n.a.v. de reclame van een niet nader te noemen biermerk het idee.
hoe maak ik het beste een wandelende frigo?
hij moet uiteraard kunnen lopen, flink wat gewichtkunnen dragen en nog eens koelen.
dus de volgende eisen:
.1 flink accupack zodat hij ook even zelfstandig kan draaien
.2 automatisch terug naar een laadstation (bij voorkeur stopcontact)
.3 goed in balans blijven
en hij moet natuurlijk ook zelf zijn deur kunnen openen: het liefst op spraak commando...
iemand enig idee hoe je zoiets maakt?
let op ben nog maar beginner, maar met als basis een frigo van 10 jaar oud kan er weinig gebeuren....
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Het ding laten lopen op 2 poten kun je rustig vergeten. Om dat voor elkaar te krijgen, zul je een systeem moeten maken om het zwaartepunt te verschuiven, zodat het ding niet direct omvalt als je een poot optilt.
Met 4 poten is het op zich wel te doen, maar dat wordt mechanisch ook al een flinke uitdaging.
Ik weet niet hoe goed je bent in mechanische constructies, maar tenzij je daar een flinke portie ervaring mee hebt, en een imposante werkplaats tot je beschikking hebt, denk ik eerlijk gezegd dat de kans dat je zoiets toe een goed einde kunt brengen gering is.
Maar moet het ding perse lopen, of is een rijdende koelkast ook goed? Dat is vele malen eenvoudiger te maken.
Daarvoor heb je een paar elektromotoren en wielen nodig, waar je de aansturing voor zult moeten maken.
Het lijkt me niet echt nodig om de koelkast te laten draaien zolang deze geen netspanning krijgt, als hij vol ligt met bier, en je de deur niet open laat staan, zal hij niet zo snel opwarmen.
De stroomvoorziening zal nog wel een flinke uitdaging worden: hoe ga je het ding op een veilige manier van netspanning voorzien, zodanig dat hij die zelf ook aan en af kan koppelen?
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Begin maar met het bouwen van een klein lopend robotje, zonder koelkast en accu's er bovenop. Zodra je dat gelukt is, kan je verder met dit project. Ik denk echter dat het je nooit gaat lukken...
ja, maar in de reclame doen ze het toch ook?
en je hebt toch ook die kleine lopende robotjes?
zo moeilijk moet het toch allemaal niet zijn? je kunt toch gewoon met een motortje met flink tegen gewicht en er zal vast wel 1 of ander componentje te krijgen zijn wat meet waar het middelpunt moet liggen ofzo.
op 4 poten lijkt het niet zoals in de reclame
alleen hoe doe ik die positiebepaling dan? en als hij na elke keer een biertje brengen meteen weer aan de lader moet. allemaal niet echt handig: als ik op de bank zit loopt dat ding zich dan kapot naar het laad station.
ik zou er trouwens ook graag een automatische bijlader bij willen hebben zodat hij zich zelf weer met flesjes kan vullen. kan dat ook nog? iets met een arm ofzo.
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
om het makkelijker te maken zou je hem op wielen kunnen zetten. lopen doet hij dan wel niet echt maar verplaatst zich wel.
Dan wordt het verhaal al een stuk eenvoudiger.
Wanneer een koelkast koud is zal hij dat ook wel even blijven dus hij hoeft niet te koelen wanneer hij rondrijd.
Hij kan een deur openen wanneer je een klapdeur hebt, anders een elektrische deuropener met sensor gebruiken.
verder klinkt het alsof je helemaal geen ervaring hebt met enige vorm van robots maken of automatisering... Wanneer je dit wilt is het makkelijkst om een paar hele grote platpoten eronder te maken en eventueel die zelfs nog op wieltjes zodat ze niet van de vloer hoeven te komen...
[Bericht gewijzigd door MAH op (26%)]
Op 22 juni 2009 18:53:14 schreef lopende frigo:
Gekke henkie?
joopv
Golden Member
Dat soort dingen wordt gemaakt met video trucage (fotoshoppen of wat de video versie daarvan ook is).
