Sterkste zender ooit gebruikt?

Ledlover

Golden Member

Forum voor zendamateurs, met het accent op zelfbouw: http://hamforum.nl/
Yellow Walk

Golden Member

Inderdaad, wat een geweld... Lijkt me niet gezond om daar te lopen gezien het magnetisch veld wat daar ontstaat.
De beste stuurlui staan aan wal
Nou, dat blijkt nogal mee te vallen. Het camcordertje lijkt tenminste nergens last van te hebben.
Misschien dat de velden van de drie fasen elkaar een paar meters verderop grotendeels opheffen.

Alleen de operateur verschiet zelf even van schrik; dan schokt het beeld.
kluyze

Golden Member

Niet de sterkste in vermogen, maar de strafste zender ooit gebruikt is volgens mij een die een signaal kan sturen over een paar 100 miljoen km. Met volgens mij een zender van niet meer als een Watt.

Namelijk de zender voor de besturing en de beelden van de marslander. En op mars zijn nu eenmaal geen stopcontacten.

Ik kan er momenteel niet veel over vinden, alleen dit:
The robotic arm's first movement was delayed by one day when, on May 27, 2008, commands from Earth were not relayed to the Phoenix lander on Mars. The commands went to NASA's Mars Reconnaissance Orbiter as planned, but the orbiter's Electra UHF radio system for relaying commands to Phoenix temporarily shut off. Without new commands, the lander instead carried out a set of activity commands sent May 26 as a backup. On May 27 the Mars Reconnaissance Orbiter relayed images and other information from those activities back to Earth.
Wiki bron
Als iemand er meer info over weet of kan vinden.
'The only thing 2 engineers will agree upon, is that the 3rd one is an idiot.' - 'shakespear was a mathematic : root(4*b^2) = 2b or -2b'
@Kluyze, zoek dan maar 's op "Voyager 1 location". Die zoeft nu op iets van 16.4 miljard kilometer bij ons vandaan. En de 20 Watt zender is nog steeds te ontvangen.
Die zenders zijn wel met extreem veel moeite te ontvangen!

Nasa (.gov) heeft daar wel wat over.

Edit:
http://voyager.jpl.nasa.gov/spacecraft/instruments_hga.html

"The sensitivity of our deep-space tracking antennas located around the world is truly amazing. The antennas must capture Voyager information from a signal so weak that the power striking the antenna is only 10 exponent -16 watts (1 part in 10 quadrillion). A modern-day electronic digital watch operates at a power level 20 billion times greater than this feeble level. "

[Bericht gewijzigd door rbeckers op 1 juli 2009 21:16:18 (53%)]

(Z)weetvoetje

Golden Member

Ik vind dat Tesla toch ook niet mag ontbreken in dit topic. Hij zal waarschijnlijk naar huidige maatstaven niet echt enorm hoge vermogens gehaald hebben. Maar we hebben het wel over +/-1900. En het ging het wel om echte golven. Indrukwekkend was het in ieder geval wel.
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
Nou, nou, echt best werken deed dat niet.
Hij had niets van antennes begrepen, dacht dat hij een ander soort golven kon opwekken en probeerde juist de "gewone" EM-golven zoveel mogelijk NIET uit te zenden.

Maar aangezien "zijn" golven niet bestaan, kon de energie verder dus nergens heen, tot uiteindelijk de boel in de fik ging.

De draaistroommachine was een knappe uitvinding, maar de oude Tesla was niet veel waard.
(Z)weetvoetje

Golden Member

Het ging hem toch om oppervlaktegolven?

In ieder geval ging het om golven, en dus was het een zender. En daar ging het topic over.
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
fry

Golden Member

Mijn EMM++ is ook zo'n mis aangepaste zender. Die geeft ongeveer 1 MW pulsen, zo'n 500/s.

Tesla heeft toch een hoop belangrijke dingen uitgevonden.
Hij was de grootste drijfveer achter het distributienet zoals we die nu kennen. Hij ontwierp de eerste serieuze centrale en ook nog op waterkracht, de niagarafalls centrale.
Toen edison nog aan het emmeren was over de gloeilamp was tesla al met tl's aan het spelen. Buizen met een fluoriserende laag die licht gaven in een elektrisch veld.
En nog zo wat van die dingen, radiografisch bestuurbare boot, de inductie motor en dan tegelijk en onafhankelijk van marconi het eerste bericht over de atlantische oceaan verstuurd.
Stichting EMM, ElectroMagnetic Magnificence www.emmag.org
Ledlover

Golden Member

Pas 'm eens aan op een antenne
kijken hoe ver je komt.
Forum voor zendamateurs, met het accent op zelfbouw: http://hamforum.nl/
Yellow Walk

Golden Member

Binnen de zendamateur wereld is hoog vermogen meestal rond de 1 KW
Is dit je te weinig, zie de volgende link
http://www.dc9dz.de/index_en.html
De beste stuurlui staan aan wal
Op 1 juli 2009 21:39:17 schreef Frederick E. Terman:

De draaistroommachine was een knappe uitvinding, maar de oude Tesla was niet veel waard.

