fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Eerst overlijd mijn FT897, nu doet ook de condor moeilijk . Kortom ik heb genoeg van dat moderne spul. Ik wil een 70cm FM transceiver of in ieder geval zender want onvangen doet de condor nog wel, zenden meestal ook maar soms moet ik hem een paar keer aan en uitzetten voor hij het doet. Hij wordt alleen voor NOS gebruikt en 5-10W is voldoende.
Ik kan nergens een schema vinden. Oja, ik wil het wel graag met buizen doen. Voor SSB zou ik het wel weten maar van FM heb ik (nog) geen kaas gegeten dus geen idee hoe ik dat moet opzetten. Ik heb ook geen andere FM doos dus een converter heeft ook geen zin denk ik. In alle oude zendamateurboeken die ik heb staan ook geen schema's (hooguit 80, 40 en 20M) In een staat wel een plaatje van een 70cmn buizen zender maar geen schema.
Fred
In het RSGB handboek stond altijd een 70cm "exciter". Een kristalletje op 12MHz, en dan twee keer verdubbelen en twee keer verdrievoudigen. Plus de eindtrap is 5 buizen, waarvan 1x EF91 en 4x QQV02-6. (meet QQE kan uiteraard ook). Een lief ding, liep helemaal op 250V.
Er kwam 4W uit, maar omdat jij hem niet AM hoeft te moduleren, kun je dat nog lichtjes opkrikken zonder bezwaar.
FM moet je dan maken met een varicapje bij het kristal, of in de trap er na voor PM.
/e:scan
http://www.uploadarchief.net/files/download/70cm_exciter_20080918.png
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dank je voor het schema. Dit ding maakt dus een vaste frequentie op 70cm dmv het kristal of afstembaar door de VFO. Het wordt hier gemoduleerd in de eindtrap met AM maar ik moet dat dan dus FM moduleren door de kristalfrequentie weg te trekken door sturing met LF via een varicap (in serie met het kristal ? ). Zo makkelijk zal FM toch niet zijn ?. Je heb dan geen dingen als ladderfilters, ringmodulators ? Alleen als ik hem wil verstemmen, zou toeval zijn als ik met 12MHz precies op NOS uitkom, dan moet ik dus een VCO ipv VFO gebruiken.
Is een ontvanger ook zo makkelijk ? (in principe, ik snap dat het daadwerkelijk bouwen iets anders is)
Fred
Je moet gewoon een kristalletje laten slijpen voor NOS. Dus de ingangsfrequentie van de repeater delen door 36 (voor déze zender). Je wilt toch alleen over NOS; een VFO die stabiel genoeg is, is nog geen kattejus. Dat lag vroeger wat anders. 
Een ontvanger moet natuurlijk een FM detector hebben, maar voor de rest is het een gewone super.
En nu wil ik even heel gemeen doen: Als je toevallig een middenfrequent van 1.6MHz zou nemen, dan zou je dezelfde frequentie nodig hebben als in de zender..
(1.6MHz is eigenlijk te laag als MF, maar het kàn wel voor een repeaterpratertje).
waarom moet het een buizenzender zijn ?
Misschien een ideetje voor een iets andere opzet, maak een goede modulator/demodulator voor FM en SSB bij een middenfrequentie van laten we zeggen 9 MHz. Dat kun je 'jatten' uit elke goede 20/80 meter kortegolf zender, met VFO. De VFO moduleerbaar maken voor FM, dan kun je zowel moduleren als ook demoduleren via wat slimme schakelingen. Daarna bouw je een up/downconverter, die je met een tiental kristallen kunt gebruiken. met 10 kristallen dek je de hele 70cm-band af.
Me dunkt dat een VFO die geschikt is om op de kortegolf een fatsoenlijk SSB-QSO te voeren, ook voldoende stabiel is voor een FM-QSO op 70 cm. Je vermenigvuldigt immers niet de 'onstabiele' VFO-frequentie, maar de 'stabiele' quartzfrequentie. een frequentieteller is natuurlijk een zeer nuttig hulpmiddel in dit geval.
Hallo Fred ... al eens gedacht aan een omgebouwde ATF2 ? ik gebruik zo een ding al vele jaren tot volle tevredenheid!
http://www.dse.nl/~ws19/vhaaften/nokia/index.html
d'r loopt ook een KF428 topic hier op CO, die KF428-doosjes worden voor ca. 10 euro aangeboden op de meeste radiomarkten.
Maar da's ombouw en geen zelfbouw.
net als de condor trouwens, da's ook ombouw.
fred101
Golden Member
Heel gemeen, dat snap ik absoluut niet. Zal wel iets met frequentieshift van doen hebben, dat er maar een kristal nodig is.
NOS is 430125 op de uitgang. De ingang 1,6MHz hoger. Als ik dus het MF van de Zender en ontvanger 1,598981 maak dan betekent dat 270x voor de ingang en 269x voor de uitgang met het zelfde kristal. Bedoel je zoiets want met 1,6 kan ik niets bedenken behalve dat dat de repeatershift is ?
Fred
Wow, even wat gebeurt ondertussen.