Kortom, dat ding bestaat helemaal niet echt - alleen in de vorm van een object in een software simulatie pakket.
dus die van de reclame bestaat helemaal niet? jammer hoor, leek me net zo handig, dan hoef ik helemaal niet meer van de bank te komen.
overigens heb ik wel mechnisch ervaring en zie wel hoe die elektronica jongens dat doen: kopen gewoon allemaal kant en klare modules draadjes ertussen en klaar. nou alleen nog uitzoeken hoe die draadjes moeten. het vastzetten kan ik dan zelf wel.
moet alleen weten welke van die module's ik allemaal moet kopen en hoe ik ze moet verbinden.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Kijk voortaan geen TV meer, voor jou is dat niet gezond. Mocht je het toch doen, zorg dan dat er een groot bord op je toestel staat met de tekst: "Geloof niet alles wat dit ding vertelt."
Je kunt het proberen met twee poten en achter twee kleine wieltjes, maar dan nog is het een bijna onmogelijke opgave bij een lege koelkast. Een volle koelkast kun je helemaal vergeten. Ik heb trouwens kort geleden geleerd dat schudden met koelkasten niet best is.
EDIT: Het is wat meer dan modules verbinden, er moet ook zeer ingewikkelde software worden geschreven. De gemiddelde ir. wiskunde zal er grijze haren van krijgen met al dat rollende bier en klotsende cola.
Het is gewoon NIET MOGELIJK
is er nu dan niemand die me hier iets zinnigs over kan vertellen wat ik nodig heb om mijn frigo te laten lopen?
zo'n klein koelkastje met zo'n grote poten als in de reclame en dan nog zo'n ruimte?
in your dreams
je kunt het beste een normale ( oude) koelkast proberen, daar aan de zijkanten wielen naast zetten en als er onderin nog een beetje ruimte is heb je plaats voor je electronica/aansturing
of hier een echte walk-in-frige bestellen ;P
electronica welke je kunt gebruiken: denk gewoon ff googlen en zoeken op robot aansturing?
kom je wel uit bij de conrad ofzo.
[Bericht gewijzigd door Peugeotfreek op (13%)]
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Op 22 juni 2009 19:03:42 schreef lopende frigo:
overigens heb ik wel mechnisch ervaring en zie wel hoe die elektronica jongens dat doen: kopen gewoon allemaal kant en klare modules draadjes ertussen en klaar. nou alleen nog uitzoeken hoe die draadjes moeten. het vastzetten kan ik dan zelf wel.moet alleen weten welke van die module's ik allemaal moet kopen en hoe ik ze moet verbinden.
Pardon? Ik geloof dat je een enigszins onrealistische voorstelling hebt van het vakgebied "elektronica". Waar denk je dat die "kant en klare modules" vandaan komen?
Af en toe kun je best iets oplossen met standaard componenten, en dat wordt in de industrie ook vaak zo gedaan (denk aan PLC's, servo- en frequentieregelaars, etc.), maar dat kost klauwen met geld en voor veel problemen zijn er simpelweg geen "modules" te koop die je probleem oplossen.
Als het zo gemakkelijk is als jij hier voorstelt, waarom zijn hier dan een hoop mensen die al vele jaren aan het studeren zijn om ook maar een klein stukje van het vakgebied "elektronica" te kunnen begrijpen?
Maar goed, je hebt in zoverre gelijk dat je dit wel op zou kunnen lossen met ingekochte modules. Even zien, 2 poten, met 3 gewrichten elk, dat zijn dus 6 motoren met regelaars, plus een flinke PLC, want die moet nogal rap rekenen en communiceren om het evenwicht te kunnen bewaren. Die motoren en regelaars kosten minimaal 750 euro per set, dus dat keer 6, en een geschikte PLC heb je vanaf zo'n 600 euro of zo. Dan hebben we het dus over meer dan 5000 euro aan materiaal, en dat is nog exclusief de vertragingen voor de motoren, alle andere mechanische componenten, een accupack met laadregelaar, en zonder deuropener.
