Shock Media

Navigatie

pic programmer uitbreiden

Forum > Digitaal > pic programmer uitbreiden
Naam Bericht
wushu1989

ik zou graag mijn eigen pic programmer maken met behulp van onderstaand schema
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/111

de reden dat ik deze bouw is omdat het veel goedkoper is dan al die kant en klare kits, het is veel leuker, en het is een hobby.

mijn probleem is nu dat ik aan het experimenteren ben met de 16f84, maar binnenkort ga overstappen op de 16f877 of de 16f876
deze hebben 28 of 40 pootjes en de programmer heeft er maar 18.

ik vermoed dat het juist een kwestie is van de pinnetjes te veranderen. klopt dit, en welke pinnetjes moet ik dan veranderen?
of is het meer dan enkel dat?
als het enkel de pinnetjes veranderen is, zou ik gewoon een voetje voor 24 + een voetje voor 40 pinnetjes parallel zetten.

greetz
Arco

Programmeer algoritme is ook anders.
En zoals reeds vaak gezegd, een serieele programmer zonder externe voeding is geen goede keus.
(Nog afgezien van het feit dat veel PC's niet eens meer een serieele poort hebben...)
Arco
wushu1989

ik heb genoeg seriele poorten zitten, dus dat is het probleem niet.

zou het dan echt niet gaan om te programeren zonder externe voeding?
ik vond dit schema hier op de site, maar ik ben hier eigenlijk nog maar 3dagen actief dus ik kan moeilijk alle topics hier bekijken.

zijn er dan geen alternatieven (gevoed) waarmee ik een 16f84 kan programmeren alsook een 16f877 of 16f876?
duffel

Je zal snel ondervinden dat ICSP (In Circuit Serial Programming), of in simpel nederlands het programmeren terwijl de PIC in de schakeling zit, is wat je wilt. Ik raad je aan om de beginners guide van Voti http://www.voti.nl/pic/n_index.html eens te lezen.

Ikzelf gebruik de K8048 programmer van Velleman maar had denk ik beter de Wisp van Voti aangeschaft (zelfde prijs en veel meer mogelijkheden).

edit:
De programmer tot een ICSP omvormen is natuurlijk mogelijk door simpel de prorammeerpootjes met draadjes naar buiten te halen zodat je hem op je breadbord kunt prikken bijvoorbeeld.
Verder zoals Jochem_S aangeeft: maak er een met externe voeding (zowel +5V als VPP) dat voorkomt veel ergernis.
[Bericht gewijzigd door duffel op 8 september 2008 08:23:45]
Jochem_S
Golden Member

Met de juiste programmeersoftware kun je ook gewoon de 16f876 programmeren met deze programmer. Als hij op de 16f84 werkt, werkt hij ook wel op die andere pics meestal. Inderdaad een kwestie van PGC/PGD/Vpp juist aansluiten (andere pennen) en even opletten of de PGM/LVP nog ergens aan vast moet.

Het is echter aan te raden een programmer met externe voeding te nemen. Vanaf een laptop of USB->RS232 convertor gaat deze schakeling zeker niet werken, vanaf een PC soms wel, soms niet.

Als je de onderdeeltjes hebt liggen kun je het gewoon even proberen, ik heb er ook tijden mee gewerkt. Ik heb uiteindelijk wel gekozen voor een ontwerp met externe voeding, dat gaat altijd goed, en inmiddels een ICD2-kloon, die snel is, alle nieuwe PIC's ondersteunt en waar je bovendien in-circuit mee kunt debuggen.

Voor een simpele programmer MET externe voeding voor de Vpp(MCLR) maak je zoiets als dit. De buffers kunnen al dan niet geinverteerd zijn, net wat je hebt liggen. In software kun je meestal wel instellen wat het moet zijn.
wushu1989

de k8048 ken ik door en door,
die hebben we op school gebruikt, maar deze komt meteen op 50€.
bij de schakelingen staat hier ook een programmer met externe voeding,met die zou het dan wel moeten lukken?

@Jochem_S is deze schakeling niet voor een parallelle poort, want deze heb ik jammergenoeg niet meer vrij aan mijn PC.

greetz
Arco

Ik zou wel een programmer kiezen die ook wat nieuwere type PIC's ondersteunt. De 16f876 is een al redelijk bejaard model... (Let er ook op dat programmers die de 16f876 ondersteunen niet altijd automatisch ook de 16f876a ondersteunen!)
Arco
Lithium

Ik heb die programmer ook wel eens geprobeerd.
Helaas werkt het niet goed.

Heb toen bij voti de wisp 628 gekocht en heb er nooit problemen mee gehad, wel eens de voeding vergeten aan de sluiten maar das een foutje

Dat is je geld meer dan waard!
Ook staat er op zijn website een mooi tabelletje met daarin per pic type de aansluit pinnen die je nodig hebt.
Ook het In circuit programming bevalt prima, vooral als heel je breadbordje vol zit zoals nu bij mij het geval is.
Dan is het geen optie meer om de pic erin en eruit te halen...
Wat is groot wat is klein? Wat is duur en wat is goedkoop? Alles is relatief!
Zom-B

jup, ik heb hier ook PIC16F648A geprogrammeerd met een soortgelijk programmer die gemaakt was voor F84. Ik programmeerde die zelfs ISCP, door een IC voetje met 5 draden er aan in de programmer te prikken. Die programmer was David Tait programmer, paralelle poort en met de 7407's ipv transistors

De "Tool" instelling in MPLAB die die programmer ondersteunt werkte gewoon. Waarschijnlijk kiest MPLAB zelf het algoritme als je de juiste pic selecteerd in "Select Device..."
[Bericht gewijzigd door Zom-B op 8 september 2008 12:18:49]
Jochem_S
Golden Member

quote:
Op 8 september 2008 10:42:15 schreef wushu1989:
@Jochem_S is deze schakeling niet voor een parallelle poort, want deze heb ik jammergenoeg niet meer vrij aan mijn PC.
Eh, ja, dat is hij ja.

Nou, dan pak je deze anders ofzo?
Zoeken in topic