autonoom de atlantische oceaan over

een zeilende robot, die volledig zelfstandig de atlantische oceaan over zeilt. september 2009 gaat een race van start van uit west ierland, met deze zeilende robots. deze moeten volledig zelfstandig hun koers houden, zeilstanden aanpassen, en positierapporten doorsturen. en als het even kan ook nog zelfstandig een vooraf ingeladen weerkaart interpreteren om zelf de snelste koers te bepalen.
de boten zijn maximaal 4 meter lang, en hebben voor de rest geen restricties.

Wat denken jullie als robotica mensen, is dit mogelijk voor een robot om naar de overkant van de grote plas te zeilen?

als scheepsbouwer denk ik wel dat het mogelijk is om een vrij snel en betrouwbaar bootje te bouwen, al is 4 meter erg klein voor een transatlantic. maar er zijn ook mensen die in 10 voet de wereld rond gaan zeilen...

de site van de organisator: http://www.microtransat.org/?lang=en

Nu is 4 meter natuurlijk erg klein, maar er hoeft natuurlijk ook niemand op te kunnen slapen. Zo'n klein bootje lijkt me alleen erg kwetsbaar.

Op zich moet het wel te doen zijn, denk ik, want de techniek van het zeil laat zich in grote lijnen wel in formules vangen. Het fine-tunen van de verschillende parameters kan wel eens lastig zijn. Denk daarbij bijvoorbeeld aan de exacte hoek van het grootzeil; ik meen me te herinneren dat je daarvoor naar de bolling bij de mast moest kijken.

Ik denk dat het grootste probleem de betrouwbaarheid zal zijn; als er een keer een lier vastloopt o.i.d., is het al snel einde oefening. Daarbij zijn de spankrachten in de schoten e.d. behoorlijk groot, waardoor grote lieren nodig zijn om deze te kunnen bedienen, en daarmee ook een flinke energievoorziening.

Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
GJ_

Moderator

Erg leuk. Lijkt me overigens goed te doen.
De maat van de boot is redelijk klein maar een gewone mini-transat racer is ook maar 21 voet (6,50m), en doet dus dezelfde route.

4 meter is aan de flinke kant voor een modelzeiler, ik vaar zelf van tijd tot tijd met boten van een meter. Daarvan kunnen de zeilen nog met een servo bediend worden, zonder lier. Voor een 4 meter boot zullen liertjes onontbeerlijk zijn. Echt groot zullen die echter niet hoeven zijn.

Het "tunen" van de zeilen is wel te doen aan de hand van de schijnbare wind, richting en snelheid. Daarvoor zou ik gewoon een paar tabellen nemen. Ook voor de koers zijn die tabellen dan bruikbaar: je zult denk ik moeten kruisen dus de minimale TWA zul je moeten bepalen aan de hand van de windkracht. Voordeel van kruisen is dat je iig geen Spinnaker nodig hebt.

Op 8 oktober 2008 12:58:04 schreef SparkyGSX:...ik meen me te herinneren dat je daarvoor naar de bolling bij de mast moest kijken...

Klopt, als het zeil teveel aangehaald is gaat het bovenin, achter de mast "killen".
Voor dit formaat boot is het denk ik ook handig om de zeilen en de mast zelf te trimmen, afhankelijk van oa de windsterkte. Het is natuurlijk wel een wedstrijd.

Is het misschien wat om een CO boot te bouwen? Liefhebbers om sponsors te zoeken?

--edit--
die site is uit de lucht:(

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 8 oktober 2008 14:02:57 (21%)

het zeil hoeft natuurlijk niet volledig trimbaar gemaakt te worden. maar in combinatie met windrichting, kracht, snelheid, hellingshoek en zeilstanden zou er een computer gemaakt kunnen worden die al die variabelen in een database zet. en daaruit leert om de boot optimaal te trimmen in verschillende omstandigheden. zo'n systeem zou ook op grotere boten toegepast kunnen worden, dat wordt in de wedstijdsport gedaan met trimtabellen en zeilkaarten, wat men handmatig bijhoud en aanpast.

ik best helpen een bootje bouwen, ik heb ervaring met carbon e.d. , ik heb stage gelopen bij het bedrijf waar de volvo ocean racers zijn gebouwd, voor de mensen die dat wat zegt ;) echter sponsoring zoeken, geen sterke kant van me. kan wel een profiel maken ;)

[Bericht gewijzigd door susho op woensdag 8 oktober 2008 14:29:14 (21%)

Mijn target zou zijn: Aan de overkant komen. Meedoen is belangrijker dan winnen.

