Shock Media

Navigatie

Spectrum Analyzer Frequency Range Extenders

Forum > Meten & meetapparatuur > Spectrum Analyzer Frequency Range Extenders
Naam Bericht
Bert_mc

Hallo

wie heeft er ooit gewerkt met een frequency/range extender voor een spectrum analyzer?

Die dingen zie je vaak als factory options om eenvoudige DC-26GHz spectrum analyzers op de kalafateren tot een THz geval. Nu was ik van plan om een oudere Agilent (HP) SA kopen, zoals de 3585x, zie ook een andere thread hierover. Nu is het bereik tot 40Mhz aan de smalle kant vandaag de dag, en wel erg zinvol voor allerhande middenfrequent- en basebandanalyse, maar voor het echte werk moet je toch een beetje verder kunnen kijken.

In de hoogdagen van de 3585 was 40MHz toch ook al bijna gelijkspanning dus die voorzetten moeten toch te koop geweest zijn, alleen kan ik ze niet vinden met Google. Ik kom uit op vage pagina's zoals:

http://www.satcomresources.com/product.do?mode=11&productId=3166
(duizend bucks volgens http://www.fotronic.com/avcom/mfc.htm)

"in principe" is het nochtans allemaal nogal simpel, een oscillator en een dubbel gebalanceerde mixer, die een beetje lineair moet zijn over 130dB of zo, en de faseruis is uiteraard ook erg belangrijk behalve als je alleen breed gaat meten. En natuurlijk wil je de span tot op een paar kHz of nog smaller kunnen zetten... Misschien moet er ook nog een plat rollend bandfilter ervoor, of hoe zouden we dat anders met de spiegelfrequenties doen... Snel gezegd, maar zoiets in de praktijk bouwen zal niet van de poes zijn. Toch moet dat iemand ooit eens geprobeerd hebben?

Dus... Iemand er ooit eentje gebouwd of gebruikt?
alex278

offtopic: Dit is nog een aardig topic over het verschil in specs tussen de 3585A en 3585B (nihil), en het verschil in prijs (fors).

edit: 3585B heeft een optie voor 'option 001:sweep gating'. Kan handig zijn, maar je moet dan wel een apparaat op de kop tikken wat dat heeft.
[Bericht gewijzigd door alex278 op 8 september 2008 08:38:25]
rbeckers

Er zijn diverse extenders te koop. Ook is er wel wat te vinden voor zelfbouw.

http://lea.hamradio.si/~s53mv/spectana/hc.html

40MHz is idd wel beperkt. Hoe ver/hoog wil je gaan?
Ik zal eens gaan kijken.
alex278

Ben ook wel benieuwd wat er zo te koop is.
grotedikken

Ik ben niet erg enthousiast.
Dat zijn gewoon converters. Ik denk niet dat ze sweepen en dat is toch essentieel voor een spectrumanalyser.
Zo bouw je trouwens geen spectrumanalyser maar een panoramische ontvanger. Dat is heel wat minder flexibel om mee te werken.
Is het middenfrequent van de convertor breed genoeg om goed te werken?
Hoe voorkom je oversturing en dus verkeerd meten? Bij een echte spectrumanalyser zit een stappenverzwakker aan de ingang....

Kom kom, vandfaag de dag moeten er betaalbare twedehandstoestellen op de markt zijn.
Die junk uit junk uit eind jaren 60 begin jaren 70 is onbetrouwbaar, kan elk moment in panne vallen en een slimme die dàt kan herstellen. En is bovenal weinig gebruiksvriendelijk en zeer beperkt.

Bij die ouwetjes was bovendien de inputverzwakker, resolutiebandbreedte en videobandbreedte niet gekoppeld zodat je wel heel goed moest opletten om niet vekeerd te meten.