Daar komt nog bij dat het geheel niets zal doen als je alleen maar draadjes trekt; er zal ook software geschreven moeten worden.
EDIT: eventueel kun je 2 enkelgewrichten ook niet aandrijven, dat scheelt 2 regelaars en motoren.
ik kan de poten wel zelfmaken, dat is niet zo'n probleem.
motoren kan ik wel uit oude wasmachine's of andere oude apparatuur halen.
scheelt al weer een flinke som dacht ik zo.
alleen dat PLC ding is lastig.
en software? moet ik dan een office pakket op mijn frigo zetten om dat te schrijven? dan moet er dus een PC in.ik houd precies niet veel ruimte over dan.
ik zal er vanavond nog eens goed over nadenken hoe ik het op ga zetten en kom er vanavond op terug, als er nog suggesties of ideeën zijn. dan lees ik dat vanavond graag.
[Bericht gewijzigd door lopende frigo op (19%)]
The Engineer
Waar rook is, is Roel. 5e jaars EE student @TU delft met een uit de hand gelopen buizenhobby!
BLOKJES?
zit je aan lego te denken ofzo??? >:(
bakken electro
ik ben al langer lid, weet er al een KLEIN ( nadruk op klein) beetje van....
maar dit.... gaat niet werken. kan ik je nog vertellen.
sowieso, dat ding gaat niet makkelijk in je kamer manouvreren. VEEl te groot.en wat dacht je van.... trappen?
daar wil asimo nog wel eens van struikelen.
*ughe* http://www.youtube.com/watch?v=kFgXEkzMq7A
dat heeft heel veel jaren en manuren gekost. japanse werkuren.
dat haal je in je leven niet.
en die hoeft geen vriezer te dragen.
ik zou er niet aan beginnen, het is trucage en een verdoemd project.
scarfixcia
wat je niet weet, kan je altijd leren
Tommyboy
Zo goed als het vroeger was, is het nooit geweest.
Ik ben het eens met scarfixcia: We hebben te maken met een troll. Mocht het geen troll zijn, dan is de TS gewoon enorm dom en koppig.
Hmm ik heb nog eens gekeken en het met mijn oom over gehad. Hij werkt in de horeca en had nog een kleiner koelkastje over.
Dat moet dan veel makkelijker zijn toch?
Ik zag via de robots hier dat ruitenwissermotoren wel sterk zijn, die zijn goedkoop. Scheelt alweer.
Elektronica heb ik ook al wat gevonden.
http://www.littlebits.cc/
Op die website staat al dat het net als lego is. Kan ik daar wat mee?
About
littleBits, a growing library of preassembled circuitboards, made easy by tiny magnets!
littleBits is an opensource library of discrete electronic components pre-assembled in tiny circuit boards. Just as Legos allow you to create complex structures with very little engineering knowledge, littleBits are simple, intuitive, space-sensitive blocks that make prototyping with sophisticated electronics a matter of snapping small magnets together. With a growing number of available modules, littleBits aims to move electronics from late stages of the design process to its earliest ones, and from the hands of experts, to those of artists, makers and designers.
Stay tuned, design files, schematics and instructions will be online soon.
klein is fijn
Moderator
MAH
Every machine is a smoke machine if you operate it wrong enough
als zoiets kleins wil laten rijden: neem het onderstel van een bestuurbare auto. daar valt ook nog redelijk eenvoudig een besturing op te maken. om de weg terug te vinden kan je sensoren gebruiken of je moet bijhouden welke afstand er is afgelegd.. door bijvoorbeeld het gebruik van rotary's.
ivar92
Vroeger maakte het niet uit welk bier je dronk, maar toen dacht je ook dat alle meisjes hetzelfde waren... © grolsch
als je nou eerst dit voor elkaar hebt, dan kun je dit zeker zo doen, dat je dit tot aan jou bank kunt laten komen zodat je alleen nog maar op een knop hoeft te drukken:)
SparkyGSX
Volgens mij kan dit projectje voorlopig wel even in de koelkast...
