Fm zender 3 Watt EL 84

Dit topic is gesloten

Arco

Special Member

Deze gebruikte ik toen ik pas begon. Vermogen wordt bepaald door de 10k weerstand. Liefst vermogen laag houden, want het signaal heeft uiteraard nogal wat harmonischen...
3 watt is trouwens niet echt weinig te noemen. Met een goeie antenne haal je makkelijk zo'n 50km!
(Als het weer meewerkt zelfs nog veel verder...)

http://www.uploadarchief.net/files/download/ecc85sch.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Arco

Special Member

Dat was even zoeken, maar heb 'm nog gevonden:

http://www.uploadarchief.net/files/download/ecc85_1.jpg

http://www.uploadarchief.net/files/download/ecc85_2.jpg

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
rob007

Yarr, Matey!

Misschien een gebrek aan kennis maar vind dit een raar schema!
Waarvoor geen halve ECC of een enkele buis gebruikt?
MAAR het ziet er wel leuk uit dat wel!

Zelf heb ik vroeger de bekende ECC osc. gebouwd,
http://www.pulsarfm.nl/qqe0312.htm
Ook zelfs met een QQE03/12

http://www.circuitsonline.net/forum/view/20956

http://www.circuitsonline.net/forum/view/41504/2

terug in de tijd, was altijd wel een beetje bang voor de voeding!

Vr Gr RRob.

Als ik je erger, lees en schrijf hier dan niet?

Wat een enorme spoel. Zat je niet op 50MHz? :P

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Arco

Special Member

Waarvoor geen halve ECC of een enkele buis gebruikt?

De twee helften staan parallel om het max vermogen dat haalbaar is te vergroten. (tot zo'n 5 Watt)
De ECC85 of ECC88 werd veel gebruikt, omdat het een HF buis is die goedkoop en goed verkrijgbaar was.
Spoel is trouwens maar 10mm, hoor, vrij gebruikelijk voor FM...
Het is een gewone Hartley oscillator.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Wat heb je gebruitk als voeding??
Hoeveel koste de onderdelen van de zender??

[Bericht gewijzigd door Sebassie op dinsdag 6 januari 2009 17:36:03 (41%)

Arco

Special Member

Dat was een NTR2 van Radio Twenthe. (Zijn er trouwens nog steeds; wel erg duur zijn geworden; 40 euro)

Hoeveel koste de onderdelen van de zender??

Sloop een oude kapotte buizenradio en je hebt alle onderdelen voor een prikkie...

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 6 januari 2009 17:43:48 (31%)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
bprosman

Golden Member

Twenthe heeft t destijds niet goed begrepen qua omrekenen. Die hebben de Guldenprijs * 2.23071 gedaan en daar bovenop nog het Guldenteken vervangen door het Euroteken.

Groeten, Bram

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Wat een grappenmakers.

[Bericht gewijzigd door Sebassie op dinsdag 6 januari 2009 20:37:38 (80%)

Henry S.

Moderator

Het is wat de gek er voor geeft geworden.

Maar zet die buis uit je hoofd... Levensgevaarlijk en stoorzender.

Op 6 januari 2009 13:22:40 schreef (Z)weetvoetje:
Als je nog nooit een zender gebouwd hebt, dan raad ik je zeer sterk aan om een FM-bugje te maken. (bijv. die van de site, zie artikelen) Maar dan heb je in ieder geval wat bouw-ervaring nodig.
Zo'n FM-bug is wel semi-legaal. (je mag ze zelf niet bouwen, maar wel kopen en gebruiken) Daar zal je niet voor gepakt worden.

Neem dit advies van harte!

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Als je deze schema's wilt gebruiken, gebruik dan alstublieft een PI-filter om al die hogere harmonischen weg te filteren.

Zorg dat je er bij komt, bij de Marine. Sympathisant van de Koninklijke Marine. Luistert graag naar militaire muziek.
Frederick E. Terman

Honourable Member

Mag ook achter een FM bugje; kun je vast oefenen (en als je daarvoor de aansluitmethode niet kunt vinden, laat die andere schema's dan voorlopig helemáál met rust ;)).

Keramisch, kalibratie, parasitair: woordenlijst.org
Arco

Special Member

Ik gebruikte vroeger ook een (los) pi filter achter de (op een heel laag nivo ingestelde) ECC85 zender.
De BA102 wordt niet meer gemaakt. Ik heb een aantal artikelen gelezen, dat die gewoon door een 1N4007 kan worden vervangen. (Capaciteitsverloop schijnt bij toeval nagenoeg gelijk te zijn aan de BA102)
Heeft iemand daar wel eens mee ge-experimenteerd?

