kilowattuurmeter loopt door

Gewoon omdat niet elke kring via een aardlekschakelaar gaat zeggen dat het een puinhoop is of dat die kast levensgevaarlijk is ???
Zijn probleem is dat die teller blijft draaien als hij overal de spanning afzet.Dat jullie de manier waarop de zekeringen aangesloten zijn niet leuk vinden,dat doet hier niets ter zake.
Als je meter blijft lopen wanneer overal de spanning afgezet is,dan ligt het aan je meter.

Ik vind de reactie op die kast ook wat heftig. Netjes is anders, en ik kan niet alle aansluitingen goed beoordelen, maar 'levensgevaarlijk'?

Die stroomtang gaat je nog het makkelijkste veel vertellen. Om de aanvoerdraad met alles uit. Geen stroom? Meter loopt toch? Meter stuk.

edit: @hieronder: met de stroomtang kun je dus ook meteen zien of er een sluipverbruiker buiten de zekeringen om is, of misschien zekeringen kapot oid

[Bericht gewijzigd door Jochem op vrijdag 8 mei 2009 10:07:01 (22%)

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 7 mei 2009 21:30:38 schreef DE OLDE:
Ik ben geen helderziende , hoe iemand zo kan zeggen dat het een puinhoop is , is mij een raadsel. Mechanische meters lopen wel altijd heel langzaam door tot de stip zichtbaar is , hoe en waarom?? Ik weet het niet. Als de stip van de schijf zichtbaar is moet hij stoppen bij geen verbruik.

Ook al staat alles uit dan zie ik de stip (zwarte streep) gewoon langs komen. om de 6 minuten komt hij vrolijk gedag zeggen en beginnen aan zijn volgende rondje.

Op 7 mei 2009 20:11:39 schreef Zonnepaneeltje:
Arme stofzuiger ;)
Het lijkt er inderdaad wel op dat je meter kaduuk is.
Stond de meter weer netjes 'stil' toen je de stofzuiger uit had gedaan?
Je kunt voor de zekerheid nog een 'snel' extra testje doen:
Sluit i.p.v. de stofzuiger een wat kleinere verbruiker aan, 100 a 200 Watt, en tel gedurende 1 minuut het aantal rondjes wat de schijf maakt.
Met de uitkomst kun je de boel ook weer uitrekenen.

Meter staat dan niet tejes stil, loopt weer langzaam door zoals eerder omschreven in 6 minuten ongeveer een rondje.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 11 mei 2009 18:32:01 (36%)

Daarom zette ik 'stil' tussen aanhalingstekens. ;)

Dat langzaam doordraaien is m.i. veel minder interessant dan het feit dat de meter 2x zoveel aangeeft als hij zou moeten aangeven.
1 rondje in 6 minuten is maar ongeveer 25 Watt.
Er is nog altijd een kans dat er een verbruiker foutief is aangesloten (voor de groepschakelaars) en dit verbruik veroorzaakt.
Zoals ik al eerder zei, ik zou nog een '1 minuut- test' doen en als die ook het resultaat geeft dat de meter ongeveer 2x zoveel aangeeft is het kat in 't bakkie, energiebedrijf erbij halen, klaar is kees.

[Bericht gewijzigd door Zonnepaneeltje op vrijdag 8 mei 2009 09:40:37 (84%)

25W sluipverbruik vind ik anders fors hoor ... (365*24*25 = 219KwH / jaar). En nog erger is dat er dan schijnbaar toch ergens op de installatie nog spanning staat, handig bij klussen ...

Mijn gevoel zegt me dat de meter gewoon defect is. Maar we wachten het resultaat van de laatste 1 minuut test wel af.

It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
joopv

Golden Member

Op 7 mei 2009 21:30:38 schreef DE OLDE:
Ik ben geen helderziende , hoe iemand zo kan zeggen dat het een puinhoop is , is mij een raadsel. Mechanische meters lopen wel altijd heel langzaam door tot de stip zichtbaar is , hoe en waarom?? Ik weet het niet. Als de stip van de schijf zichtbaar is moet hij stoppen bij geen verbruik.