Als je echt een spectrumanalyser nodig hebt, geef dan je geld niet uit aan wazige vaste convertors en tast iets dieper in je beurs.
Je zult het dubbel en dik terugverdienen of tenminste veel meer plezier aan hebben.
[Bericht gewijzigd door grotedikken op 8 september 2008 23:18:24]
Ik heb besloten voortaan wat aardiger te zijn. Maak me dus aub niet kwaad!
alex278

quote:
Op 8 september 2008 23:14:57 schreef grotedikken:

Die junk uit junk uit eind jaren 60 begin jaren 70 is onbetrouwbaar, kan elk moment in panne vallen en een slimme die dàt kan herstellen. En is bovenal weinig gebruiksvriendelijk en zeer beperkt.

Het voordeel van die 'junk': schema's zijn nog gewoon te krijgen. Bij een moderne SA kun je 't wel vergeten om 'm te repareren -- als-ie kuren krijgt is het een enkeltje schroothoop.

Wat niet wegneemt dat de prijs-vs-specs/mogelijkheden verhouding voor die oude bakken wel aan de prijzige kant is (141T die ~$1500 moet opbrengen...)

quote:

Bij die ouwetjes was bovendien de inputverzwakker, resolutiebandbreedte en videobandbreedte niet gekoppeld zodat je wel heel goed moest opletten om niet vekeerd te meten.

Als je de moeite had genomen om jezelf te verdiepen in de verschillende modellen, dan had je ontdekt dat dat wel goed zit bij die 3585A/B. Maar de bovenste frequentie had wel wat hoger gekund.
[Bericht gewijzigd door alex278 op 8 september 2008 23:47:05]
grotedikken

quote:
Op 8 september 2008 23:45:59 schreef alex278:
[...]

Het voordeel van die 'junk': schema's zijn nog gewoon te krijgen. Bij een moderne SA kun je 't wel vergeten om 'm te repareren -- als-ie kuren krijgt is het een enkeltje schroothoop.

Wat je een voordeel noemt.
Als je een nieuwe te duur vind,
dan zoek je naar een goede tweedehands die aan je verwachtingen voldoet.
Weliswaar is er een risico aan verbonden.
Maar om nu een aftands model van 35 jaar oud te kopen met als argument dat je in geval van nood er zelf kunt aan werken is een kromme redenering.
En al is een oude analyser meer met discrete componenten opgebouwd, ik betwijfel als een amateur de meest voorkomende defecten zelf kan oplossen. Het blijft een zeer complex apparaat met heel speciale onderdelen en functies.
De meest voorkomende pane is een defecte ingangsverzwakker en aan de onderdelen daarvan kun je nooit of te nimmer komen.
Of dacht je dat men gewoon metaalfilmweerstandjes gebruikte?
Het zijn speciaal op glas opgedampte weerstandsnetwerkjes.

Het gaat er hem ook om dat die ouwetjes specificaties hebben waar je vandaag niet veel meer me kunt doen. Ze zijn zeer beperkt in frequentie. 40 MHz is vandaag bijna gelijkstroom

Bovendiien waren de span en de resolutiebandbreedte enorm beperkt.

Zelfs de oneindig veel performantere analysers van halweg jaren 80 zoals de 70000 en 85000 series, hebben volstrekt onvoldoende resolutiebanbreedte om de alomtegenwoordige digitale breedbandsignalen te analyseren.

Analoge analysers hebben een RB van 100kHz-
1MHz terwijl vandaag minstens 20 MHz nodig is.

Daarom neem ik aan dat heel veel bedrijven hun analoge spullen wegdoen waardoor er op de tweedehandsmarkt fantastische spullen te koop moeten zijn voor een aanvaardbare prijs.
Het blijft naturlijk duur spul, maar voor de prijs van een nieuwe PC moet je zeker een goeie koop kunnen doen.

Tenslotte heben heel veel mensen wél budget om elke 3 jaar een nieuwe PC te kopen.

