Ik wil graag beginnen met robots tips?

Berlikum dat is een eind weg, ik ken ook Berlicum dat is dichterbij voor mij

Als je picbasic gaat volgen wil ik je wel helpen met programmeren etc. Software matig moet lukken.
Je laat het maar weten

[Bericht gewijzigd door Lithium op 2 juli 2009 01:51:34 (22%)]

Zeg me wat je nodig hebt en ik zal je vertellen hoe je zonder kunt
hoeveel maakt het uit of een condensator multilayer is of niet en hoeveel maakt het voltage uit van een condensator

ik heb even gekeken en als ik alle onderdelen wil kopen die ik niet zelf heb ik ongeveer 75-80 euro kwijt ben is dit een beetje een notmaal bedrag?

en hoe zit dat met een prikbordje hoe werkt hoe kan ik daar die componenten en draardjes met elkaar verbinden (moeten het perse die draadjes zijn die ze verkopen of kan ik ook wel een kabel slopen en die draadjes dan in stukjes knippen een de uiteinden ontbloten)

alvast bedankt voor de reactie

@lithium ik heb jouw ook toegevoegd op msn)
Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"
Hoe het bordje in elkaar zit?
Dat spreekt eigenlijk voor zich, moeilijk is het niet.

In het bordje zit een kleine gleuf, daartussen past precies je ic. Dan heeft elk gaatje een rij met 5 gaatjes ofzo en die zitten onderling verbonden.

Elektronica is duur, net wat je wilt kopen je kan het zo duur maken als je zelf wilt. Je zal altijd dingen tegen komen die je vergeten bent.
Zeg me wat je nodig hebt en ik zal je vertellen hoe je zonder kunt
welk bordje raad je me aan?
is deze geschikt http://www.dickbest.nl/webshop/index.php?act=viewProd&pr...uctId=1630
of kan ik beter een grotere hebben? en wat voor draadjes heb ik nodig?
Henry Rolls (van Rolls- Royce): "The quality remains long after the price is forgotten,"
prikbordje:

kabels kan je zelf kiezen, het moet wel een volle kern zijn, bv lankabel of telefoonkabel die in de grond steekt

nja elektronica is duur, maar leuk en na verloop van tijd weet je familie dat je met elektronica bezig bent en brengen ze soms leuke sloopapparaten (bij mij gaan de zekeringen en houders er sowieso uit, kost bij men elektroboer €0.5/zekering...)

75-80 euro is tamelijk normaal als je van 0 moet beginnen.
Ga je alles bij Dickbest halen? dan wel ff opletten dat je niet >20stuks krijgt
ik vind die van 100nF niet... heeft hij ze niet?
Don't fight for peace, peace for peace . There's no path to peace, peace IS the path >==Meten is weten maar teveel meten is tijd verscheten==<
tnx
was bij de keramische aan het zoeken

ik zou voor dit bordje gaan. Als je dan later een voeding hebt met banaan stekkers is het gemakkelijker, je kan natuurlijk ook de boel op een plankje monteren en er 2 vrouwlijke banaanpluggen op monteren.

[Bericht gewijzigd door watchout3 op 2 juli 2009 14:36:02 (76%)]

Don't fight for peace, peace for peace . There's no path to peace, peace IS the path >==Meten is weten maar teveel meten is tijd verscheten==<
Je kunt ook een AVR overwegen, daarmee kun je in C programmeren met AVR-GCC. Tis maar net wat je leuker vindt werken. Ik vind picbasic niet echt geweldig, het is erg duur voor wat je krijgt.
ik ga alle componenten die ik bij DIck kan bestellen daar bestellen en de anderen bij voti (wisp 648, servomotor) maar ik kan nergens Een elco 47µF/16V vinden (is niet meer verkrijgbaar bij dick)(wel andere voltages) maakt het voltage wat uit?
Op 2 juli 2009 14:36:32 schreef Uranium:
Je kunt ook een AVR overwegen, daarmee kun je in C programmeren met AVR-GCC. Tis maar net wat je leuker vindt werken. Ik vind picbasic niet echt geweldig, het is erg duur voor wat je krijgt.

ik ben ook niet van plan om picbasic te kopen ik ben van plan om met die lite versie eerst de cursus te doen(volgen) en dan daarna kijken wat er van vind kan ik dan altijd nog naar avr's kijken
ok bedankt

door slim te kiezen tussen componenten can voti en dick best heb ik nu ongeveer 5 euro bespaard(mischien ook wel 10) dus zit k nu op ongeveer 68-72 euro (weet iemand ook hoeveel verzendkosten Dick Best rekend?)

