Sterkste zender ooit gebruikt?

Mischien hoort deze vraag hier wel helemaal niet thuis, maar ik vroeg me vanavond ineens af...

Wat is/was de sterkste zender ooit en hoeveel vermogen kan/kon dat ding leveren?

Ik las op wiki over een VLF zender van de Duitse marine uit de tweede wereld oorlog, genaamd Goliath en met een niet misselijk vermogen van 1800 kW en een werkfrequentie tussen de 15 - 60 kHz (moet naast een beest van een zender ook een flinke antenne geweest zijn denk ik zo).
Meer heb ik niet kunnen vinden.

Wie weet het?
Hugo Welther

Moderator

2400kW Poulson boogzender in Malabar.
http://www.cdvandt.org/malabar_pictures.htm

nog wat foto's
KLIK

Tegenwoordig: HAARP KLIK
3.6MW zender.

[Bericht gewijzigd door Hugo Welther op 28 juni 2009 23:48:59 (21%)]

The universal aptitude for ineptitude makes any human accomplishment an incredible miracle.
Ledlover

Golden Member

Er zijn nog pittige langegolf zenders in de lucht:
183 Ger Europe 1 6325 Saarbruecken,sw Com for France, transmitter power 2 MW beaming sw with 5 dB gain
261 Rus Radio Rossii 2500 Moscow, cEu

De getallen zijn in kilowatts erp. Dit zijn volgens mij de grootste omroepzenders die er bestaan.

HAARP (ionosfeer onderzoek) gebruikt 'Each shelter contains 6 pairs of 10 kW transmitters, for a total of 6 x 30 x 2 x 10 kW = 3600 kW'

Sura is ook ionosfeer onderzoek: The frequency range of the heating facility is from 4.5 to 9.3 MHz. The facility consists of three 250 kW broadcasting transmitters and a 144 crossed dipole antenna-array with dimensions of 300 m x 300 m. At the middle of the operating frequency range (4.5 – 9.3 MHz) a maximum zenith gain of about 260 (~24 dB) is reached, the ERP of the facility is 190 MW (~83 dbW).
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
Wat een ding zeg...
Begrijp ik het ook goed dat dit middels het zelfde principe werkt als een plasmaspeaker?

HAARP is ook wel pittig inderdaad, maar het doel is geen communicatie dus of we dit als zender moeten beschouwen?

[Bericht gewijzigd door FMRené op 28 juni 2009 23:50:01 (35%)]

Ledlover

Golden Member

Malabar was een telegrafiezender.
De boog werkte als een relaxatieoscillator. De boog kon niet aan en uitgeschakeld worden voor morse, maar wel in frequentie worden verschoven door de spoel van de afstemkring (deels) kort te sluiten. Er was daardoor een 'werkgolf' en een 'rustgolf' op een paar khz van elkaar (sein en contrasein).

Het nederlandse tegenstation was Radio Kootwijk. Ook een pittige zender, een machinezender. Da's gewoon een enorme dynamo die HF opwerkt met veel polige generatoren.
Het vermogen daarvan weet ik niet.
----===### AM radio kan nét zo goed klinken als FM! Kwestie van bandbreedte! Echt waar! Vraag naar voorbeelden +++===---
Dat is een leuke coax, alleen jammer dat koper nu zo weinig waard is.
www.priva.nl de oplossing voor intelligente gebouwautomatisering, laat ik daar nu eens verstand van hebben...... Teken de stijd aan tegen de torenhoge kosten van de NEN1010 teken de petitie op www.knooble.nl,
Henry S.

Moderator

En dan zijn er ook nog inductieheaters...
Op 28 juni 2009 23:47:09 schreef Ledlover:
De getallen zijn in kilowatts erp. Dit zijn volgens mij de grootste omroepzenders die er bestaan.

ERP is niet het zendvermogen maar wat door de antenne gebundel uitgestraald wordt.

[Bericht gewijzigd door Henry S. op 28 juni 2009 23:55:13 (29%)]

Op 28 juni 2009 23:54:21 schreef meije:
Dat is een leuke coax, alleen jammer dat koper nu zo weinig waard is.

Huh? De koperprijs is 2 keer over de kop gegaan de afgelopen jaren.

Als ERP ook meegenomen mag worden: in de VS staat een antenne array wat een dunne waaier van rf produceert op 217 MHz. Power output van de zender is 770kW, antennegain is ca. 40dB, ERP vermogen is 6,3 GigaWatt.

Het signaal is zo sterk dat - als de maan door het veld gaat - je hier in Europa met een simpele antenne de maanreflectie kunt waarnemen.