Zo'n fossiel proberen op te waarderen tot iets bruikbaars is volgens mij alleen goed als je hem voor bijna nop kunt krijgen.
En dan ,wordt het nog een omslachtig gedoe met heel veel beperkingen.
quote:

Wat niet wegneemt dat de prijs-vs-specs/mogelijkheden verhouding voor die oude bakken wel aan de prijzige kant is (141T die ~$1500 moet opbrengen...)
.
Een pak weggegooid geld, behalve
als je verzamelaar van oude spullen bent.
quote:

Als je de moeite had genomen om jezelf te verdiepen in de verschillende modellen, dan had je ontdekt dat dat wel goed zit bij die 3585A/B. Maar de bovenste frequentie had wel wat hoger gekund
Waaeom zou ik dat doen? Och, de ene zal al wat minder performant zijn dan de andere, maar het blijft junk.
Moest ik er morgen één op de container vinden, is de kans groot dat ik hem zou recupereren en er een leuke toepassing voor vinden, maat om 1500 Eu ervoor te geven en dan nogallerlei knoeiwerk moeten doen om, er iets bruikbaars van te maken, nee dank je wel.
[Bericht gewijzigd door grotedikken op 9 september 2008 08:06:33]
alex278

quote:
Op 9 september 2008 08:04:23 schreef grotedikken:
En al is een oude analyser meer met discrete componenten opgebouwd, ik betwijfel als een amateur de meest voorkomende defecten zelf kan oplossen.

http://www.hamble.demon.co.uk/Hewlett-Packard_141T.html

Had je nog meer te zeiken?
[Bericht gewijzigd door alex278 op 9 september 2008 09:46:35]
rbeckers

Ingangsverzwakker en mixer van een spectrum analyzer raken al snel defect door teveel vermogen.

Er zijn wel losse extenders te koop maar de vraag is wat moet er hoe nauwkeurig en voor welk bedrag gemeten worden.
Dan pas kan er een keuze gemaakt worden of een extender zin heeft. Vaak is een spectrum analyzer met een groter bereik een betere keuze.
grotedikken

quote:

Zeiken? Deskundig advies is een beter woord.

Ik raad gewoon vanuit mijn standpunt als ervaren technieker die al 30 jaar met dergelijke apparaten meet, af om dergelijke totaal verouderde afval te te kopen.
Wat is daar mis mee? Ik vind 1500 Eu veel geld om dan alsnog te moeten knoeien met externe convertors en verzwakkers.

Dat er heus wel iemand is die zo'n ouwetje terug aan de praat krijgt ga ik niet ontkennen. maar jij weet niet wat de achtergrond van die kerel is, en over welke middelen hij beschikt.

Dat wil nog niet zeggen dat een doorsnee amateur dit ook kan.

Ik kan hier direct 100 URLS geven van mensen de de marathon lopen, maar daarom haal ik nog de hoek van de straat niet hé?

Ik kén dat type trouwens, we hebben er verleden jaar nog een in de container gekieperd. Mijn baas had explciet verboden hem te herstellen of zelfs te recupereren. Het is hier geen museum zei hij.
rbeckers

Over het niveau van amateurs gaat deze post niet. Er zijn amateurs die erg goed zijn en massa's die dat niet zijn.

Een nieuwe eenvoudige Agilent SA begint bij ong. 6000 euro.
Als dat geld er niet is of TS heeft niet die specs nodig, dan is de vraag of met een beperkte SA en een extender gemeten kan worden een goede vraag.
Zolang TS niet voldoende specs geeft, is de vraag niet te beantwoorden.

Een SA van 30 jaar oud kan voor bepaalde zaken volstaan.
Het argument van "Mijn baas had expliciet verboden..."
snap ik en daar kan ik me ook bedrijfstechnisch iets bij voorstellen.
grotedikken

quote:
Op 9 september 2008 22:27:33 schreef rbeckers:
Over het niveau van amateurs gaat deze post niet. Er zijn amateurs die erg goed zijn en massa's die dat niet zijn.
Een nieuwe eenvoudige Agilent SA begint bij ong. 6000 euro.
Als dat geld er niet is of TS heeft niet die specs nodig, dan is de vraag of met een beperkte SA en een extender gemeten kan worden een goede vraag.

