hallo,
ik heb totaal geen ervaring met sensoren zelf maken etc.
daarom wil ik jullie vragen hoe ik een druksensor kan maken die ik kan aansluiten op een led lampje.
alvast bedankt!
Ehm, bedoel je echt een druk sensor (zoals in xx Pa, Bar, Psi, ...), of gewoon een drukknop?
En wat moet het LEDje dan doen?
Wat meer info zou welkom zijn
okee komtie,
ik heb een druksensor nodig die een variabele spanning kan meten (dus niet bijv 0V of 5V) en die dan bij een bepaalde druk rood wordt en bij een andere druk blauw.
Dus heb ik waarschijnlijk comperator ook nog nodig?
hoop dat je het hierdoor begrijpt?
Je geeft het antwoord bijna volledig zelf 
Zoek een sensor die de druk kan meten die je wilt hebben (vind je oa bij Farnell, misschien zelfs C*), bepaal de spanning die overeenkomt met de druk die je wilt aangeven (adhv datasheet of zelf meten) en voer dat aan een comperator.
okee dankjewel! kan je eventueel ook nog gemakkelijk zelf een sensor maken?
bespaart namelijk 30 euro zie ik net op C*.
[Bericht gewijzigd door Henry S. op (24%)]
pros
Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Sommige druksensoren kan je idd. zelf maken, bv. een druksensor die meet of er iemand met z'n volle gewicht op de toiletbril zit. Andere druksensoren zijn dan weer moeilijker zelf te maken.
Dus, wil je een duidelijk antwoord krijgen, geef dan eerst aan, wat je precies wil meten.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
in wat voor spul wil je de druk meten? Water? Pijp naar boven, en hoe hoger de druk hoe hoger het water komt. Contactjes er in en meten of het water in de buurt komt. Problem solved!
(Volgens mij kan je ook dit soort niveau meters voor water met een paar schakelpunten uit een oude wasmachine slopen)
Of wilde je wat anders? Kortom, wat wil je precies meten. (ik sluit me aan bij pros. ;0)
ik wil een sensor die wanneer je er een druk op uitoefend door te knijpen of duwen? En er dan een lampje gaat branden die afhankelijk van hoe hard je erin drukt een andere kleur geeft.
Hoe is dat te maken? zo is het denkik wel duidelijk:P
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Je neemt zo'n oefending met een paar veren er in. Afhankelijk van de positie laat je een schakelaartje contact maken. Als je "analoog" wilt meten, dus een vloeiende overgang, kan je proberen of je een potmeter zo kunt monteren dat ie de positie van het knijpding "meet".
pros
Of je maakt een capacitieve sensor, bestaande uit 2 geleidende plaatjes met daartussen een isolerend, veerkrachtig materiaal. Die kan je opnemen als frequentiebepalende condensator in een L/C- of R/C-oscillator. Je kan er ook een wisselspanning doorsturen, en dedecteren wat er doorkomt.
Zo, bv.:
Dit is enkel geschikt voor dunne drukopnemers.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
ik wil een sensor die wanneer je er een druk op uitoefend door te knijpen of duwen?
Goedkope digitale weegschaal? Zit alles al in inclusief uitlezing...
kluyze
The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot. - Shakespeare was a mathematician : root(4*b^2) = 2b or -2b
Ik heb wel eens gezien, hier of op GOT dat iemand wat plakband nam en daartussen wat grafiet (vijlsel van een potlood, zonder het hout/plastiek) strooide en er 2 contacten aan maakte. Maar het resultaat is niet heel controleerbaar en nauwkeurig.
Misschien dat een oud piezo luidsprekertje ook nog wel dienst kan doen voor jou projectje.
Alsjeblieft : http://www.technika10.nl/dl/ontdekdoos/druksensor.pdf
veel knutsel plezier 
okee iets nieuws! ik kan de druksensor maken http://www.technika10.nl/dl/ontdekdoos/druksensor.pdf
alleen hoe ik kan die druksensor op een comparator aansluiten welke dan bepaalt of de LED gaat branden en hoe moet ik die LED dan schakelen; en waar plaats ik de batterij?
gr
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Aansluiten op een comparator is zinloos; je kunt gewoon een led met weerstand in serie nemen en daar de batterij op zetten.
Zeurmode: druk is een kracht per oppervlakte-eenheid; geldt voor waterdruk, gasdruk, etc. (eenheden pascal, bar, etc.). Je gewicht of het knijpen met je hand levert een kracht, geen druk (eenheden newton, ton, kilogramkracht, etc.). Een drukkracht (tegengestelde van trekkracht) is een kracht, geen druk.
pros
Die sensor uit dat pdfje is geen sensor, maar een schakelaar. Ik heb hier een druksensor liggen; het komt uit een oude experimentendoos en het is gebaseerd op een koolstof buisje die drukt op 2 contacten. Je kon een gloeilampje in serie zetten en dan brandde hij feller wanneer je harder drukte. Misschien kun je met een stukje potlood een sensor maken...
Als ik de weerstand van mijn potlood meet krijg ik een waarde tussen de 130 en 30 ohm afhankelijk van de druk van de meetpennen op het potlood.
Maak met je sensor een spanningsdeler en combineer die met een comparator(met of zonder hysteresis).
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Die van technika10 is een schakelaar.
Die met dat grafietpoeder: Zie mijn homepage
. Het is wel een beetje een knoeiboel maar een leuk expirimentje.
Critacrof's sensor ken ik, zijn idee ziet er ook werkzaam uit, kijk alleen wel uit dat je het potlood niet breekt. Stukje grafietpotlood tussen 2 stukje metaal, hoe harder je op het potlood drukt hoe minder weerstand. (wel alleen het grafiet hé, niet het hout:) Open deur, maar zeg het er maar ff bij.)
ben ook op zoek voor en druksensor te verbeteren die van mijn vaillant ketel voor mijn verwaring ze gaan rap stuk mijn sensor is transitor en twee weerstanden wel in smd boven de stransitor schuift en magneetje wat voor stransistor is dat?