@Tommyboy: persoonlijk vind ik het niet bijzonder sociaal om iemand zomaar "enorm dom en koppig" te noemen. Ik zou de TS eerder omschrijven als iemand met een idee, maar niet gehinderd door kennis.
@TS: ik denk dat je het een beetje te gemakkelijk inschat. Met alle respect hoor, maar als je al niet weet dat je voor software niet perse een PC nodig hebt, en dat dat niet over Office gaat, wordt dit voorlopig helemaal niets. Industriële besturingen draaien niet op PC's (in ieder geval niet onder Windows zonder real-time kernel, om alle discussies even voor te zijn).
En die LittleBits zijn misschien wel grappig, maar dat is echt kinderspeelgoed.
Maar ik vind het helemaal niet leuk om iemand te ontmoedigen, of te vertellen dat een project geen kans van slagen heeft. Je kunt het project ook aanpassen, zodat het wel haalbaar wordt.
Begin eens met 2 ruitenwisser motoren, daar zit al meteen een vertraging op. Maak een paar wielen aan die koelkast, die aangedreven worden door die motoren, en een of twee zwenkwieltjes om het ding overeind te houden. Let op dat je de wielen niet direct aan de motors kunt maken, dat houden die glijlagers nooit. Je zult dus iets moeten bedenken om die wielen in een vork of zo te hangen, maar dan zodanig dat je ze nog aan kunt drijven.
Dan kun je die koelkast laten rijden door de draden van de motoren aan een accu of voeding te hangen.
Vervolgens kun je met 4 relais een afstandsbediening (met kabel) maken waarmee je de motoren onafhankelijke voor- en achteruit kunt laten lopen.
Als dat werkt, maak je daar 2 motorregelingen bij, zodat je de snelheid kunt regelen vanuit een programmeerbaar iets. Dat iets kan een microcontroller zijn, of een PLC, misschien een klein PCtje of een oude laptop, of een router met OpenWRT, etc.
Als je dat eenmaal voor elkaar hebt, kun je gaan nadenken over de navigatie, en over de koppeling met het lichtnet. Dat laatste zal nog een moeilijk probleem worden, verwacht ik.
EDIT @Ivar92: haha, geweldig! Die flesjes worden waarschijnlijk goed gekoeld, omdat ze bijna helemaal rondom vrij zijn, en er goede circulatie mogelijk is. Alleen de voorraad lijkt me nogal beperkt, als het druk en gezellig wordt. Als ik het goed zie, past er precies een hele krat in. Het is wel erg mooi gemaakt, en niet eens heel erg ingewikkeld, geloof ik. Een lift met een tandriem of zoiets, en waarschijnlijk zo'n C-vormige beugel om steeds maar 1 flesje door te laten. Desalniettemin een hoop werk, en zeer strak uitgevoerd.
[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (12%)]
Joh, huur gewoon effe zo'n Pool (geloof dat het een Pool is) in, en in een paar dagen heb je een Walking fridge.
Benadski
Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Of verzin iets nieuws, een rails aan je plafond met een hangend karretje zodat de koelkast binnen komt "zweven"! Fly-in-fridge. 
EDIT: Hiermee (http://home.planet.nl/~havinga1/minibiped/minibiped1.htm) kan je wel beginnen, simpel, maar dan kun je zelf zien dat het nog niet meevalt om te lopen...
[Bericht gewijzigd door Benadski op (11%)]
SparkyGSX
Hey, die LittleBits zijn eigenlijk best grappig. Waarschijnlijk zijn ze heel beperkt, omdat je niet echt kunt kiezen welk contact waar heen gaat.
Maar wat ik me even afvraag: hoe zitten die magneten op die printjes vast? De magneten zelf worden als contacten gebruikt, dus ze kunnen niet alleen gelijmd zijn. Ik heb wel eens geprobeerd iets op een magneet te solderen, maar degene waar ik het mee probeerde waren na het solderen niet magnetisch meer. Waarschijnlijk is de temperatuur tijdens het solderen boven het curie punt geweest. Iemand enig idee? Zouden ze de magneten op een stel soldeerpennen hebben geklemd of zo?