Gewone EM golven vallen af met 1/r.
In amplitude, dan, uiteraard - gewoon de wet van behoud van energie. Hetzelfde vermogen smeert zich uit over r^2 maal de oppervlakte, en dus wordt de ampltitude r maal zo klein.
Golden Member

Op 2 juli 2009 19:57:26 schreef (Z)weetvoetje:Oppervlaktegolven gaan in amplitude gewoon met 1/r, net als de andere.
Ja, ik heb het over vermogen. (intensiteit slaat vaak op vermogen, maar ik snap de verwarring)
Oppervlaktegolven gaan qua amplitude idd met 1/sqrt(r) en dat bedoel ik dan ook.
je hebt gelijk, het gaat te ver offtopic. [Bericht gewijzigd door FMRené op 2 juli 2009 23:21:53 (60%)]
Golden Member
Op 3 juli 2009 11:33:57 schreef (Z)weetvoetje: Aangenomen dat ze zich net zo snel ontwikkelen als op aarde. (en je moet er maar vanuit gaan dat dat gemmiddeld zo is, want andere voorbeelden kennen we niet)Dat is nog maar de vraag. Wie zegt dat voor een of andere levensvorm alles even snel gaat als voor een koolstof/water levensvorm in atmosfeer 1 bar druk met 20% zuurstof en 78% stikstof en een gemiddelde temperatuur van 25°?
Op 3 juli 2009 11:33:57 schreef (Z)weetvoetje:Dat is nogal een stevige "tenzij". Als de golf zich langs een lijn voortplant, neemt het vermogen zelfs helemaal niet af.
@FET: Tenzij de golf zich dus voortplant langs het oppervlak. Dan wordt vermogen dus ook verdeeld langs het oppervlak, en niet in de 3D ruimte.

Golden Member
[Bericht gewijzigd door (Z)weetvoetje op 3 juli 2009 19:08:54 (26%)]
Golden Member
Ja, als die geleerden er zelf al in tuinden (tijdelijk maar, gelukkig).