Dat betekent dat het niet nodig is om het maximale er uit te halen. Als ik me niet vergis is de haalbare snelheid van een boot evenredig met z'n lengte. Dus met een boot van 1m verlies je het altijd van een boot van 4m. (er zijn uitzonderingen *)

een boot van 4m is m.i. gevoeliger voor schade dan een 1m boot. Je moet rekenen op een oceaanstorm met 15m golven en 120km/u wind. Je bootje moet daar gewoon tegen kunnen of in "survival mode" wachten totdat het rustiger wordt.

Doordat je makkelijker de boel overdimensioneert als de boot 1m is, loop je het risico dat alle 4m boten averij oplopen en de finish niet halen. Dan loop je alsnog als eerste binnen met je slome 1m boot...

(*) Een kennis van me had een boot van 18.5m maar mocht van de organisatie niet meedoen met de 19+ meter boten. Dat was flauw: Dan was de wedstrijd wat leuker geweest. Met de kleinere boten meedoen betekent dat we op het eerste rak van de wedstrijd onze achterstand van 10 minuten op de rest van het veld hadden ingelopen (je mocht in een window van een kwartier starten wanneer je wilt de rest ging in de eerste 5 minuten van het window weg, wij in de laatste). 1 boot zijn we pas 100m na de eerste boei voorbij gegaan. Die hebben we nog gezien op 2km afstand, toen wij de boei 7km verderop al gerond hadden en hij nog niet. Wij hadden na 2 dagen zeilen 3.5 uur op de klok nr 2 iets van 5 uur.....

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

grotere boten zijn efficiënter, doordat ze groter zijn t.o.v. de water en lucht moleculen. er wordt een formule aangehouden voor de berekeningen van winnaar.
ik denk dat je met zo'n race vooral op betrouwbaarheid moet spelen. je moet de eerst finish halen om te winnen.
dus dat wordt al snel een boot met grote vorm stabiliteit en vrij kleine zeilen. Maar een beetje snelheid is ook leuk, wellicht een planerende rompvorm. er is zelfs een team wat met een kantelkiel mee wil doen.

een een meter romp is relatief zwaarder, vooral met alle apparatuur er in. hier zal dus meer water overheen komen als een grotere boot. op een grotere boot kun je in principe meer verstevigen, omdat het gewicht minder kritisch wordt.

lijkt erg leuk project en moet zeker haalbaar zijn als er een goede communicatie is tussen de 'experts zeilen' en de 'experts meet en regeltechniek'

een deel van de regelkring kan volgens mij ook zonder dat er veel ekektronica aan te pas vb :
- windvaantjes die het roer voor een stuk gaan bedienen.
- de boot onzinkbaar en met een laag zwaartepunt bouwen, zo kan eventueel een automatische giek overbodig zijn.

kan zeker in heel interessante deelprojectjes verdeeld worden.

heel stoer om mee te doen!!

Maar wat moet dat ongeveer gaan kosten??
Inschrijfgeld???
Kosten van het bootje?
Reiskosten mensen??

Als het te doen is voor CO lijkt het me een heel leuk project!
En gezien de mooie projecten ook zeker haalbaar ;)

Life is waiting!

inschrijfgeld niks,
bootje, durf ik niks over te zeggen. voor een 1000 euro kom je ver voor een licht 4 meter bootje, exlusief electronica
reiskosten, naar ierland, en waarschijnlijk mensen die de boot op moeten halen aan de overkant.
tja, een sponsor zou handig zijn ;)

Voor navigatiesoftware wil ik wel wat zaken uitzoeken. Nadeel is dat er dan wel een kleine computer aanboord moet zijn.

GPS NMEA communicatie is goed te doen.
Grootcirkel formules voor bepalen van koers etc is ook redelijk goed te doen. Voor een aantal van deze formules heb ik in VB al software.