Ombouw vind ik niet leuk. Een VFO gebruiken en een converter bouwen trekt me wel want dat is een mooie manier om mijn sets extra in te zetten. Alleen moet ik iets doen met dat IF wat het FM maakt. Helemaal bouwen is wel leuker maar een converter is wel een leuke eerste stap. Dat kan ik later uitbreiden met een eigen microfoon amp, ontvanger en als VFO kan ik natuurlijk een VXO nemen en die mixen met een VCO zoals bv ook in de FTdx wordt gedaan.
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op (37%)]
Oh Fred, wat maak je het moeilijk.
Je moet zenden op 431.725. Dat doet je zender dus.
Je moet ontvangen op 430.125. Je gebruikt de 431.725 van de zender en stopt dat in de (1e) mixer. Met het ontvangen signaal van 430.125 komt er dan toch keurig je 1.6 MHz middenfrequent uit?
Sterker nog: je laat bij zenden de ontvanger gewoon aanstaan (op een aparte antenne, of met een duplexer-echt iets voor jou om te maken), kun je zelf horen of ze over je heen zitten te werken.. 
fred101
Golden Member
dat is een gaaf idee, het is "anders"en dat trekt me wel
Die eerste mixer is neem ik aan wel een aparte.
Fred
[Bericht gewijzigd door fred101 op (26%)]
Zelf meeluisteren is lastig hoor. Want de ontvanger mag niet overstuurd worden, en de oscillatoren van zowel zender als ontvanger (in dit geval maar ééntje, scheelt alweer) moeten heel schoon zijn. Anders ontvangt je ontvanger hoofdzakelijk de zijbandruis van je zender. Of mixt het echte zendsignaal met zijbandruis van de ontvangoscillator.
In de tijd waaruit dit schema kwam, ontvingen ze 70cm met converters. Misschien kun je wel een oude TV UHF tuner vinden met een buisje. Of daarvan de ingang en mengtrap namaken. E88CC ofzo?
Vervelend als alles stuk gaat om je heen!
Het schema ziet er inderdaad ook wel leuk uit!
Zijn die buisjes nog een beetje te krijgen dan?
Zijn het QQE03/12 buisjes
Zeker op printplaat met op de helft van de buisvoet schotjes?
Lijkt een beetje op bouwen van 3meter zendertje maar dan met lecher lusjes.
Kun je BV de eerste buis(buffer) ook ECC gebruiken?
Je hebt dan trouwens begrijp ik goed maar 1 kanaal? (1Xtal)
Jij hebt dit gebouwd FET?
Vr Gr RRob.
fred101
Golden Member
Ik heb eventueel nog een condor als ontvanger maar zo'n oscillator schoon maken moet wel lukken dmv meerdere orde filters (kristalfilter ? ) en inblikken. En bij zenden een flinke verzwakker op de ingang van de ontvanger schakelen. Is wel leuk als je mee kunt luisteren.
Ik heb ook een FM reactance modulator met 6AU6 en 6CL6 gevonden en één die ook een speech clipper heeft met 3 buizen. Die koppel ik dan aan de X-tal oscillator.
Moet alleen eens kijken wat voor buizen ik heb voor deze frequentie. Ze noemen in jou schema ook een EF91.
Ik heb wel zo'n extreem ding (ijzer getrapt ding) maar geen voet ervoor. Ik heb wel een berg EF80 en EF85 en een paar PC900 en PCC85 als VHF buis.
Fred
Op 18 september 2008 17:19:33 schreef rob007:
Jij hebt dit gebouwd FET?
Nee hoor, alleen even opgezocht in het Engelse amateurhandboek.
Fred, die begintrap kan natuurlijk van alles zijn. Je hoeft ook niet op 12MHz te beginnen, het kan ook makkelijker hoger tegenwoordig. Op 108MHz bijvoorbeeld met een overtone kristalletje en dan alleen nog tweemaal verdubbelen.
Een PLL is ook nooit weg, maar met buizen wordt het dan wel erg groot. 
fred101
Golden Member
Een PLL: dat maak je toch met zo'n kunstof buis in een octal voetje. Ik hou het liever bij glas 
Belangrijkste is dat ik nu een idee heb over hoe een FM zender wordt opgebouwd. Ik wil eerst mijn scoop afmaken, dan wil de XYL dat de FT225RD klaar is als zij voor N slaagt. En dan zie ik wel, zal niet direct zijn maar vroeg of laat ga ik hem bouwen (gezien hoe veel ik op nos zit eerder vroeg dan laat, maar bedenken is vaak net zo leuk als bouwen.
Fred
Fred, even over je condor. Als hij opstartproblemen heeft wil dit vaak het computerboard zijn dat deze veroorzaakt.
Wissel de computerboard's uit je defecte en je ontvangst condor eens om (wel even de Eprom overzetten...) misschien is je probleem dan opgelost.
fred101
Golden Member
Ik heb er maar een en ontvangen doet hij gewoon, hij gooit er alleen geen vermogen uit na een spanningswegval. Dan moet ie eerst een tijd afstaan. Vandaag deed hij het gewoon weer. Als dat een processor is dan zal hij wel vastgelopen zijn ofzo. Dit gebeurd overigens regelmatig.
Maar ik heb besloten toch eerst die 70cm buizenset te gaan bouwen. Lijkt me erg leuk en ook nog erg nuttig.
Krijg nog wat schema's van wat clubleden (pa-nullen:-) )
Een heeft ze vroeger nog gebouwd ook en zei dat het met buizen nog makkelijker was als met torren.
Fred