hallo,
Ik wil graag mijn rc auto besturen met een joiystick.
Nu wou ik de zenderprint inbouwen in de joystick. (De joystick positie wordt bepaald door 2 potmeters (X en Y))
De zender werkt doormiddel van drukknoppen, deze drukknoppen wou ik vervangen door relais en de relais aansturen door de potmeters in de joystick.
Nu had ik zelf al bedacht dit te doen door met de potmeter en een ander weerstandje een spanningsdeler te maken en daarmee een tor op te sturen en daarmee weer een relais te bekrachtigen. Ik heb alleen te weinig kennis van dit alles en zou graag het "probleem" met jullie willen delen.
Hebben jullie goede ideeën? De uitdaging is eigenlijk om het zonder pic/avr enz te doen 
Alvast bedankt, leime
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)
comparator? Die vergelijkt toch een spanning met de voedingsspanning? Zal er eens wat over opzoeken, maar alles is nog steeds welkom.
leime
EDIT:
Dus zoiets?:
[Bericht gewijzigd door leime op (27%)]
timmie
niet met me uitspraken(of opmerkingen) eens mail me.K8048 guide
zoals fantomaz al zegt een comperator is hiervoor goed geschikt.
zodra de stuurspanning hoger wordt dan de referentiespanning wordt de uitgang omgeschakeld.
Dus Vref 5V en Vinput aan de spanningsdeler en zodra de spanning van de spanningsdeler hoger is als 5v word de output hoog? En hoe bereken ik R1, R2 en R3 (van het schema van de comperator)
leime
R3 heb je theoretisch gezien niet nodig.
R1 en R2 vormen een spanningsdeler.
Een spanningsdeler met 2 weerstanden kan je wel ergens vinden, wiki ofzo.
Maar wat je eigenlijk alleen maar hoeft te doen is de loper van de X-potmeter op de ene ingang en de loper van een instelpotje op de andere ingang.
Fantomaz
Ik moet hier weer vaker komen... Wat kun je zo'n forum als deze gaan missen. :-)