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hugo Welther

Moderator

Nee, niet met een 1N4007.
In ons BITX20 project (20m tranceiver) gebruiken we een zener en een LED als varicap. Werkt ook prima.

Het enige dat tussen jou en je doel staat is alles wat jij jezelf verteld dat je het niet kan.

1n4007 is ook prima hoor. Dat capaciteitsbereik maakt niet zoveel uit, je zet er (waarschijnlijk) toch een trimmer bij.
Heb het al vaak genoeg zo gedaan.

Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fred101

Golden Member

Bedankt, kan ik weer in therapie, adviseren om oude buizen radio's te vermoorden voor een piratenprul :-(

Gezien dat je steeds over de kosten begint, waarom wil je dan met buizen aan de gang. Je hebt het niet liggen anders begin je niet over de kosten lijkt me en veel duurder dan juist met buizen zal je niet lukken als je het nieuw moet kopen. Je moet ook meetspul hebben wat tegen een stootje kan. Het is ook niet makkelijk. De paracitaire capaciteiten van buizen gaan hier een aardige rol spelen.

Heb je bv al een VHF waardige hoogspanningsvoeding en goede levensverzekering? Alle condensators moeten tegen hoge spanningen kunnen, maar ook je meetapparatuur. Een foutje kost je geld maar kan je nog iets veel kostbaarders kosten. 300-500V gelijkspanning is echt serieus gevaarlijk. Een 16V elco op 300V is een explosie waar een rotje niets bij is, leuk als je daar net met je hoofd boven zit. Even de spanning vergeten eraf te halen en 300V vast pakken loopt ook niet altijd goed af. Ik ken twee mensen waarbij dit in coma/bewusteloosheid is geëindigd.

Op de foto zie je bv zo'n toltrimmer, daar moet je dus niet zo'n plastic geval inzetten. Weerstanden voor deze vermogens (bv 50V spanningsval bij 30mA is al een 1,5W weerstand) Dat is geen goedkoop spul. Een ECC88 kan bv 100MHz maar gezien de leeftijd (en bijbehorende slijtage) is het niet zeker dat ze dit allemaal nog halen. Ze ontwikkelen vrij makkelijk enorme spanningen.

Ik haalde al 90Vtt uit een ECC88 bij 2Vtt ingangsignaal en toen die door verkeerde bouw en geen neutrodynisatie aan het oscilleren sloeg fikte meteen mijn anode weerstand door en klapte een koppel Ctje.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs
Arco

Special Member

Bedankt, kan ik weer in therapie, adviseren om oude buizen radio's te vermoorden voor een piratenprul

Nee, ik zei een kapotte buizenradio slopen; krijgen de onderdelen toch nog een tweede leven... :)

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Ik wou gewoon weten als nieuw onderdelen goedkoop waren. Dus nu gebruik ik maar de oude buizenradio ik hier heb staan.

fred101

Golden Member

Nee, ik zei een kapotte buizenradio slopen; krijgen de onderdelen toch nog een tweede leven... :)

Is mijn afwijking, kapotte buizen apparaten weer tot leven wekken ipv slopen. Ik heb mijn halve shack vol staan met spul wat ik kreeg om te slopen maar niet over mijn hart kon krijgen en in plaats daarvan heb gerestaureerd.

Aan TS: buizen spul is idd duur. Als je een defecte radio hebt kun je daar wel het een en ander uit gebruiken maar de voeding van zo'n ding zal iets van 200-250V zijn en jou schema draait op 300V. Als bv de voeding defect was dan heb je al een probleem. Met torretjes is een stuk goedkoper en vooral veiliger want ik heb het idee dat je niet echt veel ervaring hebt.

www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur, ook maritieme en industriele PCBs

HUh een oscillator op 300 volt ??? dan vraag je zeker om problemen ,ik geef direct toe , dat een bug voor de TS beter en gemakkelijker is om te maken , Maar ik weet hoe ik zelf was en ben , als ik het niet kan vinden , ga je experimenteren , en als je niet ervaren bent , is de kans op troubles eerder een feit dan een waarschuwing

te gek JaH !!!

wat voor onderdelen heb ik nodig hebje en lijsje?
wou hem graag bouwen.

heb nog een vraagje hoe moet je koper verzilveren?

Henry S.

Moderator

73's de PA2HS - ik ben een radiohead, De 2019 CO labvoeding.

Dit topic is gesloten