Huh?? De schijf stopt als hij niet meer wordt aangedreven door de spoelen in de meter. Dat kan op ieder punt zijn. Dat zwarte gedeelte is gewoon wat lak op de schijf, zodat je kunt zien wanneer er weer een omwenteling gemaakt is en er 1/375 kWh is verbruikt.

mvdk

Golden Member

Er is al eens meer hier het een en ander gepraat over kWh meters. Op het asje van een E.mechanische meter zit een soort spiraalveertje. Dat veertje is het "stoppunt" in de meter, als dat ding er niet zit, of er is een groter verbruik dan zo'n 5 Watt, dan draait ie door.
In deze installatie ontbreekt een hoofdschakelaar, die zou wel handig zijn in deze situatie ( meer dan 6 eindgroepen ), want er wordt iedere keer wel gezegd "stoppen eruit en aardlek uit", dat is bij deze install. niet hetzelfde als "alles uit".
Maar goed, alles uit, geen verbruik?
Stuur een brief naar de netbeheerder, afd.Schade en klachten,
die moeten je antwoord geven, maar voor de medewerker van het energiebedrijf die dan wellicht bij u komt kijken, is het ook wel prettig om een stelselmatig en overzichtelijk aangelegde installatie aan te treffen.

groeten

MvdK

Op 8 mei 2009 09:35:31 schreef Zonnepaneeltje:
Daarom zette ik 'stil' tussen aanhalingstekens. ;)

Dat langzaam doordraaien is m.i. veel minder interessant dan het feit dat de meter 2x zoveel aangeeft als hij zou moeten aangeven.
1 rondje in 6 minuten is maar ongeveer 25 Watt.
Er is nog altijd een kans dat er een verbruiker foutief is aangesloten (voor de groepschakelaars) en dit verbruik veroorzaakt.
Zoals ik al eerder zei, ik zou nog een '1 minuut- test' doen en als die ook het resultaat geeft dat de meter ongeveer 2x zoveel aangeeft is het kat in 't bakkie, energiebedrijf erbij halen, klaar is kees.

1 minuut getest met 100watt.
Meter net geen twee keer rond. zou zeggen ongeveer 1 3/4.
1 rondgang is dan 40 seconden.

(3600/40)/375 * 1000 = 240 watt
(Dit is even een snelle meting had weinig tijd meer ik zal vanavond weer even opnieuw een meting starten, maar toch vindt ik dit al een grrot verschil)

Ik heb nogmaals alle kabels langsgelopen en kan geen verbruikers vinden die voor de groepen zijn ingeschakeld.

Vandaag contact opgenomen met Eneco.
- Situatie uitgelegd, ondernomen acties uitgelegd.
tot mijn verbazing was er geen enige twijfel bij de persoon die ik aan de lijn had en hij gaf mij groot gelijk.
Dat deze meter vermoedelij een defect had.

- Vervolgsituatie:
1. De procudure wordt in gang gezet op basis van ongelijk.
Deze wordt eerst aangevraagd en als goedgekeurd krijg ik een formulier toegestuurd om officieel akkoord te geven.
2. Zodra deze binnen is kan het tot 4 WEKEN duren voordat de KEMA langs komt voor vervangen meter.
3. Binnen 6 tot 8 WEKEN moet er dan door de KEMA een onafhankelijk onderzoek op de meter zijn gepleegd.
Kost op basis van ongelijk 606 euro. (Best een hoop)
4. Herberekening vindt plaats na eiking meter door KEMA.

Mocht het zijn dat de meter defect is dan wordt de meterstand op basis van de afwijking opnieuw berekend en de kosten voor de eiking zijn dan voor Eneco. Mocht het zo zijn dat de meter defect is geraakt door derden, dus bijvoorbeeld gesjoemel met de meter dan worden de eiking kosten wel in rekening gebracht. Dit vindt ik echter een beetje vreemd omdat dit 1 niet door mij komt en 2 ik dit van te voren niet kan zien bij aanschaf. Hier moet ik denk ik andere stappen voor ondernemen als dit zo blijkt te zijn.

Reactie klinkt prima. Hoewel jij zelf natuurlijk niks aan een ver-sjoemelde meter kunt doen, kan het energiebedrijf er natuurlijk ook niks aan doen als de vorige eigenaar (of voor hun kan jij het net zo goed zijn) heeft zitten knutselen. Ik zou in dat geval toch proberen om het op hem te verhalen (ik weet niet hoe het met de eerder genoemde periode van een jaar zit).

Ik zou wel nog even die stroomtang pakken, stel dat er echt nog stroom loopt (bij afgeschakelde groepen), dan is het NIET je meter, en kun je jezelf eenvoudig die kosten besparen.

[Bericht gewijzigd door Jochem op vrijdag 8 mei 2009 12:12:12 (13%)

If you want to succeed, double your failure rate.
maartenbakker

Golden Member

Op 8 mei 2009 11:42:18 schreef mvdk:
die moeten je antwoord geven, maar voor de medewerker van het energiebedrijf die dan wellicht bij u komt kijken, is het ook wel prettig om een stelselmatig en overzichtelijk aangelegde installatie aan te treffen.

Ik vind die installatie er best overzichtelijk uitzien, op de foto lijkt het me erger over te komen dan het is. Er verdwijnen geen draden naar vreemde plekken en de situatie met automaten af, stoppen eruit lijkt me redelijk overeen te komen met stroomloos... Of ligt dat aan mij?

www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."

Op 8 mei 2009 12:11:25 schreef Jochem:
Reactie klinkt prima. Hoewel jij zelf natuurlijk niks aan een ver-sjoemelde meter kunt doen, kan het energiebedrijf er natuurlijk ook niks aan doen als de vorige eigenaar (of voor hun kan jij het net zo goed zijn) heeft zitten knutselen. Ik zou in dat geval toch proberen om het op hem te verhalen (ik weet niet hoe het met de eerder genoemde periode van een jaar zit).

Ik zou wel nog even die stroomtang pakken, stel dat er echt nog stroom loopt (bij afgeschakelde groepen), dan is het NIET je meter, en kun je jezelf eenvoudig die kosten besparen.

Dat klopt, ga ik nog doen, wordt vermoedelijk ook vanavond, maar die 250watt (10 x(6minuten = 25 watt)) die er gemeten wordt als alles uit staat verklaart niet waarom de meter +/- 2x zoveel aanslaat als ik het systeem een uur belast met 2000watt.
Dus 4kwh terwijl 2kwh belast wordt.

Tip: Doe geen zaken met Eneco. Helaas kom je er voor een gedeelte niet onder uit. :-(

Maar goed. Als ze je wegens "gesjoemel met de meter" een rekening zouden sturen, zou ik als ik jou was een briefje sturen dat jij die schade niet hebt veroorzaakt en dat jij niet verantoordelijk kan worden gehouden. Het is HUN meter die niet goed is. Als ze de schade op jou willen verhalen, dan moeten ze aantonen dat JIJ de schade hebt veroorzaakt (*). Stug WEL de verbruiksrekeningen/voorschotten betalen en niet die extra kosten. Het kan zijn dat je dan zelf een beetje moet gaan rekenen......

four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/

Heb net al even wat voorwerk gedaan, werk in de automatisering onder andere voor diverse Advocaten kantoren, situatie voorgelegd. Op basis hiervan is mij verteld dat ik redelijk sterk sta als ze de kosten op mij proberen te verhalen. De schuldvraag ligt dan de andere kant op zij (Eneco) zal dan moeten bewijzen wie de schade aan de meter heeft toegebracht immers het is hun meter en niet de mijne. Misschien krom uitgelegd maar in a nutshell.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op maandag 11 mei 2009 18:35:20 (43%)

Goed dat je alvast maar even informeel juridisch advies ingewonnen hebt. Mijn ervaring met Eneco is dat ze proberen je door intimidatie voor allerlei kosten op te laten draaien, terwijl ze juridisch geen poot hebben om op te staan. Ik had dat met een huurboiler die stuk ging. Zie http://www.vlist.eu/electra/boiler.htm Laat je vooral niet intimideren dus.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mvdk

Golden Member

Ik dwaal een beetje af, off topic heet dat geloof ik.
Een beetje aanschoppen tegen de energiebedriiven, of het nou Nuon,Essent,Eneco is het maakt niet uit. Over de boiler dus, zeer off topic. Weet u waarom energiebedrijven geysertjes en boilers verhuren (verhuurden) ? Om tegen betaalbare tarieven een beetje gerieflijkheid bij de klant in huis te brengen, de boilers, als extra om een beetje nachtstroom te verkopen.
Heeft u een beetje idee van het gezeik wat die mensen vroeger hadden als in een hele straat geysertjes werden geinstalleerd ? Nee mevrouw, ik mag u geen installateur noemen die dat voor u kan doen, wij (het energiebedrijf) verhuren u het toestel, maar u moet zelf een install. zoeken om het ding aan de muur te schroeven. Gevolg : de hele straat laat z'n ding doen voor verschillende tarieven, en degene die de hoofdprijs betaalde blameerde het verhurende E bedrijf. Inderdaad, leve de marktwerking. Met de veranderingen in de energiesector hebben de E bedrijven die verhuuractiviteiten afgestoten omdat de installatiebedrijven dat wilden.

MvdK

joopv

Golden Member

Op 8 mei 2009 12:19:49 schreef BJVS1976:
[...]Dat klopt, ga ik nog doen, wordt vermoedelijk ook vanavond, maar die 250watt (10 x(6minuten = 25 watt)) die er gemeten wordt als alles uit staat verklaart niet waarom de meter +/- 2x zoveel aanslaat als ik het systeem een uur belast met 2000watt.
Dus 4kwh terwijl 2kwh belast wordt.

Je hoeft daarvoor geen uur te wachten met 2kW belasting....Hoe is het met het aantal omw/minuut bij een belasting?
Als de meter 375omw/kWh doet is dat dus 1/375 kWh per omw. Bij een belasting van 1000W gaat de meter dus in 1/375 uur rond, oftewel in 9,6 sec. Bij 2000W in 4,8 seconden.

Als dit wel klopt en de tellerstand niet zit er een fout in het tellermechaniek. Als de schijf aanzienlijk sneller ronddraait zit er een fout in de aandrijving van de schijf.

Ben in ieder geval wel benieuwd naar de uitkomst.

Op 6 mei 2009 18:09:40 schreef tinus016:
hier is wel duudelijk aan geromeld als ik het zo zie want groep 2,6,7,8 en ook nog negen denk ik zitten buiten de aardlek om en aan sluit metoten van de aardleek snap ik niet hellemaal. omdat hij 2 keer van de fase (bruine daard)naar de aardlek gaat.

idd die aarlek zoals die is aangesloten is verkeerd aan gesloten dan daar bij zijn er maar 2 groepen op de aarlek geplaatst.

Ne nieuwe richtlijnen voor een groepen kast is dat alle groepen achter een aardlek dienen te zitten en dat er achter een aardlek maar maximaal vier afgandegroepen mogen zitten
en zoals ie nu aan gesloten is werkt die installatie niet naar behoren.

Wat beteft het doorlopen van de KWh meter als je alle groepen heb uit staan en de meter loopt nog door dan moet je de netwerkbeheerder aanspreken.

Opmerking van een erkende instalteur

Op 14 mei 2009 12:34:20 schreef ton02:
[...] verkeerd aan gesloten [...] nieuwe richtlijnen [...]
Opmerking van een erkende instalteur

Je bent als erkend installateur ongetwijfeld beter op de hoogte van nieuwe regels dan ik ben, maar je zou dan toch ook moeten weten dat zeker een bestaande installatie niet zomaar aangepast hoeft te worden aan nieuwe regels. Bij mij thuis heb ik ook 2 groepen zonder aardlek, en dat mag gewoon blijven zitten hoor.

Dit even los van het feit dat de kast kwa duidelijkheid en indeling misschien geen prijs verdiend.

/e: typo + aanvulling

If you want to succeed, double your failure rate.

Op 14 mei 2009 13:24:58 schreef Jochem:
[...]Je bent als erkend installateur ongetwijfeld beter op de hoogte van nieuwe regels dan ik ben, maar je zou dan toch ook moeten weten dat zeker een bestaande installatie niet zomaar aangepast hoeft te worden aan nieuwe regels. Bij mij thuis heb ik ook 2 groepen zonder aardlek, en dat mag gewoon blijven zitten hoor.

Dit even los van het feit dat de kast kwa duidelijkheid en indeling misschien geen prijs verdiend.

