meerdere flitsers; parallelle condensatoren mogelijk?

Ik heb me toegelegd op het maken van een ringflitser voor mijn digitale spiegelreflex.
Het idee komt uit een Elektuur (makkelijk en gratis te downloaden van hun site in pdf, overigens).

Daarin wordt gebruik gemaakt van het printje uit een oude wegwerpcamera.
Deze kun je vaak zo ophalen bij een fotozaak (vragen om reeds geopende).
Beter niet doen in de omgeving Emmen trouwens! (Want dan heb ik niets meer ;p )

Enkel gebruiken zij 32 led's en ik wil eerst een testopstelling maken van 6 á 8 losse printjes met bijbehorende flitslampen.
Alleen zitten de condensatoren mij een beetje in de weg. Die steken namelijk behoorlijk uit.
Nu heb ik bedacht om die in een soort 'pack' te bundelen en alszodanig met de diverse prints te verbinden.

De vraag is nu: moet ik die allemaal los verbinden (alle anodes en katodes apart en dus 12 tot 16 draden uit de condensator-pack of zou dat ook parallel kunnen (dus alle anodes aan elkaar, alle katodes aan elkaar en alles met twee draden naar alle prints toe, ook weer parallel)?
Of kan ik beter één grote condensator pakken? (niet gratis en niet hier thuis aanwezig; nogal belangrijk als de dichstbijzijnde electronicazaak op ongeveer 55 km rijden zit).

Please help (dacht het te testen in Multisim...baggerprogramma).
Alles apart, met goed dik, kort en getwist draad.
Doe voorzichtig, pas enkel de juiste flitselco's toe.
Gewoon de orginelen.

Maar parallel is dus niet te doen?
Gaat toch om capaciteit en spanning (blijft dan toch hetzelfde)?
apart houden !!!
als je de elcos parallel zet heb je meer energie. je flitslampen overleven dat niet...
Professioneel ElectronenTemmer - siliconvalleygarage.com - De voltooid verleden tijd van 'halfgeleider' is 'zand' ...
Nee. Bij dit soort flitsers wordt simpelweg alle energie uit de elco omgezet in flits.
Als de boel parralel staat en één buisje onsteekt een fractie eerder dan de rest krijgt hij zes keer te veel energie, en explodeerd mogelijk. In ieder geval werkt het niet goed.

Omdat de gekozen triggerschakelingen kunnen verschillen en ook omdat er gewoon erg veel stroom loopt zou ik alles gescheiden houden.

Isoleer het goed. Een klap van een volle flitselco is werkelijk gevaarlijk.

[edit] Free was mij voor
Was in ieder geval pijnlijk. (een uur lang zere onderarm gehad; was helaas niet de eerste keer 'overall')

Oke. Apart dus. Kan ik daar relatief dunne bedrading voor gebruiken? (ongeveer 1,25 mm2)
Zou namelijk erg makkelijk zijn om eea met een aderdraad te verbinden(al dan niet met spiraal, zoals telefoonsnoer).
Zo heb ik de mogelijkheid om prints, elco's en batterijen apart weg te hangen en enkel de flitsers aan/om de lens.

Kan ik de benodigde batterijen overigens wel parallel zetten?

ps. Ik heb bij Conrad een ringvormige flitsbuis gezien. Is die aan te sturen met één zo'n print-setje?
Het lijkt me allemaal niets.
Ik zou er een module voor maken a la een batterygrip, onder de camera. Bedraden met 0.75 of 1 qmm, getwist. Goed inbouwen, goed isoleren.

Een kringelsnoer van 12x 1.25 qmm ?! Nonsense.

Als je een optater hebt gehad is dit geen geschikt project, ik raad het af.
Koop dan gewoon een ringflitser of bouw iets zonder hoogspanning.
Nou, dat gevaar valt ook wel mee denk ik. We hebben het hier niet over een enorme stroboscoop met bijpassende elco's, we hebben het over een schattig klein flitsertje met schattige elco's. Natuurlijk kan die opdonder even pijn doen, maar het lijkt me sterk dat je daar het loodje van legt.

