Hoe meet je dag/nacht en straatverlichting op de computer

Jammer alleen dat er geen overzicht op staat van frequenties / commando's per netbeheerder. Ik ben daar al een tijdje naar opzoek.

Spanning staat en stroom gaat!

Mooie site, met indrukwekkende HV modulatoren :-)

Ronald45

Golden Member

Is het systeem niet fraudegevoelig? Door thuis de pulsen na te bootsen zou je altijd nachttarief op de eigen elektriciteitsmeter kunnen instellen. Of is dat te simpel gedacht?

Dat is niet te simpel gedacht. Voor een elektronicakenner die in staat is een generator met voldoende vermogen te bouwen, en bovendien de pulscodes kent, is het niet echt moeilijk. Maar voor de gemiddelde elektriciteitsklant is het veel te hoog gegrepen.
In de 30 jaar dat ik me met het beheer van de zendinstallaties bezighield heb ik nog nooit gehoord van iemand dit dit deed.

Ronald45

Golden Member

Eigenlijk verbaast het me dan dat het nog niet gebeurd is. Die zelfbouw filmnet-kastjes van vroeger waren bv ook erg populair.

Enige is misschien dat het gaat opvallen als er een heel groot verschil is tussen nacht en dag teller.

Op 16 december 2013 10:53:57 schreef Ronald45:
Eigenlijk verbaast het me dan dat het nog niet gebeurd is.

Wie zegt dat dat nooit gebeurd is?

Ik denk niet dat iemand dat aan de grote klok zou hangen.

If you want to succeed, double your failure rate.

De vergelijking met de filmnetkastjes gaat niet helemaal op. Bij zo'n TF generator gaat het om een serieus vermogen om voldoende signaalniveau te krijgen. En dan profiteren de buren ook mee. Dat gaat toch wel opvallen, een hele straat waar bijna uitsluitend nachttarief wordt afnomen.

Dan moet je tussen je meter en de aansluitkabel er weer een notch filter van 492Hz tussen bouwen. Maar ja dan komen de originele signalen er ook niet meer doorheen.

[Bericht gewijzigd door henri62 op maandag 16 december 2013 11:14:11 (26%)

1-st law of Henri: De wet van behoud van ellende. 2-nd law of Henri: Ellende komt nooit alleen.
Ronald45

Golden Member

Of kort afkoppelen van het net en de installatie extern voeden tijdens het schakelen? (ik verzin maar iets geks wat vast niet kan :9)

Maar inderdaad een simpel kastje zal het zeker niet worden.

Wel interessante materie :-) Die site over toonfrequent is ook leerzaam trouwens. Het elektriciteitsnet heeft me altijd al gefascineerd.

Als je een sperfilter wilt tussenbouwen, dan kom je in een deel van de installatie waar je niet aan mag zitten. En als je dan toch op verboden gebied komt, dan is het veel eenvoudiger om daar een aftakking te maken waarmee je een deel van je installatie voedt.

Bij mij is de hoofdschakelaar een automaat die ik zelf kan bedienen. Als ik nou net voordat de puls komt die de omschakeling nacht/dagstroom maakt, de automaat even uitgooi en na de puls weer aan, zou ik dan de rest van de dag het nachtstroomtarief hebben?

Ha, ja, als je elke dag vroeg opstaat, dan zou dat weleens kunnen werken.

Tenzij de meter na een spanningsonderbreking op dagtarief terugvalt, wat ik me zeker bij een moderne (digitale) meter wel voor kan stellen.

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 16 december 2013 14:19:36 schreef RGB:
.... Als ik nou net voordat de puls komt die de omschakeling nacht/dagstroom maakt, de automaat even uitgooi en na de puls weer aan, zou ik dan de rest van de dag het nachtstroomtarief hebben?

De commando's worden meerdere malen per dag gestuurd,
en herhalend dus, kan men daar niet iedere keer de schakelaar uit zetten.
Heeft men een dagtaak aan.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
If you want to succeed, double your failure rate.

Op 16 december 2013 14:19:36 schreef RGB:
Als ik nou net voordat de puls komt die de omschakeling nacht/dagstroom maakt, de automaat even uitgooi en na de puls weer aan, zou ik dan de rest van de dag het nachtstroomtarief hebben?

Dat hangt er vanaf hoe de TF-ontvanger geparametreerd is.
Bij ons bedrijf werden de ontvangers zo ingesteld dat het tarief bij spanningsterugkeer naar nacht ging. Dat deden we om de verbruiker het voordeel te geven als er een netstoring was geweest.
Maar toen we er achter kwamen dat sommige verbruikers met een hoofdautomaat daar misbruik van maakten door die truc uit te voeren, hebben we de zaak omgekeerd. Spanning terug betekende: tarief naar dag.
Als je wil weten hoe het bij jou geregeld is, zou je het gewoon eens kunnen proberen.

Op 16 december 2013 14:41:52 schreef Jochem:
Ah, dat wist ik niet.

@Jochem:
Hier een voorbeeld van R.dam regio.
MVG Gerard.;)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.

@GM: stel dat programma 2 van dat overzicht actief is, dan wordt er alleen om 8:00u 's ochtends en 23:00 uur 's avonds een overgang L->H resp H->L.