Dat beweer ik ook niet. Ik vind alleen dat Alex mijn welgemeende, doordachte en gefundeerde mening niet moet als gezeik afdoen.

Het is niet omdat iemand amateur of hobbyist is, dat je onvoorwaardelijk achter geknoei moet staan.

Ik begrijp heel goed dat een nieuwe analyser heel duur is, maar daarom hoef je nog niet naar het andere uiterste te gaan.

De vraag is zeker het overwegen waard.

Maar mijn mening is dat een uitgave van een maandwedde, veel geld is voor iets waar je op zich niet veel mee kan aanvangen en nog een pak kosten en werk aan hebt om het aan te passen voor je doel. Als het al goed lukt.

Dat is mijn standpunt, er zijn misschien tegenargumenten, maar het is géén gezeik.

De voorgestelde converters hebben een gans ander doel en zijn niet geschikt als voorzet voor een bruikbare spectrumanalyser.
Ze sweepen niet, en een toestel dat enkel het middenfrequent aftast terwijl je de afstemfrequentie manueel moet instellen is géén spectrumanalyser maar een panoramische ontvanger met heel beperkte mogelijkheden.
quote:
Een SA van 30 jaar oud kan voor bepaalde zaken volstaan.

Heel juist, maar als je een maandwedde uitgeeft voor een meetinstrument, dan verwacht ik er toch wel iets meer van.
Het gaat hier echt over een 40 MHz SA.
Het feit dat de TS meteen over converters begint duidt erop dat dit toestel voor hem helemaal niet voldoet qua frequentiebereik.

Ik blijf erbij, dat er als je goed zoekt voor dit geld veel performanter 2ehands toestellen te koop zijn.
De SA bijvoorbeeld uit de link van Alex.
Ik heb er 25 jaar geleden regelmatig mee gemeten en het is een vrij robuust en degelijk apparaat. Ze bestaan tot minstens 1 GHz. Hangt af welke plug-in units er inzitten.

De geheugenbeeldbuis is een beetje lastig om in te stellen en je meet er niet vlot mee, maar het is wel goed bruikbaar.
Zo een moet je toch voor enkele honderdjes op de kop kunnen tikken. Door de opkomst van de
real-time SA's komen nu de echte performante analoge toestellen in de dump terecht, al zullen ze nog relatief prijzig zijn.
Maar de 141 is nog een generatie eerder.
Ik zou er niet meer dan 500 Eu voor geven als ie in goede staat is. En dat 40 MHz ding alleen als ik hem gratis krijg.
[Bericht gewijzigd door grotedikken op 9 september 2008 23:15:36]
rbeckers

Nou, een converter met verzwakker, mixer en sweepgekoppelde oscillator is wel te maken of te ontwerpen. Maar dat is niet (lees: helemaal niet) gemakkelijk en zeker niet als je goede specs wilt hebben. Zelfs nabouwen kan behoorlijk lastig (lees: heel erg lastig) zijn.

Een 40MHz SA is erg beperkt. 500MHz is een, nog steeds beperkte, waarde die wat meer te gebruiken is.

Zo uit het hoofd heeft de kleinste Agilent SA een bereik 1.5GHz. Zou het voor een dergelijke SA zin hebben om een goede converter te maken/onwerpen/kopen om bijv. vanaf 10GHz te meten. Dit ipv een SA te kopen van 10GHz.
alex278

Oh, maar als je nog een SA moet kopen zou ik mezelf eerst inlezen in features, begin- en eindbandbreedte, resolutie, sweepsnelheid, dat soort dingen. Als ik op ebay.de kijk dan zie ik dat anritsu SA's voor ergens rond de 2 mille van eigenaar wisselen.