Overigens neem ik aan dat niemand het artikel gelezen heeft, aangezien daar geen flitsbuizen worden gebruikt, maar LEDs. Dat printje uit de wegwerpcamera wordt alleen gebruikt om een elco op te laden, zodat er genoeg spanning is om 32 LEDs in serie te kunnen zetten.

Waarom ze dat gedaan hebben, is mij een raadsel. Voor de totale energie maakt het niets uit. Persoonlijk zou ik gewoon een niet al te grote elco opladen tot de batterijspanning, en deze met een MOSFET ontladen over de LEDs, met elk een geschikte weerstand natuurlijk. We hebben het over 1.28A, voor een fractie van een seconde.

Als de batterijspanning hoog genoeg is, kun je zelfs een stuk of 4 LEDs in serie zetten, en dan 6 van die setjes parallel.

Dat printje uit de wegwerpcamera is volgens mij echt een oplossing op zoek naar een probleem.
Op 22 juni 2009 21:35:33 schreef Aart:
Het lijkt me allemaal niets.
Ik zou er een module voor maken a la een batterygrip, onder de camera. Bedraden met 0.75 of 1 qmm, getwist. Goed inbouwen, goed isoleren.

Een kringelsnoer van 12x 1.25 qmm ?! Nonsense.

Als je een optater hebt gehad is dit geen geschikt project, ik raad het af.
Koop dan gewoon een ringflitser of bouw iets zonder hoogspanning.

Ja niet dus!!!
400,- euri's voor zo ding neertellen!?
20,- max zelfbouw...hmmm...dilemma ;D

Sorry 1,25 qmm is idd wel een pietsje dik.

En ja, de bedoeling was idd wel een module te maken met batterijen, elco's en prints. Het geheel aan een bevestigingsbeugel bevestigen of idd onder de camera (á la batterygrip).

'Optaters' krijg ik wel vaker, is een combinatie van te snel denken , te snel willen en veel met stroom werken (auto-electrotechnicus én ADD-er; zoek het eens op!).
In een moderne stroboscoop zitten geen elco's of andere energieopslag, men sluit na het triggeren 'gewoon' de netspanning kort via de buis.
Het is een mening, maar ik vind flitselco's allesbehalve schattig.

Het elektuur-artikel heb ik gezien, niet gelezen, het kwam mij wat onzinnig voor.
Ik begreep dat TS met de aanwezige flitsbuizen wilde werken.

Als je regelmatig een optater krijgt zit je wat mij betreft fout. Doe daar iets aan, voor je de laatste krijgt.

Ik heb geprobeerd mijn mening te geven, ik heb geen zin in een offtopic discussie dus laat ik het hier bij. Veel succes.
Of flitselco's schattig zijn, ligt natuurlijk vooral aan het formaat en de spanning die er over staat.

En af en toe een opdonder krijgen is wat mij betreft alleen maar goed, dat houd je scherp

Het ligt er natuurlijk aan waar je mee bezig bent. Van sommige schakelingen kun je een opdonder krijgen die behoorlijk pijn kan doen, maar verder relatief onschuldig is. Ik heb wel eens een flinke tik gekregen van een forse, ongebluste relaisspoel op 24V.

Ergens heb je ook wel gelijk hoor, maar dan kun je ook stellen dat je maar niet meer moet gaan fietsen als je een keer gevallen bent, niet meer moet koken als je een keer je vingers hebt verbrand, en niet meer moet drinken als je je een keer verslikt hebt.

Zodra je met serieus gevaarlijke schakelingen aan de gang gaat, zoals magnetron trafo's, al dan niet gelijkgerichte netspanningen, etc. wordt het natuurlijk wat anders.

Maar als men de netspanning gebruikt op de buis, dan kun je toch niet op elk willekeurig moment flitsen? En wanneer dooft die buis dan weer? Die blijft toch in geleiding zolang er genoeg stroom loopt, of niet?

Het is mij niet duidelijk of de TS nu de flitsbuizen wil gebruiken, of een stel LEDs, zoals in die schakeling van Elektor?
In eerste instantie wil ik de orginele flitsbuisjes gebruiken (6 á 8) die bij de camera's zaten.

Je zet er de netspanning op aan de ene kant en een massa aan de andere. Halverwege heb je dan de ontstekingsaansluiting.
1) Ik denk dat TS aan 4 fltsbuisjes al zat heeft! Meer geeft waarschijnlijk te veel licht! Lenzen met diafragma 64 zijn nauwelijks nog te krijgen.
5×1,25mm2 zal nog net gaan (1× return!!)
2) Ieder flitsbuisje moet zijn eigen elco hebben, maar één ontsteekspoel voor allemaal is voldoende.
Zou je ieder buisje zijn eigen ontsteekspoel geven, dan zul je de buisjes nooit gelijktijdig af kunnen laten gaan!
3) Alles héél goed isoleren!! Als je die camera (= massa) tegen je hoofd houdt hebje inderdaad kans op je laatste dreun, als er zoveel joule door je kersenpit gaat.
4)Bedenk dat de flitsaansluiting van een moderne digitale camera amders is dan van een oude SLR! (/edit: althans dat is mij verteld) 350 Volt door je elektronica kan een leuke lichtflits geven en dan niet van je flitsbuisjes!! Daar vertellen ze niks over in dat Elektuur artikel; zal wel eens als "LEK" gepubliceerd worden
In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand: de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie
Hmm, dat is wel iets waar ik even niet aan gedacht had. Een relatief kleine ontlading direct op je oogbol zou inderdaad heel goed direct einde oefening kunnen zijn, gezien de enorme zenuwbundel die vanuit je oog direct ver je hersenen in gaat.

Misschien is dat trouwens wel een "perfect murder", want ik verwacht niet dat het sporen zal nalaten.

Zolang je de camera vast hebt, lijkt dat me alleen erg onwaarschijnlijk, maar het is wel iets om even over na te denken.

Als je het geheel aan het net gaat hangen, zoals ik uit je laatste bericht denk te kunnen afleiden, wordt het wel echt gevaarlijk! In dat geval kan ik niet anders dan het volledig met Aart eens zijn: NIET doen, als je geen ervaring hebt met zulke dingen, kan dat flink fout gaan!

Flitsers op batterijen zijn veel minder gevaarlijk om mee te beginnen, omdat de beschikbare energie vaak veel kleiner is, en er geen directe koppeling is met het lichtnet. Ook zijn die flitsers niet geaard, waardoor je 2 punten tegelijk moet aanraken om een opdonder te kunnen krijgen.
Op 22 juni 2009 22:48:01 schreef SparkyGSX:
Hmm, dat is wel iets waar ik even niet aan gedacht had. Een relatief kleine ontlading direct op je oogbol zou inderdaad heel goed direct einde oefening kunnen zijn, gezien de enorme zenuwbundel die vanuit je oog direct ver je hersenen in gaat.

Ogen zijn embryologisch een deel van je hersenen
Zolang je de camera vast hebt, lijkt dat me alleen erg onwaarschijnlijk, maar het is wel iets om even over na te denken.
Er moet maar een lekje in die kabel of elders zijn dat óf op je handen ligt óf tegen je neus, of zo!!
In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand: de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie
Voordat je een ontlading op je oogbol kunt krijgen, moet er een hele forse lading (waarschijnlijk enige duizenden volts) beschikbaar zijn. Ik denk dat het in de meeste gevallen niet mogelijk is om de camera vast te houden zonder met je handen een metalen deel van de camera aan te raken, waarbij er dus direct een ontlading zou plaatsvinden.

Ik bedenk me nu pas dat we ook gewoon een goedkope Chineese Export camera met een dergelijke flitser vlak voor onze ogen durven te houden.

Maar goed, ik denk dat het punt nu wel duidelijk is.
High met Henk

Honourable Member

conrad had vroeger speciale ringflitsbuizen hiervoor...
kon je zo rond je lens zetten...
to al newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Op 22 juni 2009 21:43:41 schreef colt:
[...]

'Optaters' krijg ik wel vaker, is een combinatie van te snel denken , te snel willen en veel met stroom werken .

Volgens mij komt dat niet door te snel denken eerder van te traag (ohh ja, daar stond nog spanning op )
"Ben nog een N00B, maar dat is al aan het veranderen ;)
Op 22 juni 2009 23:15:34 schreef High met Henk:
conrad had vroeger speciale ringflitsbuizen hiervoor...
kon je zo rond je lens zetten...
Te klein voor moderne zomlenzen met een filtermaat van 65 á 72 mm
High met Henk

Honourable Member

bij de camera zelf gaat het er meestal nog wel rond...
maar of je dan nog het effect heb wat je wilt...

bij een EOS 350 met groothoek lens ging het iig.
to al newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Wat vor een lens en wat is de frontdiameter (filtermaat)?

Ik heb een 35 - 80 mm f:2,8 lens bij m'n EOS 30D en daar gaat een filter van 72 mm Ø op KASSA
Dussss...
Dat waren een boel tekst en vragen.

SparkyGSX: Nee niet aan het net! (Wát!?) Gewoon op batterijen (AA of AAA).
En nee...
Fredjuhh: Niet te traag denken. ("Zo dat hier, dit daar dat zus dit zo en 'PATS'...au k@#") Geloof mij...ik denk te snel (te veel, tegelijk...dodelijk voor normale gedachtengangen en normale oplettendheid. Met vanalles tegelijk bezig. ADD...zoek het eens op ;D ).

Anyway...

Tidak Ada: Filtermaat van 62 mm.
Dus...
High met Henk: Nee flitsring gaat niet werken.

(Hijg hijg) Zo! Da's beantwoord.

Tja Tidak Ada, ik heb zelf ook zitten twijfelen over het aantal. Niet alleen is 4 waarschijnlijk meer dan genoeg, het is ook nog eens makkelijker te bouwen.

En wat bedoel je precies met 'ontsteekspoel'?
Is dat de transformator vóór de ontstekingsaansluiting halverwege de buis (zou naamtechnisch wel logisch zijn)?
En zou ik dan kunnen volstaan met de ontsteekspoel/-transformator van de orginele print (hoe los ik dan het probleem met de apart geschakelde prints/elco's?)?
In theorie is dat mogelijk. Die ontsteekspoel is een kleine bobine, die de condensatorspanning van c.a. 350 V opvoert tot een flink aantal kilovolts. Dat gebeurt door je flitssynchonisatiecontact.
Uit die ontstekingsspoel komt een dun draadje, dat buiten om de flitsbuisjes is gewonden. Het veld dat hierdoor bij ontsteking ontstaat is genoeg om een ionisatie in de bus te laten optreden, waardoor de elco van 350V door de buis kan ontladen.
Kun je de originele spoel niet gebruiken, dan kun je er een bij Conrad kopen (of een andere elektronenboer)
Je zult dus één ontstekingsspoeltje vlak bij je buisjes kunnen monteren, met een dun draadje naar alle buisjes. De primaire van dat spoeltje laat je door je cameracontact naar aarde kortsluiten (Denk er aan wat ik daarover eerder vertelde!!) en de condensatoren kunnen rustig in het voedingskastje zitten. je hebt geen speciaal draad nodig, als het maar >500V kan hebben. Dat zou voor die ontsteking een hele dikke hoogspanningskabel worden (5-7mm).
Het maken van die ring met PVC rioolpijpdoppen, zoals Elektuur beschrijft is uitstekend, zolang er maar geen kruipstromen naar je lens kunnen lopen. Wel goed afdichten dus. OK zelf draaien is natuurlijk mooier, maar niet iedereen heeft een draaibank. De lens maak je van opaalwit plexiglas, dat geeft een betere lichtspreiding.
High met Henk

Honourable Member

hebben we destijds geprobeerd voor een protootje voor het apaaraat uit het volgende artikel:
artikel over voetscanner

de proto is al in 2004 of 2005 gemaakt hoor.. toen was die 350 net uit. het paste iig net toen. welke lens weet ik echt niet meer.
Op 22 juni 2009 22:36:49 schreef Tidak Ada:
2) Ieder flitsbuisje moet zijn eigen elco hebben, maar één ontsteekspoel voor allemaal is voldoende.
Zou je ieder buisje zijn eigen ontsteekspoel geven, dan zul je de buisjes nooit gelijktijdig af kunnen laten gaan!

Jij bedoelde zoiets?

Overigens is dit het orginele schema van de gebruikte cameraatjes.