blok in de laspost zoals te zien in foto3.

op foto4 is te zien hoe de wikkelingen aangesloten zijn op de klem

Benadski
Golden Member

Als de trafo nu op de 220V middenaftakking is aangesloten dan zal er ergens 400V over moeten staan, de trafo werkt namelijk ook weer andersom! Als je die 400V gevonden hebt weet je welke twee aansluitingen je kan pakken!
dekatron nodig voor je nixie klok? Check vraag en aanbod - overig
kane

bedankt voor de snelle reactie maar nu weet ik nog niet hoe ik dit allemaal moet doen...
Mr Soldeer

Benadski bedoeld meet aan de primaire zijde alle mogelijke spanningen (dus stekker in stopcontact en meten maar). Let op, je meet direct op het net dan!

Als de transfo zowel primair voorzien is voor 230 als 400V, dan zul je onderandere die spanningen meten.

Persoonlijk denk ik dat de meest rechtse klem met een blauw driehoekje gemarkeerd op de 1e foto meeste potentieel bied. Meten is weten.
Teveel ideeën voor teweinig tijd
kane

maar allen klem 1 en 3 zijn aangesloten op het net,hoe kan ik dan de andere klemmen uitmeten?
Benadski
Golden Member

Met een multimetertje tussen alle mogelijke combinaties van de trafowikkelingen, op dat klemblok dus.

KIJK WEL UIT! 400V t.o.v. aarde, wat hier mogelijk is, is erg gevaarlijk! In een 400V driefasen net is de spanning t.o.v. aarde gewoon 230V, dus dit is 2x zo dodelijk. Zorg er dus voor dat je nergens op leunt etc. Gebruik goede meetpennen en als je weinig ervaring hebt, liever door een vakman of goede hobbyist laten doen!
kane

maar moet ik dan telkens de 2 draden van 220V op elke combinatie van klemmen meten?
GJ_
Moderator

Nee, zoals ie nu is, in het stopcontact en inschakelen, dat is wat ze bedoelen
Dan met een multimeter de spanningen op alle klemcobinaties meten.

stel nu dat je op de buitenste klemmen (op een van doe klemmen zit al een 23V draad, op de ander zit niks) 400V meet maak je goed kans dat dat de 400V aansluiting is.

Of dit nou echt de juiste manier is durf ik je niet te zeggen, ik probeer slechts uit te leggen wat de anderen leken te bedoelen.

Waarom wil je eigenlijk op 400V?
[Bericht gewijzigd door GJ_ op 10 september 2008 08:10:22]
www.xj3.nl
kane

omdat de laspost beter werkt op 380V lijkt me.
ik heb een 380V aansluiting dus waarom niet?
GJ_
Moderator

Welnee,maakt geen drol uit. Je kunt in de meeste geavallen wel met hogere stroom lassen. Via 230V gaat meestal maar tot 180A.
www.xj3.nl
kane

dus met hogere stroom >> dikkere profielen = last beter

toch?
kane

hierbij de gevraagde metingen

AB= 190V
AC= 220V
AD= 240V
BC= 24V
BD= 28V
CD= 26V
big bang

Allereerst: wat voor type is het: een elektrodelaspost, MigMag, invertor?
Verder kan je op het typeplaatje (over het algemeen) veel info vinden zoals: openklemspanning, maximaal te leveren stromen bij inschakelduur van 33%, 66% en 100% en de bijbehorende maximale spanningen. Verder ook info over de mogelijke netspanning(en) en die heb je nodig, en de stromen die dan uit het net worden getrokken.

Verder nog: er zijn nog veel toestellen die werken op 230V en zelfs overschakelbaar zijn naar 400V maar ze zijn dan wel driefase. Dus 3f 230V/3f 400V. De kleinere hebben een monofase 230V aansluiting. Maar een aansluiting met 2fase 400V ben ik nog nooit tegengekomen.

- - big bang - -
Een voordeel van dementie is dat je je eigen paaseieren kan verstoppen... ;-)
kane

quote:
Op 12 september 2008 00:23:43 schreef big bang:
Allereerst: wat voor type is het: een elektrodelaspost, MigMag, invertor?
Verder kan je op het typeplaatje (over het algemeen) veel info vinden zoals: openklemspanning, maximaal te leveren stromen bij inschakelduur van 33%, 66% en 100% en de bijbehorende maximale spanningen. Verder ook info over de mogelijke netspanning(en) en die heb je nodig, en de stromen die dan uit het net worden getrokken.

Verder nog: er zijn nog veel toestellen die werken op 230V en zelfs overschakelbaar zijn naar 400V maar ze zijn dan wel driefase. Dus 3f 230V/3f 400V. De kleinere hebben een monofase 230V aansluiting. Maar een aansluiting met 2fase 400V ben ik nog nooit tegengekomen.

- - big bang - -

euh??
big bang

Op het typeplaatje kan je vinden voor welke spanning het toestel te gebruiken is: monofase<->3fase en ofwel 230V ofwel 400V. Kijk maar eens na.

- - big bang - -
Benadski
Golden Member

quote:
Op 11 september 2008 09:47:27 schreef kane:
hierbij de gevraagde metingen

AB= 190V
AC= 220V
AD= 240V
BC= 24V
BD= 28V
CD= 26V

Aangezien je nergens in de buurt komt van de 400V kan dit lasapparaat niet op 400V werken. De andere aansluitingen zijn alleen bedoeld om op 10% hogere of lagere spanning te werken, dit zie je op veel trafo's terug.

Enne big-bang, in onze werkplaats hadden we een lasapparaat die op monofase 230V en 400V werkte, ze bestaan dus wel. Nu hebben we een mooi lasinvertertje, die werkt alleen op 230V. Voor grote klussen huren we een lasser + apparaat in.
big bang

Kan zijn, maar ik ben ze nog niet tegengekomen.
Was het een elektrodelastoestel met trafoaansluiting op ofwel 230V ofwel 400V dan?

- - big bang - -
Jouke
Golden Member

Die dingen zijn er bij bosjes. Heb er zelf één en als ik de familie afga staan er nog wel vijf.
http://blip.tv/users/view/make
kane

quote:
Op 13 september 2008 17:33:07 schreef big bang:
Op het typeplaatje kan je vinden voor welke spanning het toestel te gebruiken is: monofase<->3fase en ofwel 230V ofwel 400V. Kijk maar eens na.

- - big bang - -

geen typeplaatje te vinden

heeft het zin om een andere aansluitig te nemen?
op de tabel staat dat je kan lassen tot 150A
benleentje

Als deze tot 150A is loijkt me het geen toestel dat op 400V kan deze zitten gelijk hoger voor de max stroom.

Maar als ik vragen mag heb je problemen met dit toestel dat je meer stroom nodig hebt?
kane

heb het onlangs gekocht en nog niet aangesloten of gebruikt.
maar ik ga de bedrading vervangen en wil dus meteen de juiste klemmen aansluiten,vandaar.
en dus wilde ik weten of het zin heeft op andere klemmen aan te sluiten (die 10% hogere/lagere spanning) of is dit enkel als er een afwijking op het net is?

nog een vraagje:de aarding? gewoon boutje in de metalen kast?

iemand die weet hoe ik dat moet aarden?
[Bericht gewijzigd door kane op 18 september 2008 17:06:33]
Zoeken in topic