Voor meer info google op NAVSPASUR
Er zijn nog wat radar (stoor)zenders, die gepulseerd Gigawatts uitstralen.
Een tijdje geleden een link gehad, die zoiets op Google Earth liet zien in de voormalige Soviet Unie. Helaas ik heb die URL niet meer.
In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand: de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie
Yellow Walk

Golden Member

De beste stuurlui staan aan wal
en dan zitten mensen nu te beweren dat je van een mobiele telefoon aan je oor kanker krijgt, en dat is maar 3 watt.
Dat waren megawatts. Ook veel, maar toch een factor duizend keer zo weinig.

Gut, wat hebben we een lol met dat ding gehad. Not.
Amateurontvangers hadden vaak een goede Woodpeckerblanker, maar de stationsontvanger aan boord had die niet.
En helaas had de amateurset geen scheepvaartbanden.

Zodoende werden duur betaalde radiotelefoongesprekken gestoord (taktaktaktaktaktaktaktak), terwijl gratis amateurconversatie er relatief weinig last van had door de goede blanker.
Sine

Moderator

Dat blijft een ding wat zo uit een bond film kon komen ... damn wat een antenne.

Transmission power on some woodpecker transmitters was estimated to be as high as 10 MW EIRP

Taktaktak : http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/5/5b/Woodpecker.ogg

Nog wat meer techinsche info over het signaal :
http://www.brogers.dsl.pipex.com/Wpecker6.htm
http://www.brogers.dsl.pipex.com/Wpecker5.htm

[Bericht gewijzigd door Sine op 29 juni 2009 11:59:17 (14%)]

4 8 15 16 23 42
Leuk, die oude dingen.
Sine, wat is een *.ogg bestand?
Wie in een vorig leven slecht heeft geleefd, komt terug als techneut
Mijn laptop ondersteund de *.ogg link ook niet
www.priva.nl de oplossing voor intelligente gebouwautomatisering, laat ik daar nu eens verstand van hebben...... Teken de stijd aan tegen de torenhoge kosten van de NEN1010 teken de petitie op www.knooble.nl,
Hugo Welther

Moderator

*.ogg is een comprimeerd geluidsbestand.
De laatste versie van Winamp ondersteund standaard dit formaat. Met oudere versies van Winamp heb je een plugin nodig.
The universal aptitude for ineptitude makes any human accomplishment an incredible miracle.
ohww het is een geluidsbestand
Ziet er een verschrikkelijk grote en dure installatie uit.

Hoe groot zou die vlamboog in dit ding geweest zijn ?
When all else fails, there is always my big hammer...
Vlamboog?

Dit waren gewone zenders. Synthesizer, driver, eindtrap. Veel eindtrappen en veel stralers, om zo de bundel te maken en te besturen.
Jaja, maar ik bedoelde die boogzender in Malabar...

dit was toch een vonkenzender ?
Ledlover

Golden Member

Een vonkzender is weer wat anders dan een boogzender. Een vonkzender zendt gedempte golven uit met een zeer breedbandig karakter (de vonken wekten pulsen HF op, geen coninue golf). Je kan 'm moduleren met een ruwe toon door de vonk te onderbreken (roterende vonkbrug)

Een boogzender wekt een ongedempte golf op (continuous wave) met een (relatief) smalbandig karakter. De boog werkt als oscillator door er een condensator aan parellel te zetten, het werkt op een wat lagere spanning dan een vonkzender.
Vergelijk het maar met een neon relaxatie oscillator - neonlampje met 10n C parellel, en een potmeter van 1m en een weerstand van 1m in serie op ca. 100vdc. Het lampje gaat dan oscilleren, signaal kan je via een klein Ctje (1n ofzo) naar een versterker sturen.
aha !

thanks voor de verduidelijking.

blijven toch mooie dingen om op je shack te zetten ...
Ohhh, ja dan was je vraag toch wel logisch.
Ja die boog, die brandde in een atmosfeer van (alleen maar) waterstofgas. Geen zuurstof dus, omdat anders de elektroden heel snel zouden verbranden.

Na werkzaamheden moest de boogruimte weer met waterstof gevuld worden. Als je nu nèt iets te vroeg de boog weer probeerde op te starten, was nog niet alle zuurstof weg. Dan had je een ENORME knal en kon je weer overnieuw gaan vullen met gas.
Op 28 juni 2009 23:54:59 schreef Henry S.:
En dan zijn er ook nog inductieheaters...

Boogzenders. Hetvolgende gaat niet rechtstreeks over zenders maar wel over boogontladingen en immense vermogens, dat zal dus ook wel de nodige golfjes in de ether sturen: EAF's (Electric Arc Furnaces)
Het zijn installaties waarmee grote hoeveelheden staal gesmolten worden door tussen een driefasig systeem een vlamboog te trekken.
De vermogens zijn niet bepaald kinderachtig: primair wordt er 600...700A getrokken op hoogspanning, secundair 3f op 600V en 42000A geleverd...

Filmje van de elektrische installatie
Meters tijdens werking
Installatie in werking, test
2e test, en bij opstart een immense klap

- - big bang - -
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten