meerdere flitsers; parallelle condensatoren mogelijk?

Op 23 juni 2009 23:01:44 schreef colt:
[...] Jij bedoelde zoiets? [afbeelding]
Yep!. Dt klopt, maar je moet je goed informeren hoe het zit met het flitscontact op je camera. Hij moet beslist volgens het traditionele concept werken.
De meeste camera's hebben echter tegenwoordig een 'dedicated flash' en die zijn bij ieder merk anders (kunnen ze hun eigen (dure) flitsers verkopen)!

Ook zou ik iedere elco zijn eigen neonlampje laten behouden. Dan weet je zeker dat alle condensatoren geladen zijn.

Wat voor een camera heb je eigenlijk??

/edit
@High met Henk
Voetscanner? Met een camera de voetzool fotograferen?
Zou je beter een verstevigde flat bed kunnen gebruiken en de patiënt daarop lateen staan! Het scannen duurt wat langer, maar de resolutie is beter en de verwerking gaat sneller. Bovendien véél goedkoper.
Zitten die vaatafwijkigen niet meer boven op de tenen en voet (a. dorsalis pedis en aftakkingen??)
In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand: de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie
High met Henk

Honourable Member

het was dan ook een protootje: praktijk bleek dat de EOS prima resultaten opleverde...
to al newbies: RTFM/D of google eens (p.s. RTFM/D = Read the f*cking manual/datasheet).
Het flitscontact is het laatste waar ik me nu druk om maak.
Ik wilde eigenlijk een loskoppeling maken door een FET tussen de flitsspoel en de massa, met de gate aan de flitsschoen (en massa aan massa).
Of (complete loskoppeling) met een fototransistor. Alleen weet ik niet of dat snel genoeg is. Ik bedoel 1/60" is best kort natuurlijk.

Maar wat ik me vooral afvraag is of ik met één spoeltje (op één van de printjes) vier flitsers kan aansturen.

Of moet ik het geheel los koppelen?
Zeg maar alles rechts van de neons (zijn overigens eigenlijk LED's) behouden en kan ik dan alle positieve aansluitingen op één spoel aansluiten?
Of moet ik één print opofferen om een centrale ontsteking te maken?

p.s. Ik heb een Canon EOS 1000D.
Bedenk dat juist de contacten op de flitsschoen anders kunenn functioneren dan een conventioneel flitscontact!
De spanning over de ontsteekspoel kan de elektronica van de camera totaal vernielen. Vroeger was dit een eenvoudig mechanisch contact. Tegenwoordigkun je niet eens bijv. een Nikon flitser op een Canon gebruiken!! Alles draait om het dedicated, waarbij informatie van het lichtmeetsysteem de flitser bestuurt. Normalisering is er gewoon niet.

Het gebruik van een slave unit is een veilige oplossing. Daar bestaan voldoende schema's van. alleen kan bij macro het licht vannde ingebouwde camera flitser voor rare dingen zorgen. Met name een schaduw van het objectieffront. Dit ontstaat door parallax van de camera flitser, anders zou je ook geen ringflitser nodig hebben

Voor zover ik het begrijp (heb de ervaring niet) moet het met één ontsteekspoeltje gaan, dat je dus in de ring moet inbouwen, net zoals voeger bij de grote Metz en Braun flitsers: Een accupack met de omvormer en de condensator in een kastje aan een schouderriem en de flitslamp met de ontsteking op of naast de camera.
Het neonlampje zat meestal op de flitser, maar soms óók op het accu pack.
In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand: de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie
Als het om 4 ledjes gaat, dan denk ik dat ik ze op de batterrypack monteer (dicht bij de printjes; praktische overweging).

Ben inmiddels begonnen met de bouw, maar ik ga nog niet zo hard, aangezien ik niet zoveel tijd heb en ik vandaag mijn linker wijsvinger ernstig bezeerd heb (zucht, automonteurs ook altijd). Ben gelukkig rechts.

We zullen zien of één spoeltje genoeg is.

Nee, ik wilde ook een slave bouwen.
Fototransistor voor de ingebouwde flits en die dan verder afschermen.
Mijn vraag was eigenlijk; is dat wel snel genoeg?
(voor macro-fotografie wil je toch juist zo kort mogelijke sluitertijden!)

p.s. Ik heb totaal geen ervaring met conventionele flitscontacten. Je zou zelfs kunnen stellen dat voor mij juist dít conventioneel is.
Kleine update.

Na een aantal zeer drukke dagen toch kans gezien iets te doen aan mijn ringflitser.

De test met een enkele spoel die meerdere flitslampoen ontsteekt is goed verlopen. Nu afwachten of de spoel dit volhoudt.

p.s. Dit is het schema van de fliters die ík hier heb (De juiste was niet te vinden, dus heb ik het schema zelf gemaakt; reverse engeneering).

Die spoel heeft maar weinig te verduren; allen de lading can C2 gaat er door en die is maar klein.
Het draadje om de flitsbuis voert nauwelijksstroom: 4 á 6 maal niks is niks

/edit:

Volgens mij klopt er iets niet in het schema rond T2. Kijk het nog es goed na!!
Het hele schema klopt van geen kanten vergelijk eens met het vorige schema http://www.serelsnauw.nl/users/marcel/schepijs/flash-schem.gif

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 28 juni 2009 00:38:56 (21%)]

De aansluitingen op t1 en t2 had ik wat moeite mee dus het zou kunnen kloppen dat ik één en ander misschien omgewisseld heb. (klein en verdekt opgesteld)

Maar verder klopt 'ie. Ik heb hem drie keer nagekeken.
...
Ik zie trouwens nu net dat ik iets ben vergeten.
Er zit een klein componentje tussen de basis van Q1 en de massa. Hij ziet eruit als een weerstand, maar dan (enigzins) doorzichtig rood, met een enkele gele ring!?
Wie het weet mag het zeggen!

Weet iemand of een zonnecel van een rekenmachine een beetje reactietijd heeft voor in een flits-slave?
Dat zal een diode zijn of een zenerdiode.

Zonnecel is te trag Zoekk een LDR, een fotodiode of -transistor. Soms wordt ook een foto triac gebruikt. Ik weet alleen niet of die nog worden gemaakt.

Tussen S2 en je camera moet je iig een of ander vorm van isolatie gebruiken. Een reed relais of een optocoupler bijvoorbeeld. Er staat een hoge spanning over S2 en dat vind je camera vast niet prettig.
Ik zou in ieder geval de schakeling eerst maar zonder camera proberen!!! S2 is waarschijnlijk een door de sluiter bediende schakelaar. Die moet je uiteindelijk vervangen door een verbinding met je camera. Maar weet je hoe het contact op je camera is geschakeld?? Wat is '+' en wat is '-' ??
Gzien je kennis van de elektronica, zou ik mijn camera er niet aan wagen. Missschien een telurstelling, maar als je camera opblaast, is de teleurstelling vele malen groter!!
Het plan was oorspronkelijk om een fototransistor te gebruiken. Andere posts op i-net brachten een zonnecel onder mijn aandacht.

Ik heb trouwens een eerste test uitgevoerd met de opstelling van vier flitsers.
Ik had wat probleempjes met ontsteken. De ontsteking was nogal onvoorspelbaar; dan één, dan drie, dan twee...maar nooit alle vier tegelijk en steeds andere.
Per ongeluk kwam de ontsteking van de lamp van de ontstekende print los te liggen. Het gevolg was dat ineens de drie resterende lampen constant goed werken.
Ik zal dus één print als ontstekings-slave moeten gebruiken.
Zou dat gaan zonder condensator?
Vevang die print (mét flitsbuis) van die ontstekende print eens door een ander exemplaar. Het kan zijn dat de spreiding te groot is en die buis daardoor de andere steeds voor is....
Het zijn maar goedkope dingetjes en de toleranties zullen wel groot zijn.
Dat zou natuurlijk kunnen.
Daarentegen ben ik ook niet ontevreden als ik een print extra zou moeten monteren als slave; zo groot zijn ze nou ook weer niet.

Kan ik trouwens van 'control-unit' naar flitsers een gezamelijke massa gebruiken (dus 4x plus, 1x massa, 1x ontsteking).
Dat zou namelijk een uitkomst zijn. Vind maar eens een 9-aderige kabel. (voor 6 kan ik eventueel een UTP kabel oid opofferen. Anders moet ik al naar r232 ofzo.)
Pas op UTP is voor laagspanning!!
Aangezien je 350 à 500 volt moet voeren, moet je ook eenkabel hebben, die dat aankan, minstens 1kV doorslagspanning aanhouden.
Daarom raad ik ook aan de ontsteekspoel IN de lampunit te plaatsen, want die spoel geeft al gauw 10 kV af.
Oke, goed om te weten. Betekent wel dat ik naar twee draden moet van ontstekingsprint naar ontsteekspoel ipv één van spoel naar flitsers.

En de massa? Dan zou het gaan om 1x massa, 4x plus en 2x ontsteking.
Op 4 juli 2009 13:21:52 schreef colt: En de massa? Dan zou het gaan om 1x massa, 4x plus en 2x ontsteking.
ZO:

Vijf draden naar de generator dus, plus twee naar de camera c.q. slave unit.

/Edit:
Zoals je ziet staat er 350 à 500 V over het fltscontact!!
Ik heb het van de week gemeten en het bleek ongeveer 300V te zijn.

Maar een gemeenschapelijke massa moet dus kunnen.
Dan ga ik nu bedenken hoe ik een spoeltje kan integreren in de flitsring. (zo'n klein dingetje moet toch niet moeilijk zijn)

Maar jij stelt voor om de ontstekingsdraad af te schermen?
En dan alleen die of ook de plus? (alles gaat bij mij vanuit de centrale geregeld worden. Dus 1x een kabel van centrale naar flitsring en 1x een kabel van centrale naar flashslave.
Nee, niet afschermen, maar de normale flitskabeltjes zijn coaxiaal. Ik denk vanwege veiligheid, of "omdat he altijd zo geweest is". Ook bij flitsers met flitslampjes waren de kabeltjes zo. Een camera X-contact is ook altijd coaxiaal, alleen die contacten op de zoekerschoen niet meer.
Neem uit veiligheids overwegingen een 5 of 6 aderige afgeschernde kabel en let er op dat hij voor voldoende hoge spanning geschikt is.
Conrad heeft bijvoorbeeld spiraal kabel 5×0,14 met een lengte van 30/120 cm (350V) voor 25 euro (ex BTW) [602278-25] of gewone kabel 5×0.5 (350/500V) à Eur 0,51 ex. per meter [600113-25].
Die spiraalkabel is natuurlijk wel practisch, maar ik denk dat hij wat dun is.

[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op 4 juli 2009 18:43:29 (42%)]