Maar als je vanaf 'bijna-DC' (10-50Hz) tot ergens rond de GHz wilt meten, dan wordt de keus een stuk beperkter; als je een wat 'recenter' model wilt (midden jaren 90), dan betaal je al snel alsnog 3-4k euro.
Bert_mc

@GD: ik zie niet in waarom een downconverter zou moeten kunnen sweepen, dat heeft toch geen enkele zin. Tenzij je de sweep aan de sweep van de SA zou kunnen koppelen maar dan klopt er van de horzontale as niks meer (nu ja, na een up of downcoversie ook niet. Maar optellen is makkelijker).

En iedere SA is een panoramische adapter net zoals een fiets een vervoermiddel is maar de space shuttle ook. De bedoeling is natuurlijk om de mengfrequentie instelbaar te maken over een bereik van DC tot minstens een GHz of zo. Al dan niet in trappen.

Een ingangsverzwakker heb je nog niet eens nodig denk ik. Ik gebruikte vroeger ALTIJD een -30dB verzwakker en een DC blokker voor een SA, en er 30dB bijtellen is makkelijk. Heel af en toe moest die verzwakker er eens af, maar de ruisvloer van die dingen zit op -110dBm of zo op een paar honderd kHz span, en wanneer moet je signalen zo zwak meten? Ergens in een smalbandige ontvanger die op minimale RSS draait? Dus voor zo een converter dingens zou ik ook gewoon een 30dB verzwakker zetten om de intermodulatieprodukten klein of afwezig te houden en het spul te sparen als ik iets stom doe.

20 MHz RBW heb je helemaal niet nodig, komaan zeg. Het is om zelf aan dingen te prutsen, niet om een HSDPA transceiver te ontwikkelen. Welk niet-professionele use case kan je je voor de geest halen? Wat voor baseband monster heb je dan wel niet nodig om met zo een gigantische stroom data overweg te kunnen? Dan nog eens in 16 of 20 bits. Algoritmes in DSP interesseren me niet, en er zijn al veel te veel dingen die me wel interesseren. En moest ik van gedacht veranderen, kan ik er nog altijd een sweep van doen. Wat heb je aan een volledige sample? Als je zo diep wil kijken om aan kwadratuurdecoding of zo te doen, kan je je DSP monster ook een dump laten maken en er matlab op los laten.

Die link van rbeckers was wel van een heel straffe gast. Amai...

En binnen bepaalde grenzen kan het me nog niet eens zoveel schelen wat het kost, of het nu duizend of tweeduizend euro is, dat val wel te verwerken over de verwachte 30 jaar dat hij dienst gaat doen. Maar laat mij dan maar eens die lijst van kwaliteitsmateriaal zien voor schappige prijzen, zelfs al liggen ze in de duizenden? Je vindt gewoon nul de botten. Ik heb vorig jaar op de belgische eBay een VNA laten gaan voor 2500 Euro. 1 bod maar ik durfde niet er tegen op te gaan, ook omdat ik niet kon gaan kijken en niks wist over de servicebaarheid. En ik heb ook nog een SA nodig. En 10000 dollar voor een HP SA nieuw tot 1.5 GHz is erover.

Die HP dingen zijn gewoon geweldig. Zien er niet uit maar hebben hele bepaalde specs en je kan er op afgaan. Ik werk liever met een HP kist van 1980 dan met een Anritsu van gisteren. Maar dat is geen rationeel argument.