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 3 juli 2009 20:07:43 (96%)]

1,72 voor envelop
en per doos de normale prijs van tnt per kg

[Bericht gewijzigd door RoboticPro op 2 juli 2009 21:26:06 (15%)]

Voor ICT Problemen mail me;) http://www.roboticprogrammer.com
voor dat ik alles bestel enzo :

wat word in de professionle wereld meer gebreukt : PIc of avr ik vraag dit omdat ik graag later hier ook nog wat aan wil hebben en ziet het er naar uit dat dit binnen 10-20 jaar gaat veranderen? en wat woord het meeste op scholen gebruikt avr of pic? en als ik nu eerst gewoon met picbasic lite die picbasic cursus volg en latre besluit om toch naar avr's te gaan (mijn voorkeur gaat meer uit naar C dan naar basic eigenlijk)

en ik kan geen fatsoenlijke C compiler vinden voor pic's tenminste niet voor een redelijke prijs(tot 50 euro vind ik redelijk) maar als ik toch besluit oom naar avr's te gaan wat gaat het mij dan later nog extra kosten (dus de proogrammer enzo of heb ik nog meer dingen nodig voor avr)

ps: weet iemand een goeie programmer voor een avr?

kan het ook zo zijn dat je eerst met pic's werkt en dan met avr's je jezelf dingen verkeerd aanleerd?
Henry S.

Moderator

Op 3 juli 2009 13:51:09 schreef Robotter:
voor dat ik alles bestel enzo :

wat word in de professionle wereld meer gebreukt : PIc of avr ik vraag dit omdat ik graag later hier ook nog wat aan wil hebben en ziet het er naar uit dat dit binnen 10-20 jaar gaat veranderen?

50/50 binnen die catagorie. maar er zijn tig andere opties.
10-20 jaar... als ik het zou weten dan zou ik hier niet meer achter de computer zitten. 20 jaar geleden was de 80486 net uit om maar een voorbeeld te geven. Zover kan niemand vooruit kijken, en in de elektronica al helemaal niet. Tien jaar terug bijv hadden ontwikkelaars het over mp3 spelers, terwijl iedereen net CD's begon te branden (en iedereen die rekenen kon zag nog niet zo snel een geheugen van een paar GB).

en als ik nu eerst gewoon met picbasic lite die picbasic cursus volg en latre besluit om toch naar avr's te gaan (mijn voorkeur gaat meer uit naar C dan naar basic eigenlijk)

Dan stap je over, als je het beginsel snapt dan is een overstap niet meer dan een beetje inleren.

en ik kan geen fatsoenlijke C compiler vinden voor pic's tenminste niet voor een redelijke prijs(tot 50 euro vind ik redelijk)

Gratis bij MPLAB

maar als ik toch besluit oom naar avr's te gaan wat gaat het mij dan later nog extra kosten (dus de proogrammer enzo of heb ik nog meer dingen nodig voor avr)

Een programmer is in verhouding een kleine investering

ps: weet iemand een goeie programmer voor een avr?

Staat bij de schakelingen.

kan het ook zo zijn dat je eerst met pic's werkt en dan met avr's je jezelf dingen verkeerd aanleerd?

Verkeerd aanleren kan altijd, maar dat is eigen schuld/onwetendheid, en daarbij maakt het type niets uit.

BTW: Zou je hier en daar nog eens naar je zinnen willen kijken voor het posten?
Wie wat bewaart moet later veel weggooien. Word lid van de Benelux DX Club, Een ATX-voeding gebruiken?
bedankt voor deze reactie sorry voor die rare woorden en zinnen maar mijn ouwe trouwe ibm toetsenbordje (ik schat bijna 30 jaar oud) slaat zo nu en dan iets over ( en mijn spelkunsten zijn niet altijd even goed)
als je graag in C programmeert en je zoekt een kant en klare oplossing, kijk dan eens naar arduino. Ik gebruik het zelf heel veel, voornamelijk uit luiheid om telkens maar allerlei protoboards te moeten maken. Bovendien zijn er tig shields beschikbaar (zoek maar eens naar bv adafruit motorshield) waar je allerlei robots van middelmatige grootte mee kunt besturen...
Ik denk zelf dat je maar is moet beginnen met Arduino.
op www.arduino.cc is alles te vinden en alle software drivers zijn gratis!

Op http://www.turtlecreations.nl/index.php?id=starterkit kan je een heel mooi setje kopen waarmee je wel even verder kan!

Hiermee kan je gewoon makkelijk de basis leren van C programmeren.
En Arduino maakt het nog makkelijker voor je, omdat servo besturing nog makkelijker is gemaakt.

Als je de basis kent kan je beginnen met servo's aanschaffen en sensoren(ook al zitten er al een paar in het startpakket.)

Het is ook leuk om te kijken op Youtube naar Arduino video's.
Bijvoorbeeld van MakeMagazine
Begin bij How-to Tuesday: Arduino 101 the LED en je snapt er vast al meer van!
Ik heb nu alles besteld voor de picbasic cursus de meeste dingen bij Dick best en de Wisp, de servo, het kristal (bij voti zitten daar 2 22Pf condensators bij en die kon ik niet vinden bij Dick Best. en een ic IC LM358 want bij dick best hadden ze dit type maar dan stond er een N achter en ik wist niet zeker of dat wel goed was en heb daarom die ic bij voti besteld

ps
weet iemand wanneer je een e-mail krijgt van wouter) als het geld binnen is of pas als het verzonden is of helemaal niet?
hadv

Golden Member

Wouter antwoordt bij de ontvangst van de bestelling en ook als hij de bestelling op de post gaat doen.
Just find out what you like and let it kill you