Iets wat ook niet vergeten mag worden is dat je toch ergens energie vandaan moet halen. Je zal dus iets van zonnecellen of een windmolentje aanboord hebben in combinatie met een accu.

[Bericht gewijzigd door jovak op woensdag 8 oktober 2008 18:06:42 (27%)

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
GJ_

Moderator

Op 8 oktober 2008 16:43:57 schreef susho:
grotere boten zijn efficiënter, doordat ze groter zijn t.o.v. de water en lucht moleculen. er wordt een formule aangehouden voor de berekeningen van winnaar.

De snelheid van de boot hangt gewoon van de lengte af: een boot van 4 meter is gewoon sneller dan een van 1 meter.

Maar een beetje snelheid is ook leuk, wellicht een planerende rompvorm. er is zelfs een team wat met een kantelkiel mee wil doen.

Met de op de route heersende winden heb je niks aan een planerende rompvorm, ik denk dat dat enkel zal afremmen.

op een grotere boot kun je in principe meer verstevigen, omdat het gewicht minder kritisch wordt.

Dat denk ik dus ook. De hoeveelheid water die je op je dak krijgt maakt niet zoveel uit denk ik. De boot moet gewoon waterdicht zijn. Het verstevigen zal hem vooral in de zeilen, mast, staand en lopend want zitten. En een extra grote kiel, en niet te grote zeilen.

Overigens denk ik dat gewone zeilen voor de afstand niet zullen voldoen: als ze om wat voor reden dan ook gaan flapperen heb je na 30 minuten geen zeil meer op je boot staan. Bovendien zit je dan aan kwetsbare schoten, die ook nog eens overal achter blijven haken. Een vleugel op zn kant met een dikke as zal het meest betrouwbare zijn en gemakkelijk onderdeks te besturen.

--edit--
ik zie dat een amerikaans team het plan heeft een cat te bouwen. Waar zitten die met hun verstand? :-)

ik wil opzich wel eens om me heen vragen ivm met wat sponsering

energie van zonnepanelen?
heeft er iemand ingangen bij het nuon solar team of de ESA??

ik denk dat je mbv een forse µc en een seriele/bleutooth gps muis ook een heel eind kan komen

Life is waiting!

Hoor eens bij umicore? Die sponsoren soms zonnecellen aan zulke projecten

Sonar is meer dan Ping...
GJ_

Moderator

Ik zou eigenlijk vooral voor windenergie gaan. Zolang er geen wind is valt er toch niks te varen.
Of toch op zn minst een combinatie van beiden, met de nadruk op windenergie.

@mts plus: ik zou idd ook de voorkeur geven voor een dikke uC. Alhoewel een PC'tje van 100 gram ook leuk is. Alleen zo jammer als ie verdrinkt.

[Bericht gewijzigd door GJ_ op woensdag 8 oktober 2008 19:17:05 (30%)

vleugelmast zat ik ook aan te denken, erg betrouwbaar, vormvast, makkelijk te besturen en ik geloof aardig snelen waarschijnlijk minder schaduw wat de zonnecellen iets in de weg zit.
qua rompvorm is een VO60 misschien iets, ontworpen voor offshore condities, en aan de wind iets beter als de huidige open 60 en VO70 generaties. een catamaran lijk mij ook niks. niet zelfrichtend en je moet het goed ontwerpen om er minder weerstand uit te krijgen.

qua sponsoring :
heeft al aandacht van de times
discovery channel canada,
bbc news, met video
slashdot,
yachts and yachting.

waarschijnlijk zal dit nog wel toenemen als de race start, en ik denk ook dat nederlandse technologie en watersport media er aandacht aan gaan besteden mocht er een nederlands team komen. nederland is wel een land wat veel doet op zulk soort gebied, denk aan de solar challenge in autralie,en friesland (met boten) dingen waar dit toch wel in de buurt komt.

High met Henk

Special Member

ik ga eens kijken of ik iets los kan krijgen....heel misschien bij een goede klant van ons.

E = MC^2, dus de magnetische compatibiliteit doet kwadratisch mee???
GJ_

Moderator

@Susho:
Een open 60 en 70 is gebouwd op koersen precies de andere kant op. Bovendien denk ik dat het nabouwen van een 70 voeter op deze schaal weinig nut heeft.