Bedoel je dat hij niet veel meer betekende toen hij oud werd, of over heel de lijn?

Persoonlijk vind ik Tesla (na daar al een hele resem verhalen en biografie over gelezen te hebben) een begaafd man, weliswaar met rare trekjes, excentriek maar met een grote 'Einstein factor'.

Edison deed het echt niet beter; het was een gehaaide zakenman, hijzelf (of via zijn ouders) geëmigreerd naar de States, om maar 1 doel te verwezelijken: zoveel mogelijk uitvindingen achter zijn naam te krijgen en direct ook te patenteren, om er steenrijk mee te worden. Ik denk dat nog altijd het record van meeste patenten op zijn naam staat. De werkelijkheid was echter dat hij een hele schare techniekers in dienst had om onderzoek en uitvindingen te doen.
Edison was een gedrocht; hij kreeg eens ruzie met Nikolai Tesla toen deze nog voor Edison werkte. Tesla was bezig met experimenten op wisselstroom, iets wat voor de gelijkstroomwereld van Edison ferm tegenstak. Maar Tesla zag het enorme potentieel: wisselstroommotoren, transformatoren, een eenvouderige elektriciteitsdistributie met veel minder verlies en ook minder gevaar.
Edison nam het zo op zijn kracht dat hij publiekelijk een volwassen olifant liet elektrocuteren met wisselstroom om maar aan te tonen dat gelijkstroom (en zijn uitvindingen die er op gebaseerd waren) wel beter waren.
Jan met de pet destijds, zonder kennis van elektriciteit trapte daar natuurlijk in.

- - big bang - -
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
@fry

Maar behalve dat wisselstroomnet en die inductiemotor wist hij niets productief te maken!!
Dat in tegenstelling tot Edison Gloeilamp, Phonograaph, Edison effect (thermische emissie), (helaas) werkte hij mee aan de electrische stoel.

Edison stierf welvarend, Tesla in armoede.

Tesla had een voorliefde voor het bizarre, hij probeerde het aardmagnetisch veld te veranderen (gelukkig mislukt), Dacht draadloos vermogen te kunnen verspreiden en oppikken.
Stond bekend als "de krankzinnige geleerde", en stond daarmee als voorbeeld voor Frankenstein
In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand: de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie
Op 2 juli 2009 00:44:37 schreef Tidak Ada:
Maar behalve dat wisselstroomnet en die inductiemotor wist hij niets productief te maken!!
Dat in tegenstelling tot Edison Gloeilamp, Phonograaph, Edison effect (thermische emissie), (helaas) werkte hij mee aan de electrische stoel.
Edison stierf welvarend, Tesla in armoede.

Wisselstroomgenerator, wisselstroommotor, wisselstroomdistributienet, de gewone transformator, de teslatransformator, had als eerste het principe van de radio wat later door anderen uitgediept is, fluoricentiebuizen, enz.
Iemand die in armoede stierf maakt hem nog geen slechte geleerde.

En nogmaals, de eerste gloeilamp was naar de hand van Göbel, niet van Edison. Göbel kreeg voor de rechtbank zijn gelijk.

- - big bang - -
Niets is zo eerlijk verdeeld als verstand: iedereen denkt er genoeg van te bezitten
Ach ja, discussie over Tesla is net zoiets als een discussie over audio .....
In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand: de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie
(Z)weetvoetje

Golden Member

@tidak: De uitvindingen van Tesla gebruiken we nog volop (het wisselstroomnet en (deels) radio)
De uitvindingen van Edisson zijn ondertussen achterhaald aan het raken.
Waren die van Tesla schijnbaar toch fundamenteler en belangrijker dan die van Edisson
Nu ja, er is een spreekwoord die zegt dat niet altijd de beste paarden de meeste haver krijgen...

Er zijn talloze voorbeelden van bekende en minder bekende geleerden, artiesten enz... die in armoede gestorven zijn omdat ze meer aandacht hadden voor hun werk dan voor de regels van het 'economische' spel...

jammer natuurlijk.

Maar ik ben toch ook onder de indruk van die zenders die op de ruimtetuigen staan die hier miljoenen kilometers vandaan vliegen. Is toch een straffe klus om die signaaltjes nog uit de grote kosmische vijver te vissen vind ik...
When all else fails, there is always my big hammer...
Zijn goede uitvindingen maken deel uit van toepassingen die nu gemeengoed zijn. Daarom waren ze ook goed. Dat was de jonge Tesla.
Jammer genoeg denkt het grote publiek bij zijn naam alleen aan de totaal mislukte krankzinnige denkbeelden van de oude Tesla. Die passen natuurlijk wèl heel mooi in allerlei samenzweringstheorieën.

De logica zal uiteindelijk de beslissing wel brengen. Die onderzeebootzender op 80Hz werd - met 8W uitgestraald vermogen - over de hele wereld en onder het ijs gehoord.
Tesla, daarentegen, wilde honderden kilowatts uitgestraald vermogen maken, maar kwam met zijn spulletje letterlijk het dorp niet uit.