Als ik een 3585 voor 500 kon krijgen pak ik er twee.
alex278

Je hebt ook gevallen als 'n 4195A/4395A waarin VNA en spectrum analyzer ineen zijn geschoven. Zijn ook weer een tikje prijziger, kom je sporadisch nog wel eens tegen op ebay.com. Maarrrr: 'as is'.
[Bericht gewijzigd door alex278 op 10 september 2008 00:40:59]
alex278

Als je niet perse vanaf 10..20Hz hoeft te meten zou dit ( http://www.2dehands.nl/hp-8590a-spectrum-annalyzer-10-501706...aratuur=20 ) ook een aardige kunnen zijn.

BTW: voor heel laagfrequent (<1 KHz) is een analoge SA niet echt praktisch, omdat een sweep al snel te lang duurt. Je bent dan beter af met 'de betere USB-geluidskaart' danwel een HP3562/3A.
Bert_mc

Als die een paar duizend km dichterbij was nam ik 'm ogenblikkelijk.
grotedikken

Bert,
Moest je een vaste specifieke toepassing hebben, zoals het monitoren van een fm radiozender op ongewenste uitstralingen in de FM band zou ik het een goed idee vinden als low-buget oplossing, maar als het de bedoeling is om op die manier een performant toestel op te bouwen, uitgaande van een oude SA door middel van een voorzetconverter, kan ik dat alleen maar afraden.
Een SA die niet sweept is een onding.
Als je telkens je het spectrum afloopt in stapjes van 40 MHz wordt het wel zeer omslachtig om bvb een zender af te regelen.
Met een sweepende SA, kun je namelijk de verschillende harmonischen tegelijk waarnemen en zien hoe het frequentiespectrum van je zender varieert op de regeling.
Ik heb in mij leven voldoende zenders afgeregeld om te weten dat als je telkens na een kwart slag van de filterafstemming alle freqenties na elkaar moet gaan checken het een onaangenaam en onmogelijke karwei wordt.

ALs het al lukt om met een convertor iets bruikbaars te maken, wordt het een ongelofelijke omslachtige knoeiboel.
En wat is de bandbreedte van die convertor ? En hoe vlak is de curve van het geconverteerde signaal? En hoeveel intermod krijg je? En wat is het 3e interceptiepunt?
En dacht je echt dat je zomaar een ingansstappenverzwakker tot 1000MHz kunt realiseren die een beetje nauwkeurig is??

Als je beweert dat een stappenverzwakker overbodig is en een vaste verzwakker meestal volstaat, dan heb je vast al heel veel fout gemeten zonder dat je het zelf besefte.Als je al met een SA gemeten hebt tenminste .

Zelfs ervaren technici maken vaak die fout.
Op een SA staat meestal max 20 of 30 dBm input.
Maar dat is het damage level.

Bij een SA ga je uit dat het maximum mixer inputlevel -40 dBm of iets in die aard mag bedragen, dat vind je in de specs.

Dat betekent dat je voor een zendertje van 10W een verzwakker van liefst 80dB nodig hebt. Staat er minder voor de mixer, dan
meet je gegarandeerd vekeerd, omdat de echte signalen gecomprimeerd worden, en er intermodulatieproducten gevormd worden in de mixer die er in werkelijkheid niet zijn aan de ingang.

Met een convertor waarvan je dergelijke specs niet kent wordt het allleen nog maar verwarrender.

Mijn conclusie blijft dezelfde, ik raad het rekening houdend met alle argumenten die hier aan bod gekomen zijn nog steeds af.
Ik vind persoonlijk dat er véél te veel geld gevraagd en gegeven wordt voor aftandsse meetinstrumenten. (uitgezonderd verzamel stukken, maar die zijn waard wat een gek ervoor geeft)

Blijkbaar beseffen een aantal tenchici nog steeds niet dat het analoge tijdperk definitief voorbij is en dat AM/FM SSB en alle analoge technieken gewoon uitgerangeerd zijn en op korte termijn helemaal zullen verdwijnen en tot het rijk der nostalgie behoren..

Er moeten dus massa's analoge meetapparaten vrijkomen die voor de industrie , fabrieken en repair nutteloos geworden zijn.

