27Mc USB talk

Hallo,

Ik heb nu al een tijdje mijn 27mc bak --> president lincoln.

Nu zit ik al de gehele tijd op fm en luister ook een beetje usb.

Wat ik nu graag wil is beginnen met het communiceren op usb, helaas snap ik er nog niet veel van met namen, codes. Wat ik al wel weet dat ze gewoon het engelse alfabet gebruiken en de landcodes maar kan iemand mij mischien een voorbeeld van een gesprek geven want dat lijkt mij eerlijk gezegd het makkelijkst.

hallo,

vroeger een jaar of 10 geleden werd er op elke zondag een "koffie ronde" gehouden ik weet alleen de freq. niet meer alleen dat het rond een uur of 10 begon, en anders moet je vaak naar de 27.555 luisteren dat is een internationaal oproep kanaal zeer leerzaam om te luisteren.

kwa codes:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Q-code

gr

duck-tape does miracles...so do I
fred101

Golden Member

Ik heb wel eens wat gehoord maar veel codes die gebruikt werden waren volgens mijn "27MC codes" gemengd met Q codes enzo, ze gebruikten bv kappa, in CW wordt wel de code K gebruikt maar in spreektaal niet en dan zou het Kilo zijn. Spellen: nato alfabet.

Veel gebruikte codes:
QTH: woonplaats
QRM: storing
QRT: Stoppen met zenden
QSY: naar andere frequentie
QRL: werk
XYL: je vrouw
QRZ: wie is daar ?
QSL: begrepen/ontvangen
QSO: een gesprek met tegenstation
73: de groeten

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

Kappa, was dat niet een verbastering van capiche? Dat betekend in de engelse spreektaal "heb je het begrepen". Zal wel uit het Spaans of Italiaans komen. Bakkenisten spreken het natuurlijk uit als kappies :-)

"We cannot solve our problems with the same thinking we used when we created them" - Albert Einstein

nou ja mocht je eens lekker op ssb wille kome babbelen en eventueel lange afstands qso's willen gaan hebben dan raad ik je aan om eerst een DX club te zoeken.

Een gratis DX club (waar ik zelf ook lid van ben) is de RSN DX GROUP..

zie deze site.
Je kunt ook eerst even komen kijken op onze/de chatsite

Alleen, door het huidige zonnevlekken minimum zal lange afstand gesprekken ietswat lastig worden.
Het aantal zonnevlekken (op dit moment erg weinig) bepaalt eigenlijk hoe gemakkelijk een signaal door de ionosfeer wordt weerkaatst, nu is bijna alle communicatie op de korte golf boven de 14 a 18 mhz erg lastig, dus laat staan 27 mhz (27mc=megacycle = megahertz)
anders indd 27.500 of 27.555 in de gaten houden.
Voor propagatie gebruik dit progje
Voaprop http://www.g4ilo.com/voaprop.html

Ps het is niet onmogelijk DX (lange afstand) te werken, alleen erg lastig
bas

HF door me brain!

Ja ik zeg ook niet dat hij het nu moet gaan doen, maar het is zeker een frequentie die hij in de gaten kan houden.

Verder, voor condities mbt het zenden kan hij hier een kijkje nemen.

Allemaal heel erg bedankt. Ik zal eens even kijken wat voor'n soort DX club het precies is en waarschijnlijk zal ik dan wel lid van worden.

Heb gisteren ook al kunnen horen uit India zat op 27.6??

Nogmaals dank

Ok dan heel netjes :)
Goed man.
Wellicht kunnen wij via SSB eens een QSO maken zodra mijn antenne op het dak staat.

Wat is jou QTH (woonplaats)

Henry S.

Moderator

Op 4 november 2008 18:55:51 schreef AnTiO:
Heb gisteren ook al kunnen horen uit India zat op 27.6??

Dat lijkt me op dit moment stug.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Denk wel dat hij "India" op de bak voorbij heeft horen komen, maar dan als in de roepletter I(ndia).
Zeker voor een beginnend amateur is er in het begin geen touw aan vast te knopen.
Veel luisteren is de remedie.

Ik zou willen zeggen tegen 19-rsn-777:Kom eens in de chatbox van je dx groep en luister eens naar de mp3 die ik opgenomen heb van een DX verbinding. Die volgt direct na de mp3 van het wolvengejank.

Verder kan ik hem aanraden een gebruik te gaan maken van de WebSDR voor 80-, 40- en 20-meter band om een beetje het gevoel van SSB en lange afstands dx-en in de vingers/de oren te krijgen.
Schuif de balk eens over de band en ga (met behulp van de handige bandscope visualisatie) een luisteren.

Vergeet op 20m niet om te schakelen naar USB modulatie anders hoor je niks fatsoenlijks.

19-rsn-007

ey mensen, mark heeft zijn eerste QSO op USB gemaakt :D
T was geen lange afstand maar toch.

Altijd leuk, de eerste verbinding.
Wat wel belangrijk is dat je antenne zo hoog mogelijk staat, en dat je swr zo laag mogelijk is.

Als je echt aan de gang wil moet je toch eens kijken voor een 3 elements Beam
http://www.dile.nl/images/medium/432.gif

en vermogen is niet alles, een goede antenne is belangrijker.
dus niet meteen een mega kachel ertussen gewoon een goede antenne en beetje condities

HF door me brain!

JUIST!!

Nu zeg je een waar woord.
4 Watt is meer dan zat. gewoon een goede hoge plek voor je (fatsoenlijke) antenne en gaan!

De beste lineair is een fatsoenlijke antenne heeft een collega hobby-ist mij ooit eens geleerd[/B].

[Bericht gewijzigd door sup3rted op zaterdag 8 november 2008 16:01:31 (38%)

Het was zo'n 40 km. Oldenzaal naar Neede.
Heb gelukkig een redelijk goede antenne op 15 meter hoogte met een swr van 1:1.2.
Heb dan mijn lincoln met zo'n 20 watt die ik dan ook voluit zet.
Ik kwam daar over met een dikke 5 en hij bij mij met een 3.

Maar iedereen bedankt en vooral sup3rted want die heeft me echt geholpen ECHT TOP.

Maar nog een vraag zou je met zo'n liniear verder komen ook omdat de condities zo slecht zijn.

Henry S.

Moderator

Niet echt, die paar dB doen er weinig aan toe, soms het verschil tussen net hoorbaar en net niet hoorbaar.

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Niks te danken Mark.
Het is gewoon een hele leuke hobby en wij delen deze toevallig.

Een kachel achter je bak is overbodig.
Gewoon je antenne lekker hoog en vrij plaatsen en goede kabel gebruiken.
Die paar db's maken het verschil echt niet.

Zoals al eerder heb opgemerkt, het is gewoon een kwestie van proberen!
En dat maakt de hobby nou juist leuk.
Ik heb het papiertje(radiozendamateur) maar op 27mc begonnen :->
Probeer eens vroeg in de ochtend een beetje rond de luisteren.
Dan heb je al vrij snel italianen te pakken.
http://www.27mhz-dxpagina.com/
Op bovengenoemde site staan veel leuke dingen voor de fanatieke CB-er

(mischin ooit ook je papierje halen :->)

HF door me brain!

Ja dat is zeker iets wat ik nog doen ga.
Het N papiertje want met 2 en met 70 ben ik tevreden. (heb daar veel bekenden zitten)

HF luister ik wel, maar interesseert mij toch minder.