Philips PM2522A

Hugo Welther

Moderator

Ik zoek het schema, de volledige service manual mag ook, van de PM2522A, een 4 1/2 digit DVM.

Deze werkte tot vanmiddag nog uitstekend, tot dat het display langszaam doofde.

Het probleem zit in het voedingsgedeelte van de logic en display. Apparaat heeft een standby voeding van 12V die met een druk op de knop +5V en + en - 12V levert. Volledig discreet opgebouwd, met BC-tjes en een BD675.
De + en - 12V zijn aanwezig. De 5V stort gelijk af bij aanzetten.
Als ik 5V DC buiten de voeding om, op de 5V bus zet werkt de DVM weer.

Helaas heb ik geen service manual. Schema van de voeding met de componenten layout is voldoende.

N.B. Het service manual van de PM2522 -zonder de A- heb ik, maar dit is een hele andere meter qua opbouw. De print en componentenlijst (ook de voeding) lijken er niet eens op.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
rbeckers

Overleden

Hugo,

ik heb wat schemasites afgezocht maar nog niets gevonden.
Wordt moeilijk om dat schema te vinden.

Hugo Welther

Moderator

Bedankt voor het meezoeken. Het is inderdaad een probleem om het schema van de A-versie te vinden.
Ook schematheek Wageningen (Toine) heeft alleen de versie zonder de A.

We zoeken rustig verder. Ik heb nog wel een DVM om in te zetten.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Als de voeding kennelijk de geest heeft gegeven, dan moet daar zonder schema ook uit te komen zijn. Als je zelf een schema maakt op een stuk papier met de belangrijkste componenten, dan zie je vanzelf de logica. En als er een IC in zit dat de voeding regelt, dan is een toepassingsvoorbeeld ook meteen je schema.

Geen IC, Hugo zegt juist dat de boel volledig discreet is opgebouwd.

Schema zelf tekenen is leuk idee, maar weet je wat een klus dat is?

If you want to succeed, double your failure rate.

Je hoeft niet het hele schema te tekenen, alleen het 5V gedeelte. Dat zal hooguit uit een stuk of 10 componenten bestaan. Dan zie je snel genoeg waar je moet meten om na te gaan waarom de 5V inzakt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op woensdag 10 december 2008 18:06:46 (38%)

Op 28 november 2008 14:40:18 schreef Nico.c:
[...]
Dat zal hooguit uit een stuk of 10 componenten bestaan.

Jij hebt duidelijk nog niet eerder aan oudere Philips apparatuur gesleuteld :)

Ik zal de mijne eens opsnorren en kijken of ik ook een A heb. Ik heb de service doc erbij maar weet niet of het een A is of niet.

Hugo Welther

Moderator

Philips kende het "keep it simple" vroeger niet.
Men keek niet op een handje onderdelen extra. Liefst nog zo verspreiden over de print dat er geen touw meer aan vast is te knopen. De print is trouwens dubbelzijdig.

Terwijl ik het bovenstaande zat te typen kreeg ik via een meelezer een deelschema van de voeding.
De hele manual is nog steeds meer dan welkom.

Het is redelijk simpel, maar wel op de Philips manier. De +5V is GND!! en dat in een apparaat met een TTL logicboard.

Uit de -5V wordt met een discreet opgebouwde switcher (twee torren, trafotje en smoorspoeltjes) de + en -10V (ik meet +-12V) gemaakt.
Het vreemde is dus dat de 5V afstort terwijl de + en -10V overeind blijven.

We duiken er nog eens in met een andere DVM.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hugo,

Ik heb de complete manual. Ik kan hem copiëren voor jou. Mail mij jouw adres en ik stuur hem op.

Groeten,
Marc

It's fun to finally find the failure!
Hugo Welther

Moderator

@Tele@Revision. Excuus, ik kijk nu pas weer in dit topic.
In ieder geval bedankt voor het aanbod.

Vandaag heb ik op een beurs (NVHR) voor een paar euro het volledige service manual kunnen kopen. We gaan weer verder fout zoeken.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.
fred101

Golden Member

Kun je er niet een 7805 bijzetten en dat defecte deel omzeilen ?

Ik weet wat je bedoeld, ik ben een tijd aan die jaren 70 philips scoop bezig geweest, nog nooit zo'n complexe voeding gezien.

Je weet toch dat philips manuals staatsgeheim zijn :-)

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
maartenbakker

Golden Member

Behalve dat zo'n modificatie natuurlijk vloeken in de kerk is, is het niet gezegd dat alles dan als vanouds werkt...

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Net gevonden op het forum, misschien een beetje te laat maar gewoon vragen: Ik heb dezelfde probleem met de voeding van de PM2522A, wel 12 volt maar 5 volt valt uit na het inschakellen. Heeft iemand nog de schema van de voeding of de hele meter ?. Maar moet model PM2522 "A" zijn.
Alvast bedankt.

Hugo Welther

Moderator

Zie je mailbox voor het schema en de printlayout van de voeding.

Bij mij werkt het nog niet. De 5V is wel weer terug na vervanging van de BD en alle elko’s.
Er zit nog iets in de + en -12V voeding. Die stort nu in.
Heb wel weer een display, maar dat blijft op 0,00 staan.

Heb het maar even aan de kant gezet.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

Hugo, net de schemas binnen, geprint, alles ok. ik heb het een betje druk deze dagen maar als ik er achter komt laat ik wat horen, bedankt.
Lei.

[Bericht gewijzigd door Lei op donderdag 9 april 2009 23:54:00 (81%)

Hugo Welther

Moderator

Update. Het heeft even geduurd maar de PM2522A werkt weer.
Er was nog een voedingstransistor overleden in de +10V, deze zat verstopt onder het switchboard.

Helaas lichte op het display willekeurig de segmentjes op tijdens meten. Een nieuwe HEF4511 deed wonderen.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.