/e: typo + aanvulling

Daar heb jij gelijk in maar, zo als de installatie die hier te zien is zou daar een nen3140 op los gelaten worden wat eingelijke ook verplicht is maar nogg steeds niet gedaan wordt, dan zou die installatie afgekeurd worden omdat ze op een fase aansluiting een nul hebben zitten waardoor de werkking van de installatie niet meer gewaarborgt is.
en dan kom je dat je aan de meterkast moet gaan werken en op dat moment dient ie voorts aan de nieuwe eisen te voldoen.
Een installatie die er zit en aan alle voorde waarde voldoet hoeft dus niet veranderd te worden.

Op 14 mei 2009 13:52:03 schreef ton02:
ze op een fase aansluiting een nul hebben zitten

Oh, dat had ik niet gezien.

If you want to succeed, double your failure rate.

Update:

Brief ontvangen van Eneco.

http://www.bcs-baarn.nl/scan001.jpg
http://www.bcs-baarn.nl/scan002.jpg

Heb hem ondertekend en terug gestuurd,tevens toch redelijk blij met de regel" De kosten van het onderzoek komen ook voor uw rekening indien uit onderzoek blijkt dat de meter niet goed functioneerd, als gevolg van factoren die binnen uw invloedsfeer liggen, zoals demagnetisatie."

Dit zou immers betekenen dat als blijkt dat de vorige bewoner iets met de meter gedaan heeft dit niet binnen 'mijn' invloedsfeer ligt. Immers volgens mijn contacten bij een advocatenbureau moet Eneco dan kunnen aantonen dat "ik" er invloed op gehad heb. Maar ja we wachten wel weer af, meter moet nu binnen 2 weken vervangen worden volgens richtlijnen van de Eneco.

Dat met die demagnetisatie die binnen JOUW invloedsfeer zou vallen, is inderdaad een opmerkelijke zin.

Test met stroomtang inmiddels al gedaan? Daarmee het je in ieder geval nog meer zekerheid over het werkelijk niet functioneren van de meter.

If you want to succeed, double your failure rate.

Zoals ik het lees is er inderdaad ruimte voor de interpretatie dat gesjoemel van de vorige bewoner buiten jouw invloedssfeer ligt. Maar ik zie ook ruimte voor de tegenovergestelde interpretatie. Dit kon dus wel eens uitdraaien op winst voor de juristen....

Misschien kan je de vorige eigenaar aanspreken vanwege een "verborgen gebrek". Alhoewel dat ook weer discutabel is, want dat gebrek zit dan in de meter en die heb je niet gekocht, die is eigendom gebleven van het energiebedrijf...

Ik wens je veel sterkte.

Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
mvdk

Golden Member

Mensen kunnen me een lafaard noemen voor wat ik nu stel, maar je moet ook aan je eigen rikketik denken: als je een ander huis betrekt, of als je zo'n waanzinnige nota krijgt: maak sluiting in je installatie, zodat de 35A patroon van het energiebedrijf doorsmelt. Stoot vervolgens het glaasje van de meter stuk en bel de storingsdienst van je energiebedrijf. De arriverende klachtenmonteur vervangt je smeltpatroon,kost je 160 euro en zegt hé, meter vervangen. De ene keer brengen ze je dat in rekening, de andere keer raakt deze handeling zoek in de bureaucratie. Die meter verdwijnt in de schrootcontainer, de kans dat hij teruggevist wordt voor onderzoek is minimaal. Sorry, ik had dit bij de start van dit topic moeten zeggen.
Een tip voor als je een beetje terug wilt scoren bij je netbeheerder : wissel van energieleverancier, niet 1 keer, maar zo veel als contractueel mogelijk, de administratie van de bedrijven is er gewoon niet klaar voor. Houd wel zelf een beetje bij wat je doet.
Er zijn nog een paar van dit soort topics voorbijgekomen, en, dat is nou zo jammer, je hoort nooit van die mannen hoe het is afgelopen. Hun aanpak, en het verloop zou anderen zo veel kunnen helpen. Ik heb 1 oud topic opgezocht, daar staat er zal herrekening plaatsvinden.
Maar nooit gelezen of dat ook werkelijk gebeurd is.

Je hoort nooit hoe zoiets afloopt omdat het allemaal verzonnen is natuurlijk ;)
Er blijven natuurlijk mensen wat goedgelovig zijn ;)