transfo 230/380 60kVA

Heb een transfo 230/380 60 kVA. Kan deze ook in de richting 380/230 gebruikt worden.
Ik heb 3fasen 380V en zou dus 3 fasen 230V moeten hebben.
60 kVA is meer dan genoeg voor wat het moet dienen.

Hoe bereken je de zekeringen (prim. en sec.) en welke curve moeten deze hebben.
Trafos zijn altijd in twee richtingen bruikbaar. Het kan wel zijn dat de spanning bij "andersom" gebruik iets lager uitvalt dan opgegeven omdat er bij de fabricage met enig verlies rekening is gehouden.

Maar ik begrijp absoluut niet waar je zo iets voor zou willen gebruiken. Kun je niet gewoon datgene wat er aan moet hangen van driehoek naar ster omschakelen?

En de zekeringen.. sja dat hangt mede af van wat er aan komt te hangen.

Geef eens wat meer informatie.
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
We hebben drijfkracht 3x380V + N ter beschikking en hebben drijfkracht 3x230V nodig. We gaan hier een rolbrug mee voeden en alle motoren zijn voorzien voor 3x220V en niet omzetbaar van ster naar driehoek of andersom.

Dus ofwel vervangen we alle motoren of plaatsen we een transformator.
Duidelijk.

Er worden motoren op aangesloten, dus afzekeren met automaten met C karakteristiek. Primair met 100A en secundair met maximaal 150A. Eventueel minder en/of verdeeld over meerdere groepen, afhangende van het vermogen van de motoren.
Perilex voor kooktoestellen is onveilig vanwege het duale gebruik 2x230V en 230/400V
Mercikes voor den info
Chelle
De transformator afzekeren met gG zekeringen, of met een automaat met D of K karakteristiek.

K karakteristiek vind je o.a. bij ABB.

Ik denk trouwens dat je al richting de vermogensschakelaars gaat, laat je even goed informeren, ook over de bekabeling etc! Je zit bij dit soort inschakelstromen ook met mechanische krachten etc.

Ik vraag me af of het energiebedrijf het leuk vindt als je deze trafo ineens gaat inschakelen.
Fryslân
de trafo eerst met een variac opstarten, als de variac open staat dan een relais inschakelen die de variac overbrugd
www.priva.nl de oplossing voor intelligente gebouwautomatisering, laat ik daar nu eens verstand van hebben...... Teken de stijd aan tegen de torenhoge kosten van de NEN1010 teken de petitie op www.knooble.nl,
Toch nog even opletten... Een spaartransformator (of autotransformator) mag al sinds verschillende jaren niet meer gebruikt worden om de netspanning omlaag te transformeren, tenminste niet in België.

Eea heeft te maken met overspanning die kan optreden op de secundaire zijde, met bijhorende nefaste gevolgen voor de aangesloten belasting. Een overspanningsprobleem kan zich uiteraard niet voordoen bij het omhoog transformeren, dus daar zijn deze transfo's nog wel perfect voor te gebruiken. Meer info hierover vind je bij keuringsmaatschappij AIB-Vinçotte, maar ook bij transfobouwer Automation.

Autotransfo's zijn nog erg in trek omdat ze relatief compact en dus goedkoper zijn.

Heb je een transfo met gescheiden wikkelingen, dan mag je alles negeren wat ik zonet geschreven heb.
@ sparks : mag wel, mits toestemming keuringsorganisme, en enkel om een bepaalde, vast aangesloten applicatie te voeden...en enkel in spanningsstijging...
Hey bedankt gasten. Ben hier al heel stuk wijzer geworden wat transformatoren betreft. Mijn missie is zo goed als geslaagd nog net de aarding afwerken.
K'ben dus van 380(ster) naar 220 (driehoek) naar beneden getransformeerd. Hoe zit het secundair met de aarding. Mag die mee op 1 van de fasen ivm zwevend net? Opgelet ik heb hier geen nulpunt omdat de secundaire in driehoek is geschakeld.
Graag iets meer info

[Bericht gewijzigd door Chelle op 6 juli 2009 07:42:37 (11%)]

Corner Grounded Delta (1 v/d fasen is aarde), ik weet niet of dit toegestaan is in België.

Maar is in deze wel de beste oplossing.

Wil je het net laten zweven? of hang je de aarde van je secundaire zijde ook hard aan de primaire zijde?
Fryslân
is toegestaan dacht ik .... om zeker te zijn...Keuringsorganisme navragen...