Gelukkig zijn we met de "Tesla' golven niet doorgegaan, want dan zouden we nu niet naar een ruimtetuig kunnen luisteren dat al tientallen jaren geleden vertrok en nu zo ver weg zit.
Op 2 juli 2009 00:44:37 schreef Tidak Ada:
Tesla .. stond bekend als "de krankzinnige geleerde", en stond daarmee als voorbeeld voor Frankenstein
Dat is redelijk krankzinnig, als je bedenkt dat 'Frankenstein' in 1818 uitkwam (nu goed, een tweede versie pas in 1831), en Tesla in 1856 geboren werd.
Op 1 juli 2009 17:56:30 schreef 6502:
@Kluyze, zoek dan maar 's op "Voyager 1 location". Die zoeft nu op iets van 16.4 miljard kilometer bij ons vandaan. En de 20 Watt zender is nog steeds te ontvangen.

De navspasur zender staat al tientallen jaren een schone carrier de ruimte in te stralen op 216,980 MHz met 6GW erp en ook nog eens ultra-stabiel. Je vraagt je onwillekeurig toch af of er misschien buitenaardse beschavingen dit "superbaken" ondertussen ontvangen hebben... Binnen 50 lichtjaar zijn er toch al behoorlijk wat sterrenstelsels in bereik.

http://www.k4gfg.us/navspasur/toc.html
Op 2 juli 2009 09:39:19 schreef joopv:
[...]
De navspasur zender staat al tientallen jaren een schone carrier de ruimte in te stralen op 216,980 MHz met 6GW erp en ook nog eens ultra-stabiel. Je vraagt je onwillekeurig toch af of er misschien buitenaardse beschavingen dit "superbaken" ondertussen ontvangen hebben... Binnen 50 lichtjaar zijn er toch al behoorlijk wat sterrenstelsels in bereik.
Misschien denken ze dat het een pulsar is??

@FET
Ik heb dit verband uit de Angelsaksische Wikipedia. Heb ook niet beweerd dat het chronologisch correct is, maar er wordt wel zo over gesproken. Misschien vannacht niet helemaal goed gezezen..... :S
De link wordt in ieder geval regelmatig gelegd
Idd, dat zijn misschien al die pulsars
(Z)weetvoetje

Golden Member

@FET: Zo gek was die Tesla niet. Maar hij probeerde een ander soort golven te exciteren dan vacuümgolven. Tegenwoordig noemen ze dat soort golven heel gaaf 'plasmonen' destijds waren het zenneck golven. Er wordt nu volop onderzoek gedaan in de experimentele natuurkunde naar dit soort golven. Maar dan allemaal op kleine schaal (lichtgeleiding).
Dit soort golven zijn oppervlaktegolven, en omdat het oppervlaktegolven zijn dooft de energie minder snel uit dan met 3D-golven.

Ik weet niet hoe de voortplanting van dergelijke golven precies plaatsvindt. Er was toen ook enigszins onduidelijkheid over het bestaan van dergelijke golven. Ze behoren ook niet tot het standaard-curriculum wat je leert bij natuurkunde.

(tenminste, ik las ergens op het web dat het hetzelfde is. Maar ik heb niet zelf goed uitgezocht)

Maar goed, Tesla was waarschijnlijk wel te optimistisch over de werking van dergelijke systemen.
De Zenneckgolf is gewoon wat ik een bodemgolf noem.
Dat wil trouwens niet zeggen dat hij over de bodem voortkruipt of zoiets! Al lees je dat wel eens.
Het wil alleen zeggen dat de gesteldheid van de bodem deel uitmaakt van de oplossing van de EM golf.

Want de bodemgolf is een doodgewone EM golf.
Natuurlijk zijn er in het verleden wel eens rekenfouten gemaakt. Zoek, in verband met Zenneck, maar eens op 'sign error'. Gelukkig vind je dan ook 'was subsequently corrected'.

Wat het ook was dat Tesla dacht te kunnen vinden, het bestaat niet. Daarom komt het ook niet in het "standaard curriculum" voor. Wel in talloze samenzweringstheoriën uiteraard.

Zenneck was een schrander man, die een correcte oplossing voor de bodemgolf vond (het was ook niet zijn rekenfout).
Degenen die daar geen genoegen mee namen, hebben het tegenwoordig over "scalar waves".
(Z)weetvoetje

Golden Member

Ik kan er geen duidelijkheid over vinden. Als dat ding dus met 1/r afvalt in intensiteit, ipv 1/r^2, dan is het toch wel degelijk iets heel anders. Ongeveer net zo'n verschil als longitudinale en transversalge golven. Maar of die oplossing nou bestaat of niet...
Ik zie dat 1/r of 1/r^2 door sommige mensen genoemd worden, maar duidelijk wordt het me niet.

[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op 2 juli 2009 17:48:59 (15%)]