Bert,
Moest je een vaste specifieke toepassing hebben, zoals het monitoren van een fm radiozender op ongewenste uitstralingen in de FM band zou ik het een goed idee vinden als low-buget oplossing, maar als het de bedoeling is om op die manier een performant toestel op te bouwen, uitgaande van een oude SA door middel van een voorzetconverter, kan ik dat alleen maar afraden.
Een SA die niet sweept is een onding.
Als je telkens je het spectrum afloopt in stapjes van 40 MHz wordt het wel zeer omslachtig om bvb een zender af te regelen.
Met een sweepende SA, kun je namelijk de verschillende harmonischen tegelijk waarnemen en zien hoe het frequentiespectrum van je zender varieert op de regeling.
Ik heb in mij leven voldoende zenders afgeregeld om te weten dat als je telkens na een kwart slag van de filterafstemming alle freqenties na elkaar moet gaan checken het een onaangenaam en onmogelijke karwei wordt.
ALs het al lukt om met een convertor iets bruikbaars te maken, wordt het een ongelofelijke omslachtige knoeiboel.
En wat is de bandbreedte van die convertor ? En hoe vlak is de curve van het geconverteerde signaal? En hoeveel intermod krijg je? En wat is het 3e interceptiepunt?
En dacht je echt dat je zomaar een ingansstappenverzwakker tot 1000MHz kunt realiseren die een beetje nauwkeurig is??
Als je beweert dat een stappenverzwakker overbodig is en een vaste verzwakker meestal volstaat, dan heb je vast al heel veel fout gemeten zonder dat je het zelf besefte.Als je al met een SA gemeten hebt tenminste

.
Zelfs ervaren technici maken vaak die fout.
Op een SA staat meestal max 20 of 30 dBm input.
Maar dat is het damage level.
Bij een SA ga je uit dat het maximum mixer inputlevel -40 dBm of iets in die aard mag bedragen, dat vind je in de specs.
Dat betekent dat je voor een zendertje van 10W een verzwakker van liefst 80dB nodig hebt. Staat er minder voor de mixer, dan
meet je gegarandeerd vekeerd, omdat de echte signalen gecomprimeerd worden, en er intermodulatieproducten gevormd worden in de mixer die er in werkelijkheid niet zijn aan de ingang.
Met een convertor waarvan je dergelijke specs niet kent wordt het allleen nog maar verwarrender.
Mijn conclusie blijft dezelfde, ik raad het rekening houdend met alle argumenten die hier aan bod gekomen zijn nog steeds af.
Ik vind persoonlijk dat er véél te veel geld gevraagd en gegeven wordt voor aftandsse meetinstrumenten. (uitgezonderd verzamel stukken, maar die zijn waard wat een gek ervoor geeft)
Blijkbaar beseffen een aantal tenchici nog steeds niet dat het analoge tijdperk definitief voorbij is en dat AM/FM SSB en alle analoge technieken gewoon uitgerangeerd zijn en op korte termijn helemaal zullen verdwijnen en tot het rijk der nostalgie behoren..
Er moeten dus massa's analoge meetapparaten vrijkomen die voor de industrie , fabrieken en repair nutteloos geworden zijn.
Dergelijke meetinstrumenten zijn voor een amateur echter van onschatbare waarde.
Degene die ze in bezit hebben/krijgen zijn zich daarvan bewust en profiteren ervan om prijzen te vragen die vééél te hoog liggen.
Die apparaten mogen dan destijds veel gekost hebben, hun waarde is fel gedaald, niet alleen door de leeftijd, maar vooral omdat ze voor professionele toepassingen nauwelijks nog bruikbaar zijn.
Je betaalt voor en 10 jaar oude PC toch ook geen 500 EU?
Och, ik vermoed dat op korte termijn de prijzen in elkaar zullen storten voor tweedehands meetaparatuur.
En als je me nu nog niet gelooft, waarom zijn SA's schreeuwend duur, behalve om jouw te pesten?

Omdat ze moeilijk en kostbaar te maken zijn onder andere.
Moest het zo makkelijk zijn om met simpele middelen zelf iets bruikbaars te brouwen, dan kon toch je allang bij V****man spotgoedkope budget SA's kopen.
[Bericht gewijzigd door grotedikken op 10 september 2008 23:07:35]