wat is de spaning na de bruggelijkrichter

Ik wil de LM317 voeding van deze site maken en ik neem een ringkern trafo met de uitgangs spanning van 24V.
Wat is de spaning na de bruggelijkrichter en de afvlak elco??? de elco die ik gebruik is een 6800uF 50V

ik hoop dat jullie genoeg info hebbe en mij kunnen helpen
bij voor baat heel veel dank
Arnold

je kan alles opblazen, als je het maar goed doet

De bruggelijkrichter met elco werken als topdetector voor het sinussignaal dat van de trafo komt. De spanning op de elco wordt ongeveer gelijk aan:
Vcap = wortel(2) x Vac - 2 x Vdiode, dus 1.414 x 24 - 1.4 = 32.5V. Onbelast kan de spanning nog wel iets hoger komen te liggen, ik schat circa 35 Volt.

Wanneer je stroom uit de elco gaat trekken, zal er een 100Hz rimpelspanning ontstaan. Door de relatief grote elcowaarde zal de rimpel relatief klein zijn (ca 1.2V bij 1 ampere).

[Bericht gewijzigd door CornelisJ op zaterdag 29 november 2003 19:31:59

ik ben nog redelijk noob, maar als ik het goed begrijp is de spanning dus 35V, er gaat dus 35V in de LM317 daar gaat nog 3V vanaf dus ik krijg 32V uit mij voeding.
Kan de LM317 dat wel aan??

je kan alles opblazen, als je het maar goed doet

De maximale ingangsspanning voor een LM317 is gespecificeerd als 40V (zie datasheet), dus 35V op de ingang is toegestaan.

De uitgangsspanning van de spanningsregelaar bepaal je zelf, door de dimensionering van de weerstand tussen pen ADJ en aarde. De spanning op de uitgang moet 3V onder de worst case ingangsspanning blijven. Denk eraan dat de ingangsspanning lager wordt wanneer je meer stroom uit de voeding trekt, en ook de rimpelspanning op de bufferelco wordt groter bij grotere stroomafname. Bij een 24V trafo zou ik de uitgangsspanning niet hoger instellen dan ca. 25V.

Nog iets om rekening mee te houden: bij een bepaalde stroomafname zal de dissipatie in de regelaar groter zijn, naarmate je een lagere uitgangsspanning kiest. Stel dat de spanning op de bufferelco bij een stroomafname van 1 ampere ca. 30V is, dan zal er bij een uitgangsspanning van 5V een vermogen van 25W verstookt worden in de LM317. Daarom zul je de LM317 op een stevige koelplaat moeten monteren. Wanneer de koelplaat met de kast is doorverbonden, niet vergeten om isolatieplaatje te gebruiken.

hartstike bedankt voor de snelle reactie
de koelplaat die ik ga gebruiken is een 4.6K/W dat is denk ik wel genoeg

je kan alles opblazen, als je het maar goed doet