Dergelijke meetinstrumenten zijn voor een amateur echter van onschatbare waarde.

Degene die ze in bezit hebben/krijgen zijn zich daarvan bewust en profiteren ervan om prijzen te vragen die vééél te hoog liggen.

Die apparaten mogen dan destijds veel gekost hebben, hun waarde is fel gedaald, niet alleen door de leeftijd, maar vooral omdat ze voor professionele toepassingen nauwelijks nog bruikbaar zijn.

Je betaalt voor en 10 jaar oude PC toch ook geen 500 EU?

Och, ik vermoed dat op korte termijn de prijzen in elkaar zullen storten voor tweedehands meetaparatuur.
En als je me nu nog niet gelooft, waarom zijn SA's schreeuwend duur, behalve om jouw te pesten? Omdat ze moeilijk en kostbaar te maken zijn onder andere.
Moest het zo makkelijk zijn om met simpele middelen zelf iets bruikbaars te brouwen, dan kon toch je allang bij V****man spotgoedkope budget SA's kopen.
[Bericht gewijzigd door grotedikken op 10 september 2008 23:07:35]
Bert_mc

quote:
Op 10 september 2008 20:29:57 schreef grotedikken:
Bert,
Moest je een vaste specifieke toepassing hebben, zoals het monitoren van een fm radiozender op ongewenste uitstralingen in de FM band zou ik het een goed idee vinden als low-buget oplossing, maar als het de bedoeling is om op die manier een performant toestel op te bouwen, uitgaande van een oude SA door middel van een voorzetconverter, kan ik dat alleen maar afraden.
Een SA die niet sweept is een onding.
Als je telkens je het spectrum afloopt in stapjes van 40 MHz wordt het wel zeer omslachtig om bvb een zender af te regelen.
Met een sweepende SA, kun je namelijk de verschillende harmonischen tegelijk waarnemen en zien hoe het frequentiespectrum van je zender varieert op de regeling.
Ik heb in mij leven voldoende zenders afgeregeld om te weten dat als je telkens na een kwart slag van de filterafstemming alle freqenties na elkaar moet gaan checken het een onaangenaam en onmogelijke karwei wordt. ALs het al lukt om met een convertor iets bruikbaars te maken, wordt het een ongelofelijke omslachtige knoeiboel.

Granted, maar als dat het alternatief is vs. helemaal niks is de keuze snel gemaakt... En begrijp me niet verkeerd, ik wil ook een fullrange SA hoor, maar 4-5000 euro wil ik er niet aan geven, zeker niet als hij niet te servicen valt.

quote:
En wat is de bandbreedte van die convertor?
quote:

Dat hangt van de LO van de convertor af. De mixer en eventuele verzwakker kan je makkelijk breedbandig kopen/bouwen.

quote:
En hoe vlak is de curve van het geconverteerde signaal?

Dat hangt af van de conversieloss van de DBM en de amplitudestabiliteit van de LO vs. frequentie. De mixers zijn ZEER stabiel, tot op een tienden van een dB of zo en komen gespect en gemeten van mini circuits. De amplitude van de LO is beheersbaar. Maar goed, ik was niet van plan zo een ding te bouwen.

quote:
En hoeveel intermod krijg je? En wat is het 3e interceptiepunt?

Ik verwacht geen problemen met de lineariteit, zoals ik al geschreven had ligt de IIP3 bij een DBM ver boven de 0 dBm. Je meet in ontwikkeling zelden twee sterke signalen die zwaar intermoduleren. Daarenboven, door simpelweg alternerend 20dB te extra te verzwakken aan de ingang kan je signalen vergelijken en haal je de mengproducten er zo uit. En er is altijd een duidelijk wiskundig verband tussen mengende en mengproducten dus dat zou je zo moeten kunnen zien. Maar toegegeven, hier is een wijde span ERG handig

En dacht je echt dat je zomaar een ingansstappenverzwakker tot 1000MHz kunt realiseren die een beetje nauwkeurig is??