Ik zou eerder voor robuust gaan met een ronde rompvorm. De bovenbouw hoeft niet zo vlak te zijn als een grote boot. Ik zou zelf eerder uitgaan van een flinke kunststof rioolpijp als basis: simpel, gemakkelijk te bewerken en sterk.

Een cat is idd niet zelfrichtend en gaat op die kleine schaal nogal snel over de kop is de ervaring.

een ronde bovenkant bevorderd ook weer het terugrollen na eventueel omslaan, en waarschijnlijk ook beter voor zonnecellen.
met vo60 bedoel ik de eerdere generaties, deze zijn rond, en allrounders. kunnen ook goed aandewinds varen. hier staan wat modeltekeningen van de laatste winnaar http://i374.photobucket.com/albums/oo182/johannesromkes/vo60.jpg

maargoed, als er een boot gebouwd gaat worden moeten we eerst de weergegevens bij het knmi zien te krijgen, en daar een ontwerp op gaan baseren. Ik ken misschien nog wel een scheepsbouwkundige die daarbij kan helpen

Gaaf idee maar gaat de autonome zeilboot ook autonoom andere schepen ontwijken?

de meeste problemen los je op door er geen probleem van te maken.. de rest heeft alleen wat tijd nodig
GJ_

Moderator

De kans op een aanvaring midden op de atlantische oceaan is vreselijk klein. Te groot misschien voor bemande schepen maar acceptabel voor een klein automatisch varend bootje denk ik. Veel schade richt je er niet mee aan, er staan geen levens op het spel, alleen een varende computer.

is het erg moeilijk om er mbv hf een klein radartje op te maken?

kan je iig proberen ze te ontwijken als je snelheid en koers kan bepalen.

ook is een radar reflector wel een handig idee.
word hij tenminste gezien

Life is waiting!

Op 8 oktober 2008 22:07:22 schreef mts plus:
is het erg moeilijk om er mbv hf een klein radartje op te maken?

Ja.
Bij hoge golven heb je het probleem al dat je radar niet hoog genoeg in de mast zal staan om over hoge golven heen te kijken.

Verder is het bouwen van een radar niet echt een simpel iets. Je zit met grote gepulste vermogens die je moet opwekken en detecteren.

ook is een radar reflector wel een handig idee.
word hij tenminste gezien

Dat is wel een beter idee, alhoewel een radar reflector ook de boot top zwaar zal maken, omdat deze op het hoogste punt van de mast gezet moet worden. Verder denk ik dat de reflectie van die reflector, in de reflecties van de watergolven die roet in het eten gooien.

meten is weten, weten is meten, maar hoe kan je weten wat je allemaal moet meten en weten.
GJ_

Moderator

Op 8 oktober 2008 22:07:22 schreef mts plus:
kan je iig proberen ze te ontwijken als je snelheid en koers kan bepalen.

Dat hoef je niet te bepalen: als de richting dezelfde blijft lig je op ramkoers, heel simpel. Een simpele peiling en een paar minuten later weer een.

je hebt sowieso een behoorlijke kiel nodig om het gewicht te compenseren.

je hebt toch een behoorlijk stuk bovenwater uit steken.
en je wilt niet dat hij omslaat ;)

maar er zijn vast wel regels waar een zeewaardig schip/boot aan moet voldoen.
je bent korter dan 4 meter dus een toplicht is mbt verlichting genoeg.
als ik het nog goed weet.

@ GJ dat is waar. dus als je naar voren zou "zenden"
en iets naar links & rechts en geen of weinig reflectie hebt weet je dat het goed zit.

Maar wat aks er nu een speedboot voorbij komt?

1 meting links, 1 meting midden & 1 meting rechts:
Niks? dan rechtdoor
links? wachten tot je hem voor ook ziet dan naar links sturen
rechts ook zoiets

[Bericht gewijzigd door mts plus op woensdag 8 oktober 2008 22:26:26 (34%)

Life is waiting!
GJ_

Moderator

Op 8 oktober 2008 22:23:58 schreef mts plus:
Maar wat aks er nu een speedboot voorbij komt?

Vaker peilen of verder weg kijken he;-)

Overigens kun je achter een containerschip ook waterskieen hoor. Hoe langer hoe sneller.