Wat ik uit jouw antwoord opmaakte (maar niet uit de PDF af kan leiden) is dat er dus meerdere malen een code wordt verstuurd, ook als het tarief steeds H blijft?

If you want to succeed, double your failure rate.

@Jochem:
Dat van Pr 2 dat klopt, en als je bv Pr 3 neemt dan schakelt die ook op 12:00 om en op 14:00 terug.
En de OV ( pr 11,12,13,14 ) die is variërend met het omschakelen van de nacht-ochtend en dag en avond-nacht.
Zodoende wordt er op iedere programma schakeling In of Uit en Uit of in herhaald als er één of meer om moeten.
En dat gaat de gehele dag door.
Het voordeel als je de OV pr gebruikt, heb je geen omkijken naar het aan/uit zetten van je buitenlamp,
zowel ook de zomer/winter omschakeling gaat vanzelf.
Dus je moet gewoon verticaal een liniaal nemen bij deze PDF, en dan naar rechts verplaatsen,
om te zien wanneer iets omschakelt.

MVG Gerard.:)

soms zoekt men te diep in het EENVOUDIGE.
Sine

Moderator

Op 16 december 2013 14:40:53 schreef GerardMonique:
[...]
De commando's worden meerdere malen per dag gestuurd,
en herhalend dus, kan men daar niet iedere keer de schakelaar uit zetten.
Heeft men een dagtaak aan.
MVG Gerard.;)

En dan nog zou het niet lukken, er zit in de regel maar 1 TF ontvanger (aan het begin van de straat bijvoorbeeld) en die voorziet de hele straat van spanning voor het dag/nacht spoeltje. In de oude ferraris meters zit dus geen TF ontvanger maar enkel een extra draadje vanuit de binnenkomende kabel.

Hier in Groningen zijn de meeste woningen voorzien van een eigen TF voor zowel de boiler als de tarief omschakeling.

Bij de oude Ferrarismeters hangt deze er naast, bij de digitale meters zit deze ingebouwd.

De service draden waar Sine op doelt worden steeds minder gebruikt.

Op 16 december 2013 20:33:33 schreef Sine:
....er zit in de regel maar 1 TF ontvanger (aan het begin van de straat bijvoorbeeld) en die voorziet de hele straat van spanning voor het dag/nacht spoeltje.

Wat je beschrijft is niet de regel, maar de uitzondering. Op de meeste plaatsen zit de TF ontvanger in de woning naast de meter. En tegenwoordig vaak in de meter ingebouwd.

Op 16 december 2013 15:04:21 schreef KlaasZ:
Bij ons bedrijf werden de ontvangers zo ingesteld dat het tarief bij spanningsterugkeer naar nacht ging. Dat deden we om de verbruiker het voordeel te geven als er een netstoring was geweest.

Hier (in B) was dat in sommige regio's ook de regel. Die is omgekeerd om een andere reden:
Als blijkt dat een dubbeltariefmeter op zijn ruststand (nacht) is blijven hangen, moet je het werkelijk verbruik gaan schatten op basis van de voorgaande jaren, en een extra-rekening naar de verbruiker sturen. Die is daar niet blij mee, gaat protesteren, enz...
Als diezelfde meter in zijn dag-stand bleef hangen, is het een ander verhaal. Ook hier schat je het werkelijk dag/nacht verbruik aan de hand van de voorgaande jaren, en je stort het teveel betaalde bedrag terug op de rekening van de klant. En blij dat die is... >:)

Prosper, yop la boum, c'est le roi du macadam (aldus Maurice Chevalier)
Sine

Moderator

Op 16 december 2013 21:22:56 schreef The Headhunter:
Hier in Groningen zijn de meeste woningen voorzien van een eigen TF voor zowel de boiler als de tarief omschakeling.

Bij de oude Ferrarismeters hangt deze er naast, bij de digitale meters zit deze ingebouwd.

De service draden waar Sine op doelt worden steeds minder gebruikt.

Op 16 december 2013 21:26:58 schreef KlaasZ:
[...]Wat je beschrijft is niet de regel, maar de uitzondering. Op de meeste plaatsen zit de TF ontvanger in de woning naast de meter. En tegenwoordig vaak in de meter ingebouwd.

Anders gezegd, hier in Zuid Limburg ken ik het eigenlijk niet anders. Elektronische meters daargelaten.

Maar nu moet ik er van m'n advocaat bij vertellen dat ik nou ook weer niet zo heel veel aansluitkasten van binnen gezien heb ... hum

pros, storten ze dat helemaal automatisch weer terug? Hier in NL is de regel dat je daar heel veel moeite voor moet doen als (kleine) klant.

Wel leuk dat TF verhaal, als ik het goed begrijp blijven ze er voorlopig nog wel mee werken. Ik ga dan ook maar eens een (Haagse) ontvanger maken, tenminste, als Leidschendam ook onder die regio valt. Waar vind ik die info?

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

de oudere elektronische meters op krachtstroom stoppen zelfs geheel met tellen als er 1 fase werd uitgezet waar de meter z'n eigen voeding vanaf haalde, ook een bekende truc als je hoofdautomaten hebt. nu maakt het niet meer uit, de meter stopt pas als alle fasen eruit liggen..

waar rook was, werkt nu iets niet meer