PCI kaart maken om dingen te besturen

Videomodulator

Golden Member

Als je persé PCI als aansluiting wil gebruiken, koop dan een bestaande PCI-kaart die PCI omzet naar iets wat je heel eenvoudig kan gebruiken, en dan denk ik aan seriële poorten.
Voor een erg lage prijs koop je een low-profile kaartje, en elke µC die op iets trekt heeft een UART aan boord waarmee je eenvoudig seriëel kan spreken.
AKA Naftebakje @Tweakers.net --- Zonder dwarsliggers geen spoor
Never says never again,, nooit doen
rew
Ik wil al enige tijd dingen op PCI of PCI express aan kunnen sluiten. Leren hoe PCI werkt is tegenwoordig niet meer handig: alles gaat toch om naar PCI express.

Ik heb met wat zoeken de PEX8311 gevonden. Ik ga later wat nauwkeuriger lezen om te kijken hoe makkelijk het interfacen is met die "local bus" die dat ding levert.

't is natuurlijk wel een balletjes ding. Nog maar eens uitvinden of we dat kunnen... :-/
four NANDS do make a NOR
ook pci express verdwijnt ...
usb3 is de toekomst.
een van de bedoelingne is om dat ook op het moerdbord te gebruiken. ze willen van al die tussen bussen vanaf. der is zelfs sprake dat sata zou verdijwnen om dat het mogelijk is om usb3 in te zetten.
alles op 1 bus.
pci-x zou evolueren naar een video bus / storage maar dan alleen in x4 of x16 mode. de x1 pci express zou komen te vervallen

[Bericht gewijzigd door free_electron op 15 maart 2009 23:45:25 (19%)]

Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... 7,714,746 / 7,355,303 / 7,098,557 / 6,762,632
Bah. Videokaart op usb3 zou ook leuk zijn. Makkelijker extra schermen aan je notebook hangen, met 3d acceleratie. Hebt ze nu al, monitoren met op usb2, maar da's toch niet helemaal af. Flash filmpje gaat nog, meer fps haal je niet..
Resistance is futile (If < 1 Ohm)
@rew: als je toch standaard interface IC's gaat gebruiken, maakt het ook weinig meer uit of het PCI, PCI-E of iets anders is, zolang de local bus van die chip maar hetzelfde blijft.

Als je zelf met de bus wilt interfacen, lijkt het me wel handig om eerst te leren hoe PCI werkt, als PCI-E daarvan afgeleid is tenminste.

Ik zie het wel een beetje somber in voor de volgende generatie, wat dergelijke interfacing betreft; ISA, serieel en parallel waren altijd nog wel te doen, maar als je moet beginnen met USB versie X of wat over een aantal jaren dan ook de standaard is, wordt het veel moeilijker om te begrijpen wat er nu echt gebeurd.

Wat me eigenlijk een beetje verbaast, is dat we nog steeds shared busses gebruiken, in plaats van een switched bus systeem. Een beetje zoals de vergelijking tussen een hub en een switch / router voor ethernet.
Een > PCI kaart naar RS232 < voor 16 US$.
Het kan dus goedkoop en je bent van die gehele conversie van PCI naar RS232 af.
Op de foto zie je dat de externe RS232-connector intern met een stekkertje is verbonden. Volgens mij mag je dan zelf ook een printje ontwerpen met een (female) aansluiting, die je er dan zo op kunt prikken. Blijft de vraag open waar je dan de voeding voor je printje kunt aftappen.
Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Op 16 maart 2009 02:32:33 schreef SparkyGSX:
Wat me eigenlijk een beetje verbaast, is dat we nog steeds shared busses gebruiken, in plaats van een switched bus systeem. Een beetje zoals de vergelijking tussen een hub en een switch / router voor ethernet.

PCI express is al een soort van routeerbare busverbinding. De verbinding is serieel point-to-point en niet meer gedeeld. Overigens denk ik niet dat PCI express gaat verdwijnen. USB3 heeft veel te weinig bandbreedte om PCI express met meerdere 'lanes' te vervangen.

Wat wel zou kunnen is dat harde schijven een PCI express interface krijgen in plaats van SATA. En eigenlijk is dat weer terug naar de roots want de eerste IDE interfaces waren niet meer dan een verlengde/versimpelde ISA bus aansluiting.
Op 16 maart 2009 13:04:23 schreef Nico.c:
[...]
USB3 heeft veel te weinig bandbreedte om PCI express met meerdere 'lanes' te vervangen.

Wat wel zou kunnen is dat harde schijven een PCI express

voor multilane inderdaad niet. maar de single lane zouden ze willen vervangen door usb3.
en voor harddisk. samsung en toshiba habben al harddisks waar usb op naar buiten komt ( op de drive zelf , dus niet via een adapterbordje. de controller chip heeft direct usb in plaats van sata .

Er wordt gesleuteld aan harddisk controllers die in plaats van sata een usb3 cel hebben.
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ... 7,714,746 / 7,355,303 / 7,098,557 / 6,762,632