Euh ja, bijvoorbeeld omdat ik dat al ooit gedaan heb. En het is nog vrij simpel ook: met niet-inductieve weerstanden en een boel pin dioden. Maar ik was dus niet van plan om zo een ding te bouwen.

quote:
Als je beweert dat een stappenverzwakker overbodig is en een vaste verzwakker meestal volstaat, dan heb je vast al heel veel fout gemeten zonder dat je het zelf besefte.

Dat lijkt me weinig waarschijnlijk.

quote:
Als je al met een SA gemeten hebt tenminste .

Ik heb weinig zin om mijn RF palmares hier af te gaan steken maar ik heb bijvoorbeeld op de PA na, de transceiver van de Tetra basisstations ontworpen die in Belgie en in tientallen andere landen zeer intensief gebruikt wordt door Politie, brandweer en ambulancediensten. En daar kwam wel af en toe een SA bij kijken. Ik doe nu wel al jaren iets anders maar ik kan nog steeds een spectrum analyzer van een broodrooster onderscheiden.

quote:
Zelfs ervaren technici maken vaak die fout.
Op een SA staat meestal max 20 of 30 dBm input.
Maar dat is het damage level.

Bij een SA ga je uit dat het maximum mixer inputlevel -40 dBm of iets in die aard mag bedragen, dat vind je in de specs.

Dat betekent dat je voor een zendertje van 10W een verzwakker van liefst 80dB nodig hebt. Staat er minder voor de mixer, dan
meet je gegarandeerd vekeerd, omdat de echte signalen gecomprimeerd worden, en er intermodulatieproducten gevormd worden in de mixer die er in werkelijkheid niet zijn aan de ingang.

Laten we zeggen dat ik een redelijk begrip heb van de factoren die tot meetfouten leiden.

quote:
Met een convertor waarvan je dergelijke specs niet kent wordt het allleen nog maar verwarrender.

Mijn conclusie blijft dezelfde, ik raad het rekening houdend met alle argumenten die hier aan bod gekomen zijn nog steeds af.
Ik vind persoonlijk dat er véél te veel geld gevraagd en gegeven wordt voor aftandsse meetinstrumenten. (uitgezonderd verzamel stukken, maar die zijn waard wat een gek ervoor geeft)

Blijkbaar beseffen een aantal tenchici nog steeds niet dat het analoge tijdperk definitief voorbij is en dat AM/FM SSB en alle analoge technieken gewoon uitgerangeerd zijn en op korte termijn helemaal zullen verdwijnen en tot het rijk der nostalgie behoren..

Goed, ik geef je gelijk dat ook ik rond het jaar 2000 verwacht had dat omstreeks nu je een redelijke SA zou moeten kunnen kopen voor pak 1000 Euro. Dat schijnt dus niet het geval te zijn.

quote:
Er moeten dus massa's analoge meetapparaten vrijkomen die voor de industrie , fabrieken en repair nutteloos geworden zijn.

Ik denk niet dat HP of om het even wie ooit massa's SA verkocht heeft.

quote:
Die apparaten mogen dan destijds veel gekost hebben, hun waarde is fel gedaald, niet alleen door de leeftijd, maar vooral omdat ze voor professionele toepassingen nauwelijks nog bruikbaar zijn.

Je betaalt voor en 10 jaar oude PC toch ook geen 500 EU?

Och, ik vermoed dat op korte termijn de prijzen in elkaar zullen storten voor tweedehands meetaparatuur.
En als je me nu nog niet gelooft, waarom zijn SA's schreeuwend duur, behalve om jouw te pesten? Omdat ze moeilijk en kostbaar te maken zijn onder andere.

Net zoals in RF volgt de economie een aantal eenvoudge wetmatigheden, zoals vraag en aanbod.

Bert
Zoeken in topic